Aankomende zondag is dat nogmaals zo'n rit een meeting van bokt dus weet niet hoe lang dat dit keer is, maar ik rij gewoon mee en doen rustig aan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoycexEnya schreef:Maar jij had dat ook?
maar bij mij staat dus 1 maand en geen 6 zoals jij
[***] schreef:Wow Jaan, wat superEcht superstoer ook van paardenbeest!
(en van jullie
).
Dank je wel macha6, heb ik zeker wat aan!
Hoe heb je dat verder nog aangepakt? Bedoel .. specifiek dingen waar je op ging letten of rekening mee hield of ... ? En rij je zo gewoon, buiten die planning, ook veel buiten? En ook vooral stappen of toch ook andere dingen?
macha6 schreef:[***] schreef:Wow Jaan, wat superEcht superstoer ook van paardenbeest!
(en van jullie
).
Dank je wel macha6, heb ik zeker wat aan!
Hoe heb je dat verder nog aangepakt? Bedoel .. specifiek dingen waar je op ging letten of rekening mee hield of ... ? En rij je zo gewoon, buiten die planning, ook veel buiten? En ook vooral stappen of toch ook andere dingen?
Sorry voor het late antwoord.Maar ik heb verder niet echt met iets rekening gehouden, wij draven en galloperen ook nog best wel fanatiek tijdens buitenritten. Ik probeer wel regelmatiger te rijden, hoewel dat moeilijk gaat omdat ik op kamers woon en dus alleen in het weekend thuis ben.
Verder ben ik met hem dus bezig met balkjes oefenen en met dubbele lange lijnen, voor de afwisseling en onbelaste training, ik rij nooit in de bak, maar probeer op buitenritten wel vaak ook wat dressuurmatig te doen (lang en laag, wat oppakken, verzamelen, overgangen).
Een opbouw van ziet er bij mij ongeveer zo uit: na een aantal weken niks (winter ed) begin ik weer met ritjes van 5 km. Dat kan bijv. wel twee dagen achter elkaar. Het is belangrijk om, als je wilt verbeteren, wel iedere keer een trainingsprikkel, overload, te geven, zodat het lichaam hierop reageert met supercompensatie, en zich dus herstelt naar een hoger niveau. Ook bestaat er het trainingsprincipe van specificiteit, dus als je wilt trainen op langer kunnen rijden, moet je ook langer gaan rijden etc. Voor een zware aerobe uithoudingvermogen training staat -voor mensen- ongeveer 48 uur rust voordat het lichaam zich op het hoogste niveau heeft herstelt, daarna gaat dat niveau weer omlaag, dus daarom is het belangrijk om regelmatig te rijden.
Volgens het principe van verminderde meeropbrengst heb je een steeds sterkere prikkel nodig om tot een overload te komen, in het begin ga je dus het snelst vooruit. Daarom ga ik in de eerste 2 weken wel van rondjes van 5-7 km naar 13-15 km, richting de 20 km wordt het minder, maar na een maand probeer ik dat wel ook te doen, allemaal afhankelijk van wat Nabby ervan vind![]()
Ook neem ik mee dat hij 24/7 buiten loopt in een paddock paradise en dus van zichzelf al best veel beweegt, ik merk dat alle paarden hierdoor fitter en slanker zijn (ondanks de hele winter en het hele jaar door gras), zelfs een paard met hoge HB kans doet het hier goed op.