Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:35

Heb jij al eens auto gereden dan? Ervaring met anticiperen in en op het verkeer?
Jij had het in je eerste post over dat je als 12-13 jarige alleen een uur heen en een uur terug reed naar je ponyclub. Dat is waar ik op heb gereageerd. En iemand van 30 met 4 jaar rijervaring lijkt me idd niet zo verstandig als die alleen met zijn paard op stap gaat. Maar dat was niet waar wij het over hadden. Jij gaat er allerlei dingen bijhalen. Een kind van 13 alleen op een pony de weg op sturen is onverantwoord, evenals een kind van die leeftijd alleen een uur laten fietsen.

Tuurlijk telt rijervaring als je gaat buitenrijden, maar dat zegt niet alles. Iemand kan 20 jaar rijervaring hebben en nog geen idee hebben waar hij/zij nu eigenlijk mee bezig is. Je hebt paardenmensen en mensen met paarden maar da's een andere discussie Haha!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:36

maikeltje schreef:
Heb jij al eens auto gereden dan? Ervaring met anticiperen in en op het verkeer?
Jij had het in je eerste post over dat je als 12-13 jarige alleen een uur heen en een uur terug reed naar je ponyclub. Dat is waar ik op heb gereageerd. En iemand van 30 met 4 jaar rijervaring lijkt me idd niet zo verstandig als die alleen met zijn paard op stap gaat. Maar dat was niet waar wij het over hadden. Jij gaat er allerlei dingen bijhalen. Een kind van 13 alleen op een pony de weg op sturen is onverantwoord, evenals een kind van die leeftijd alleen een uur laten fietsen.

Tuurlijk telt rijervaring als je gaat buitenrijden, maar dat zegt niet alles. Iemand kan 20 jaar rijervaring hebben en nog geen idee hebben waar hij/zij nu eigenlijk mee bezig is. Je hebt paardenmensen en mensen met paarden maar da's een andere discussie Haha!

Voor je kijken, weten wat er gaat gebeuren! ROFL

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:41

Es79, bedankt voor de toelichting Haha! ROFL

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:44

maikeltje schreef:
Es79, bedankt voor de toelichting Haha! ROFL

Huilen van het lachen Sorry, kon het niet laten! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:51

griebels schreef:
daarbij ken je als 12jarige nog niet de volledige verkeersregels en heb je de poppen aan het dansen Ja
Ik kende als 12-jarige de verkeersregels precies. Was ook nooit te beroerd om die kennis met mijn medemens te delen ("je mag hier helemaal geen 130!" Bloos! ) En voor de lol had ik ook nog eens het hele Binnenvaart Politie-Reglement erbij geleerd Haha!
Ik kende ze toen misschien wel beter dan nu denk ik zelfs. En zeker beter dan de gemiddelde verkeersdeelnemer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:53

Shadow0 schreef:
griebels schreef:
daarbij ken je als 12jarige nog niet de volledige verkeersregels en heb je de poppen aan het dansen Ja
Ik kende als 12-jarige de verkeersregels precies. Was ook nooit te beroerd om die kennis met mijn medemens te delen ("je mag hier helemaal geen 130!" Bloos! ) En voor de lol had ik ook nog eens het hele Binnenvaart Politie-Reglement erbij geleerd Haha!
Ik kende ze toen misschien wel beter dan nu denk ik zelfs. En zeker beter dan de gemiddelde verkeersdeelnemer.

Maar kon je al anticiperen op die leeftijd?

Wel grappig trouwens dat je dat allemaal zo precies wist, hadden jullie een rijschool ofzo? Haha!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:01

Als je idd al enige jaren autorijervaring heb dan zie je idd dingen vooraf al gebeuren en reageer je daar idd ook op....

Je kan alle regeltjes uit een boekje leren maar de praktijk wil dan nog wel eens tegenvallen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:03

autorijden leer je ook pas door het doen
Bij paardrijden nog veel meer
Omdat je dan ook voelt wat je paard onder je gaat doen
Hoe meer vlieguren hoe meer je dat gaat voelen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:04

maikeltje schreef:
Maar kon je al anticiperen op die leeftijd?
Geen idee, maar niet slechter dan de helft van de automobilisten Lachen

Citaat:
Wel grappig trouwens dat je dat allemaal zo precies wist, hadden jullie een rijschool ofzo? Haha!

Nee, ik was gewoon zo'n bijdehandje die altijd alle details en regeltjes precies wilde weten Koe Slim

Mando: dan verbaas ik me over het aantal net beginnende automobilisten op de weg! Toch gauw zo'n 80% (Oftewel: ik ben nogal cynisch over het 'anticiperen' van veel automobilisten.)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:05

Mando schreef:
Als je idd al enige jaren autorijervaring heb dan zie je idd dingen vooraf al gebeuren en reageer je daar idd ook op....

