Wat doen julie om op te vallen in het donker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Wat doen julie om op te vallen in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:58

JoT schreef:
Hoe moeten wij als burgers het dan nog snappen als de politie het onderling niet eens kan worden? .

Dat is een fundamenteel probleem. Zie het overigens echt foutieve fietspadantwoord.

Dat een agent de wet niet kent is geen excuus voor een burger die niet te kennen.

Ook het niet handhaven van de wet door de politie is een probleem. Het is in principe niet aan de politie om iets over de regels te ´vinden´.
Wanneer de politie de boel niet handhaaft omdat ze daarvoor vindt geen middelen te hebben of wat dan ook, is er eigenlijk sprake van ambtelijke ongehoorzaamheid: ze doen niet wat ze moeten doen.

Burgerlijke ongehoorzaamheid is dan voorspelbaar. Niet goed, maar wel een logisch resultaat.
Het onbegrijpelijk NL ´gedogen´ is een triest voorbeeld waar de burger niets mee kan.

Voor míj is de NL wegenverkeersregelement helder.
Mbt verlichting schrijft deze een continue brandend wit licht aan de voorzijde en een idem rood aan de achterzijde voor. Niet meer, niet minder.
Daar staat dan defacto dat oranje, blauw of knipperend níet mogen.
Het is de taak van de politie de wet te handhaven.

In mijn martiaanse beleving doet de politie haar werk niet als ze besluit niet tegen knipperende verlichting op te treden.
Het mag niet en je handhaaft het of je staat het toe en past dus de wet aan.

hc

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:00

wij hebben op stal een soort onderzoekje gedaan ooit: wat zie je beter, knipperende lampjes, of constant brandend.
(gewoon van een grote afstand gekeken)

knipperend dus! ik heb een beenlamp die ik wit-voor/rood-achter brandend aan heb, maar mijn vest knippert!
voor mij: veiligheid voor alles.
ik vind het beter om paard (benen, borst, staart) iets van reflectie te geven en ook de ruiter (been/armlamp, vest, caphoes, reflectende piping aan jas).
dan kun je tenminste duidelijk zien dat het een ruiter OP een paard is. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:09

Los van de wet.

Wetenschappelijk onderzoek naar de zichtbaarheid van onder meer wegwerkers, politie, hulpverleners en motorrijders is helder Haha! antwoord gegeven.
Meer is NIET beter!
Zichtbaarheidmateriaal mag niet verwarrend zijn en niet afleiden.

Zo zijn bij de motorpolitie de enorme in zijn geheel reflecterende stroomlijnen van de motorfietsen vervangen door beeldherkenbaarheid als polite met mate ondersteund door reflectie en dayglow.

Via de KNMV en de ANWB moet dit onderzoek wel op te vragen zijn.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:15

dierfysio schreef:
wij hebben op stal een soort onderzoekje gedaan ooit: wat zie je beter, knipperende lampjes, of constant brandend.
(gewoon van een grote afstand gekeken)

knipperend dus! ik heb een beenlamp die ik wit-voor/rood-achter brandend aan heb, maar mijn vest knippert!
voor mij: veiligheid voor alles.
ik vind het beter om paard (benen, borst, staart) iets van reflectie te geven en ook de ruiter (been/armlamp, vest, caphoes, reflectende piping aan jas).
dan kun je tenminste duidelijk zien dat het een ruiter OP een paard is. Lachen

- het gaat niet om zichtbaarheid maar om waargenomen worden
- de kijkers zijn ruiters en verwáchten een paard te zien

Dit soort neponderzoekjes zijn heel schadelijk omdat het géén, zelfs verkeerd, antwoord geeft. Er is heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Vraag dat gewoon op als veiligheid voor alles is.
Trouwens, veiligheidsverhogend gedrág is het meest effectief Pling

hc

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:27

jij jouw mening, ik de mijne, OK? Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:03

Even off-topic: In het voertuigreglement (zoals het vandaag, 29-11-2007, geldig is) staat over fietslampjes het volgende:
artikel 5.9.64:
Citaat:
1. Fietsen mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Fietsen mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

Wat er ook voor beleid is bij de politie, dit is wat de wet voorschrijft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:20

Ik heb de regels even opgezocht, zowel voor ruiters als voor menners.

Voor ruiters staat er:
Wegenverkeerswet, art. 36:
Citaat:
Ruiters en geleiders van rij- of trekdieren en vee moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht een lantaarn meevoeren die naar voren wit of geel licht en naar achteren rood licht moet stralen.

En voor menners:
Wegenverkeerswet, artikel 35:
Citaat:
Fietsers en bestuurders van een wagen moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht voor- en achterlicht voeren.

