Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:16

Sparky10 schreef:
ja tis inderdaad vind ik geldklopperij , je moet hem verlengen , je moet dingen kunnen je moet het betalen ,
terwijl de motorrijders hier er gewoon schijt aan hebben als er een paard langs loopt en de begeleider maakt nog een beweging van rustig aan maar nee hoor vol gas met een plofmotor , gevolg je kan naar de politie gaan die doen er niks mee ja lachen mee ook niet , en je loopt naar het motorclubhuis en iedereen ontkent en lacht ,
gevolg ? een doodsbang paard voor alles wat motor geluid maakt

Precies zoals ik het ervaar als ik langs de weg wandel. Ze razen maar langs op een weg waar je maar 50 mag rijden en zelfs motorrijders en vrachtwagens razen vaak langs zonder even vaart te minderen. Mijn paard was juist helemaal gewend aan de weg, maar door een paar van die asociale gasten is 'ie weer doodsbang. Kan ik weer opnieuw beginnen met verkeersmak maken. Hoezo ik moet een ruiterbewijs halen en zij mogen gewoon doorgaan met gevaarlijk rijgedrag???? Ik vind het de omgekeerde wereld.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:17

Whaha, ik heb hem ooit in 1996 gehaald. Met mijn stomme kop heb ik toen "de pers" geloofd en het ding gehaald...
Nooit nodig gehad en na een jaar of 2 moest je hem verlengen, nooit gedaan maar was ook nergens voor nodig.
Verzekerd ben je al en ga geen extra dingen betalen die niet nodig zijn.

Ik moest toen trouwens (hou je vast)30 cm springen Nagelbijten / Gniffelen
Met 1 hand kunnen rijden en met een manegepaard in een groep langs de weg kunnen rijden ROFL
'T stelde toen dus helemáál niets voor!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:17

Nou, met 30 cm zou ik het misschien ook nog halen xD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:19

Het is bij ons al verplicht en vind dat niet meer dan normaal. hoog springen? Mogen ze gerust nog wat omhoog trekken van mij. Je moet het gewoon kunnen.
Ook mogen ze gerust wat strenger zijn want op deze manier raken mensen die nooit les gehad hebben zelfs nog door.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:19

Narya schreef:
Nou, met 30 cm zou ik het misschien ook nog halen xD

Haha en dan ook nog op een manegepaard die daar met 2 hoeven in zijn neus overheen sjokt Vork

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:20

Dan mogen ze ook wel eens examens hier in de buurt gaat organiseren Clown ik kijk nu al een jaar of ze hier in de buurt komen, maar met trailer wordt het steeds minimaal een uur rijden hier vandaan.. nou dan maar niet hoor Koe

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:21

Nou, was dat maar waar. Ik moet er heel, heel veel moeite voor doen om die van mij erover te krijgen. Twee hoeven in de neus, was dat maar waar Tong uitsteken

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:21

Elke keer opnieuw hoor je zo'n bericht, maar tot nu toe is er nog niks gebeurd. Knipoog

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:30

runningkawa schreef:
maar dan wel de eisen optrekken

Fatsoenlijk L nummer laten zien en een B parcours Tong uitsteken

Haha!
Met mijn huidige merrie kan rij ik nog geen deuk in een pakje boter nog minder dat er een hindernis gesprongen kan gaan worden(oke 1 hindernis maar absoluut geen parcour Bloos )

Toch ben ik goed bezig buiten,ken de regels heb zowaar het paard onder controle.
Rij inmiddels een jaartje of 25 en weet donders goed waar mee bezig te zijn.

Kan natuurlijk altijd mijn oude bijrijpaard pakken en een keurige M proef wegzetten een L parcour springen en dus fluitend papiertje halen en weer op mijn eigen donderstraaltje kruipen Knipoog

Vodje is in huidige vorm een lachertje......
En of je je daardoor verantwoordelijk gaat gedragen.....dacht het niet.
Jij moet rekening houden met het verkeer en het is fijn dat men het met jou doet maar zie het niet als een plicht van het overig snelverkeer om langzaam te gaan rijden omdat jij daar toevallig aan komt.
Je hebt nu eenmaal idioten zowel te paard als het overig verkeer....ben daar op berekend(voor zover mogelijk)
Als je je paard niet onder controle hebt.....lekker thuis oefenenen(schrikparcour,ga naar iemand met een trekker enz.) of je nu wel of geen ruiterbewijs hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:32

Maar jij kunt dat wel
Daarom kun jij ook je donderstraaltje bij je houden Lachen

Maar iemand met minder ervaring op jou donderstraaltje zetten
wordt lachen buiten Ja

of eigenlijk janken...

Daarom is zo'n papiertje ook niks waard, zeker niet in huidige vorm

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:39

Pompom, vind ik nogal raar gezegd van je over dat je voorbereid moet zijn als je met je paard buiten komt.
Die van mij is 3 jaar en probeer ik al een half jaar verkeersmak te maken door veel buiten te WANDELEN. Aan buiten rijden durf ik nog lang niet te denken.

