Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dierfysio schreef:tsja, is het heel erg als ik het TOCH onverantwoord blijf vinden dat kinderen alleen op pad gaan met pony/paard?
ik heb leren rijden op de eerdergenoemde goede(!) manege, toen ik 10 was. dan ben je met 12 jaar, en 1 of 2 lesjes per week, geen briljante ruiter natuurlijk. toch heb ik toen al m'n examen vet gehaald. raar toch, dat dat kan?
echt goed leren rijden heb ik toen ik mijn eerste paard kreeg, ik was 15 ofzo. dan rijd je dagelijks, en ga je ineens hard vooruit.
nu ben ik 28, rijd ik al 18 jaar, waarvan de laatste 13 jaar ofzo zeker 4x per week. denk dus dat ik nu wel alleen op pad mag.(doe ik althans wel, en voel me dan echt wel een veilige weggebruiker).
ik denk dat rijervaring zeker belangrijk is, maar wijsheid komt toch echt pas met de jaren, dus ik vind leeftijd óók belangrijk: die 13-jarige penny-meisjes DENKEN dat ze heel wat zijn en kunnen, maar kunnen dat feitelijk slecht inschatten.
dan heb ik persoonlijk toch meer vertrouwen in een 20-plusser.
uiteraard uitzonderingen daargelaten.
ik ben me overigens nog nooit zo rotgeschrokken te paard toen ik een keer in het bos bijna van de sokken werd gesjeesd door een klein meisje met een totaal over de ze*k pony, die me met een bloedgang voorbij sjeesde, luid roepend dat ik aan de kant moest gaan. mijn arme paard heeft denk ik 10 minuten staan hippen en stuiteren nadat ze voorbij gescheurd was....
lekker verantwoord, zo eentje alleen op pad sturen...
Siria schreef:maikeltje schreef:@siria, ik neem aan dat je op die leeftijd niet alleen naar die ponyclub reed.
uhh jawel
dierfysio schreef:een fjord weegt minstens 550kg, als het niet meer is.
als die ergens van schrikt, en aan de haal gaat (en elk paard KAN een keer schrikken, niet?), heb je als 13-jarige mugje dus geen biet in te brengen. levensgevaarlijk!
niet dat ik mijn paard van ruim 700kg in kracht de baas kan, maar ik denk toch dat ik iets meer inzicht in de situatie heb dan.
en nee, niet iedere 13-jarige is een pennymeisje, maar ik blijf het onverantwoord vinden. mijn ouders zouden dat echt NIET goed hebben gevonden, en terecht.
maikeltje schreef:Siria, een fiets is nog braver, maar mooi dat ik mijn kind niet alleen laat gaan als ze een uur moet fietsen. Op die leeftijd kun je nog niet voldoende anticiperen in het verkeer. Dat heeft in mijn ogen nog niet eens iets te maken met wel of geen brave pony
Dirkje25 schreef:dierfysio schreef:een fjord weegt minstens 550kg, als het niet meer is.
als die ergens van schrikt, en aan de haal gaat (en elk paard KAN een keer schrikken, niet?), heb je als 13-jarige mugje dus geen biet in te brengen. levensgevaarlijk!
niet dat ik mijn paard van ruim 700kg in kracht de baas kan, maar ik denk toch dat ik iets meer inzicht in de situatie heb dan.
en nee, niet iedere 13-jarige is een pennymeisje, maar ik blijf het onverantwoord vinden. mijn ouders zouden dat echt NIET goed hebben gevonden, en terecht.
Wel nu dat bedoel ik dus. Ik heb 5 jaar in den haag rondgereden ( te paard welteverstaan) Ook daar ben ik weleens stuiterend voor een stoplicht staan te wachten met een paard dat alleen mocht stappen. Dwars over de Anna palonwna straat. nb een van de braafste paarden op stal. Wat was ik blij dat ik de poort weer in kon rijden. Toen ik eenmaal binnenwas stapt die ...... gewoon braaf naar de stal.
