Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:51

Ik heb eens een rit gedaan van 27 km in 4 uur en dan ook merendeel gestapt.
Aankomende zondag is dat nogmaals zo'n rit een meeting van bokt dus weet niet hoe lang dat dit keer is, maar ik rij gewoon mee en doen rustig aan :) en natuurlijk daarna paar dagen vrij.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:14

JoycexEnya schreef:
Maar jij had dat ook?
maar bij mij staat dus 1 maand en geen 6 zoals jij

Nee ik had al Endomondo, maar had ingelogd met mijn nieuwe telefoon op mijn bestaande account. En blijkbaar kreeg ik als cadeautje bij mijn telefoon (Note 4) dus een halfjaar premium. Dus ging echt om de telefoon zelf.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:18

Als je die afstand of iets in die richting vaker hebt gedaan moet het wel lukken.
Als je er tegenop ziet m zo lang te rijden het hoeft niet natuurlijk...
Je kan ook zelf stukken afstappen en wandelen tussendoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:29

Ik heb op zich die afstanden wel vaker gedaan maar niet recent zeg maar. En hij heeft al die problemen en diagnoses daarna ontwikkeld/gehad dus daarom dat ik nu twijfel.. Stomme is dat ik niet 100% weet hoe de paden eruit zien in die richting en dat is natuurlijk minder. Veel hard en stenen enzo beperkt het draven en dat is al zo weinig aanwezig :P Onderweg afstappen is beetje problematisch in de zin dat ik er moeilijk zo op geraak :o zeker als ik al wat qua rijden in de benen/rug hebben. Zat wel te denken om onderweg nog graaspauzes in te lassen maar dan ben je nog langer onderweg natuurlijk.. Zal nu al ruim 6u in totaal zijn ..

Keek er wel echt naar uit, zijn vroeger (vanuit de andere richting) daar vaak gestopt met de paarden en nu was ik zo blij dat ik ontdekt had hoe je daar vanuit hier kon komen... Maar die afstand had ik wat verkeerd ingeschat blijkbaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:55

Vandaag weer in mijn uppie een rondje gedaan, ging best goed!

Afbeelding

Heb veel gestapt, 2 stukjes gedraafd en een galopje gedaan. Ben wel blij met het constante tempo, de draf stelt nog niks voor (9 km/u :') ) maar de galop deed hij best netjes! <3 Was beetje hobbelig pad dus naar het einde toe viel hij eens in draf en vond het tempo niet meer zo, maar het eerste stuk ben ik meer dan tevreden mee!

Afbeelding

Rit van morgen gaat trouwens niet door .. paard van stalgenootje loopt al 2 dagen niet ok, was dinsdag ook mee op die 16 km rit .. Heeft dit nog al eens gehad na een lange (15+ km) rit, dus misschien is [***] niet de zwakste schakel in het geheel .. :+ :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:17

Jammer dat niet door gaat.
Mooi rondje

Ik heb vandaag me hartslagmeter binnen gekregen en geprobeerd wel in de bal dus telt niet mee voor de challenge.

Het ehm rondje :')
Afbeelding

En het grafiekje met hartslag.
Zat meer oo me tel te letten hoe der hartslag ging :')
Afbeelding

Wat zijn eigenlijk de waardes van stap draf galop en als je interval doet welke hartslag moet je hebben als je bijv van stap weer naar draf gaat.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:21

Geen idee wat de waardes zijn Joyce.

komen weer leuke rondes voorbij trouwens.

mijn ronde vandaag, weer even een draf trainingsronde gedaan. gaat steeds beter!

Afbeelding

Afbeelding

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:04

[***] ben ik jou toevallig is tegen gekomen in hargen aan zee met een bruine pony?
wij waren toen met een appaloosa en een shet paar maanden geleden

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:21

Heb de waardes evem opgezocht, volgens een therapeut liggen de slagen per minuut

Bij rust tussen 25-40 BpM·
In stap tussen 60-70 BpM·
In draf tussen 70- 120 BpM·
In galop tussen 120-200 BpM (arbeidsgalop tot rengalop) 

Dus als ik het goed begrijp met draftraining doe ik nu 3 min draven en 2 min stappen als de hartslag binnem die 2 min tussen de 60 en de 70 ligt kan je weer draven zo niet dan nog stappen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:20

Het is per paard ook heel verschillend. Mijn paard heeft best hoge hartslagwaardes vind ik. In rust 36-40, in stap 58-80, in draf 90-140, in galop 140-210. Ik probeer altijd om onder de 60 te komen aan het eind van een training, maar ook doordat we het laatste kleine stukje over de weg stappen, wat ze toch wat spannender vind meestal, is het tot nu toe nooit gelukt om al tijdens het stappen onder de 60 te komen. Meestal meer richting de 70 bij aankomst, en dan daalt de hartslag gelukkig wel snel onder de 60 als ik ben afgestegen. Afgelopen zondag met de wedstrijd steeg de hartslag ook nog een klein beetje toen ze de vlaggetjes van de finish zag dus ik durfde ook niet direct aan te bieden, ik wilde daar niet op worden afgekeurd. Dus na een klein minuutje aangeboden toen de hartslag wel duidelijk onder de 60 zat.

