Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeV1994

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:55

Ik vind 19 ook niet oud, Loulou is 22 en heeft ook een blessure verleden maar dat is al wel weer jaren geleden en daar houden we natuurlijk ook rekening mee. Ik weet niet om hoeveel km zo'n trektocht gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:11

Robijntjah schreef:
Wat rijden jullie nu gemiddeld per keer (dus de afstand)?
Wat zijn kapotte achterbenen?
19 vind ik persoonlijk niet zo oud maar verschilt ook per paard natuurlijk.
Over wat voor ondergrond praten we met de trektocht?

Er komen zoveel factoren bij kijken.

Ik ken bijvoorbeeld een haf van 22 die echt nog jong genoeg is om ritten weer wat op te bouwen naar 30+ km.
Maar ken ook een pony van 18 die je daar echt niet meer blij mee maakt....

Goh, het verschilt tussen 5 km en zo'n 25km, al heb ik dat laatste nu nog niet gedaan (winter zo goed als stilgelegen). Nu zitten we momenteel grofweg tussen 5 en 15 km te rijden, maar wil dus kijken om verder op te bouwen..

Wat is kapot, tja, dat is de grote vraag eigenlijk. Vermoedelijk artrose, zit duidelijk iets niet goed in de knieën en misschien ook sprongewrichten. Maar voor een echte diagnose moeten er foto's ed genomen en dan is het nog maar de vraag of je het probleem daarop gaat zien..

Ondergrond is alles.. hier heb je werkelijk alles, van asfalt tot 'harde' paden, soms vlak, soms met losse steentjes, veldwegen met of zonder steentjes, graspaden, gewone bosgrond en mul zand. Denk niet dat je iets niet vindt qua ondergrond :+ Voor meer ideeën kan je altijd eens wat foto-topics doorkijken ;)

De trektocht maak ik wat ik zelf wil natuurlijk. Wil het op 20 km per dag houden, ongeveer dan, maximaal 25 maar verder niet, is altijd even zien met pauzeplekken enzo maar moet in theorie mogelijk zijn hier in de buurt ;) En dan echt letterlijk stappen..

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 00:16

Bedankt allemaal! :D

VanHuisUit: Scheelt dat dit een thuiswedstrijd was voor ons, terrein zijn we gewend :) Omdat veel mensen het hier best pittig vinden, ben ik super benieuwd naar alle andere omgevingen! En die zweep heb ik voor de snelheid inderdaad helemaal niet nodig haha. Dacht hem wel even nodig te hebben bij de 2 punten waarbij we onze stal ongeveer passeerden, maar het leek wel alsof ze wist waar de finish was en liep keurig langs de paadjes die we anders altijd terug naar huis namen! Denk dat ik die zweep inderdaad best achterwege kan laten voortaan :o Het kan nog wel eens een fijne aanmoediging zijn in de trainingen als er iets 'engs' is, maar dat had ze nu echt niet nodig.

Bobomelo, ik heb dus endomondo wel aan gedaan, maar was het door de drukte wel vergeten bij de start en ook pas uit gezet toen we al weer terug bij ons plekje waren. Ik heb de afstand en tijd dus gewoon gewijzigd naar wat de organisatie heeft gemeten :) Om je snelheid goed in de gaten te houden, kan je het best van tevoren berekenen tussen welke tijden je wil finishen. Ik wist bijvoorbeeld dat ik wilde finishen tussen 14:07 en 14:17, dus wist wanneer ik moest stappen om hier tussenin te finishen, dat is in ons geval 14:10 geworden.

[***], leuk dat je nu echt wat concreter gaat nadenken over een trektocht! Ik zie op endomondo dat je al vaker meerdere dagen achter elkaar rijdt, dus dat hoeft geen shock meer voor Cobe te zijn. Verder heb ik ook helemaal geen verstand van voor trektochten trainen dus daar kan ik je niet mee helpen. Denk dat mijn eerste stap zou zijn om weer eens richting de 20 km te rijden een dag, en daarna vrij, omdat het weer een nieuwe afstand is. Maar ik weet niet wanneer je dan klaar zou zijn om 3 keer achter elkaar 20 km te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:10

Merci :) Hopelijk vindt [***] het ook leuk ;)

