Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:20

sommige van die automobilister zijn idd zwaar schandalig en letten totaal niet op!

Mijn vader zijn paard raakte een keer in paniek op de sluis en gooide de achteruit erop. Intreseerde de bus nix, die reed gewoon door. Spiegel kats afgebroken op de kont van het paard en paard nogmeer over de toeren. Meneer was nog zwaar beledigt ook. Kon mij pa dat paard niet even gewoon aan de kant rijden, beest hoort niet zo midden op de weg kan er toch niemand meer langs?! Yeah right..

Of die 1e op dat smalle bruggetje die vond dat mijn pony zo sloom ging dattie nog geen halfe meter achter mee reedt. Was m'n pony om wat voor reden ook stil gaan staan dan was hij geraakt. Man had een rondje gereden en ik ook (toevallig) en hij flikt het zo nog een keer! Nadenekn is af en toe zo moeilijk..

Of die vrachtwagen chauffeurs die op de toeter gaan hangen. Je hebt er volk bij zitten! Is ook zo leuk als dat beest uit paniek zichzelf en mischien ruiter ook nog de dood in jaagd?! Lachen mensen, echt lachen!

Ik vind dat ze op nederland 1, of 3 er een progamma aan zouden moeten besteden, of hoe te gedragen met een paard in het verkeer en de risico's goed duidelijker maken van aso gedrag. Dat iets dat zo 'leuk' leek (toeteren) gevaarlijke gevolgen kan hebben enzo. Hoop dat de partij voor de dieren ooit zoiets voor elkaar weet te boksen! Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:39

Kuggur schreef:
holly schreef:
Dat zijn ook die mensen die niet kunnen begrijpen dat jij paardrijden als hobby hebt, er dagelijks tijd aan spendeerd en van een paard kunt houden alsof het je kind is.

- Zou het niet mogelijk zijn dit probleem eens ergens aan te kaarten om eens te zien of er voor zulke mensen mooie straffen of maatregelen getroffen kunnen worden?

2 punten, waarvan ik dacht, misschien is een discussie met andere paardenliefhebbers eens mogelijk.
Wat zou er mogen veranderen, zodat mensen met paarden gewoon aan het verkeer deel kunnen nemen zonder jezelf af te moeten gaan vragen, overleef ik dat wel.

Nee, je kunt niet van anderen in het verkeer verlangen dat ze met je paard omgaan "alsof het je kind is". Belachelijk idee; In het verkeer is je paard je voertuig, niet meer niet minder.
Jouw verantwoordelijkheid met dat voertuig capabel aan het verkeer deel te nemen. Kun je dat niet dan moet je fijn in de bak blijven.

Er zijn al duidelijke regels wat betreft verkeersdeelname als ruiter, als je die niet ként, of zoals vele bokkers in dit soort topics al hebben aangeven, je er niet aan wíl conformeren (voorbeeld "ik vind dat ik op het fietspad mag met m´n knol want ik vind dat veiliger...is dus illegaal) dan hoor je nogmaals niet thuis op de openbare weg met je combinatie.

Andere verkeersdeelnemers horen niet "te begrijpen hoe paarden reageren", ze moeten ervan uit kunnen gaan dat ruiter en paard verkeerscapabel zijn.

Kort en goed ik vind dat paardenliefhebbers wel eens wat meer naar eigen (wan)gedrag mogen kijken ipv de zwarte piet altijd bij die rotvrachtwagenchauffeurs/stinkmodder/ eikels van automobilisten etc,. neer te leggen. Altijd gemakkelijker de schuld van problemen bij "de ander" te leggen.

Dit is wel erg cru gesteld! Helaas weten mensen niet meer wat een paard is. Vele mensen zitten in hun eensgezinswoninkje te staren op een klein tuintje met een houten schuttinkje. Als de kat van de buren het lef heeft in hun domein te komen dan zijn de rapen gaar. Vogelpoep op de voor het huis geparkeerde auto is voldoende om de man des huizes tot razernij te krijgen. Hondepoep voor de deur staat gelijk aan de zoveelste burenruzie. Om kort te gaan, mensen hebben een erg kort lontje en zijn voor het merendeel totaal vervreemd van dieren. Eigen hond en kat uitgezonderd.

