Over het spoor met je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Re: Over het spoor met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:04

Even voor iedereen die morgen de NS wil bellen, dat heeft weinig zin, NS huurt rijtijden van spoorbeheerder prorail, die kan je beter bellen.

@ikke
Mischien heb ik wel niet veel vertstand van stroom en zo, daarom heb ik er ook bij gezet dat ik niet precies weet hoe het werkt maar zo een dikke duim heb ik echt niet hoor. Die dingen in de trein voor als het iets gebeurt heten echt kortsluitkabels, en als ik dit topic zo verder heb doorgelezen ben ik niet de enige die dat artikel in dat paardenblad heb gelezen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:06

ikke schreef:
Paulusjuh schreef:
Ik geloof er ook wel e.e.a. van om de redenen die hierboven zijn genoemd.

@ Ikke: Waarom worden alle antwoorden zo diep de grond ingetrapt? Als jij echt zo serieus en goed bent in je vak dan kun je je antwoorden vast ook wel héél goed onderbouwen Clown Dat mis ik in je posts wel degelijk (je onderbouwing). Ook doe je net alsof de rest van de bokkers een stel domme schapen zijn...

Jij wil dat ik twee jaar vakopleiding in één post ga stoppen? Heb je een half jaar?

Wat is er moeilijk aan 12Vdc op twee spoorstaven voor de bediening van seinen, overwegen en aanwezigheidsdetectie? Dat er over de spoorstaven een signaal gestuurd wordt voor de ATB? Die ga jij niet opmerken en je paard al evenmin.

De retourstroom van de trein naar het onderstation loopt inderdaad door de spoorstaven, maar aangezien de beide spoorstaven zijn doorverbonden, ontstaat er geen spanningsverschil tussen de spoorstaven.

Als je het nu ook nog eens in wat simpeler taal voor de 'leken' onder ons kunt vertalen...zou dat ten zeerste prettig zijn! Jij hebt dan misschien wel een vakopleiding gedaan, maar dat wil nog niet zeggen dat de overige posts onzin zijn of uit de duim komen. Breng het dan op een iets vriendelijkere manier zodat men ook respect voor jou mening heeft, net als jij voor die van 'ons' (spreek namens alle bokkers die zich aangesproken voelen)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:14

Ben benieuwd of het nou wél of Níet waar is?!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:16

Zou het niet zo kunnen zijn dat dit er een soort stroom wordt opgebouwd. Niet dat de spoorstaven onder stroom staan, maar dat er een lading wordt opgebouwd in het ijzer van het spoor. Doordat er net een trein overheen gereden is, heeft er wrijving plaats gevonden, door die wrijving is het spoor positief geladen en dat ontlaad op het moment dat jij met je paard er overheen gaat.

Een beetje hetzelfde als met de auto, waar je soms een tik van krijgt bij het dichtslaan van het portier. De auto staat niet onder stroom, evenmin jezelf, maar door wrijving is de auto positief geladen geraakt en ontlaad zich via jou.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:21

Paulusjuh schreef:
Als je het nu ook nog eens in wat simpeler taal voor de 'leken' onder ons kunt vertalen...zou dat ten zeerste prettig zijn! Jij hebt dan misschien wel een vakopleiding gedaan, maar dat wil nog niet zeggen dat de overige posts onzin zijn of uit de duim komen. Breng het dan op een iets vriendelijkere manier zodat men ook respect voor jou mening heeft, net als jij voor die van 'ons' (spreek namens alle bokkers die zich aangesproken voelen)

Nee, veel simpeler kan ik het helaas niet maken. Mijn vak is moeilijk en niet zelden oorzaak waarom natuurlunde uit het vakkenpakket verdwijnt.

Ik zal morgen even met m'n apparatuur naar het spoor gaan en enkele metingen verrichten. Jullie kunnen een rapport van mijn waarnemingen tegemoet zien.
maaikemuis schreef:
Zou het niet zo kunnen zijn dat dit er een soort stroom wordt opgebouwd. Niet dat de spoorstaven onder stroom staan, maar dat er een lading wordt opgebouwd in het ijzer van het spoor. Doordat er net een trein overheen gereden is, heeft er wrijving plaats gevonden, door die wrijving is het spoor positief geladen en dat ontlaad op het moment dat jij met je paard er overheen gaat.

Een beetje hetzelfde als met de auto, waar je soms een tik van krijgt bij het dichtslaan van het portier. De auto staat niet onder stroom, evenmin jezelf, maar door wrijving is de auto positief geladen geraakt en ontlaad zich via jou.

Kort maar krachtig: NEE.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:23

Ikke wáárom schrikt mijn pony toevallig, als ze het spoor aanraakt.. en niet gewoon schrikken *heb k al 3/4x uitgelegd
geef daar dan eens een verklaring voor..

en om het te meten heb je geen speciaal apperatuur nodig.. voltmetertje is voldoende

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:24

vond het wel een leuke redenatie van maaikemuis.. Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:24

maaikemuis schreef:

Dit zou het best weleens kunnen zijn inderdaad, vind dat je het goed hebt uitgelegt en dit lijkt me logish.
Oh ik zie nu dat het NEE is Verdrietig .

panache schreef:
Ben benieuwd of het nou wél of Níet waar is?!

