Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:01

na het ellende van Gisteren heerlijk gereden echt een top knollie <3
ff me hoofds leeg kunnen maken :D

Afbeelding

Afbeelding

Equilog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:18

JoycexEnya schreef:
Heb in bak gereden met hartslagmeter, hadde les. Morgen buitenrit op de planning. Vind het leuk om te zien De hhartslagmeter kan helaas pas achteraf zien heb nog geen horloge.

[ [url=m/0GQkbw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet iemand of haar conditie goed is en hoe een nette hartslag moet zijn tegenovee de snelheid?

Aan de hand van 1 grafiek is het niet makkelijk veel te zeggen, maar ik zal een poging doen!

Als ik het goed zie zijn dit de snelheden en hartslagen in de verschillende gangen. Klopt dat?
Stap: 4 km/u, hartslag ongeveer 75-80
Draf: 8 km/u, hartslag ongeveer 100-110
Galop: 8-14 km/u, hartslag ongeveer 140-150

De hartslagen in draf zijn heel netjes, heb veel paarden gezien die een hogere hartslag hebben. Meestal hebben die ook hogere snelheden (10 tot 14 km/u in draf).
Er zit een vrij groot verschil tussen de hartslagen in draf en galop, dus ik verwacht dat je paard wat meer moeite heeft met galopperen dan met draven. De hartslagen in galop zijn heel normaal vergeleken met andere paarden, maar bij de meeste paarden is de snelheid hoger (15 tot 20 km/u). Merk je dat ook aan de ademhaling en zweten?
Een zware bodem of kleine bak maakt het galopperen ook moeilijker, dus dat zijn ook factoren om hier in mee te nemen.
Als je graag meer wilt galopperen tijdens een buitenrit bijvoorbeeld, kun je dit trainen met intervallen.

De hersteltijden zeggen het meest over conditie, maar er staan geen tijden bij, dus dat is lastig :)
De hartslag lijkt wel snel terug te gaan naar de rusthartslag. Vooral aan het eind na de galop.
Dat is een goed teken voor de conditie, maar je moet ook altijd naar het paard kijken om te zien of hij/zij het ook echt makkelijk aankan.

Hier staat een artikel met wat meer informatie over hartslagen: http://www.equilog.nl/hartslagmeter-paa ... etraining/

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:34

Equilog schreef:
JoycexEnya schreef:
Heb in bak gereden met hartslagmeter, hadde les. Morgen buitenrit op de planning. Vind het leuk om te zien De hhartslagmeter kan helaas pas achteraf zien heb nog geen horloge.

[ [url=m/0GQkbw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet iemand of haar conditie goed is en hoe een nette hartslag moet zijn tegenovee de snelheid?

Aan de hand van 1 grafiek is het niet makkelijk veel te zeggen, maar ik zal een poging doen!

Als ik het goed zie zijn dit de snelheden en hartslagen in de verschillende gangen. Klopt dat?
Stap: 4 km/u, hartslag ongeveer 75-80
Draf: 8 km/u, hartslag ongeveer 100-110
Galop: 8-14 km/u, hartslag ongeveer 140-150

De hartslagen in draf zijn heel netjes, heb veel paarden gezien die een hogere hartslag hebben. Meestal hebben die ook hogere snelheden (10 tot 14 km/u in draf).
Er zit een vrij groot verschil tussen de hartslagen in draf en galop, dus ik verwacht dat je paard wat meer moeite heeft met galopperen dan met draven. De hartslagen in galop zijn heel normaal vergeleken met andere paarden, maar bij de meeste paarden is de snelheid hoger (15 tot 20 km/u). Merk je dat ook aan de ademhaling en zweten?
Een zware bodem of kleine bak maakt het galopperen ook moeilijker, dus dat zijn ook factoren om hier in mee te nemen.
Als je graag meer wilt galopperen tijdens een buitenrit bijvoorbeeld, kun je dit trainen met intervallen.

