Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:19

Bij ons op stal verklaren ze ons voor gek.. waarom.
In de winter gaan wij op woensdag en donderdagavond altijd onder de man het dorp in... regen, kou maakt ons niet uit....
Helemaal in kleur.... zodat we opvallen. En dat is genieten na een dag hard werken.
Dat is ook weer een stukje ervaring opdoen... heel belangrijk.

Zo rijden wij dus in de winter buiten... hier was de mijne ongeveer 3 maanden onder de man.

http://i24.photobucket.com/albums/c18/Clair01/Me-Ow/94073.jpg?t=1168338598

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:19

Ik zeg hallo, hier ik vanuit de dependance.
Neen voor de verkering heb je het niet nodig.
Pas als de wet het voorschijft kan ik me voorstellen dat wa- verzekeraars eea in hun polisvoorwaarden zullen opnemen. En dan zal het waarschijnlijk wel een een-bloc wijziging zijn.
Hier wordt een verschil gemaakt tussen jong en oud maar daar ging het hier niet over. Het ging over ruiterrijbewijs en verkeersveiligheid. Het voorbeeld dat ik aanhaalde was alleen bedoeld om de stelling te verdedigen die ik plaatste. Ook voor 80% van de volwassene durf ik gerust te stellen dat ze geen idee hebben hoe een paard zich in het verkeer kan gedragen.
Aan de andere kan kun je daar ook maar op 1 manier achterkomen. Maar dat staat geheel los van het ruiterrijbewijs.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:21

dierfysio schreef:
tsja, is het heel erg als ik het TOCH onverantwoord blijf vinden dat kinderen alleen op pad gaan met pony/paard?
ik heb leren rijden op de eerdergenoemde goede(!) manege, toen ik 10 was. dan ben je met 12 jaar, en 1 of 2 lesjes per week, geen briljante ruiter natuurlijk. toch heb ik toen al m'n examen vet gehaald. raar toch, dat dat kan? Verward

echt goed leren rijden heb ik toen ik mijn eerste paard kreeg, ik was 15 ofzo. dan rijd je dagelijks, en ga je ineens hard vooruit.
nu ben ik 28, rijd ik al 18 jaar, waarvan de laatste 13 jaar ofzo zeker 4x per week. denk dus dat ik nu wel alleen op pad mag. Tong uitsteken (doe ik althans wel, en voel me dan echt wel een veilige weggebruiker).

ik denk dat rijervaring zeker belangrijk is, maar wijsheid komt toch echt pas met de jaren, dus ik vind leeftijd óók belangrijk: die 13-jarige penny-meisjes DENKEN dat ze heel wat zijn en kunnen, maar kunnen dat feitelijk slecht inschatten.
dan heb ik persoonlijk toch meer vertrouwen in een 20-plusser.
uiteraard uitzonderingen daargelaten.

ik ben me overigens nog nooit zo rotgeschrokken te paard toen ik een keer in het bos bijna van de sokken werd gesjeesd door een klein meisje met een totaal over de ze*k pony, die me met een bloedgang voorbij sjeesde, luid roepend dat ik aan de kant moest gaan. mijn arme paard heeft denk ik 10 minuten staan hippen en stuiteren nadat ze voorbij gescheurd was....
lekker verantwoord, zo eentje alleen op pad sturen... Boos!

weet je kinderen van dertien jaar ongeveer zijn niet allemaal penny-meisjes Knipoog

je hebt er ook een heleboel met een eigen pony en dat zijn meestal juist niet de pennymeisjes die 1 keer in de week op de manege rijden

en tsja als je op je dertiende al een jaar of 4/5 een eigen pony hebt en hij is gewoon braaf lijkt het me dat het wel kan

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:27

Siria schreef:
maikeltje schreef:
@siria, ik neem aan dat je op die leeftijd niet alleen naar die ponyclub reed.

uhh jawel Knipoog

Vind ik toch een beetje onverantwoord. Ik mocht op die leeftijd niet eens alleen op de fiets naar de manege en mijn kinderen mogen dat op die leeftijd ook niet

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:29

[qte="maikeltje"]
[qote="Siria"]
[qote="maikeltje"]
@siria, ik neem aan dat je op die leeftijd niet alleen naar die ponyclub reed.
[/quote]

uhh jawel Knipoog[/quote]
Vind ik toch een beetje onverantwoord. Ik mocht op die leeftijd niet eens alleen op de fiets naar de manege en mijn kinderen mogen dat op die leeftijd ook niet [/quote]

en als je dan al een jaar of vier een eigen pony hebt Knipoog die gewoon braaf is een rustige fjord Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:32

