Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Robijntjah schreef:Wat rijden jullie nu gemiddeld per keer (dus de afstand)?
Wat zijn kapotte achterbenen?
19 vind ik persoonlijk niet zo oud maar verschilt ook per paard natuurlijk.
Over wat voor ondergrond praten we met de trektocht?
Er komen zoveel factoren bij kijken.
Ik ken bijvoorbeeld een haf van 22 die echt nog jong genoeg is om ritten weer wat op te bouwen naar 30+ km.
Maar ken ook een pony van 18 die je daar echt niet meer blij mee maakt....
[***] schreef:Ik dus al niet
Hebben hier mensen ervaring met trektochten? Bestaan daar ook schema's voor om op te bouwen? Ik kom altijd op endurance-schema's uit maar dat is het toch niet. Hoe zou je zoiets het beste opbouwen? Gerekend op echt alleen maar stappen?
Voorlopig doel is eens een weekend (dus zaterdag heen rijden, ergens overnachten, zondag terug) maar dit komt natuurlijk na een aantal dagen de afstand met steeds naar huis en na het opbouwen van die afstand. Maar hoe bouw je op? En is de regel "na elke 10 km een dag rust" ook geldig als je enkel maar stapt of heb je dan meer marge?
En niet onbelangrijk (waardoor ik geen topic durf openen): kan dit nog wel voor een 19-jarige headshakende pony met "kapotte" achterbenen? Of moet ik zelfs zoiets gewoon niet meer willen?Tegelijk denk ik: beweging is goed voor hem, hij moet blijven bewegen, paarden zijn oorspronkelijk gemaakt om 30/40 km al stappend (met graaspauzes) af te leggen.. misschien is zo'n staptraining en doel juist goed voor hem?
Altijd maar twijfelen..