Ik hoor overigens vaker dat de hartslag weer onder de 80 gedaald moet zijn bij intervaltraining, maar ook dat is relatief. Voor ons zou het best lang stappen zijn om te wachten tot de hartslag onder de 70 zit, terwijl ze dan echt nog niet moe is. Sommige paarden(rassen), zoals veel Arabieren, hebben structureel al een lage hartslag en die zijn dus al heel snel weer onder die 80.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:17

Die van mij zit nog veel hoger in de hartslag onder de 80 in stap na een goede inspanning moet ik echt wel een poosje voor stappen. (sowieso wel een km en dat vind ik best lang zoveel stap ik nooit tussen door :P)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:55

Okee dus moey een beetje kijken wat voor haar de waardes zijn. Van wat ik gezien heb kwam het wel overheen met wat ik stuurde bij mijne. Ik heb een fjord.

Welke hartslag doen jullie met interval dat je weer begint met draf of galop

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:45

[***] schreef:
Wow Jaan, wat super <3 Echt superstoer ook van paardenbeest! :j (en van jullie ;) ).

Dank je wel macha6, heb ik zeker wat aan! :j
Hoe heb je dat verder nog aangepakt? Bedoel .. specifiek dingen waar je op ging letten of rekening mee hield of ... ? En rij je zo gewoon, buiten die planning, ook veel buiten? En ook vooral stappen of toch ook andere dingen?

Sorry voor het late antwoord. :Y) Maar ik heb verder niet echt met iets rekening gehouden, wij draven en galloperen ook nog best wel fanatiek tijdens buitenritten. Ik probeer wel regelmatiger te rijden, hoewel dat moeilijk gaat omdat ik op kamers woon en dus alleen in het weekend thuis ben.
Verder ben ik met hem dus bezig met balkjes oefenen en met dubbele lange lijnen, voor de afwisseling en onbelaste training, ik rij nooit in de bak, maar probeer op buitenritten wel vaak ook wat dressuurmatig te doen (lang en laag, wat oppakken, verzamelen, overgangen).

Een opbouw van ziet er bij mij ongeveer zo uit: na een aantal weken niks (winter ed) begin ik weer met ritjes van 5 km. Dat kan bijv. wel twee dagen achter elkaar. Het is belangrijk om, als je wilt verbeteren, wel iedere keer een trainingsprikkel, overload, te geven, zodat het lichaam hierop reageert met supercompensatie, en zich dus herstelt naar een hoger niveau. Ook bestaat er het trainingsprincipe van specificiteit, dus als je wilt trainen op langer kunnen rijden, moet je ook langer gaan rijden etc. Voor een zware aerobe uithoudingvermogen training staat -voor mensen- ongeveer 48 uur rust voordat het lichaam zich op het hoogste niveau heeft herstelt, daarna gaat dat niveau weer omlaag, dus daarom is het belangrijk om regelmatig te rijden.

Volgens het principe van verminderde meeropbrengst heb je een steeds sterkere prikkel nodig om tot een overload te komen, in het begin ga je dus het snelst vooruit. Daarom ga ik in de eerste 2 weken wel van rondjes van 5-7 km naar 13-15 km, richting de 20 km wordt het minder, maar na een maand probeer ik dat wel ook te doen, allemaal afhankelijk van wat Nabby ervan vind :+
Ook neem ik mee dat hij 24/7 buiten loopt in een paddock paradise en dus van zichzelf al best veel beweegt, ik merk dat alle paarden hierdoor fitter en slanker zijn (ondanks de hele winter en het hele jaar door gras), zelfs een paard met hoge HB kans doet het hier goed op.

Ik ben trouwens volgende week zondag 3 mei assistent veterinaire bij de Endurance Ommen :D, ik sta bij de nakeuring! Zijn er nog mensen hier die daar meerijden?? *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:56

macha6 schreef:
[***] schreef:
Wow Jaan, wat super <3 Echt superstoer ook van paardenbeest! :j (en van jullie ;) ).