Je kan alle regeltjes uit een boekje leren maar de praktijk wil dan nog wel eens tegenvallen....

Ik ben ook geen persoon van "het boekje", ook praktijk hoor!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:18

Es79 schreef:
Mando schreef:

Ik ben ook geen persoon van "het boekje", ook praktijk hoor!

haha lijkt me ook nuttiger dan alle regels uit je hoofd leren Tong uitsteken

maar op zich wel grappig daar niet van Tong uitsteken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:18

Shadow0 schreef:
Mando: dan verbaas ik me over het aantal net beginnende automobilisten op de weg! Toch gauw zo'n 80% (Oftewel: ik ben nogal cynisch over het 'anticiperen' van veel automobilisten.)

Dat bedoel ik dus, die mensen zitten nog in een auto die redelijk voorspelbaar reageert. Dan zakt je toch de moed in de schoenen als je je bedenkt hoeveel ruiters op een niet te voorspellen dier kunnen anticiperen in het verkeer? Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:37

maikeltje schreef:
Dat bedoel ik dus, die mensen zitten nog in een auto die redelijk voorspelbaar reageert. Dan zakt je toch de moed in de schoenen als je je bedenkt hoeveel ruiters op een niet te voorspellen dier kunnen anticiperen in het verkeer? Clown

Volgens mij maakt dat niet zoveel uit. Het zijn, m.i. de mensen die niet willen anticiperen - het 'onvoorspelbare' van paarden is maar een heel kleine factor ten opzichte van de mensen die onnodige risico's nemen. Ja, dieren zijn onvoorspelbaar, maar er zijn ook honderden factoren in het gewone verkeer die onvoorspelbaar en buiten je eigen macht liggen. Je hebt immers niet alleen met je eigen auto te maken...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:51

Shadow0 schreef:
griebels schreef:

Jij misschien wel, maar 99% van de kinderen van die leeftijd hebben nog geen drol te maken met verkeersregels etc...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:55

runningkawa schreef:
maar dan wel de eisen optrekken

Fatsoenlijk L nummer laten zien en een B parcours Tong uitsteken

Dan ineens zijn er minder mensen voor Haha!

Komop, wat heeft dat ding nu voor waarde?
Met 10 lessen kun je het al halen

moet je je paard dan over een 80/90 cm parcours kunnen laten springen om verantwoord buiten te kunnen rijden? dat lijkt mij dan weer niet

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:59

'k heb niet het hele verhaal gelezen maar het lijkt mij storm in een glas water. Volgens mij heeft SRR dringend behoefte aan bestaansrecht, aangezien enkele jaren geleden het convenant met Natuurmonumenten is opgezegd.

Het enige waar ik wel wat in zie, is in een beperkt theorie-examen. Zodat bijv. de ruiters weten dat ze niet de sporen in een zandweg aan gort moeten rijden, maar het midden moeten houden. Wel zo fijn voor de fietsers en automobilisten na hen.
Ik zou er overigens heel blij mee zijn als in de theorielessen voor automobilisten en motorrijders ook meer aandacht kwam voor het veilig benaderen en inhalen van ruiters en menners.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 20-05-07 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:00

Ben het wel met Siria eens eigenlijk...
Ik heb liever dat ze een jong paard onder je kont geven en je daar maar mee de weg opsturen Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:03

Ik ga echt niet met een jong ding de weg op, maar met mijn paard weet ik zeker dat ik een verantwoorde weggebruiker ben. Wij gaan ook rustig dwars door een dorp over de doorgaande weg waar ook vrachtwagens en bussen rijden.
Een ruiterbewijs zoals het nu is, zegt alleen maar wat over de geexamineerde combinatie (en dan is het nog maar weinig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:08

80/90, zo laag? Haha!
B is bij de paarden 1 meter Lachen

Ik denk wel dat als je dat kunt je steviger in het zadel zit
Je moet namelijk eens een noodsprong uit kunnen zitten zonder er meteen af te kletteren
Als het paard ineens in de remmen vliegt moet je er niet afdondender
Ook zo als je paard op het laatste moment besluit er langs te glippen.
Vervolgens wil je dat dus niet, dus leer je een paard opsluiten tissen been en hand.
tempo controle is daarbij ook erg belangrijk

En wat heeft dat te maken met in het bos...
Stevig zitten is altijd belangrijk
de noodsprong over ineens die enge witte streep of fat plasje water of die putdeksel
Een paard dat ineens in de remmen vliegt voor dat stuk platic dat ineens de weg op waait.
Of waar hij ineens voor opzij springt.
Dan wil je je paard er wel langs te krijgen, dus als je ook dat al geoefend hebt met springen is erg handig Ja
En tempo controle ook
Hoe vaak je hoort, ik kan mijn paard niet houden in het bos
Heeft weer alles met tempo controle te houden, daar waar een paard met springen dat ook heel anders doet dan met dressuur in de bak.