Als ik kijk hoe er gereageerd wordt door de mede verkeersdeelnemers dan zakt werkelijk mijn broek af.
Onwetendheid van een automobilist kan ik hen moeilijk kwalijk nemen, maar als ik als ruiter dan gebaar even iets kalmer te rijden dan heb ik een probleem. De opgestoken middelvingers tel ik allang niet meer. Het bewust inrijden op de hakken van het paard is ook al geen uitzondering meer. Toeteren, schreeuwen en allerlei verwensingen naar je hoofd krijgen is meer regel dan uitzondering.

Het ergste zijn nog de mannen, als men niet met hun kunstmatige PK's volgas kan doorscheuren slaat de frustratie toe. Testosteron bouwt zich op en men komt zelfs dreigend met een honkbalknuppel op mij en mn paard af. Nu hebben deze mannen gewoon pech! Ik train namelijk al jarenlang hengsten.
En mannen en hengsten verschillen bar weinig als de hormonen toeslaan. Dus mogen mijn (overiggens uitstekend verkeersmakke) hengsten doen wat zij in de natuur ook doen nl net zo imponeren als hun belager! Op twee benen al brullend de aanval afslaan. Geen vent die daar niet van onder de indruk is. En de volgende dag kunnen ze ineens wel rustig de paarden passeren....... Vork Het hedendaagse verkeer is gelijk aan oorlog, dat de sterkste mag winnen.

Om kort te gaan het verkeer vertoont steeds vaker asociaal gedrag waar geen ruimte meer is om rekening met elkaar te houden. Het probleem ligt niet bij de ruiters (ofschoon sommige dieren en ruiters idd beter dienen te worden opgevoed), maar bij U en ik en onze intolerantie.
Godzijdank is de magnetron uitgevonden waardoor manlief toch wel zijn warme prakkie op tafel krijgt.

Zat je in de file schat? Nee, er stond een paard in gang......Eet smakelijk!
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 16-11-07 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:41

Ik vind het helemaal niet teveel gevraagd dat iedereen zowel ruiter en paard zowel automobilist rekening met elkaar houd in het verkeer.
En er kan wel worden gezegd dan moet je niet op straat gaan als je paard niet 100% verkeersmak is, maar een paard word niet 100% verkeersmak van in de bak blijven rijden. Daarbij blijft een paard een dier wat altijd kan schrikken. En ik denk dat het in de meeste situaties (zie Den Haag) veiliger is om op het fietspad te rijden ipv de autoweg, ik denk dat het veiliger is voor ruiter en paard en dat je hier veel minder mensen mee hindert.

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:48

misschien is het wat om dit ook eens aan te dragen bij overheid, het blijft toch over veiligheid gaan...
idee om het mee te gaan nemen in de rijlessen, net zoals hoe ga je om met een blinde meneer die wil oversteken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:03

Pensionnetje schreef:
Dit is wel erg cru gesteld! Helaas weten mensen niet meer wat een paard is.

...en dat hoeven ze ook niet.
Verder is het JOUW keuze erop in het verkeer te rijden.
Het overige verkeer dient net zoveel rekening te houden met een ruiter als met welke ook. Niet meer, niet minder. De rest is JOUW probleem.

Citaat:
Het ergste zijn nog de mannen, als men niet met hun kunstmatige PK's volgas kan doorscheuren slaat de frustratie toe. Testosteron bouwt zich op en men komt zelfs dreigend met een honkbalknuppel op mij en mn paard af. Nu hebben deze mannen gewoon pech! Ik train namelijk al jarenlang hengsten.
En mannen en hengsten verschillen bar weinig als de hormonen toeslaan. Dus mogen mijn (overiggens uitstekend verkeersmakke) hengsten doen wat zij in de natuur ook doen nl net zo imponeren als hun belager! Op twee benen al brullend de aanval afslaan. Geen vent die daar niet van onder de indruk is. En de volgende dag kunnen ze ineens wel rustig de paarden passeren....... Vork Het hedendaagse verkeer is gelijk aan oorlog, dat de sterkste mag winnen.