Dank je wel macha6, heb ik zeker wat aan! :j
Hoe heb je dat verder nog aangepakt? Bedoel .. specifiek dingen waar je op ging letten of rekening mee hield of ... ? En rij je zo gewoon, buiten die planning, ook veel buiten? En ook vooral stappen of toch ook andere dingen?

Sorry voor het late antwoord. :Y) Maar ik heb verder niet echt met iets rekening gehouden, wij draven en galloperen ook nog best wel fanatiek tijdens buitenritten. Ik probeer wel regelmatiger te rijden, hoewel dat moeilijk gaat omdat ik op kamers woon en dus alleen in het weekend thuis ben.
Verder ben ik met hem dus bezig met balkjes oefenen en met dubbele lange lijnen, voor de afwisseling en onbelaste training, ik rij nooit in de bak, maar probeer op buitenritten wel vaak ook wat dressuurmatig te doen (lang en laag, wat oppakken, verzamelen, overgangen).

Een opbouw van ziet er bij mij ongeveer zo uit: na een aantal weken niks (winter ed) begin ik weer met ritjes van 5 km. Dat kan bijv. wel twee dagen achter elkaar. Het is belangrijk om, als je wilt verbeteren, wel iedere keer een trainingsprikkel, overload, te geven, zodat het lichaam hierop reageert met supercompensatie, en zich dus herstelt naar een hoger niveau. Ook bestaat er het trainingsprincipe van specificiteit, dus als je wilt trainen op langer kunnen rijden, moet je ook langer gaan rijden etc. Voor een zware aerobe uithoudingvermogen training staat -voor mensen- ongeveer 48 uur rust voordat het lichaam zich op het hoogste niveau heeft herstelt, daarna gaat dat niveau weer omlaag, dus daarom is het belangrijk om regelmatig te rijden.

Volgens het principe van verminderde meeropbrengst heb je een steeds sterkere prikkel nodig om tot een overload te komen, in het begin ga je dus het snelst vooruit. Daarom ga ik in de eerste 2 weken wel van rondjes van 5-7 km naar 13-15 km, richting de 20 km wordt het minder, maar na een maand probeer ik dat wel ook te doen, allemaal afhankelijk van wat Nabby ervan vind :+
Ook neem ik mee dat hij 24/7 buiten loopt in een paddock paradise en dus van zichzelf al best veel beweegt, ik merk dat alle paarden hierdoor fitter en slanker zijn (ondanks de hele winter en het hele jaar door gras), zelfs een paard met hoge HB kans doet het hier goed op.

Maakt niet uit, goede antwoorden mogen laat komen :Y)

Ik heb ondertussen ook overleg gehad met de DA/chiropractor die hem laatst onder handen heeft genomen .. en zij zegt ongeveer hetzelfde. Zoveel mogelijk naar buiten met hem, veel stappen (als hij aangeeft niet te willen draven enzo niet pushen). Heb dan zelf besloten als het naar buiten gaan er niet in zit dat ik wat met de lange lijnen ga werken, wat zijgangen meenemen (was goed volgens haar) en af en toe wat balkjeswerk :j

En dan de ritten opbouwen .. en inderdaad vooral regelmatig rijden :j Heb haar doorgestuurd wat ik vanaf juli 2014 gereden heb (daarvoor hebben we tijdje stilgelegen) en maart/april was ik goed bezig volgens haar en kon ik nu wel regelmatiger ritten van 10-15 km gaan doen .. Weet alleen nog niet hoelang ik dit dan zou moeten doen voordat ik naar 15-20 zou kunnen ..

Jij praat ook over die rust en compensatie enzo .. Zou je daar wat meer over kunnen uitleggen met voorbeelden? (mag ook via pb hoor). Stel nu dat ik met ritjes van 10-15 km werk, hoe zou dan bv. 1 of 2 weken eruit zien? Moet hij na zo'n rit altijd een dag rust, of kan ik daar een kleiner ritje (5-10 km) aan vast plakken en dan rust? Of bv. eens 2 dagen achter elkaar 10-15 km doen en dan 2 dagen rust? Of ... ?

Hier loopt hij overdag buiten (zandpaddock met onbeperkt hooi) en gaat 's nachts op stal. Heb het idee dat hem dat beter bekomt (ookal heeft hij een schuilstal), maar dan eerder op gebied van mugjes en andere lastige dingen. Anders plak hij ook maar in zijn schuilstal dus op zich maakt dat niet veel uit .. echt veel bewegen doet hij niet, maar heeft hij nooit gedaan. Heb wel de waterbak aan de andere kant staan zodat hij toch af en toe wat moet bewegen, en hier en daar groeien wat grasjes en daar zie ik hem ook wel eens in scharrelen ;) Of de buren eens terroriseren, dat gebeurd ook wel :+

