Ik heb de regels even opgezocht, zowel voor ruiters als voor menners.
Voor ruiters staat er:
Wegenverkeerswet, art. 36: Citaat:
Ruiters en geleiders van rij- of trekdieren en vee moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht een lantaarn meevoeren die naar voren wit of geel licht en naar achteren rood licht moet stralen.
En voor menners:
Wegenverkeerswet, artikel 35: Citaat:
Fietsers en bestuurders van een wagen moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht voor- en achterlicht voeren.
Voertuigreglement, artikel 5.18.50: Citaat:
Wagens die bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, worden gebruikt, moeten zijn voorzien van:
a. twee dimlichten aan de voorzijde;
b. twee achterlichten indien het een wagen betreft waarvan de breedte meer dan 1,50 m bedraagt, dan wel ten minste één achterlicht indien het een wagen betreft waarvan de breedte niet meer dan 1,50 m bedraagt.
Voertuigreglement, artikel 5.18.52: Citaat:
1. De dimlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.
Voertuigreglement, artikel 5.17.57: Citaat:
1. Wagens mogen zijn voorzien van:
a. twee lichten aan de voorzijde;
b. twee achterlichten indien het een wagen betreft waarvan de breedte meer dan 1,50 m bedraagt, dan wel ten minste één achterlicht indien het een wagen betreft waarvan de breedte ten hoogte 1,50 m bedraagt;
c. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
d. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
2.Wagens mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
Voertuigreglement, artikel 5.17.64: Citaat:
1. Wagens mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Wagens mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting.
Voertuigreglement, artikel 5.17.65: Citaat:
Wagens mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in artikelen 5.17.51 en 5.17.57 is voorgeschreven of toegestaan.
Vooral voor ruiters heb ik niet veel kunnen vinden, maar ik vind wel dat je als ruiter goed na moet denken over je verlichting.
Meer is zeker niet altijd beter, want het gaat er niet om dat andere verkeersdeelnemers je zien, maar dat ze je herkennen.
Zeker in deze tijd van het jaar zijn er vele soorten kerstversiering, reclames en andere verlichting te zien buiten. Als je daar als ruiter als een soort "kerstboom" tussen gaat rijden, zal je misschien wel gezien worden, maar dat wil niet zeggen dat andere bestuurders je ook herkennen als een verkeersdeelnemer.
Mij lijkt het het beste, als je naast je correcte verlichting (dus continu brandend wit of geel licht naar voren en rood licht naar achteren) met mate en vooral verstandig aangebrachte reflectie gebruikt.
Vooral het gebruik van dezelfde kleuren als het overige verkeer (dus ook wit reflecterend aan de voorzijde, rood aan de achterzijde en bijvoorbeeld ambergeel aan je stijgbeugels) komt in mijn ogen de duidelijkheid ten goede. Als verkeersdeelnemer zie je dan in ieder geval meteen waar de voor- en achterzijde van "het object" zit en welke kant het dus (waarschijnlijk) op gaat.