Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

(hoewel dit bij telgang ook stond). LiNdA1986 schreef:Dan moet je wel 400m kunnen inschatten lijkt mij?
Yinari schreef:Galop
Galop is een drietaktbeweging met uni- bi- en tripedale ondersteuning. De galop is een gesprongen gang met zweefmoment, waarbij het paard een snelheid van zo'm 350 meter per minuut kan halen. De beenvolgorde verschilt in de linker- en de rechtergalop.
Heb dit van een webpagina over gangen. Dit lijkt me toch een beetje raar. 350m/minuut = 60 x 350 = 21000m/uur = 21km/uur.
Klopt toch, mijn rekensom? Wat een grap, denk dat ze daar een foutje hebben gemaakt(hoewel dit bij telgang ook stond).

Denk dat je voor een 'gewone' pony eerder aan de 50-55km/h moet denken, dan aan de 60-65km/h.. Myukii schreef:*grinnik* moet inderdaad een beetje lachen om iedereen die gelooft dat hun 'gewone' HTK-paarden rond de 60km/h zitten.. Dan is er echt wel een afwijking in je meetsysteem, want er zijn echte volbloeds/renpaarden die net wat boven die snelheid zitten..Denk dat je voor een 'gewone' pony eerder aan de 50-55km/h moet denken, dan aan de 60-65km/h..
frankiej schreef:niemand die een smartphone met gps heeft?
frankiej schreef:haha die gps-en kunnen ons niet bijhouden....
Huertecilla schreef:frankiej schreef:haha die gps-en kunnen ons niet bijhouden....
Klopt, met een gps is alleen de gemiddelde snelheid over een wat langere afstand enigzins nauwkeurig.
Piekwaardes zijn gelukkig irrelevant want snelheid is afstand per tijd. Een paard geeft in de galopbeweging een variatie in piekwaardes binnen die beweging en moet je minamaal een aantal galopsprongen meten. Wat echter de zin is van de waarde over 4 of 5 galopsprongen??
100 meter stelt al vrijwel niets voor en is een nette afstand voor het bepalen van de realistische sprinttopsnelheid over korte afstand. Zelfs voor mensen is 100 meter een sprintafstand![]()
Over 100 meter heb je al een redelijk goede gps nodig voor een betrouwbare meting. Bedenk maar wat een 5 m. meetmarge (dus zowel van begin meting als eind meting) voor effect op het resultaat kan hebben.
Dit wil zeggen dat een telefoongps-meting over 100 meter eerder een vraag dan een antwoord oplevert![]()
hc

Lieven_ schreef:maar blijkbaar niemand die dit inziet...
)
Citaat:Er is mij nog nooit iemand voorbij gegaan in ieder geval.
)