Blijf ook benieuwd Haha! .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:39

Jolliegirl schreef:
Ikke wáárom schrikt mijn pony toevallig, als ze het spoor aanraakt.. en niet gewoon schrikken *heb k al 3/4x uitgelegd

en om het te meten heb je geen speciaal apperatuur nodig.. voltmetertje is voldoende

En wat geeft dat voltmetrtje van jou dan aan?
Nee, ik heb geen verklaring want ik ken de situatie niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:41

ikke schreef:
Jolliegirl schreef:

En wat geeft dat voltmetrtje van jou dan aan?
Nee, ik heb geen verklaring want ik ken de situatie niet.

Ik heb het nog niet geprobeerd Knipoog
zolang jij geen verklaring hebt, blijf ik bij de mijne dat ze een schok heeft gekregen, tot het tegendeel bewezen is.
eerder ga ik het spoor niet meer over, dat noem ik pesterij tegenover de pony.

Zal prorail morgen bellen, want NS schijnt hier dus niets mee te doen..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:42

Ik moet wel zeggen dat ik het alleen meegemaakt heb bij het kippelijntje hier. Bij andere, grotere, sporen niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:47

Lenneke_ schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik het alleen meegemaakt heb bij het kippelijntje hier. Bij andere, grotere, sporen niet

Ik zie je morgen? zeg maar hoe laat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:48

Huh, volgens mij heb je het tegen de verkeerd

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:49

ikke schreef:
Lenneke_ schreef:

Ik zie je morgen? zeg maar hoe laat.

Dit was voor mij bedoeld
Ben morgen niet op stal en ook niet thuis. nouja, ben 2 uurtjes op stal voor les.
Maandag dinsdag en woensdag ook niet.
Volgende week vrijdag toevallig tijd? en uiteraard word er hier eerst even overlegd met de eigenaar Lachen
Dan kunnen we de pony ook meenemen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:04

Lenneke_ schreef:
Huh, volgens mij heb je het tegen de verkeerd

Nee hoor, ik had het kippelijntje ook op m'n lijstje, dus als je mee wil kijken, voel je uitgenodigd.

Jolliegirl schreef:
Dit was voor mij bedoeld
Ben morgen niet op stal en ook niet thuis. nouja, ben 2 uurtjes op stal voor les.
Maandag dinsdag en woensdag ook niet.
Volgende week vrijdag toevallig tijd? en uiteraard word er hier eerst even overlegd met de eigenaar Lachen
Dan kunnen we de pony ook meenemen

We zaten even aan zondag te denken. Ik weet niet of ik vrijdag kan; ik zit tussen twee opdrachten en mogelijk moet ik volgende week alweer beginnen, maar anders kan het wel. Onder voorbehoud dus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:08

Oh, ik dacht dat je met mijn paard over het spoor wilde wandelen Haha!

Ik ben wel benieuwd hoe het kippelijntje uit 'de test' komt. De meeste keren sprong hij de lucht in vlak voor de trein kwam.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:22

Lenneke_ schreef:

Ik ben wel benieuwd hoe het kippelijntje uit 'de test' komt. De meeste keren sprong hij de lucht in vlak voor de trein kwam.

Zeg maar hoe laat en op welke overweg. Blootvoets paard erbij? Zeg het maar, zo ver is het immers niet; leuke buitenrit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:34

ikke schreef:
Lenneke_ schreef:

Zeg maar hoe laat en op welke overweg. Blootvoets paard erbij? Zeg het maar, zo ver is het immers niet; leuke buitenrit.

edit, verkeerd
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 28-12-07 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:37

Interessant! Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen Lachen .

Arlette1991

ik heb een paard met ijzers en als ik naar het bos ga moet ik het spoor over, heb een keer gehad dat ze in een keer de lucht in sprong dus denk dat ze toen inderdaad een schok heeft gehad.

Jolliegirl

traan_beauty schreef:
Interessant! Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen Lachen .

ik ook, en als ze gelijk heeft trakteer ik Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:45

Mijn paard gaat altijd het spoor over, maar schrikt af en toe wel als er net een trein is langs geweest. Hij vind het spoor niet eng, maar schrikt weleens als hij met zijn ijzer op de rail komt en er net een trein is langs geraast.

Ikke, bij mij mag je morgen of zondag al komen meten (druk spoor, elke 10 min een trein). Ik woon alleen een heel stuk uit jouw richting Ja
Omgeving eindhoven!

U roept maar Haha!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:52

heb er eigelijk nog nooit last van gehad terwijl ik in het verleden toch best vaak over het spoort ben gegaan. maar wel handig om te weten Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:54

griebels schreef:
Mijn paard gaat altijd het spoor over, maar schrikt af en toe wel als er net een trein is langs geweest. Hij vind het spoor niet eng, maar schrikt weleens als hij met zijn ijzer op de rail komt en er net een trein is langs geraast.

Ikke, bij mij mag je morgen of zondag al komen meten (druk spoor, elke 10 min een trein). Ik woon alleen een heel stuk uit jouw richting Ja
Omgeving eindhoven!

U roept maar Haha!

Verdorie, daar was ik drie dagen geleden nog! Jammer, maar ik houd het in gedachten. het zal niet de laatste keer zijn dt ik mijn ouders ga bezoeken.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:56

even een stipje, boeiende discussie...