Siria, een fiets is nog braver, maar mooi dat ik mijn kind niet alleen laat gaan als ze een uur moet fietsen. Op die leeftijd kun je nog niet voldoende anticiperen in het verkeer. Dat heeft in mijn ogen nog niet eens iets te maken met wel of geen brave pony Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:34

een fjord weegt minstens 550kg, als het niet meer is.
als die ergens van schrikt, en aan de haal gaat (en elk paard KAN een keer schrikken, niet?), heb je als 13-jarige mugje dus geen biet in te brengen. levensgevaarlijk!

niet dat ik mijn paard van ruim 700kg in kracht de baas kan, maar ik denk toch dat ik iets meer inzicht in de situatie heb dan.

en nee, niet iedere 13-jarige is een pennymeisje, maar ik blijf het onverantwoord vinden. mijn ouders zouden dat echt NIET goed hebben gevonden, en terecht.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:40

dierfysio schreef:
als die ergens van schrikt, en aan de haal gaat (en elk paard KAN een keer schrikken, niet?), heb je als 13-jarige mugje dus geen biet in te brengen. levensgevaarlijk!

niet dat ik mijn paard van ruim 700kg in kracht de baas kan, maar ik denk toch dat ik iets meer inzicht in de situatie heb dan.

en nee, niet iedere 13-jarige is een pennymeisje, maar ik blijf het onverantwoord vinden. mijn ouders zouden dat echt NIET goed hebben gevonden, en terecht.

Wel nu dat bedoel ik dus. Ik heb 5 jaar in den haag rondgereden ( te paard welteverstaan) Ook daar ben ik weleens stuiterend voor een stoplicht staan te wachten met een paard dat alleen mocht stappen. Dwars over de Anna palonwna straat. nb een van de braafste paarden op stal. Wat was ik blij dat ik de poort weer in kon rijden. Toen ik eenmaal binnenwas stapt die ...... gewoon braaf naar de stal.

Als je als ruiter zo`n ervaring hebt dan is een ruiterrijbewijs een lachtertje. Dat heb ik ooit een keer gehaald toen ik een jaar of 10 was of zo.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:31

maikeltje schreef:
Siria, een fiets is nog braver, maar mooi dat ik mijn kind niet alleen laat gaan als ze een uur moet fietsen. Op die leeftijd kun je nog niet voldoende anticiperen in het verkeer. Dat heeft in mijn ogen nog niet eens iets te maken met wel of geen brave pony Knipoog

ik vind dat je een beetje minderwaardig doet over dertienjarige Knipoog

mssn moet je s ochtends eens bij ons gaan kijken als alle kinderen ook brugwuppen van twaalf dertien jaar naar school fietsen een half uur of langer met honderden bij elkaar Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:32

Dirkje25 schreef:
dierfysio schreef:

Wel nu dat bedoel ik dus. Ik heb 5 jaar in den haag rondgereden ( te paard welteverstaan) Ook daar ben ik weleens stuiterend voor een stoplicht staan te wachten met een paard dat alleen mocht stappen. Dwars over de Anna palonwna straat. nb een van de braafste paarden op stal. Wat was ik blij dat ik de poort weer in kon rijden. Toen ik eenmaal binnenwas stapt die ...... gewoon braaf naar de stal.

Als je als ruiter zo`n ervaring hebt dan is een ruiterrijbewijs een lachtertje. Dat heb ik ooit een keer gehaald toen ik een jaar of 10 was of zo.

oke maar ik rijd ook niet in den haag, meer van dorp naar dorp, dat is ook wel druk maar toch wel iets rustiger Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:33

Siria]
[quote="Dirke25 schreef:
dierysio schreef:

oke maar ik rijd ook niet in den haag, meer van dorp naar dorp, dat is ook wel druk maar toch wel iets rustiger Knipoog[/quote]

*edit en ik was als dertienjarige zeker geen mugje Knipoog

misschien als 9 jarige maar als dertienjarige zeker niet Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:36

Siria schreef:
maikeltje schreef:

mssn moet je s ochtends eens bij ons gaan kijken als alle kinderen ook brugwuppen van twaalf dertien jaar naar school fietsen een half uur of langer met honderden bij elkaar Knipoog

Ik doe niet minderwaardig over een dertienjarige. Ik ben gewoon zuinig op mijn kinderen en dat waren mijn ouders ook Knipoog Ik ben voorzichtig en ken de gevaren als een kind van dertien (ja, dat is ook nog een kind) ALLEEN over straat moet. En dan heb ik het niet over de groepen die 's ochtends naar school rijden met z'n allen. Ik heb het over ALLEEN en dat er misschien geen mens in de buurt is als je een ongeluk krijgt op de fiets of met je paard.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:03