Qua achter elkaar rijden zijn we daar nu inderdaad ook mee bezig :j Alleen is het nu echt nog van "waar hebben we vandaag zin in .. " en zou het toch leuk vinden om daar wat meer structuur in te kunnen brengen, als hem dat beter zou voorbereiden toch (als het niet uitmaakt is het ook goed, maar denk wel dat het kan uitmaken :+ ). Wil binnenkort weer eens een "lange" rit plannen met tussenstop :j Gisteren al leuke route uitgestippeld, nu eens kijken wanneer ik stalgenootje mee krijg ;) En tussendoor dan zelf werken aan kleinere ritten (5-10 km) afgewisseld met langere (15 km) maar daar zoek dus ik een beetje structuur voor, want ik vind het moeilijk :')

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:39

Oke, dank voor je antwoord, geen enodomondo mee op wedstrijd :P
Lengte van zweep mag 90 cm zijn, is dit echt van boven tot onder? dus inclusief dat touwtje wat er aan zwiebelt?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:43

bobomelo schreef:
Lengte van zweep mag 90 cm zijn, is dit echt van boven tot onder? dus inclusief dat touwtje wat er aan zwiebelt?

Ja, dat is van 'kop tot kont', dus van het puntje van je handvat tot het uiteinde van de slag (dat touwtje dus).

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:02

Wat een geweldig paard heb ik toch! Sinds oktober niet meer voor de kar gestaan, maar tis inspannen en wegrijden <3 :+:
Heerlijk rondje wezen koetsen!
Afbeelding

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:06

En nog twee fotootjes.
Hondje was ook mee! En voor t eerst heeft ie een tijdje voor op de kar meegereden zonder t eng te vinden! Nice!
Afbeelding

Afbeelding

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:58

[***] schreef:
Ik dus al niet :+

Hebben hier mensen ervaring met trektochten? Bestaan daar ook schema's voor om op te bouwen? Ik kom altijd op endurance-schema's uit maar dat is het toch niet. Hoe zou je zoiets het beste opbouwen? Gerekend op echt alleen maar stappen?

Voorlopig doel is eens een weekend (dus zaterdag heen rijden, ergens overnachten, zondag terug) maar dit komt natuurlijk na een aantal dagen de afstand met steeds naar huis en na het opbouwen van die afstand. Maar hoe bouw je op? En is de regel "na elke 10 km een dag rust" ook geldig als je enkel maar stapt of heb je dan meer marge?

En niet onbelangrijk (waardoor ik geen topic durf openen): kan dit nog wel voor een 19-jarige headshakende pony met "kapotte" achterbenen? Of moet ik zelfs zoiets gewoon niet meer willen? -O- Tegelijk denk ik: beweging is goed voor hem, hij moet blijven bewegen, paarden zijn oorspronkelijk gemaakt om 30/40 km al stappend (met graaspauzes) af te leggen.. misschien is zo'n staptraining en doel juist goed voor hem?

Altijd maar twijfelen.. -O-

Hier iemand met een 22-jarige arabier met lichte ataxie, met dus een raar gangbeeld en als.je niet oplet overal over struikelt.. Vorig jaar heb ik voor het eerst een vierdaagse trektocht gemaakt van gemiddeld 20-25 km per dag met een uitschieter naar 33. Laatst ook weer een dagtocht gemaakt van 27 km en voor dit jaar staat er ook een trektochtje op de planning en een vakantie naar texel.

Om eerlijk te zijn, had ik een paar jaar geleden gedacht dat het er niet meer Inzat, maar ik merkte dat ik hem ook niet blij maakte met alleen maar op de wei staan, naar buiten dat vind ie het leukst, bakwerk vind ie verschrikkelijk. Dus dan ga je maar gewoon, en kijk je hoever je komt. Je moet gewoon geen hoge verwachtingen hebben en goed naar je paard luisteren.
Een opbouw schema heb ik niet maar misschien is het handig om eens zo'n dagtocht van 25 km te maken, om te zien hoe dat gaat. Ik denk, als je alleen maar stapt met voldoende pauzes en soms even ernaast loopt, dat dat voor ieder paard dat een beetje getraind is makkelijk te doen is.
Hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:04

Wow Jaan, wat super <3 Echt superstoer ook van paardenbeest! :j (en van jullie ;) ).

Dank je wel macha6, heb ik zeker wat aan! :j
Hoe heb je dat verder nog aangepakt? Bedoel .. specifiek dingen waar je op ging letten of rekening mee hield of ... ? En rij je zo gewoon, buiten die planning, ook veel buiten? En ook vooral stappen of toch ook andere dingen?

