ff me hoofds leeg kunnen maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoycexEnya schreef:Heb in bak gereden met hartslagmeter, hadde les. Morgen buitenrit op de planning. Vind het leuk om te zien De hhartslagmeter kan helaas pas achteraf zien heb nog geen horloge.
[ [url=m/0GQkbw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Weet iemand of haar conditie goed is en hoe een nette hartslag moet zijn tegenovee de snelheid?
Equilog schreef:JoycexEnya schreef:Heb in bak gereden met hartslagmeter, hadde les. Morgen buitenrit op de planning. Vind het leuk om te zien De hhartslagmeter kan helaas pas achteraf zien heb nog geen horloge.
[ [url=m/0GQkbw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Weet iemand of haar conditie goed is en hoe een nette hartslag moet zijn tegenovee de snelheid?
Aan de hand van 1 grafiek is het niet makkelijk veel te zeggen, maar ik zal een poging doen!
Als ik het goed zie zijn dit de snelheden en hartslagen in de verschillende gangen. Klopt dat?
Stap: 4 km/u, hartslag ongeveer 75-80
Draf: 8 km/u, hartslag ongeveer 100-110
Galop: 8-14 km/u, hartslag ongeveer 140-150
De hartslagen in draf zijn heel netjes, heb veel paarden gezien die een hogere hartslag hebben. Meestal hebben die ook hogere snelheden (10 tot 14 km/u in draf).
Er zit een vrij groot verschil tussen de hartslagen in draf en galop, dus ik verwacht dat je paard wat meer moeite heeft met galopperen dan met draven. De hartslagen in galop zijn heel normaal vergeleken met andere paarden, maar bij de meeste paarden is de snelheid hoger (15 tot 20 km/u). Merk je dat ook aan de ademhaling en zweten?
Een zware bodem of kleine bak maakt het galopperen ook moeilijker, dus dat zijn ook factoren om hier in mee te nemen.
Als je graag meer wilt galopperen tijdens een buitenrit bijvoorbeeld, kun je dit trainen met intervallen.
De hersteltijden zeggen het meest over conditie, maar er staan geen tijden bij, dus dat is lastig
De hartslag lijkt wel snel terug te gaan naar de rusthartslag. Vooral aan het eind na de galop.
Dat is een goed teken voor de conditie, maar je moet ook altijd naar het paard kijken om te zien of hij/zij het ook echt makkelijk aankan.
Hier staat een artikel met wat meer informatie over hartslagen: http://www.equilog.nl/hartslagmeter-paa ... etraining/
JoycexEnya schreef:Moonforever: ik heb ook alleen maar wei, wij hebben gewoon ee stuk wei als bak, als het gras daar te lang word dan gaan ze daarop en hebben we een amder stuk wei als bak