Als je als ruiter zo`n ervaring hebt dan is een ruiterrijbewijs een lachtertje. Dat heb ik ooit een keer gehaald toen ik een jaar of 10 was of zo.
Siria]
[quote="Dirke25 schreef:dierysio schreef:een fjord weegt minstens 550kg, als het niet meer is.
Wel nu dat bedoel ik dus. Ik heb 5 jaar in den haag rondgereden ( te paard welteverstaan) Ook daar ben ik weleens stuiterend voor een stoplicht staan te wachten met een paard dat alleen mocht stappen. Dwars over de Anna palonwna straat. nb een van de braafste paarden op stal. Wat was ik blij dat ik de poort weer in kon rijden. Toen ik eenmaal binnenwas stapt die ...... gewoon braaf naar de stal.
Als je als ruiter zo`n ervaring hebt dan is een ruiterrijbewijs een lachtertje. Dat heb ik ooit een keer gehaald toen ik een jaar of 10 was of zo.
Siria schreef:maikeltje schreef:Siria, een fiets is nog braver, maar mooi dat ik mijn kind niet alleen laat gaan als ze een uur moet fietsen. Op die leeftijd kun je nog niet voldoende anticiperen in het verkeer. Dat heeft in mijn ogen nog niet eens iets te maken met wel of geen brave pony
ik vind dat je een beetje minderwaardig doet over dertienjarige
mssn moet je s ochtends eens bij ons gaan kijken als alle kinderen ook brugwuppen van twaalf dertien jaar naar school fietsen een half uur of langer met honderden bij elkaar
maikeltje schreef:Siria, ik hoop het voor jouw kinderen later. Stuur jij ze maar lekker de weg op alleen met hun superbrave pownie en ik hoop voor je dat alles goed gaat. En nee, er zijn niet altijd mensen die iets zien gebeuren. De pony kan van de weg af raken en god weet waar heen peren en ondertussen sla jij met je hoofd ergens tegen een boom en dan lig je daar. Ik ben alleen maar realistisch, heb het idee dat jij de gevaren gewoon niet WILT zien, maar goed ieder z'n ding
Siria schreef:maikeltje schreef:Siria, ik hoop het voor jouw kinderen later. Stuur jij ze maar lekker de weg op alleen met hun superbrave pownie en ik hoop voor je dat alles goed gaat. En nee, er zijn niet altijd mensen die iets zien gebeuren. De pony kan van de weg af raken en god weet waar heen peren en ondertussen sla jij met je hoofd ergens tegen een boom en dan lig je daar. Ik ben alleen maar realistisch, heb het idee dat jij de gevaren gewoon niet WILT zien, maar goed ieder z'n ding
nee het kan ook wel heel gevaarlijk zijn, maar ik wil maar zeggen dat dat niet alleen bij kinderen is en nee niet alle volwassenen zijn verstandig zal ik daar dan maar eens een voorbeeld van geven: iemand die ik ken heeft sinds iets minder dan een jaar een andere pony, waar niet veel op gereden is (een volwassene dan van in de 30) en die heeft er denk ik 5 6 keer dressuur mee gereden in totaal en voor de rest alleen buiten met een groep mee waarvan twee paarden er altijd vandoor gingen, dat paardje was best braaf maar gewoon niet veel op gereden en liep niet zo stabiel zeg maar en nu gaat zij ook elke keer op dezelfde plek galopperen en laatst ging dat paard er in volle galop vandoor samen met een ander en die andere persoon is er toen vanaf gevallen, nee dat is verstandig dan.
en zo ken ik meer voorbeelden
Dirkje25 schreef:Ik zeg hallo, hier ik vanuit de dependance.
Neen voor de verkering heb je het niet nodig.
dierfysio schreef:een fjord weegt minstens 550kg, als het niet meer is.