Hallo zeg, met een dergelijke mentaliteit hoor je mijns inziens met geen enkel voertuig in het verkeer.

Ik, als vaardige martiaan soms op een bomzekere hengst, geef graag voorrang ook als ik het heb. Ik neem met een brede lach mijn hoed wel af; dat is én veel leuker dan een conflict én scoort positief.

hc

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:09

Huertecilla schreef:
Pensionnetje schreef:

Het overige verkeer dient net zoveel rekening te houden met een ruiter als met welke ook. Niet meer, niet minder. De rest is JOUW probleem.

Voor de zoveelste keer... Verkeer houdt met niemand anders rekening als zichzelf. DAT is het grote probleem. En niet alleen met paarden.
Als mensen normaal inhalen en niet zomaar toeteren (wat volgens mij ook niet is toegestaan) en niet bumperkleven en afsnijden hoor je mij niet klagen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:15

Huertecilla schreef:
Pensionnetje schreef:

Citaat:

Hallo zeg, met een dergelijke mentaliteit hoor je mijns inziens met geen enkel voertuig in het verkeer.

Ik, als vaardige martiaan soms op een bomzekere hengst, geef graag voorrang ook als ik het heb. Ik neem met een brede lach mijn hoed wel af; dat is én veel leuker dan een conflict én scoort positief.

hc

Het is idd MIJN keuze aan het verkeer deel te nemen. Maar houdt dit automatisch in dat een slagveld en associaal gedrag gerechtvaardigd zijn?

Helaas rijd ik altijd met cap, dus tegen de tijd dat ik alle gespjes en bandjes los heb is degene voor wie ik mijn hoofddeksel zou willen afnemen reeds lang gevlogen Haha! Dan zou ik mn paard nog kunnen laten knielen bijvoorbeeld, maar met de kwaliteit van het Nederlandse asfalt is dat voor de benen ook geen goed plan... Bovendien krijg je dan weer van de medeweggebruikers het commentaar: loop eens door met die knol!!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:20

Ik heb 2 x een nare ervaring gehad.
1e x was dat ik met een vriendin door het dorp reed, van de andere kant kwam een groep skeelers, wij gingen (dom) even stilstaan aan de kant toen een auto met aanhanger er nog net even tussendoor wurmde en de hoek van de aanhanger de sprong van mijn paard raakte. De schade viel mee, maar waarom kon die vent niet gewoon even wachten tot er ruimte was??
het nare was, dat dit mijn eerste buitenrit was na een ernstig ongeval. Hierna heb ik jaren niet meer buitengereden.

De tweede keer is kort geleden. Ik reed met mijn man op mijn nieuwe tinker bij een bos, toen over een kasseienweg een auto met jongelui aankwam. Die mochten daar helemaal niet rijden, overigens. Ik gebaarde ook of ze wat langzamer gingen, aangezien mijn tinktertje gespannen was; hij heeft nauwelijks buitenrijdervaring.
Ze lachten naar elkaar, gaven een extra straal gas toen ze net naast ons waren en Toby sprong weg, gaf 2 bokken en ik lag ernaast. Die jongens reden gewoon door. Ik heb 2 weken erge pijn gehad (ja, ik ben ook geen 18 meer...).

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:25

Het kan ook anders:

Terwijl ik vrolijk in rengallop bergop reed trof ik bovenop de berg een motorcrosser.
Bijna botsen wij frontaal op elkaar. Na een hartverzakking en een "overdezijkpaard" kwam ik kilometers later dezelfde motorcrosser weer tegen. Hij gebaarde naar me en maakte keurig zijn excusses. Hij was me daar speciaal kilometers gevolgd in in rustig tempo om het paard niet weer over de rooie te helpen.

Het kan dus wel, alleen wordt het steeds schaarser!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:41

Ja, gelukkig zijn er ook meedenkende weggebruikers. Ja
Ik bedank meedenkende mensen ook altijd uitbundig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:07

Pensionnetje schreef:
Het kan ook anders:

Terwijl ik vrolijk in rengallop bergop reed trof ik bovenop de berg een motorcrosser.
Bijna botsen wij frontaal op elkaar. Na een hartverzakking en een "overdezijkpaard" kwam ik kilometers later dezelfde motorcrosser weer tegen. Hij gebaarde naar me en maakte keurig zijn excusses. Hij was me daar speciaal kilometers gevolgd in in rustig tempo om het paard niet weer over de rooie te helpen.

