[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: [HK] De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:41

Hier moet hij eigenlijk ook weer geschoren worden.. maar ik weet het nog niet. :o

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:59

Ik scheer niet. Ga vanmiddag lekker rijden. Heb alleen een beetje stijve kaak. Dus ben er goed vanaf gekomen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:19

Ik scheer op z'n vroegst begin 2014. Ze kan haar haar prima gebruiken nu, dus pas als de training intensiever gaat worden, kan er wel wat haar af. Voordeel is wel dat het een Arabierenvachtje is en niet een megadikke koudbloedenvacht. Dan zou ik eerder scheren.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:27

Ik zie het nut van scheren niet zo zitten als men bijna niets doet buiten een paar dressuur oefeningen en een buitenritje. Net als Hili scheren wij alleen als het noodzakelijk zal zijn. En ook hier reuze blij met ons Arabieren en engels volbloed vachtje..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:31

Die van mij was in september al geschoren. :o Maar ik doe het met een reden voor zijn luchtwegproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:32

Ik rijd wel intensief, maar stap gewoon goed uit..
Geen zin in scheren en gezanik met dekens..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:46

Ik heb Jip in een jachtmodel geschoren.
Zonder scheren is hij al drijfnat en buiten adem na 20 minuten de eerste heuvel opstappen en wil hij eigenlijk helemaal niet lopen.
Met deels scheren kan hij zijn warmte genoeg kwijt om niet helemaal drijfnat te worden van een stukje stappen en heeft hij onmiddellijk zijn looplust weer terug.
Voor mij is het dus wel nuttig om te scheren.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:48

Dat is ook precies de goede reden, Marije. Met 'het is mooier' heb ik niet zo veel, maar functioneel is volledig te begrijpen. Maakt echt zoveel verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:48

Hier hetzelfde als bovenstaande en ik rijd behoorlijk fanatiek! Daarbij wil ik mo gewoon buiten kunnen zetten na het rijden anders zou ze meteen een hele dag weidegang missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:53

Maar met haar kan ze ook buiten staan?

Mijne is wel ietsjes sneller moe hoor, dat geef ik wel toe.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:56

Die van mij is ook gedeeltelijk geschoren. :j En die van mij staat gewoon 24/7 buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:27

Ik voel mij er niet fijn bij om haar druipend van het zweet buiten te zetten...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:28

Jip staat 24/7 buiten, onder dekens, met zijn jachtpatroontje.
Helemaal kaal doe ik expres niet, nu heeft hij nog zijn eigen nierdekentje op met rijden :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:37

Met scheren een regenpak aan doen. Blijf je haarvrij (was ik de laatste keer alleen zelf ook vergeten :+ )

Bliksem zijn geschoren deel is ook alweer bijna helemaal bijgegroeid, maar ga ook pas weer scheren als ik meer ga doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:41

Hilli schreef:
Dat is ook precies de goede reden, Marije. Met 'het is mooier' heb ik niet zo veel, maar functioneel is volledig te begrijpen. Maakt echt zoveel verschil!

Maar scheer je dan ook eerst een klein stuk en eventueel later een groter stuk?

De praktijk leert dat de hals scheren voor het "gewone werk" vaak al voldoende is en voor degenen die intensiever rijden, kunnen een streep op de buik erbij scheren. Van daaruit scheer je gewoon iets meer indien nodig, of niks als het goed gaat.

De praktijk zal leren dat de meesten voldoende hebben aan hals, eventueel buik en een enkeling zal iets meer willen, zoals bijvoorbeeld oksels. Op een enkele uitzondering na is de rest van het scheerwerk volstrekt overbodige onzin.

Een kale neet "omdat het mooier is" dat is voor de jammerkonten die er niks van begrijpen.......

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:46

Ik scheer in het najaar schouder, borst en halve hals, in het voorjaar als ik weer op ga trainen naar de 1e wedstrijd dekenmodel.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 12-12-13 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:00

@ikke: ik scheer alleen hals en boeg, da's voldoende. Helemaal bloot zou veel te koud zijn.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:10

ikke schreef:
Maar scheer je dan ook eerst een klein stuk en eventueel later een groter stuk?

De praktijk leert dat de hals scheren voor het "gewone werk" vaak al voldoende is en voor degenen die intensiever rijden, kunnen een streep op de buik erbij scheren. Van daaruit scheer je gewoon iets meer indien nodig, of niks als het goed gaat.