De hersteltijden zeggen het meest over conditie, maar er staan geen tijden bij, dus dat is lastig :)
De hartslag lijkt wel snel terug te gaan naar de rusthartslag. Vooral aan het eind na de galop.
Dat is een goed teken voor de conditie, maar je moet ook altijd naar het paard kijken om te zien of hij/zij het ook echt makkelijk aankan.

Hier staat een artikel met wat meer informatie over hartslagen: http://www.equilog.nl/hartslagmeter-paa ... etraining/

Heel erg bedankt voor poging van uitleg.
Ze vind galop indd heel moeilijk ze ademt heel luid(hopelijk goed uitgelegd) en heeft weinig sprong.
Wat betekend dat rechthoekje?

Jaan81

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:27

Dat is interessant zo, die grafiek en dan de uitleg erbij, dank!

Wat een warmte, hopelijk vanavond pas heeeeel laat regen en onweer, want ik wil nog lekker relaxed ritje naar strand maken!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:18

Jaan81 schreef:
Dat is interessant zo, die grafiek en dan de uitleg erbij, dank!

Wat een warmte, hopelijk vanavond pas heeeeel laat regen en onweer, want ik wil nog lekker relaxed ritje naar strand maken!

Ritje viel letterlijk in het water. Jammer hoor -O-

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:41

Wij waren heel blij dat we vandaag in de les op manegepaarden reden ipv dat we Zoë en Lou bij hadden haha :') Na de les heel snel naar de wei gefietst om te voeren en toen heel snel naar huis. Was net op tijd thuis voordat het losbarstte. Naast onze manege is dit weekend een dance festival waar ze de boel hebben moeten ontruimen

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:17

Ik kreeg paardlief niet te pakken,
en een halfuur later breekt de Hel los, :O Blij toe niet gereden had,
Achteraf kon ik nog wel 2 uurtjes later rit doen,
merk de laatste tijd steeds minder zin heb om te rijden enz..
moet trainen voor kootwijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:40

Misschien heb je de laatste tijd gewoon teveel gedaan/willen doen? Het moet wel leuk blijven natuurlijk .. En MOETEN trainen voor Kootwijk? Volgens mij moet er niks ;)

Hier net pakketje gekregen met Puur Pollen ... zou moeten helpen op termijn om [***]'s overgevoeligheid minder te maken .. ben benieuwd ... Duimen jullie mee? Ik wil ook weer leuke ritjes maken! :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:15

Ken niet ontraind op wedstrijd aan konen en dode laatste tijd veel vrijheidsressuur sins dien is hij als ik vraag loop die weg..
Vandaag w 2 heerlijke ritten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:23

Wanneer is 'Kootwijk' dan? Conditie is niet zomaar na een week weg hoor :)

Zo hier er vandaag knetterhard vanaf gestuiterd.... resultaat 2 gebroken ribben en zwaar gekneusd lijf.
Dus ff geen km's hier -O-

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:41

Dat klinkt heel pijnlijk, VHU.

Mf, ik snap niet zo heel veel van je berichtje, maar gezien de kilometers die je rijdt denk ik dat je eerder teveel dan te weinig rijdt. Aangenomen dat veel van de kilometers op hetzelfde paard zijn, dat dan weer wel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:53

Klopt Hilli. Ben uiteraard in mijn paarden-loopbaan wel vaker er vanaf gestuiterd, maar ik hoorde nu duidelijk 'knak' en het deed echt zo'n pijn, dacht dat ik flauw viel. Daarna natuurlijk nog wel even op poown gestapt, deed ook heel zeer hahaha. Maar dacht moet er nog wel ff op :+
Vind het vooral erg stom -O-

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:05

Ah wat balen VanHuisUit! Gebroken ribben zijn heel vervelend, stalgenootje van mij heeft het ook gehad na een val van haar paard. Kon ook heel wat weken helemaal niks doen, geloof wel 2 maanden, echt naar :(

Ik duim met je mee Sabine! Is dit een kuur van korte termijn waardoor hij wel op lange termijn er nog baat bij heeft, of moet je het een hele tijd blijven geven?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:02

Sterkte en beterschap Vanhuisuit!!