Heb jíj ook joúw excuses aangeboden?

@all (min een paar)
het is een fundament onder verkeer op de openbare weg dat je risicomijdend rijdt en geen voorrang néémt
het een fundament voor goed ruiterschap om problemen te voorkómen

Voeg die twee samen en je hebt een mooie spiegel om jezélf in te bekijken.
De rest van de wereld doet wat die doet en je hebt alleen invloed op wat jíj doet.

Ik rij dagelijks te paard in het verkeer.
Hier zijn geen fietspaden, geen ruiterpaden, vaak geen bermen en wel veel loonwerkers, -vrachtwagens en enórm veel bar slechte bestuurders waarvan de meesten maar wat doen. Te paard ben ik daarbij een kwestbare verkeersdeelnemer met een extra verantwoordelijkheid.
Recht of krom, dat ís de werkelijkheid en dat is míjn probleem. Als ík fijn wil rijden moet ík daar een weg in vinden.

Wanneer ik niet gezien wordt of geen voorrang krijg is mijn emotie míjn probleem. Ik voel me niet prettig als ik me niet veilig voel of boos en mijn paard ook niet en dat is alleen maar contraproductief.
Ik heb alleen mezelf er maar mee, dús doe ik dat anders Haha!

Ik rij paard voor mijn plezier en ontspanning, vaak ook met een leer- en beleerdoel. Een positieve instelling is voor mij en mijn paarden veel leuker en effectiever. Ik gééf wel voorrang en wie goed doet die goed ontmoet.
Dat is míjn perceptie, míjn werkelijkheid en dat bevalt prima Pling

hc

p.s. even een voorbeeldje
een meubelwinkel in het dorp heeft geen 'uitrit vrijlaten' doch heeft er wel last van als daar een auto staat.
Als ik daar wil parkeren, wat gewoon mag, steek ik mijn hoofd naar binnen en vráág of ik daar niet in de weg sta als ik even een boodschap doe.
Het gevolg is dat de eigenaar zelfs op de provinciale weg voor me stópt met zijn bestelwagen als ik te paard van een onverharde weg kom.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:52

Huertecilla schreef:
Pensionnetje schreef:
Het kan ook anders:

Heb jíj ook joúw excuses aangeboden?

Maak er de omgedraaide wereld van! Ik te paard op een ruiterpad, hij ongeoorloofd op een ruiterpad? Het moet niet nog gekker worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:09

Pensionnetje schreef:
Bijna botsen wij frontaal op elkaar.

Waar staat 'ruiterpad'????

Kijk, als het echt bérgop is heb je als stijgend verkeer toch al voorrang maar dan nóg geldt dat je dat wel moet kúnnen krijgen en bovendien is hofelijkheid een groot goed. Juist met 'recht' aan jou kant ben je degeen die hoffelijkheid kan tonen Pling

Ik ben zelf een vlotte ruiter en rij graag in galop ook door onoverzichtelijk bos. Zelfs op een onverhard pad bergop moet ik er echter rekening mee blíjven houden dat een tegenligger én een kans moet hebben én kan schrikken.
Ook met alle voorrang van de wereld zal ik me dus keurig verontschuldigen voor het laten schrikken van die tegenligger, ook als die op 'mijn' padhelft rijdt of daar eigenlijk niet mag komen.
Nee, dat hoéf ik niet en dát is nu juist de essentie van hoffelijkheid....

hc

Sus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:46

Beste Huertecilla, je hebt in alles echt he-le-maal gelijk, MAAR..... je normaal gedragen in het verkeer is ieder zijn verantwoordelijkheid! Zowel van ruiter als andere verkeersdeelnemer en ik denk dat er veel andere verkeersdeelnemers zijn, die zich totaal niet bewust zijn van het feit dat een paard in het verkeer heel anders is dan een auto (vrachtwagen, brommer, fiets, wat dan ook) en dat het daarom dus niet verkeerd zou zijn als er ergens in de media aandacht aan geschonken zou worden ! De mogelijke gevolgen van bumperkleven bij een auto zijn compleet anders dan bumperkleven bij een paard, om iets te noemen. En laten we eerlijk zijn, als je gewoon in de auto op de weg zit, zie je volcontinue dingen gebeuren die niet zouden moeten gebeuren, dan is het ook al superirritant en daar wordt wel aandacht aan geschonken in de media, graag zou ik het zien gebeuren dat er ook aan verkeer in combinatie met dier, aandacht geschonken wordt !