De praktijk zal leren dat de meesten voldoende hebben aan hals, eventueel buik en een enkeling zal iets meer willen, zoals bijvoorbeeld oksels. Op een enkele uitzondering na is de rest van het scheerwerk volstrekt overbodige onzin.

Een kale neet "omdat het mooier is" dat is voor de jammerkonten die er niks van begrijpen.......

niets aan toe te voegen. Tot nu toe nooit geschoren. maar ik weet zeker dat het vanaf januari, februari misschien moet omdat we de training van beiden gaan intensiveren. Genghis heeft tot nu toe de minste last van zweten. Na een uurtje werken aan de hand en longeren is hij nog niet nat te noemen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:59

Ik zou ook alleen scheren als het echt nodig is. Ondanks dat het hier geen arabiertje ofzo is wordt ze geen bolletje wol. Ze heeft nu meer vacht omdat ze langer op het weiland heeft gestaan waardoor ze de schuilstal amper opzoekt.
Ze staat 24/7 buiten in een paddock met schuilstal dus ik heb geen medelijden als ze af en toe een tijdje op stal moet staan om te drogen. ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:19

ikke schreef:

Is wel mooier maar ik wil dus blijven genieten van het rijden en ook een beetje mijn rust willen hebben zonder pingpong balletje onder me vandaar ook gedeeltelijke scheren. Die van mij staat ook 24/7 buiten en slaap dus ook buiten vaak.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:27

Marije_jiplover schreef:
Ik heb Jip in een jachtmodel geschoren.
Zonder scheren is hij al drijfnat en buiten adem na 20 minuten de eerste heuvel opstappen en wil hij eigenlijk helemaal niet lopen.
Met deels scheren kan hij zijn warmte genoeg kwijt om niet helemaal drijfnat te worden van een stukje stappen en heeft hij onmiddellijk zijn looplust weer terug.
Voor mij is het dus wel nuttig om te scheren.

dit is ook voor mij de reden om te scheren. maar ik scheer m wel helemaal omdat ik dat dan mooier vind dan jachtmodel (ook vanwege wedstrijden)

ikke schreef:

totdat je een paard hebt dat met "een rondje dressuur"tot bovenop zn rug zeiknat is... dan moet er toch wat meer vanaf

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:32

Ikke ik ga je even PBen ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:04

Ik doe niet aan scheren omdat het bij hem hoort, wil niet aan dekens beginnen. En eigenlijk voor het geen ik hem nu terug aan het oppakken ben is het ook niet nodig. Die heeft van lente van zijn vacht amper een cm op de meeste plekken dusja.
Besloten vrijdag eens lange lijnen en dan zaterdag of zondag terug onder het zadel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:40

MyrtheJ schreef:
En hoe beviel het skipak Sonja?

Goed!! Had alleen de broek aan, maar heb het geen seconde koud gehad. Op de fiets zelfs warm. Terwijl de temperatuur toch echt niet fijn was. Helemaal blij dus en de jas gaat binnenkort vast ook nog van pas komen als de temperatuur écht onder de nul daalt.

Hier ook een deels geschoren pony, is echt hard nodig met die absurd dikke, IJslandse vacht. Half oktober geschoren en sindsdien niet meer. Nu vind ik het niet meer nodig, want hij houdt het zo goed vol en krijgt over een paar weken toch vakantie. Ik denk dat ik hem nog een keer laat doen als het straks weer warmer wordt, maar hij nog wel zijn wintervacht heeft.

Gisteren zag hij er zo uit:

Afbeelding

Ben wel even benieuwd naar feedback over zijn 'conditie'. Vinden jullie hem (te) dik? Bespiering zit er nog niet erg op, we zijn nu wel steeds 'serieuzer' aan het dressuren onderweg. Stelling, buiging, voltes, begin schouderbuitenwaarts, tempowisselingen. Toch is het niet aan hem af te zien dat hij nu gemiddeld zo'n 15-17 km per week loopt, wel?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:43

EmptyWords schreef:
ikke schreef:

totdat je een paard hebt dat met "een rondje dressuur"tot bovenop zn rug zeiknat is... dan moet er toch wat meer vanaf

Dan scheer je een iets groter streepje. Net zolang totdat het voldoende is voor het werk en de omstandigheden waarin je rijdt en je paard houdt. Dat hoef je maar een of hooguit twee winters te doen en je weet voor de rest van je leven hoe je je paard moet scheren om het werkbaar te houden. Kwestie van na blijven denken waar je mee bezig bent.........