Voertuigreglement, artikel 5.18.50:
Citaat:
Wagens die bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, worden gebruikt, moeten zijn voorzien van:
a. twee dimlichten aan de voorzijde;
b. twee achterlichten indien het een wagen betreft waarvan de breedte meer dan 1,50 m bedraagt, dan wel ten minste één achterlicht indien het een wagen betreft waarvan de breedte niet meer dan 1,50 m bedraagt.

Voertuigreglement, artikel 5.18.52:
Citaat:
1. De dimlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.

Voertuigreglement, artikel 5.17.57:
Citaat:
1. Wagens mogen zijn voorzien van:
a. twee lichten aan de voorzijde;
b. twee achterlichten indien het een wagen betreft waarvan de breedte meer dan 1,50 m bedraagt, dan wel ten minste één achterlicht indien het een wagen betreft waarvan de breedte ten hoogte 1,50 m bedraagt;
c. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
d. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.

2.Wagens mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

Voertuigreglement, artikel 5.17.64:
Citaat:
1. Wagens mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Wagens mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

Voertuigreglement, artikel 5.17.65:
Citaat:
Wagens mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in artikelen 5.17.51 en 5.17.57 is voorgeschreven of toegestaan.

Vooral voor ruiters heb ik niet veel kunnen vinden, maar ik vind wel dat je als ruiter goed na moet denken over je verlichting.
Meer is zeker niet altijd beter, want het gaat er niet om dat andere verkeersdeelnemers je zien, maar dat ze je herkennen.
Zeker in deze tijd van het jaar zijn er vele soorten kerstversiering, reclames en andere verlichting te zien buiten. Als je daar als ruiter als een soort "kerstboom" tussen gaat rijden, zal je misschien wel gezien worden, maar dat wil niet zeggen dat andere bestuurders je ook herkennen als een verkeersdeelnemer.

Mij lijkt het het beste, als je naast je correcte verlichting (dus continu brandend wit of geel licht naar voren en rood licht naar achteren) met mate en vooral verstandig aangebrachte reflectie gebruikt.
Vooral het gebruik van dezelfde kleuren als het overige verkeer (dus ook wit reflecterend aan de voorzijde, rood aan de achterzijde en bijvoorbeeld ambergeel aan je stijgbeugels) komt in mijn ogen de duidelijkheid ten goede. Als verkeersdeelnemer zie je dan in ieder geval meteen waar de voor- en achterzijde van "het object" zit en welke kant het dus (waarschijnlijk) op gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:36

oomens schreef:
Meer is zeker niet altijd beter, want het gaat er niet om dat andere verkeersdeelnemers je zien, maar dat ze je herkennen.

Dat is de crux van de wetenschappelijk onderzoeken hiernaar; wáárgenomen worden.

Het állerveiligste blijft niet dan daar rijden Haha!

hc

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:15

@ Huertecilla sommige mensen hebben geen trailer om naar les te kunnen (zoals ik) en moet helaas over straat om naar de ponyclub te rijden.
Ik ben het er wel mee eens dat je inderdaad niet onnodig over straat moet rijden als dat niet nodig is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:29

kerstbomen herken ik niet.. volledig verlicht paard en ruiter

Je valt er alleen verkeer mee lastig!
Een vestej en 2 lampjes is méér dan genoeg!

xEmkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:27

Een vestje en lampjes. Lachen Maar ik ga eigenlijk bijna nooit in het donker buiten rijden.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:42

Ruiter: veiligheidsvest + lampje om de arm.
Paard: reflecterende deken + reflecterende bandjes om alle vier de benen van het paard.

En meestal gaat er dan nog iemand op de fiets mee die én lampjes op de fiets heeft én een veiligheidsvest draagt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:07

Standaard, als normaal, mijd ik de weg in het donker en doe voor de éxtra zekerheid alleen een rood lampje achterop
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BEXBGN3W-1.jpg

Als ik weet dat ik de weg niet kán vermijden, dan hang ik een borstriem om en daar een wit lampje aan.

Afhankelijk van het weer en waar ik heen ga bind ik een veiligheidshesje of idem bodywarmer achterop http://www.mijnalbum.nl/Foto-YVCBFO73.jpg
of doe ik die aan.

Omdat het hier ´s nachts in de bergen echter fiks afkoelt doe ik vaak een wárme jas aan http://www.mijnalbum.nl/Foto-CAC8JOEC.jpg
en blijf ik van de weg. Dan heb ik voor de veiligheid meer aan een sabel of lans dan aan een lampje Cool

Het meest verlichtte ben ik dus als ik in het donker het dorp inga: rood lamje op de sellette, wit op de borstriem, hesje achterop of aan.
Dat doe ik liever niet omdat het toch een risico inhoudt wat ik simpel kan voorkomen door dit niet te doen. Ik pas liever mijn eigen rijgedrag aan dan dat ik op het waarnemingvermogen van anderen moet vertrouwen.