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:51

Huertecilla schreef:
Pensionnetje schreef:
Bijna botsen wij frontaal op elkaar.

Waar staat 'ruiterpad'????

Kijk, als het echt bérgop is heb je als stijgend verkeer toch al voorrang maar dan nóg geldt dat je dat wel moet kúnnen krijgen en bovendien is hofelijkheid een groot goed. Juist met 'recht' aan jou kant ben je degeen die hoffelijkheid kan tonen Pling

Ik ben zelf een vlotte ruiter en rij graag in galop ook door onoverzichtelijk bos. Zelfs op een onverhard pad bergop moet ik er echter rekening mee blíjven houden dat een tegenligger én een kans moet hebben én kan schrikken.
Ook met alle voorrang van de wereld zal ik me dus keurig verontschuldigen voor het laten schrikken van die tegenligger, ook als die op 'mijn' padhelft rijdt of daar eigenlijk niet mag komen.
Nee, dat hoéf ik niet en dát is nu juist de essentie van hoffelijkheid....

hc

Je bent reeds te lang weg uit Nederland vrees ik. Deze hoffelijkheid werkt misschien nog bij een siësta vierende spanjaard op het platteland tussen de olijfbomen. Maar niet bij de gehaaste "lompe Ollander" zoals onze zuiderburen graag mogen omschrijven. En ook aan hoffelijkheid komt een eind nl precies op het moment dat je eigen leven in gevaar komt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:54

Inderdaad is hoffelijkheid ver te zoeken.
Wel zou er meer aandacht voor het passeren van een paard moeten zijn, want de kennis schiet ook te kort.
Er is al een campagne geweest 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' maar dat is duidelijk niet voldoende.

Hoewel de paarden zwaar in de minderheid zijn, is er voor elke automobilist nog steeds een hele reele kans dat hij een paard tegenkomt. Daarom vind ik dat je van een automobilist mag verwachten dat hij weet, wat hij (niet) moet doen. Dat zou dus gewoon in de autorijlessen behandeld moeten worden.

Toch denk ik dat het meer een mentaliteitsprobleem is dan een kennisprobleem. Als ik aan mijn aanrijding denk; je gaat als automobilist toch niet tussen een paard en een groep skeelers doorrijden als de ruimte er gewoon niet voor is? Dat je dat risico neemt, ofwel een paard raken ofwel een skeeleraar, dat heeft niks met kennis te maken, dat is gewoon stom. Waarom niet 10 seconden gewacht?

chantal30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:54

ik viond dat het verkeer een beetje rekening kan houden met bijv. het te dicht erop rijden en gaan toeteren! mensen snappen het niet. ook wanneer je in paard in de trailer staat houden sommige mensen geen rekening met een lange remweg en langzaam optrekken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:58

beantsje schreef:
Inderdaad is hoffelijkheid ver te zoeken.
Wel zou er meer aandacht voor het passeren van een paard moeten zijn, want de kennis schiet ook te kort.
Er is al een campagne geweest 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' maar dat is duidelijk niet voldoende.

Is deze campagne nou eigelijk uiteindelijk op tv gekomen? Want ik kan me daar niets van herinneren. (de campagne zelf wel, dat ze daar mee bezig waren)

Sus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:30

Die campagne was van de KNHS, maar die ben ik alleen op hun site tegengekomen, verder niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:37

Ik dus ook niet. En ik denk niet dat niet-paardenmensen op de site van de KNHS kijken. Clown

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:42

Kuggur schreef:
holly schreef:
Dat zijn ook die mensen die niet kunnen begrijpen dat jij paardrijden als hobby hebt, er dagelijks tijd aan spendeerd en van een paard kunt houden alsof het je kind is.