Ik zal hard voor jullie duimen Sabine ik vind jou en Cobe zo'n leuke combi :)

Binnenkort zal ik hopelijk wat km's erbij gaan krijgen we hebben nu weer 2 paardjes dus kunnen lekker samen op stap :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:05

@ Chouchou : Nu moet ik het sowieso nog geven tot het einde van het seizoen (eerst tot einde van de maand om de 5 dagen, daarna om de 3 weken). Volgend seizoen moet ik op tijd beginnen (denk maart ongeveer), gewoon om de 3 weken tenzij hij toch last zou krijgen (kan ik weer even om de 5 dagen). Dit eventueel nog een seizoen herhalen en dan zou het over moeten zijn. Of misschien volgend seizoen al .. Of het helpt niks. Kan alle kanten op ;)

Vandaag even ritje gedaan voor de huidige stand van zaken. Stuk over straat ging best ok (wel met masker), dacht hem plezier te doen met stukje bos (= minder gras) maar dat viel tegen. De eerste dazen zijn al gespot :( Dus even klein rondje (om niet te moeten omdraaien) en tussen de grasvelden in een "hoog" tempo naar huis. Een positief puntje: hij loopt qua hoeven als een trein! Zelfs op de paden waar hij eerder in stap al de kanten opzocht omv de stenen etc. ging die nu vol in draf overheen, moest niet eens sturen om hem in het midden te houden :Y)

@ VanHuisUit : aiaiai .. dat is ook nooit goed hé :(:)

@ moonforever : ik snap weinig van je bericht maar wedstrijden zijn, tenzij je van de paarden moet leven, geen verplichting. En ongetraind zal wel meevallen, als je ziet wat jij rijdt ... Verder misschien ook eens nadenken waarom je paard van je wegloopt, kan nooit kwaad ;)

@ Vivat : dank je wel :o
En vele leuke km's gewenst dan! :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:26

Worden steeds minder, Heb er ook gewoon geen zin om te rijden, Is dat ik me ingeschreven heb voor de wedstrijd, maar anders was het helemaal minder nu moet ik van mezelf erna toe trainen,
en hoe meer ik uitstel hoe moeilijk Wordt om er weer op te stappen..

Denk dat gisteren kwam dat er omweer aan kwam, En dag ervoor ben ik 3 uur bezig geweest met ijzerdraad uit de ijzer te krijgen, Dus denk dat die daarom zich niet liet vangen,

Afbeelding

Afbeelding

Zo jeetje heel veel Sterkte, :(
Hoop dat snel beter gaat en er niet al teveel pijn aan over houdt,

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:21

He bah! Sterkte vanhuisuit! :(:)

Ik denk niet dat hij zijn conditie snel verliest met de kilometers die jij rijdt moonforever. Die van mij staat soms ook wel eens een week stil en kan dan ook prima een wat langere rit rijden.
En soms kun je gewoon even een dipje hebben, dat heeft iedereen denk ik wel eens.

Hier volgende week naar de vierdaagse in epe! Dan komen er wel weer snel kilometers bij hahaha.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:38

van huis uit ooo neee jakkes sterkte!!

zet hem op Cobe!!

mooie ritten weer meiden , hier weer minder gedaan, bijna niks ja vorige week naar epe geweest, maar sparky was niet lekker, nu inmiddels na een vitamine spuit, sportmuslie en vitamine poeder knapt die op , mooi volgende week Epe haha met ja ja s-imonee haha zin in !!

moonfever, jou kilometers , zijn er heel veel ,en ja het is op steeds wel andere paarden dus niet elke dag of elke rit hetzelfde paard, maar misschien wat andere dingen in plannen ? niet alleen maar rijden ? maar ook eens grond werk, longeerwerk en zo nu en dan ook even wat rust erin brengen, ...laat het paard is een keer een dag staan , of twee, ga iets leuks doen met vriendinnen , haal de sleur eruit ..

de conditie gaat niet meteen weg hoor, haha, komt vast goed, en je moeten opgeven voor een wedstrijd omdat je dan ergens voor moet trainen ? klinkt nu niet heel positief ... .