Van vandaag *\o/* :

Afbeelding

<3
Afbeelding

Hij liep best ok vandaag! Begon heel vlot en kakte qua tempo ook maar weinig in (hier en daar op een moeilijk pad, maarja), hij heeft zelfs aan 6-7 km/u gestapt! Ik wist niet wat ons overkwam :') Stukjes gedraafd en hij liep gewoon fijn, op zijn tempo maar ik moest niet constant drijven, hij bleef wel gewoon zelf lopen. Naar het einde toe zag hij het wel allemaal niet meer zo zitten, maar daar waren de paden ook een stuk harder/meer steentjes. Volgende week komt de hoefsmid, denk dat daar ook nog wel winst te behalen valt ;)

Morgen een dag rust en dan ga ik donderdag weer uurtje/anderhalf stappen en vrijdag gaan we een echte rit doen :D Moet 'm nog uittekenen omdat we niet 100% de ruiterroute gaan volgen, maar zal in totaal wel zo'n 20-22 km zijn .. met dan een lekkere pannenkoek (of wafel of dergelijke) halverwege :9

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:11

Ik heb de 1000 km bereikt *\o/* *\o/* , mijn doel was 1200 voor 1 aug 2015 denk dat ik dat zet op 1500 km :D

Even kijken wat ik vandaag ga doen, wou sws dat intekenen proberen. Maar Enya heeft maandag trainingsrondje gedaan en gisteren les, wil der wel vrij geven maarja me andere pony heeft ook al 2x intensief gelopen :P

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:32

Dan ga je vandaag een dagje niet? :D Ook rust geven is onderdeel van trainen... :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:35

En als je tch naar buiten wilt kun je ook zelf lekker een rondje dr het bos wandelen?

Ik heb gisteren zo'n 24 km gereden vandaag weer even een rondje maken.
Die van vandaag wordt iets korter denk ik, zal een rondje hei van rond de 20 km zijn.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:35

hahah iets korter :')
Dacht indd een klein rondje zonder zadel hobbelen ofzo

Helaas is het bos voor mij een uur rijden |(

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:06

Ik zou gewoon lekker vrij geven. Zoals hierboven al werd gezegd is rust ook onderdeel van de training :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:55

Zo, net terug van heerlijke rit met Sanne&Diva. Stomme endomondo was na een paar sec al uitgevallen. Zo dus ff de route intekenen. Erg jammer, want op strand het fjordenvriendje voor t eerst sinds hij redelijke conditie heeft echt laten gaan en we gingen haaaaaaard! :):) Heel fett gevoel! :j
Schat aan km dat we er zo'n 15 gereden hebben. Maar belangrijkste was dat het gewoon genieten was en echt even heerlijk uitwaaien. :#

Sabine, top hoor, hoe jullie nu gaan!

Joyce, of lekker beetje grondwerk etc doen met je poown? Plezier iig!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:25

Gister een rondje gefietst :)
Afbeelding

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:38

Toch ruim 18km, lekkah! :D
Afbeelding

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:12

Morgen heb ik een hartslagmeter te leen daarna bestellen :D als eerst testen tijdens de les

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:35

Heb sinds een uur een nieuwe telefoon. Nu blijk ik na inloggen bij Endomondo 6 maanden gratis premium te hebben! Dus dat maar eens uitproberen komende tijd :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:41

Dat is nog eens een leuk cadeautje, linoleum!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:00

Er staat op de site ee free trial
Maar dat is voor een maand ik kreeg dit:
Afbeelding

Heb vandaag met Enya gewandeld langs de spannende dingen en dit trucje vind ze geweldig
Afbeelding
Bij een spannend huis.
Afbeelding

En met Svenn gemend zonder kar, de kar komt binnekort :D
Afbeelding
Afbeelding

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:15

Ja heb al even goed gelezen. Maar er staat dat het automatisch afloopt. Zal het even in de agenda zetten. Dan kijk ik er tegen die tijd nog een keer naar.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:38

Maar jij had dat ook?
maar bij mij staat dus 1 maand en geen 6 zoals jij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:39

Heb even jullie mening nodig.. Wil vrijdag een rit gaan doen naar een lekker pannenkoeken-cafeetje :9 maar nu blijkt dat ruim 25 km te zijn -O- Aan ons tempo is dat 5u rijden.. Zit me echt af te vragen of dat niet teveel van het goede is voor poon := Dacht echt dat het rond de 20 km ging zijn maar heb even uitgetekend en ik was mis... en nu weet ik dus niet wat te doen..