- Zou het niet mogelijk zijn dit probleem eens ergens aan te kaarten om eens te zien of er voor zulke mensen mooie straffen of maatregelen getroffen kunnen worden?

2 punten, waarvan ik dacht, misschien is een discussie met andere paardenliefhebbers eens mogelijk.
Wat zou er mogen veranderen, zodat mensen met paarden gewoon aan het verkeer deel kunnen nemen zonder jezelf af te moeten gaan vragen, overleef ik dat wel.

Nee, je kunt niet van anderen in het verkeer verlangen dat ze met je paard omgaan "alsof het je kind is". Belachelijk idee; In het verkeer is je paard je voertuig, niet meer niet minder.
Jouw verantwoordelijkheid met dat voertuig capabel aan het verkeer deel te nemen. Kun je dat niet dan moet je fijn in de bak blijven.

Er zijn al duidelijke regels wat betreft verkeersdeelname als ruiter, als je die niet ként, of zoals vele bokkers in dit soort topics al hebben aangeven, je er niet aan wíl conformeren (voorbeeld "ik vind dat ik op het fietspad mag met m´n knol want ik vind dat veiliger...is dus illegaal) dan hoor je nogmaals niet thuis op de openbare weg met je combinatie.

Andere verkeersdeelnemers horen niet "te begrijpen hoe paarden reageren", ze moeten ervan uit kunnen gaan dat ruiter en paard verkeerscapabel zijn.

Kort en goed ik vind dat paardenliefhebbers wel eens wat meer naar eigen (wan)gedrag mogen kijken ipv de zwarte piet altijd bij die rotvrachtwagenchauffeurs/stinkmodder/ eikels van automobilisten etc,. neer te leggen. Altijd gemakkelijker de schuld van problemen bij "de ander" te leggen.

Op zich ben ik het hier wel mee eens. Iedereen heeft bepaalde regels en daar moet je je aan houden. Er zijn net zo goed ruiters en koetsiers die erg 'makkelijk' in het verkeer zijn. Maar helaas vergeet je wel dat een paard geen ding is, een paard kan alleen door ervaring in het verkeer verkeersmak worden. Dus als een paard nog niet verkeersmak is, kan je wel in de bak blijven rijden omdat dit nu eenmaal veiliger is, maar dan wordt ie nooit verkeersmak natuurlijk! Ik vind het zeker belangrijk dat mijn pony goed luistert als wij ons in het verkeer begeven. Daarnaast hou ik mij netjes aan de regels, maar heb ik net zo goed weleens last van andere wegegebruikers die bewust of onbewust een onveilige situatie creeeren. Ik denk dat het een goed idee is om hier meer aandacht voor te vragen bij de overheid, zodat er tijdens auto/motor/enz. rijlessen meer uitgelegd wordt wat de gevaren zijn van paarden in het verkeer. Daarnaast merk ik ook dat als ik mij netjes aan de regels hou en dus de aanwijzingen geef vanaf de koets, volgens het koetsiersbewijs, dit vaak niet wordt begrepen door andere weggebruikers waardoor ik iets anders moet doen wat het juist gevaarlijker maakt. Bijv. ik wil linksaf slaan, dus ik hou de zweep boven mijn hoofd en wijs hiermee naar links, de auto achter mij begreep dit niet en dacht dat ik ging stoppen, de auto probeerde mij voorbij te gaan. Op zo'n momnet kan ik dus beter mijn leidsels in mijn rechterhand nemen en mijn linkerhand uitsteken, wat mij wel minder controle geeft over mijn pony, dus....???
Nog een voorbeeld: Laatst reed ik met mijn pony (en koets) over een 50 km weg. Er kwam een hele rij tegenliggers aan, achter mij reed een klein vrachtwagentje en die moest natuurlijk afrmmen want mijn pony draaft nu eenmaal niet 50 km per uur. De chauffeur bleef vlak achter mij plakken waardoor mijn pony wat onrustig werd. Zodra de tegenliggers weg waren gaat het vrachtwagentje inhalen, maar omdat ie zo vlak achter mij reed begon hij tijdens het inhalen keihard gas te geven. Mijn pony schoot toen in de stress, ziet opeens op het laatste moment (door de oogkleppen) een groot wit gevaarte vlak langs haar komen en een warme stroom van de uitlaat (zat aan de zijkant) langs haar benen. Natuurlijk schrok ze zich te pletter en begon wat te stuiteren, de achterliggende auto passeert ook nog even snel en snijd ons ook nog eens af. Mijn pony begon toen te galloperen van de stress, na 100 meter had ik haar wel terug omdat ze nu eenmaal goed luistert naar mij. Maar geschrokken waren we wel! Ik had namelijk ook (naast 2 volwassenen) 2 kleine kindjes mee!
Ben ik dan degene die niet goed genoeg rijd? Is mijn pony dan niet goed beleerd? Dit soort situaties kom je nu eenmaal tegen in het verkeer, als je in je auto had gezeten was jijzelf alleen van de vrachtwagen geschrokken en trap je even op de rem, helaas werkt dat niet zo met je paard, dus JA ik vind dat ze dit soort situaties beter moeten uitleggen aan ander verkeersdeelnemers. Het is net zoals kinderen in het verkeer, daar hou je toch ook extra rekening mee dat die onvoorspelbaar zijn? Waarom kan dat niet gedacht worden over paarden in het verkeer! Een beetje meer rekening houden met elkaar zou al veel verschil maken (net zo goed moeten ruiters/koetsiers rekening houden dat andere mensen niet begrijpen hoe paarden zijn)