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:23

Toen ik me op had gegeven had ik Zo iets van ja leuk, en trainde er voor.
Maar ik ken alle Route uit me hoofd en denk daarom ook wel een beetje plezier er in ben veloren,
we hebben geen bak om in te rijden of longeren enzo, hebben enkel wei en rijden altijd buiten pff,

Probeer het al zo leuk te maken zoals gisteren heb ik winny mee zitten tutten en niks gedaan, kom ze tegenwoordig vaak zat alleen voeren, en vrijheidsdresuur maar gek genoeg vind hij dat dan helemaal geweldig :)
Haha ja mijn dagjes weg met vriendinnen zitten er vaak niet in hellaas :(

Ik hoor iedereen over eper geen idee wat het is haha :P
michien een x gaan kijken haha

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:19

Potverdorie, dat is crap zeg VHU! Sterkte en beterschap? En hoezo is het stom?

Sabine, duimenduimenduimen dat het nu al aan gaat slaan.
Top van z'n voeten, dat moet fijn gevoel geven.

Vierdaagse rijden, lijkt me echt gaef en gezellig! Plezier!

Vivat, leuk paardje erbij!

Hier niet veel gereden de laatste dagen. Donderdag les met t fjordenvriendje en wilde gister ronde gaan mennen met Tych maar had echt 0 energie. Een van de meiden hier heeft m lekker aan het werk gezet in de bak. Goed voor m :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:42

Moonforever: ik heb ook alleen maar wei, wij hebben gewoon ee stuk wei als bak, als het gras daar te lang word dan gaan ze daarop en hebben we een amder stuk wei als bak

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:34

JoycexEnya schreef:
Moonforever: ik heb ook alleen maar wei, wij hebben gewoon ee stuk wei als bak, als het gras daar te lang word dan gaan ze daarop en hebben we een amder stuk wei als bak

Hellaas is daar de wei te klein voor ,
Heb wel x geprobeerd alleen ging niet hoe moest had last van de aandere paarden, en 3 hoek waar ik wel is ree is te hoog gras rijdt niet fijn

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:37

Moonforever jij rijdt ook wel echt superveel lange ritten hè misschien eens tijdje wat kortere ritjes doen dan? Of is er niet ergens in de buurt waar je in de bak kunt rijden? Bij mij komen ook verschillende mensen in de bak rijden uit de buurt voor mij een kleine moeite voor hun een groot plezier en is nog gezellig ook :)

Nog even wachten op de zadelmaker - die komt dinsdag en dan kunnen vriendlief en ik hopelijk mooie ritten gaan maken :) dit is ons nieuwe vriendje Pabbastrakur fra Hoftinu

Afbeelding
En samen met onze Elsa

Afbeelding

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:21

Was hier maar iemand zo lief bak te lenen, ja niet kop loop afstand veder is al snel een rondje van 6 km zijn de kleinste rondes

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:24

Eperpaardenvierdaagse is 4 dagen la g uitgezette routes rijden met 500 mensen die ingeloot zijn .. We slapen daar op camping en de paarden staan er ook dan ,
Elke dag is het rond de 20 22 km en vrijdags rijden we een intocht dwars door Epe , met allemaal mensen aan de Kanten .. Meeste gaan verkleed

Super leuk en goede sfeer !

Het is maar een kwartiertje van mijn stal af maar om de hele sfeer te proeven en genieten blijven sparky en ik ook slapen daar haha