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:05

Ik probeer eind deze maand in de top 50 te zijn *\o/* . T gaat wel behoorlijk hard, ben in januari begonnen en dacht eigenlijk nooit de 200 km te halen en nu heb ik al bijna t dubbelen. Maak er voor mezelf een beetje een wedstrijd van. Ben ik tenminste gemotiveerd :')

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:55

Ik ga proberen om voor het einde van de challenge 500 kilometer gehaald te hebben. Is ongeveer 450 kilometer meer dan vorig jaar als ik dat haal :P . Mijn voorlopige doel is om in de top 60 te blijven.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:38

heerlijke rondes dichte ijssalon haha en jawel de floating boots!!!
daar ben ik dus nog steeds op aan het wachten op een mail wanneer iemand eens kan aan passen bij sparky ,....al twee keer gemaild prive gedaan via fb maar gewoon no resprons ! balen wil er in epe mee rijden zowieso !!

hier ff een klein rondje gedaan vandaag heerlijk maf paard
heb ff gekopieerd foto's ehm nog niet upgeload maareh

Click to add notes

Share
Edit
More options

Summary
Social
HR Zones
Best Distances

Distance4.44 km
Duration33m:38s
Avg. Speed7.9 km/h
Max. Speed26.6 km/h
Calories376 kcal
Hydration0.32L
Min. Altitude0 m
Max. Altitude2 m
Total Ascent0 m
Total Descent0 m
Cadence0 rpm
WeatherMostly sunny

haha 4.44 ik moet zo weg eten bij ma dan naar een bruiloft in Volendam ....

Nicky kan je mij misschien pben wie wat waar en hoe duur passen en meten ik heb een hekel aan wachten zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:25

[***] ging GOED vandaag <3 Weer alleen op pad, beetje de goed paden uitgezocht en meneer ging als een trein <3 Galop is ook weer gewoon mogelijk <3 Ligt wel echt aan de paden dat hij wel/niet wil lopen, heb ik vandaag echt wel gemerkt. Dus daar gaan we aan moeten werken, ben benieuwd wat de hoefsmid volgende week zegt ;)

Anyway, het rondje :)

Afbeelding

En de statistieken:

Afbeelding

En foto's van mooie bospaadjes <3

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb me voorgenomen om geen doelen meer te stellen (gezien alles altijd in duigen valt als ik dat doe :+ ) maar vroeg me wel af of ik deze maand aan de 500 km zou komen. Zie net dat dit mij vandaag gelukt is .. *\o/* *\o/*

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:43

Mijn doel is in ee top 10 te blijven en eind van de challenge 1500 km halen :)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:11

Mag ik vragen hoe die cijfers in jullie route terechtkomen?

Ik heb vandaag rondje van 9 km gedaan, ik zou die plaatjes hier graag posten maar geen idee hoe jullie dat doen...

Iemand vroeg naar Ommen, ik start daar in klasse 1. Superspannend aangezien mijn paard in febr 2014 op het punt stond om ingeslapen te worden.....lang verhaal....ernstige been/hoefwond....maar dat leek me geen strak plan, en paard heeft hard geknokt, maar ze is er weer, dus deze rit is extra speciaal voor ons! De eerste wedstrijd weer sinds ehhhh tijden!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:44

Mag ik mij hier ook aanmelden.

Zal me even voorstellen: ik ben Laura 30 jaar en men met mijn Shetlander Donder van bijna 20.
Ik probeer 3 tot 4 x in de week te rijden en rij dan tussen de 5 en 10 km.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:44

Gisteren even klein rondje Gereden,:)

Me paard heeft peesblesurens , en met de andere alleen op de weg lukt niet :( dus afhankelijk waneer mensen gaan maar afentoe ken ik genieten weer :D

Vanwege snel donker werdt zijn we tot water en terug gegeaan, :)

Afbeelding

Afbeelding

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:34

Hier ga ik misschien binnekort het buitenrijden weer oppakken. Ik merk dat het rijden in de bak mijn hoofd van dingen af zet en dat heb ik zo hard nodig in deze tijd.. Dus wellicht dat buitenrijden ook helpt, al heb ik daar wel meer tijd om 'na te denken', dat moeten we zien te voorkomen :')
Eerst maar weer eens even in de bak conditie opbouwen aangezien ik afgelopen maand misschien welgeteld 3x heb gereden :')

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:36

Jammer dat je niet in de buurt woont, anders had ik je graag meegenomen op een klein ritje.. :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:42

Ik ken tijdens buitenritten me hoofd echt wel legen normaal. Nu heb ik er gewoon moeite mee als we alleen rijde want zowel paard als ik hebben het moeilijk er mee ! :)