[quote"mikeltje"]
[quote"Sria"]
[quote"mikeltje"]
[/quote]

mssn moet je s ochtends eens bij ons gaan kijken als alle kinderen ook brugwuppen van twaalf dertien jaar naar school fietsen een half uur of langer met honderden bij elkaar Knipoog[/quote]

Ik doe niet minderwaardig over een dertienjarige. Ik ben gewoon zuinig op mijn kinderen en dat waren mijn ouders ook Knipoog Ik ben voorzichtig en ken de gevaren als een kind van dertien (ja, dat is ook nog een kind) ALLEEN over straat moet. En dan heb ik het niet over de groepen die 's ochtends naar school rijden met z'n allen. Ik heb het over ALLEEN en dat er misschien geen mens in de buurt is als je een ongeluk krijgt op de fiets of met je paard.[/quote]

maar er zijn toch altijd wel mensen in de buurt als je door een dorp rijdt? ik kom er altijd anders wel tegen en dan heb je nog de mensen in huizen die zien als er iets mocht gebeuren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:07

Ach, ik reed als 12-, 13-jarige gewoon alleen naar de middelbare school, hoor, door het verkeer van de jaren 80 (25 minuutjes fietsen). Zo ging dat. En ik reed als 11-jarige ook gewoon buiten op mijn verzorgpony destijds. Nog nooit iets engs gebeurt. Maar ja, dan heb je het over begin jaren 80 weer. Dat was gewoon een hele andere tijd.

Tegenwoordig is het wat anders op de weg met het drukke verkeer. Heb nog geen idee hoe dat straks gaat met mijn dochter, maar voorzichtig ben ik zeker met haar!! En zomaar alleen buiten rijden op die leeftijd zal er ook niet in zitten. Als ze dat al wil natuurlijk. Haha!

Ik moet ook hard lachen om dat gezeur hier over volwassen mensen te paard en dat ook zij onverstandig kunnen zijn. Ja, dat kan. Maar ik kan in elk geval van mezelf wel zeggen dat ik een hele verantwoordelijke dame ben, die prima weet wat ze doet. Ik heb een dochter, ik rij auto en ik rij paard. Heb nog nooit een ongeluk gehad en ik hoop het ook nooit te krijgen. Ik ken veel mensen met paarden en ik ken van de volwassenen werkelijk niemand die onverantwoord te paard naar buiten gaat. Iets wat ik van sommige (niet alle) tieners niet kan zeggen. Ik ken verder geen kids onder de 15 die hier zonder toezicht buiten rijden. Ik ken persoonlijk ook geen mensen die zonder cap buiten rijden.
Ik zal wel in een goede buurt wonen. Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:09

Siria, ik hoop het voor jouw kinderen later. Stuur jij ze maar lekker de weg op alleen met hun superbrave pownie en ik hoop voor je dat alles goed gaat. En nee, er zijn niet altijd mensen die iets zien gebeuren. De pony kan van de weg af raken en god weet waar heen peren en ondertussen sla jij met je hoofd ergens tegen een boom en dan lig je daar. Ik ben alleen maar realistisch, heb het idee dat jij de gevaren gewoon niet WILT zien, maar goed ieder z'n ding Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:19

maikeltje schreef:
Siria, ik hoop het voor jouw kinderen later. Stuur jij ze maar lekker de weg op alleen met hun superbrave pownie en ik hoop voor je dat alles goed gaat. En nee, er zijn niet altijd mensen die iets zien gebeuren. De pony kan van de weg af raken en god weet waar heen peren en ondertussen sla jij met je hoofd ergens tegen een boom en dan lig je daar. Ik ben alleen maar realistisch, heb het idee dat jij de gevaren gewoon niet WILT zien, maar goed ieder z'n ding Knipoog

nee het kan ook wel heel gevaarlijk zijn, maar ik wil maar zeggen dat dat niet alleen bij kinderen is en nee niet alle volwassenen zijn verstandig zal ik daar dan maar eens een voorbeeld van geven: iemand die ik ken heeft sinds iets minder dan een jaar een andere pony, waar niet veel op gereden is (een volwassene dan van in de 30 Knipoog) en die heeft er denk ik 5 6 keer dressuur mee gereden in totaal en voor de rest alleen buiten met een groep mee waarvan twee paarden er altijd vandoor gingen, dat paardje was best braaf maar gewoon niet veel op gereden en liep niet zo stabiel zeg maar en nu gaat zij ook elke keer op dezelfde plek galopperen en laatst ging dat paard er in volle galop vandoor samen met een ander en die andere persoon is er toen vanaf gevallen, nee dat is verstandig dan.

