Ze moesten zich schamen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Ze moesten zich schamen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:06

sonjim schreef:
ik vind dat je daar waar het kan altijd een helpende hand moet toesteken.

Inderdaad. Waar en wanneer dat kan, dus zonder de veiligheid van jezelf en jouw paard te compromitteren.
Dit maakt dat je als niet-ruiter doorgaans veel meer kan doen dan als ruiter.

Je moet je als ruiter goed realiseren dat niet-ruiters een paard heel vaak bedreigend groot vinden en jouw ongeval waarschijnlijk als een bevestiging ervaren. Jíj vindt paarden leuk, de meeste mensen in het geheel níet! Bij de meeste wandelaars bijvoorbeeld heeft de ruiterij een puur slecht imago. Mijn schoonvader bijvoorbeeld koopt en leest boeken over paarden omdat hij geïnteresseerd is in wat wij hier doen, maar kan ávonden foeteren op wat hij op de hei en in het bos meemaakt.
Onderschat die factoren groot beest en slecht imago niet, want dat beïnvloed in hoge mate de perceptie van het bovengenoemde ´wat kan zonder de eigen veiligheid te compromiteren´.
Je kan hiervan vinden wat je wil, maar je mag dit niet-ruiters niet aanrekenen.

Gelukkig zijn passanten ook wel eens wel-ruiters.
Vrij recent plaatsten twee ruiter een topic over een achterop komende auto die stopte en van waaruit gevraagd werd waarom ze liepen met hun paarden. Of ze soms pech hadden en hulp konden gebruiken. Was iemand die een groot liefhebber van paardrijden is; Koningin Beatrix.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 05:45

Ik ben er een paar jaar geleden heel hard afgedonderd omdat er opeens een hond uit de bosjes vloog.
Ik kon Anouar niet loslaten omdat hij anders naar huis rent (wat ik geen goed idee vond langs een vrezelijk drukke 80 km weg) Dus ik ben er een heel stuk achteraan gesleurd.
Uiteindelijk stopte Anouar gelukkig. Ik stond weer op en het enige wat die man kon was schelden of ik de volgende keer niet beter op kon letten.
Sorry hoor, maar ik reed op het ruiterpad en zijn hond mocht daar niet los. Wie moet hier nou beter op letten Verward

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:47

Het gaat er niet om wat iemand ervan vindt (van paarden en het rijden erop buiten een afgesloten omgeving), als jij met je snufferd in het zand (of erger: op het asfalt) ligt.
Zoals al eerder gezegd: het zou voor mij ook een bevestiging zijn als een motorrijder op zijn smoel gaat, maar hulp bieden doe je gewoon.
Iemand moet gewoon hulp bieden als de mogelijkheid het biedt, niet of je het passend vind of niet. Klaar.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:15

Belachelijk! de meeste mensen die in het bos lopen hebben ook een hekel aan beesten, aangezien ze vaak met een hondje lopen.
Vorige keer sloeg een vriendin der paard op hol, en liep los in het bos niemand zal moeite nemen om hem te pakken. stel je voor..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:29

paard niet pakken dat snap ik nog wel.
Niet iedereen is gewend om met paarden om te gaan. Mijn vriend is als de dood voor paarden, Apollo (mijn paard) gaat goed. Maar een ander paard aaien? nou echt niet, vasthouden? mooi niet dus! hij durft naast mij te lopen als ik apollo vast heb, en daar houdt het bij op.
Hij zal ook NOOIT andersmans paard vastpakken of vangen.

Dat iemand het paard niet pakt vind ik dus niet raar. Wel moet er een belletje gaan rinkelen als er een paard, opgetuigd zonder ruiter langs komt rennen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:22

ma_rie_tje schreef:
Wel moet er een belletje gaan rinkelen als er een paard, opgetuigd zonder ruiter langs komt rennen.

Ja, en dan? Moet die persoon dan 5, 6 of 12 kilometer gaan lopen naar g@d weet waar?

Ja, kijken óf je hulp kan bieden zou normaal moeten zijn, doch wees als ´slachtoffer´ óók redelijk en realistisch in je verwachtingspatroon. Veel meer dan een noodnummer bellen kan een omstander vaak niet doe áls deze een mobiel bij zich heeft en een ruiter gaan zoéken???? Wees realistisch!
Ander puntje is dat een loslopend paard potentieel levensgevaarlijk voor anderen, compleet en niet vermoedende buitenstaanders, is.
Dát is bv. één punt waar mijn schoonvader zich al een paar keer helemaal een hartverzakking is geschrokken Lenneke. Wiens verantwoordelijkheid is dát?! De ruiter kan zich nog zo zielig voelen, maar een ruiterongeval is zelden stabiel voor ánderen na het voorval.

