Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:42

maikeltje schreef:
En mijn jonge paard, die gaat binnenkort onder begeleiding van een ervaren paard de weg op (dat paard heeft z'n bomproofbewijs Knipoog )

Proest Nagelbijten / Gniffelen

Als er zo'n bewijs zou zijn, zou hij hem zeker halen Ja
Zit er weleens aan te denken om een keer zo'n test te doen die politiepaarden ook moeten doen Schijnheilig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:54

Siria schreef:
maikeltje schreef:
Siria, een fiets is nog braver, maar mooi dat ik mijn kind niet alleen laat gaan als ze een uur moet fietsen. Op die leeftijd kun je nog niet voldoende anticiperen in het verkeer. Dat heeft in mijn ogen nog niet eens iets te maken met wel of geen brave pony Knipoog

ik vind dat je een beetje minderwaardig doet over dertienjarige Knipoog

mssn moet je s ochtends eens bij ons gaan kijken als alle kinderen ook brugwuppen van twaalf dertien jaar naar school fietsen een half uur of langer met honderden bij elkaar Knipoog

Maar dan ben je niet alleen...
Ik mocht het op die leeftijd ook niet hoor, alleen fietsen. Het gaat niet alleen om het verkeer maar ook van die rare vieze mannetjes die je tegen kunt komen Schijnheilig
En oh wat heb ik die veel gezien Boos!
Daarbij als je brave fjord aan de kletter gaat omdat hij een keer verschiet, heb jij niets in te brengen, daarbij ken je als 12jarige nog niet de volledige verkeersregels en heb je de poppen aan het dansen Ja

Mijn superbrave bomproofbewijs hebbende paard is een keer zo verschoten. Dat was bij een meertje waar ze aan het jet-skien waren, zijn aandacht was totaal bij die dingen, niet schrikken maar geinteresseerd aan het kijken... Toen vloog er ineens door de wind een plastic zak voor zijn neus, nou ik heb hem nog nooit met 4 benen gelijk in de lucht gehad maar toen wel...
Nou is dat alles wat die van mij doet, maar je weet zelf ook dondersgoed dat er genoeg paarden aan de kletter gegaan zouden zijn...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:58

tamary schreef:
Dirkje25 schreef:
Ik zeg hallo, hier ik vanuit de dependance.
Neen voor de verkering heb je het niet nodig.

Hoe zit het met schade aan eigendommen binnen het gezin? Bv als paard van dochter op de auto van papa gaat zitten? Ik dacht dat WA nl alleen voor schade aan derden was?

dan kun je de avp van het gezin inschakelen om de schade aan de auto (die een aparte verzekering heeft) te dekken...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:00

@griebels , Toch helpt het een jong paardje wel hoor Ja of een onzeker paard of een ruiter/amazone die wil weten hoe hun paard is buiten Om dan met een brave naar buiten te gaan de eerste paar keren Om het dan op te bouwen ..Heb ik bij mijn eerste pony ook gedaan Hij was nergens bang voor ik was onzeker en na 3 keer met een ander weggeweest had ik daarna genoeg vertrouwen om het wel alleen te doen...

Het gekke bij mij is als ik een paard vertrouw of op het eerste indruk mij een goed gevoel geeft vindt ik het niet erg hoe druk hij doet stap ik op een paard wat mij geen goed gevoel gaf vindt ik het eng En daar zal ik dan ook niet mee naar buiten gaan want dan breng ik mijn spanning over.

Dat heeft in feite niks met een ruiterbewijs hebben te maken ja ik heb hem wel maar zegt dat iets nee niet voor mij Al heeft iedereen zo'n ding dat maakt de weg niet veiliger hoor, het is namelijk niet het bewijs wat je heb maar of je zelf genoeg inzicht heb wat je wel of niet kan ..En niet zoals sommige gewoon toch maar op pad gaan met een paard wat dat niet kan of wel kan maar niet met de ruiter/amazone die er op zit .

edit Beau die ik nu heb zou al gaan voor de jetskies denk ik Avanti was nergens bang voor wel heel druk en dribbelig ...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:09

runningkawa schreef:
dat heb je bij geen 1 paard
Als ze echt weg willen kun je 20 rijbewijzen hebben
1000 jaar vervaring
slof met pessoa bit erin hebben hangen...maar dan gaan ze toch nog Lachen

wel op zo een moment heeft inzicht en verstand niet zo veel invloed meer, dat gaat dan ook zo snel lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:10

Klopt
Maar met veel ervaring kun je vaak zoiets wel eerder aan voelen komen en het dan wel voor zijn Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:12

avanti4ever schreef:
@griebels , Toch helpt het een jong paardje wel hoor Ja of een onzeker paard of een ruiter/amazone die wil weten hoe hun paard is buiten Om dan met een brave naar buiten te gaan de eerste paar keren Om het dan op te bouwen ..Heb ik bij mijn eerste pony ook gedaan Hij was nergens bang voor ik was onzeker en na 3 keer met een ander weggeweest had ik daarna genoeg vertrouwen om het wel alleen te doen...