Sus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:49

Mee eens mea !

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:53

Ik heb echt bomproof paarden en mijn haflinger schrikt zelfs niet als een vrachtwagen mijn knie streelt in het voorbijgaan, maar mag ik het dan toch aso vinden en een reden om hier voorlichting voor te geven. Ondanks het bomproof paard, door veel te oefenen is ook zij weleens geschrokken door een vrachtwagen die op een smalle veldweg, met 80km/u langs probeert te rijden. Ik heb gevraagd met een teken van mijn arm om te remmen, zodat ik af kon stappen en de berm in kon, maar dat duurde te lang voor de bestuurder het gevolg was, dat mijn paard een kleine zijstap maakte en uitgleed op de straat, dus ik op de grond met een paard bovenop me. De enige reactie van de bestuurder was of ik aan de kant kon gaan, want hij had haast. Geen hulp bieden of niks. Ik heb de politie ingeschakeld en deze adviseerde hier niets mee te doen aangezien zijn reactie al laat zien dat er hooguit een vergelding komt de volgende keer. Ik anticipeer op medeweggebruiker en ben altij hoffelijk, zelf als de ander het niet verdient, maar toch kun je dit niet voorkomen.

In korte tijd zijn hier op Bokt een aantal gevallen heel vervelend afgelopen de dood erop volgende voor het paard. In het geval van Judith kan ik me herrinneren dat de dader ook nog aangegeven heeft had ik het paard maar meteen dood gereden, ik schrik niet alleen van deze uitspraak maar vind dit voldoende om iemand te vervolgen voor poging tot moord, want op de rug van Judith zat een ruiter en het paard mag beschouwd worden als ding (in mijn ogen onterecht) maar de ruiter is en blijft een mens en als je moedwillig een fietser omrijdt, wordt je ook gestrafd.

Wat ik echter jammer vind is dat hier contineu gehamerd wordt op het slechte gebruik van de openbare weg door de ruiterij. Als alleen de ruiterij het probleem was, dan was ons enige probleem dat je ingehaald wordt door idioten die denken langs te moeten galloperen (wat als je op een herstellend paard rijdt dat allen even mag stappen en hij schiet mee in gallop), je kunt dit plaatsen onder onkunde, maar de reden van dit gedrag weet jij als mede weggebruiker niet, dus kan je hier niet over oordelen. Zo heb ik een paard met artrose en die mag niet in de bak gereden worden, tja als zij een paar weken gestaan heeft met een kreupel been kan ze wel eens fris zijn en niet te houden, maar ik kan dan niet anders als het risico voor lief nemen en hopen dat mijn mederuiters, rustig passeren.