Zoals ík het lees en ervaar is dit wéér een wijstopic; wijzen naar ánderen.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:25

Ik vind toch dat je op z'n minst wel even kan vragen of het een beetje gaat met die persoon. Straal voorbij lopen zou ik echt niet doen.
Paard vangen of wat dan ook verwacht ik ook zeker niet (al heb ik zelf wel eens een paard met wagen gevangen op de hei)

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:12

Dat is echt triest, stel je voor dat zij zelf op de straat liggen, wachten hun toch ook op een helpende hand?
Ik vind het echt heel belachelijk..
Het minste wat ik zou doen is doorlopen en net alsof doen dat je niks gezien hebt.

Hoiiij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:56

das idd egt raar.. je kan tog wel ff helpen..Verdrietig
kleine moeite, groot plezier!!:D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:23

Tja, iemand helpen is zó simpel: Vraag even hoe het gaat, kun je in feite vanaf je paard doen, of terwijl je je paard vasthoudt, is de persoon niet aanspreekbaar, of lijkt er iets ernstigs aan de hand te zijn, even bellen. Heb je geen mobieltje, spreek je voorbijgangers aan, of loopt naar een nabijgelegen huis. Is dat nou zo moeilijk?:n

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:32

Jeetje TS, belachelijk dat je daar gewoon aan je lot overgelaten werd en dat niemand kwam vragen of ze iets konden doen
Sterkte met je sleutelbeen Ach gut

Gelukkig heb ik maar één ervaring, en dat was een goede Knipoog
Reden in een rustige stap bovenaan de dijk, langs het fietspad. Paard struikelt en stapt een paar passen naar beneden de dijk af en draait zich half om. Ik rol er af en kom vrij hard op m'n zij terecht Scheve mond
Hij stond overigens gewoon stil naast me en ging grazen, maar ik was helemaal beduusd van die val, zo onverwachts kwam dat Nagelbijten / Gniffelen Stalgenootje afgestapt, beide paarden even vastgenomen en laten grazen. Toen ik op wilde staan, viel ik haast flauw, dus ik ben plat op de grond gaan liggen met mijn knieën opgetrokken Ziek

Stopte er een vrouw op de fiets: He bah, ik vind het eigenlijk een beetje griezelig dat jij zo in het gras gaat liggen, straks gaat je paard op je staan! Uitgelegd dat ik even wilde blijven liggen omdat ik gevallen was.
Ooh meid, zal ik een ambulance bellen, gaat het wel?!
Het ging verder prima, waarschijnlijk gewoon te snel op willen staan en toch een klap op m'n hoofd gehad (cap op overigens Knipoog ). Ben daarna ook weer gewoon opgestapt en verder gereden, maar vond het toch heel fijn dat iemand even interesse toont en niet zomaar doorrijdt Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:55

Maethoriel schreef:
Stopte er een vrouw op de fiets: He bah, ik vind het eigenlijk een beetje griezelig dat jij zo in het gras gaat liggen, straks gaat je paard op je staan! Uitgelegd dat ik even wilde blijven liggen omdat ik gevallen was.

Goed voorbeeld.
Perceptie is realiteit en niet de werkelijkheid, bij niemand.
Je mag er niet vanuit gaan dat een passerende niet-ruiter welke vaak niet eens weet wat de aanleiding dus situatie is, dezelfde perceptie heeft als jij als gevallen ruiter.

Het zal best zo zijn dat sommigen niet wíllen helpen en dat is verkeerd. Het is echtter ook verkeerd om vanuit je ruiterperceptie de werkelijkheid te claimen.

hc

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:52

Ik zou je hebben geholpen! En het zou mij niet overkomen dat ik ineens mijn mederuiter kwijt zou zijn. Het lijkt erop dat jij dubbel pech heb gehad. Ik heb gelukkig andere ervaringen, zowel hulp van mederuiter als van wandelaars.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:17

Maar iedereen snapt toch wel dan iemand met een cap op zonder paard even lekker in de berm gaat liggen om een dutje te doen

POKERFACE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:00

belachelijke reacties van die mensen!
maar 't gebeurt bij mij vaak dat als ik met mijn pony ergens loop, en ze vindt iets eng..
dan komen er mensen aan met de fiets. dan vraag ik of ze even willen wachten zodat ik veilig met mijn pony erlangs kan..
en 't voor hun veiliger..
maar meestal gaan ze er dan tóch langs en gaat 't maar net goed.

zijn die mensen dan dom of doen ze nou alsof ze dom zijn?
iemand gaat toch idd niet even voor de grond op de grond liggen?
Scheve mond

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:16

Hier in Noorwegen gaat het gelukkig niet zo. Ik rij alleen bij mijn opa en oma ... die wonen in een klein dorpje, waar iedereen de paarden kent waar we op rijden. Soms stoppen mensen midden op de weg om te wachten tot we zijn langs gereden. Zelf ben ik nog nooit gevallen in het dorp, maar als iemand een (betuigt) paard zien lopen, weet iedereen van wie het paard is... en wordt er onmiddelijk een telefoontje gemaakt...

niemand zal je zo laten ligen...
maar mischien is het in oslo (waar ik woon) wel anders... Hier over kan ik niets zeggen want ik rij hier niet.