Dat bedoelde ik ook Avanti...
Mijn schimmelhengst is de rust zelve... Opa Liekie noemen ze hem omdat hij rust op andere paarden overbrengt en zich niet van zijn stuk laat afbrengen. Ik word dan ook regelmatig gevraagd om met jong/druk spul mee naar buiten te gaan...
Ik bied het overigens ook aan Ja

Maikeltje had het eerder in het topic al over dat ze met een braaf paard de eerste keer naar buiten zou gaan.. dat is dus mijn paard Schijnheilig

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:13

avanti4ever schreef:

Het gekke bij mij is als ik een paard vertrouw of op het eerste indruk mij een goed gevoel geeft vindt ik het niet erg hoe druk hij doet stap ik op een paard wat mij geen goed gevoel gaf vindt ik het eng En daar zal ik dan ook niet mee naar buiten gaan want dan breng ik mijn spanning over.

Dat heeft in feite niks met een ruiterbewijs hebben te maken ja ik heb hem wel maar zegt dat iets nee niet voor mij Al heeft iedereen zo'n ding dat maakt de weg niet veiliger hoor, het is namelijk niet het bewijs wat je heb maar of je zelf genoeg inzicht heb wat je wel of niet kan ..En niet zoals sommige gewoon toch maar op pad gaan met een paard wat dat niet kan of wel kan maar niet met de ruiter/amazone die er op zit .

edit Beau die ik nu heb zou al gaan voor de jetskies denk ik Avanti was nergens bang voor wel heel druk en dribbelig ...

oke het lijkt me inderdaad ook verstandig om een jong paard eerst met een ander mee te laten gaan ja

het ruiterrijbewijs is inderdaad geen bewijs dat je kan paardrijden, maar meer dat je een bepaalde basiskennis hebt en het staat dan voor dat je een beetje kan rijden de basisdingen in het verkeer, dat leer je daar ook, ik ben het ermee eens dat het wel iets moeilijker kan, maar niet dat het maar afgeschaft moet worden omdat je er toch niets leert. en ik denk dat ik het hierbij maar laat Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:15

Het ruiterbewijs zou ik accuut gaan halen als het ook een toevoeging heeft mbt het paardrijden in het verkeer...
Zolang dat niet is, ga ik daar geen onnodige kosten aan spenderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:18

Idem hier
Als ik het nut er van in zag had ik het ook wel gehaald

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:20

Ik bedoelde te zeggen dat het ruiterbewijs geen functie heeft op dit moment. Dat als je hem hebt er verder toch niet naar gekeken wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:20

Al werdt er wel naar gekeken heeft die in deze vorm ook geen nut

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:21

....waar kan ik trouwens vinden in welke gebieden in Nederland het ruiterbewijs verplicht is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:22

op de site van de srr

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:10

@griebels ok Lachen En tof dat je dat ook wilt doen met je paard Ja leuk Lachen

@ siria , nou ik kreeg een scala an planten die giftig zijn ,Ben de helft ondertussen vergeten , Beau mag dan ook alleen gras eten onderweg als ik afstap en een peukie ga roken ... hihi
Ook bandageren moesten we kennen , nou ken ik dat nu wel maar meer door het wat vaker doen , niet door het 1 keer moeten doen voor het ruiterbewijs , hoefde trouwens niet eens lol anders was ik toentertijd mooi gezakt.Paardenknoop?? heb ik ook niks aan 8 vd10 paarden maakt hem los

@meart volgens mij nu alleen nog mar op de veluwe dacht ik ? ow ja en je mag op de veluwe ritten begeleiden als je ruiterbewijs hebt Nogmaals in mijn geval zegt dat ding niks hihi. Ik kan pas met een paard goed overweg en adequaat reageren op een paard als ik er een goed of neutraal gevoel bij heb Heb ik bij een paard gelijk een 'slecht'gevoel ga ik het niet wagen daarmee naar buiten te gaan want heel gek dan ben ik gewoon onzeker als hij wat doet , doet een paard waar ik een goed gevoel bij heb het zelfde wat dat paard doet waar ik geen goed gevoel bij had boeit t me niet. Raar maar waar

manonii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:19

soms moet je betalen als je een bos in gaat. (1x mee gemaakt)
dan kunnen ze misschien vragen wil je ruiter bewijs laten Zien ?? Bloos

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:23

tamary schreef:
Hoe zit het met schade aan eigendommen binnen het gezin? Bv als paard van dochter op de auto van papa gaat zitten? Ik dacht dat WA nl alleen voor schade aan derden was?

