Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Robijntjah schreef:Wat rijden jullie nu gemiddeld per keer (dus de afstand)?
Wat zijn kapotte achterbenen?
19 vind ik persoonlijk niet zo oud maar verschilt ook per paard natuurlijk.
Over wat voor ondergrond praten we met de trektocht?
Er komen zoveel factoren bij kijken.
Ik ken bijvoorbeeld een haf van 22 die echt nog jong genoeg is om ritten weer wat op te bouwen naar 30+ km.
Maar ken ook een pony van 18 die je daar echt niet meer blij mee maakt....
Voor meer ideeën kan je altijd eens wat foto-topics doorkijken 
En dan echt letterlijk stappen.. 
Omdat veel mensen het hier best pittig vinden, ben ik super benieuwd naar alle andere omgevingen! En die zweep heb ik voor de snelheid inderdaad helemaal niet nodig haha. Dacht hem wel even nodig te hebben bij de 2 punten waarbij we onze stal ongeveer passeerden, maar het leek wel alsof ze wist waar de finish was en liep keurig langs de paadjes die we anders altijd terug naar huis namen! Denk dat ik die zweep inderdaad best achterwege kan laten voortaan
Het kan nog wel eens een fijne aanmoediging zijn in de trainingen als er iets 'engs' is, maar dat had ze nu echt niet nodig.
Om je snelheid goed in de gaten te houden, kan je het best van tevoren berekenen tussen welke tijden je wil finishen. Ik wist bijvoorbeeld dat ik wilde finishen tussen 14:07 en 14:17, dus wist wanneer ik moest stappen om hier tussenin te finishen, dat is in ons geval 14:10 geworden.
Hopelijk vindt [***] het ook leuk 
Alleen is het nu echt nog van "waar hebben we vandaag zin in .. " en zou het toch leuk vinden om daar wat meer structuur in te kunnen brengen, als hem dat beter zou voorbereiden toch (als het niet uitmaakt is het ook goed, maar denk wel dat het kan uitmaken
). Wil binnenkort weer eens een "lange" rit plannen met tussenstop
Gisteren al leuke route uitgestippeld, nu eens kijken wanneer ik stalgenootje mee krijg
En tussendoor dan zelf werken aan kleinere ritten (5-10 km) afgewisseld met langere (15 km) maar daar zoek dus ik een beetje structuur voor, want ik vind het moeilijk

[***] schreef:Ik dus al niet
Hebben hier mensen ervaring met trektochten? Bestaan daar ook schema's voor om op te bouwen? Ik kom altijd op endurance-schema's uit maar dat is het toch niet. Hoe zou je zoiets het beste opbouwen? Gerekend op echt alleen maar stappen?
Voorlopig doel is eens een weekend (dus zaterdag heen rijden, ergens overnachten, zondag terug) maar dit komt natuurlijk na een aantal dagen de afstand met steeds naar huis en na het opbouwen van die afstand. Maar hoe bouw je op? En is de regel "na elke 10 km een dag rust" ook geldig als je enkel maar stapt of heb je dan meer marge?
En niet onbelangrijk (waardoor ik geen topic durf openen): kan dit nog wel voor een 19-jarige headshakende pony met "kapotte" achterbenen? Of moet ik zelfs zoiets gewoon niet meer willen?Tegelijk denk ik: beweging is goed voor hem, hij moet blijven bewegen, paarden zijn oorspronkelijk gemaakt om 30/40 km al stappend (met graaspauzes) af te leggen.. misschien is zo'n staptraining en doel juist goed voor hem?
Altijd maar twijfelen..
Echt superstoer ook van paardenbeest!
(en van jullie
).
:

Stukjes gedraafd en hij liep gewoon fijn, op zijn tempo maar ik moest niet constant drijven, hij bleef wel gewoon zelf lopen. Naar het einde toe zag hij het wel allemaal niet meer zo zitten, maar daar waren de paden ook een stuk harder/meer steentjes. Volgende week komt de hoefsmid, denk dat daar ook nog wel winst te behalen valt 
Moet 'm nog uittekenen omdat we niet 100% de ruiterroute gaan volgen, maar zal in totaal wel zo'n 20-22 km zijn .. met dan een lekkere pannenkoek (of wafel of dergelijke) halverwege
, mijn doel was 1200 voor 1 aug 2015 denk dat ik dat zet op 1500 km 
Ook rust geven is onderdeel van trainen...
Heel fett gevoel! 

als eerst testen tijdens de les
maar nu blijkt dat ruim 25 km te zijn
Aan ons tempo is dat 5u rijden.. Zit me echt af te vragen of dat niet teveel van het goede is voor poon
Dacht echt dat het rond de 20 km ging zijn maar heb even uitgetekend en ik was mis... en nu weet ik dus niet wat te doen..