Als fietser ben ik minder graag op straat dan met het paard, omdat ik dan ook menigmaal bijna van de sokken gereden wordt.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:01

WAT KAN IK HIER TOCH KWAAD OM WORDEN Boos!

wat zullen die mensen wel niet voelen die hun paard verliezen,
omdat de andere gewoon te lui, id ioot of gewoon te dom zijn om ff hun verstand te gebruiken om te wachten.
Weten ze wel wat ze hiermee aanrichten?

Ik heb zo'n hekel aan dit soort mensen,
stelletje Aso's dat ze zijn.
Egoistisch noem ik dat.

Nou even weer on-topic:P
Laatst toen reed ik op buitenrit en werden er ook geluiden gemaakt :
KSSST PSSST !!
en al dat soort gedoe.
Ik reed verdomme langs de weg Gaaaap wel met bomen ertussen maar die mensen weten niet wat ze kunnen aanrichten.
Gelukkig heb ik een brave vmerrie ,
maar ik dacht echt : o je moet hier maar met een 3 jarig paard op weg zijn Ach gut
Vreselijk.
En het erge is ,
dan komt zo'n 3 jarig paard met ruiter onder de auto,
geen tijd gehad om te kunnen leven.

Ik vind het ZO aso

Ik krijg moordneigingen dus stop maar even Vork
volgende keer als iemand mij zoiets flikt.
ik heb niet voor niets een zweep bij me!

Sterkte aan alle mensen die hierdoor hun paard zijn verloren! Ach gut

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:57

Citaat:
Ik krijg moordneigingen dus stop maar even
volgende keer als iemand mij zoiets flikt.
ik heb niet voor niets een zweep bij me!

Ik denk inderdaad dat je hiermee het probleem oplost. Door de volgende keer met je zweep uit te halen (knap trouwens, dwars door die rij bomen heen die tussen jou en de weg staat) kweek je zeker begrip bij de overige verkeersdeelnemers. Die zullen de volgende keer dat ze paarden tegenkomen vast denken dat ruiters hele nette mensen zijn.

Je kunt het heel vervelend vinden als mensen zich niet goed gedragen op de weg, maar dat los je niet op door agressief te reageren.
Als je dat doet terwijl je op je paard zit, raakt je paard er alleen maar extra gestresst door, en verlies je je aandacht voor je paard en het overige verkeer op het moment dat je juist al je aandacht nodig hebt.

Als die "asociale" medeweggebruikers dan "te lui, idioot of gewoon te dom zijn om ff hun verstand te gebruiken", doe dat dan zelf in ieder geval wel en zorg dat de situatie niet of zo min mogelijk uit de hand loopt.

Als je weet dat je onderweg mensen tegen kunt komen die geluiden maken, oefen dan in een veilige, vertrouwde omgeving (bijvoorbeeld in de bak) met iemand erbij die voor jou en je paard geluiden gaat maken. Eerst duidelijk en in het zicht van een stilstaand paard, daarna meer uit het zicht van het paard of terwijl je oefeningen aan het rijden bent. Bouw het in ieder geval rustig op en neem niet te grote stappen in één keer.
Zorg dat je paard vertrouwd is met één element voordat je iets nieuws toevoegt.

Idem met auto's. zet maar eens een (oude) auto in de bak, wei of op het erf. Paard rustig laten kijken. Daarna met draaiende motor, verlichting aan, misschien met luide muziek aan, enz.
Laat je paard eens voorzichtig "meekijken" wanneer er bijvoorbeeld een vrachtwagen met stro komt of wanneer er een tractor op het erf rijdt.(laat bij voorkeur aan de bestuurder daarvan weten wat je van plan bent, misschien wil deze er dan extra rekening mee houden)

Wees creatief en probeer zo veel mogelijk situaties vertrouwd te maken voor je paard.
Probeer je paard (in ieder geval zoveel mogelijk) "verkeersmak" te krijgen vóórdat je er voor het eerst mee in het "echte" verkeer komt en begin niet met beleren op het moment dat je de eerste keer de weg op gaat.