Dus kom maar op met die eis Haha! Duivel Duivel

En nu heb ik er veel tegen me...weet ik..maar zoals het nu gaat kun je niks laten zien of je een paard fatsoenlijk kunt rijden
En aagezien 90% niet wil dat de eisen ook werkelijk omhoog gaan..laten we dan ophouden met het verplichten van dat ding Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:11

runningkawa schreef:
En nu heb ik er veel tegen me...weet ik..maar zoals het nu gaat kun je niks laten zien of je een paard fatsoenlijk kunt rijden
En aagezien 90% niet wil dat de eisen ook werkelijk omhoog gaan..laten we dan ophouden met het verplichten van dat ding Lachen

Juist, en dat vind ik nu ook!
Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:08

Het zal wel aan mij liggen, maar ik moest even hard lachen over bepaalde meningen hier over 13-jarigen op de fiets in het verkeer Haha! . Hier in de dorpen moeten alle kinderen van die leeftijd allemaal naar hun school in 'de stad' fietsen en geloof me, de ouders fietsen echt niet mee, hoor. En zo heb ik het vroeger zelf ook gedaan. Niemand die daar moeilijk over doet en ik heb er zelf geen schade aan over gehouden. Je kunt ook te overbeschermend zijn.

En ik reed zelf op jonge leeftijd ook te paard buiten in mijn eentje. We hadden vlakbij een bos en de hei daar was je ook zo. (Wij kregen trouwens ook verkeersles op school destijds, met zo'n examen dat je op een druk stuk moest fietsen. Was heel leerzaam.)

Ik zou mijn kind nu niet meer op die leeftijd dat ik alleen buiten reed, ook buiten laten rijden. Het verkeer is wel wat veranderd. Clown
Maar als ze straks 13 is, fietst ze ook gewoon zelf naar haar middelbare school, hoor. En zoals ik haar nu ken, is ze daar ook slim en bijdehand genoeg voor. Haha! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:11

Dat naar school fietsen moet hier idd iedereen ook
Maar je bent nooit alleen mocht er wat gebeuren
En de auto's houden er als ze een groep van 20 of meer aan zien komen toch meer rekening mee dan met een paard

Vroeger ging ik op die leeftijd ook te paard op weg...maar dat zou ik nu vast niet meer mogen
Verkeer is zoveel drukker geworden

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:18

je kan hoog of laag springen maar het is gewoon kilometers maken. Hoe meer kilometers je erop heb zitten hoe meer je al heb meegemaakt in het verkeer en hoe meer je kennis is verbreed.

Wel vind ik idd dat die 13-14jairge niet zo brutaal moeten zijn in het verkeer. En dan doel ik op met zijn 4en naast elkaar zomaar even oversteken en zo kan ik wel doorgaan. Heb echt al vaak de negiing gekregen om ze van hun fiets te trappen als ze neit eens voor mij (als ik tegenligger ben) opzij gaan. Dan leren ze het ooit misschien op de harde manier.

Heb zelfs een keer gehad dat een jochie me totaal niet zag (ik heb geen bel en als tegenligger voel ik me niet bereid om te bellen, ze moeten gewoon op hun eigen helft blijven.) en me dus zo van me fiets af fietste. Laat ik nu harder fietsen en dus omvallen als we met het stuur tegen elkaar aankomen. Nou ik schoot bijna van me fiets af toen ik daar lag en heb het jochie meteen in zijn kraag gegrepen toen die weg wilde fietsen. Zijn vriendjes waren me belachelijk aan het maken toen ik ze vertelde dat ik hun ook wel van hun fiets kan sleuren hoor, no problem. (jovchie was ondertussen doodsbenauwd) Ook gingen ze voor wandelaars niet eens opzij (die moesten maar in het gras lopen) ook daar heb ik ze op gewezen. Altijd denk ik weer de volgende trap ik echt van ze fiets af, maar dan ben ik weer goedheid zelve en doe ik het niet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:23

Nou, geweldig verhaal over wie je van zijn fiets af kan trappen maar het gaat hier niet over fietsende jeugd maar over het ruiterbewijs, er worden uiteraard wel vergelijkingen gemaakt maar hele verhalen over wat je op de fiets meemaakt is nou ook weer niet nodig, graag een beetje ontopic blijven dus Knipoog

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:28

Ik vind dat de jeugd zich inderdaad wat beter mag gedragen in het verkeer, met paard en met fiets! Knipoog