Ik denk als het paard in eigendom van pappa is dat de wa niet zal uitkeren de wa vergoed immers de schade aan derden. Voor letsel schade ligt het weer iets anders dacht ik.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:55

Siria schreef:
weet je ik vind dat je dat per individu moet uitmaken, er zijn kinderen genoeg die dat niet zouden kunnen, maar als je vanag je 7de paardrijdt al een jaar of 6 rijervaring hebt dus al veel les gehad 3 of 4 jaar een eigen pony hebt en dus meer dan 1 keer in de week gereden eerst al een jaar of twee jaar in de polder achter het huis met een vriendin hebt gereden en toen langzaamaan af en toe naar het bos en eerst naar de manegeles wat dichterbij en uiteindelijk naar de ponyclubles ls je 13 bent met een braaf paard dan vind ik dat bv niet onverstandig Knipoog

Het maakt niet uit of je ervaring hebt of niet, ook niet of je een braaf paard hebt of niet. Je moet zulke situaties, zeker als kind zijnde, niet op WILLEN zoeken. En dan heb ik het over ALLEEN over de weg gaan met je pony terwijl er niemand bij je is als er iets gebeurt. Maar jij vind dat blijkbaar verstandig gedrag omdat je je duidelijk niet realiseert waar je mee bezig bent, dat is mij nu wel duidelijk. Je hebt nooit nagedacht over in welke situaties jij terecht kan komen ALLEEN met je brave pony. Zelfs op de fiets mocht ik in mijn eentje niet weg op die leeftijd omdat er vanalles kan gebeuren. Je hebt op die leeftijd nog niet het vermogen om verkeer juist in te schatten ook al denk je zelf van wel. Lees sit over 10 jaar nog maar eens terug en dan weet je misschien wat ik bedoel Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:57

griebels schreef:
maikeltje schreef:
En mijn jonge paard, die gaat binnenkort onder begeleiding van een ervaren paard de weg op (dat paard heeft z'n bomproofbewijs Knipoog )

Proest Nagelbijten / Gniffelen

Als er zo'n bewijs zou zijn, zou hij hem zeker halen Ja
Zit er weleens aan te denken om een keer zo'n test te doen die politiepaarden ook moeten doen Schijnheilig

Moet je doen, die slaagt met vlag en wimpel Ja

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:20

maikeltje schreef:
Siria schreef:
weet je ik vind dat je dat per individu moet uitmaken, er zijn kinderen genoeg die dat niet zouden kunnen, maar als je vanag je 7de paardrijdt al een jaar of 6 rijervaring hebt dus al veel les gehad 3 of 4 jaar een eigen pony hebt en dus meer dan 1 keer in de week gereden eerst al een jaar of twee jaar in de polder achter het huis met een vriendin hebt gereden en toen langzaamaan af en toe naar het bos en eerst naar de manegeles wat dichterbij en uiteindelijk naar de ponyclubles ls je 13 bent met een braaf paard dan vind ik dat bv niet onverstandig Knipoog

Het maakt niet uit of je ervaring hebt of niet, ook niet of je een braaf paard hebt of niet. Je moet zulke situaties, zeker als kind zijnde, niet op WILLEN zoeken. En dan heb ik het over ALLEEN over de weg gaan met je pony terwijl er niemand bij je is als er iets gebeurt. Maar jij vind dat blijkbaar verstandig gedrag omdat je je duidelijk niet realiseert waar je mee bezig bent, dat is mij nu wel duidelijk. Je hebt nooit nagedacht over in welke situaties jij terecht kan komen ALLEEN met je brave pony. Zelfs op de fiets mocht ik in mijn eentje niet weg op die leeftijd omdat er vanalles kan gebeuren. Je hebt op die leeftijd nog niet het vermogen om verkeer juist in te schatten ook al denk je zelf van wel. Lees sit over 10 jaar nog maar eens terug en dan weet je misschien wat ik bedoel Knipoog

vanaf welke leeftijd vind jij het wel verantwoord?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:24

Als je fatsoenlijk de verkeersregels kent en ervaring hebt opgedaan in het verkeer. Dus zeker 20+. Ik vind het zoiezo onverantwoord om er (als jong meisje) alleen op uit te trekken om de simpele reden dat er dan niemand is die voor jou de ziekenwagen kan laten komen mocht dat nodig zijn.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:27

maikeltje schreef:
Als je fatsoenlijk de verkeersregels kent en ervaring hebt opgedaan in het verkeer. Dus zeker 20+. Ik vind het zoiezo onverantwoord om er (als jong meisje) alleen op uit te trekken om de simpele reden dat er dan niemand is die voor jou de ziekenwagen kan laten komen mocht dat nodig zijn.

hmm dan ben ik nu nog steeds zeer onverantwoord bezig, maar rijervaring speelt bij jou dan een ondergeschikte rol als ik het goed begrijp?

iemand van 30 met zegmaar 4 jaar rijervaring bv vind jij wel verantwoord, maar mij (17) met ongeveer 10 jaar rijervaring niet?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:29

Ben het ook eigenlijk wel deels met Maikeltje eens, jonge kinderen moeten niet de weg opgaan.

Maar zoals jij met je leeftijd en je ervaring zou je van mij de weg op mogen mits je de verkeersregels goed kent.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:30

haha dat lukt nog wel aardig hoor Tong uitsteken

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:34

Siria schreef:
haha dat lukt nog wel aardig hoor Tong uitsteken

Dat is mooi dan! Ja