en zo ken ik meer voorbeelden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:21

Kijk naar de cijfers van letsels..dan zijn het toch de jongere die meer brokken maken

kijk naar de cijfers van auto ongelukken, dan zijn het toch de jongere die meer brokken maken

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat elke ouder verstandig is
Maar % gewijs is het toch zo wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:24

Eh.... dus die volwassene heeft een pittige pony die altijd op dezelfde plek gaat galopperen en daarom is die 30+er eigenaar niet zo verstandig??? Ik snap GEEN BAL van je warrige verhaal.

En DUS?????

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:27

Siria schreef:
maikeltje schreef:

nee het kan ook wel heel gevaarlijk zijn, maar ik wil maar zeggen dat dat niet alleen bij kinderen is en nee niet alle volwassenen zijn verstandig zal ik daar dan maar eens een voorbeeld van geven: iemand die ik ken heeft sinds iets minder dan een jaar een andere pony, waar niet veel op gereden is (een volwassene dan van in de 30 Knipoog) en die heeft er denk ik 5 6 keer dressuur mee gereden in totaal en voor de rest alleen buiten met een groep mee waarvan twee paarden er altijd vandoor gingen, dat paardje was best braaf maar gewoon niet veel op gereden en liep niet zo stabiel zeg maar en nu gaat zij ook elke keer op dezelfde plek galopperen en laatst ging dat paard er in volle galop vandoor samen met een ander en die andere persoon is er toen vanaf gevallen, nee dat is verstandig dan.

en zo ken ik meer voorbeelden Knipoog

Daar ging het niet om, het gaat erom dat het niet verstandig is om een kind van 12 of 13 alleen weg te sturen. Zeker niet als je een uur heen en een uur terug moet rijden zonder toezicht. Niet op de fiets en ook niet op een paard. En wel of geen ruiterrijbewijs maakt in deze ook geen drol uit.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:32

[quot"maikeltje"]
[quot"Siria"]
[quot"maikeltje"]
[/quote]

en zo ken ik meer voorbeelden Knipoog[/quote]

Daar ging het niet om, het gaat erom dat het niet verstandig is om een kind van 12 of 13 alleen weg te sturen. Zeker niet als je een uur heen en een uur terug moet rijden zonder toezicht. Niet op de fiets en ook niet op een paard. En wel of geen ruiterrijbewijs maakt in deze ook geen drol uit.[/quote]

weet je ik vind dat je dat per individu moet uitmaken, er zijn kinderen genoeg die dat niet zouden kunnen, maar als je vanag je 7de paardrijdt al een jaar of 6 rijervaring hebt dus al veel les gehad 3 of 4 jaar een eigen pony hebt en dus meer dan 1 keer in de week gereden eerst al een jaar of twee jaar in de polder achter het huis met een vriendin hebt gereden en toen langzaamaan af en toe naar het bos en eerst naar de manegeles wat dichterbij en uiteindelijk naar de ponyclubles ls je 13 bent met een braaf paard dan vind ik dat bv niet onverstandig Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:54

Dirkje25 schreef:
Ik zeg hallo, hier ik vanuit de dependance.
Neen voor de verkering heb je het niet nodig.

Hoe zit het met schade aan eigendommen binnen het gezin? Bv als paard van dochter op de auto van papa gaat zitten? Ik dacht dat WA nl alleen voor schade aan derden was?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:57

dierfysio schreef:

Tegen een fjord die iets wil heb je meestal zowieso niks in te brengen. (maar ik ben bevooroordeeld)

Off topic:
Een fjord van 550 kg is of zo vet dat je hem kan rollen, of 1.60 en 11 maanden drachtig van een tweeling. Normale gewicht is ong. 400-450 kg max.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:59

dat heb je bij geen 1 paard
Als ze echt weg willen kun je 20 rijbewijzen hebben
1000 jaar vervaring
slof met pessoa bit erin hebben hangen...maar dan gaan ze toch nog Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:00

Ik denk dat je bij de meeste paarden en pony's niets in te brengen hebt, als hij/zij echt wat anders in zijn hoofd heeft dan degene die erop zit. Ze zijn altijd sterker dan wij mensen. Het is juist de kunst om je paard te leren op je te vertrouwen en die kracht niet tegen je te gebruiken. Al kan ik het me bij veel ruiters wel voorstellen dat het paard denkt 'toedeloe!'. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:00

Dat wilde ik ook net zeggen, RK. Haha!