Ik ga ook niet in jachtgebied rijden op zondagmorgen in het jachtseizoen. Ook niet met dayglow-rood jagerhesje aan Haha!
Ja ik mag daar dan rijden en ben zichtbaar, doch als ik op maandagmiddag ga loop ik dit risico gewoon níet Haha!

hc

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:09

ik heb een reflectie deken en lampies,
lampje op de achterkant van het zadel vind ik wel een goede optie,beter dan om je arm

Kirstjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:09

euhmm, zo`n vestje voor me zelf. En ga binnenkort nog van die strips kopen voor bij mij paard en op mijn cap, en je hebt nu ook peesbeschermers ervoor..

_Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:50

ik ga nog niet zovaak in het donker naar buiten, maar als ik naar buiten ga dan heb ik alles op en aan wat licht geeft Tong uitsteken
een refelecterende uitrijdeken is ook handig, dan zien ze heel je paard !!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:27

ik ga niet vaak naar buiten in het donker maar anders heb ik zobiezo hesje aan en bandjes om me voeten
paard heeft borsttuig/deken en peesjes om... allemaal reflecterend he Tong uitsteken

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:11

xxitsmexx schreef:
ik ga niet vaak naar buiten in het donker maar anders heb ik zobiezo hesje aan en bandjes om me voeten
paard heeft borsttuig/deken en peesjes om... allemaal reflecterend he Tong uitsteken

Wát voor een hesje??

Edit: Oh, ik denk dat ik het al begrijp. Huilen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:12

oomens schreef:

Ik neem aan dat dit een dúbbele bodem heeft?! ROFL ROFL

hc

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:52

Huertecilla schreef:
oomens schreef:

Ik neem aan dat dit een dúbbele bodem heeft?! ROFL ROFL

hc

Ja. Ik moest ook echt twee keer lezen. Ik heb op Bokt al vele varianten van het woord voorbij zien komen, maar die met een b in het midden kende ik nog niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:53

Bovendien is het een germanisme.

hc

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:00

Had via de site van de politie nog even gevraagd wat er nu wel en niet mag op het gebied van verlichting naast je paard of te paard. Ik kreeg net het antwoord binnen, dit is 'm:

Wettelijk is dit niet zo uitgebreid geregeld als dat bij fietsen is omschreven. Wel is algemeen bepaald dat het verkeer niet in gevaar gebracht mag worden. Geadviseerd wordt de benen van het paard te voorzien van retroflecterende bandages en de ruiter/begeleider te voorzien van een rode en witte lampjes. Een retroflecterend vest voor de begeleider en zo'n dek voor het paard laat paard en ruiter van de zijkant zichtbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:03

Aangezien ik nachtblind ben ga ik zelden in het donker naar buiten. Als ik wel ga heb ik aan de linkerkant van mijn hoofdstel een wit lampje, een reflecterende uitrijdeken (met aan de achterkant een rood lampje) en reflecterende bandjes om de benen.
Zelf heb ik een reflecterende streep op mijn rug & een lampje om mijn bovenarm.

Nancy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:50

Misschien overdrijf ik het een beetje. Maar moet zelf 's avonds altijd een onverlichte weg over om les te kunnen rijden (zo'n 2,5 km).
't Is wel een werk om alles om te doen, maar het verkeer ziet me wel. Krijg er vaak opmerkingen over (lijk af en toe gewoon een kermisattractie hihi...).
Natuurlijk wel positief.
Zelf heb ik 2 smart fietslampjes een witte en een rode. De witte heb ik vooraan geklikt aan het frontriempje van mijn paard. De rode heb ik aan de staart bevestigd aan een reflecterende staartband.
Zelf heb ik zo'n wegwerkershesje aan, reflecterende banden voor om de benen van mijn paard en nog een reflecterende borstband.

De borstband en staartband heb ik gekocht bij de paardendrogist.

Tijdens een van mijn ritten kwam ik in het donker de bereden politie tegen.
Die wilde zelfs weten waar ik de reflecterende borstband en beenbanden had gekocht omdat ze deze ook wilde aanschaffen. Dus de politie heeft mijn zichtbaarheid goedgekeurd haha....

Ook blijft alles goed op zijn plek zitten. Tijdens het lessen doe ik alleen het voor- en achterlicht en mijn hesje uit. (Zo'n gedoe om alles dan weer af te doen en later weer op te doen).

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:17

Ja, nu je het zegt!
Bij ons in de stad is elke zaterdag bereden politie, maar ik kan me niet herinneren dat hun iets van verlichting of reflectie hebben! hihi
Ik vind het op en aftuigen ook niet relaxed.
Gelukkig heb ik op mijn uitrijdeken een zakje zitten waar ik wel al mijn verlichting in kan opbergen tijdens de les.
Aan het einde van de les deken erover en beginnen met optuigen Lachen