Schrik- en obstakeltraining doet 'ie met gemak en op het erf bij ons staan de engste tractoren, vorkheftrucks e.d. En ja, die gaan ook wel eens aan of rijden en dat trekt hij wel. Maar langs de weg wandelen, waar iedereen langs raast (ik moet over een weg met fietspad ernaast, zo eentje met doorbroken streep, precies langs de weg), terwijl je er 'maar' 50 km mag. Helaas zijn de flitspalen stuk en is de gemeente niet van plan die te maken, helaas...... Met als gevolg razende automobilisten, motoren en vrachtwagens. En ik overdrijf niet. Ik loop naast mijn paard en ik schrik me regelmatig kapot over hoe mensen op de weg zijn. Ik rijd daar ook wel eens wat harder, maar niet als ik fietsers of paarden zie. Te gevaarlijk. Is het nou zoveel gevraagd dat andere weggebruikers ook eens leren om te gaan met paarden in het verkeer? Ik heb er destijds met mijn rij-examen niets over geleerd. Behalve dat ruiters ook bestuurders zijn. Beetje weinig info, vind je niet? Dat vind ik nou gevaarlijk.

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:44

Haha,, inderdaad dit roepen ze al jaren.. Ik rijd lekker langs de weg.. Haha! Wanneer het echt verplicht word, horen we wel weer haha!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:54

ik zie ze al in het bos staan: wilt u het raampje even opdoen mevrouw?? Clown
en heeft u uw papiertje wel bij u??

ja ik zal het even uit het handschoenenvakje pakken meneer de agent Nagelbijten / Gniffelen

dan mogen ze ook eens gaan bedenken hoe ze het willen controleren.. volgens mij heeft de politie al te weinig mensen, en boswachters heb ik ook nog nooit gezien hier..

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:23

Ddees schreef:
Citaat:
Onzinnig papiertje? Ik ben er helemaal voor!
Je ziet zoveel mensen onverantwoordelijk te paard buiten rijden, laat iedereen dat papiertje maar halen!

En meen je dat mensen door dat papiertje wel verantwoord gaan buiten rijden? Als de mensen verstand hebben van paardrijden (en dat leer je echt niet in 10 lessen) rijden ze wel verantwoord buiten en ken je de gevaren op de weg.

Aaan de hand van de theorie leren ze in ieder geval de regels die er zijn....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:24

T@nj@ schreef:
Mijn paard is gek als een deur als we het erf af gaan. Ga ik lekker op de manege op een mak paard het ruiterbewijs halen en daarna met mijn zo gek als een deur paard heerlijk de weg op, lekker veilig hoor want ik heb mijn ruiterbewijs.......is echt over nagedacht hoor Clown

dat heeft niets met het ruiterbewijs te maken maar met je eigen verantwoordelijkheisgevoel Knipoog

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:28

Piera schreef:
Ik vind het echt onzin, zeker omdat je dat kreng ieder jaar moet verlengen. Kan wel een betere besteding verzinnen dan betalen voor een stom papiertje.

Dat kinderen onder 16/18 er eentje bij zich moeten hebben vind ik op zich nog wel een redelijk idee, dan weet je zeker dat ze verantwoordelijk bezig zijn. Mits je hem echter niet iedere jaar hoeft te verlengen. Paardrijden is al duur genoeg.

Als ze het nu in zouden voeren zou ik echt in protest gaan, maar het zal er wel niet van komen Clown

Iedere 2 jaar moetje hem verlengen voor 45 euro...

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:01

Nadya schreef:
Pompom, vind ik nogal raar gezegd van je over dat je voorbereid moet zijn als je met je paard buiten komt.
Die van mij is 3 jaar en probeer ik al een half jaar verkeersmak te maken door veel buiten te WANDELEN. Aan buiten rijden durf ik nog lang niet te denken.
.

Ik bedoel het absoluut niet raar of verwijtend en ik denk dat je absoluut goed bezig bent met je paard door hem op deze manier te laten wennen aan het verkeer.
Jij denkt er over na en bent er bewust mee bezig.......

Helaas houd men tegenwoordig geen rekening meer met elkaar.....is nu eenmaal realiteit.
Ze vliegen als gekken door het verkeer en de mening van de gem. chauffeur is "kun je hem niet aan moet je er maar niet op gaan zitten".
Ik wil ermee zeggen dat een ruiterbewijs niets maar dan ook niets toevoegt aan de kwaliteit van de ruitersport. en/of buiten rijden.

Het zit hem in de mentaliteit van de weggebruikers ten op zichte van elkaar.
Ik zie veel asociaal weggedrag maar eerlijk is eerlijk ik zie soms ook combinatie's waarvan ik denk......jeetje weet je wel waar je mee bezig bent.
Scheldend en tierend op bv een vrachtwagen terwijl ik zoiets heb van"tsja meisje....die is aan het werk en heeft geen tijd om een half uur te wachten op een stuiterbak op de weg".
Er vanuit gaand dat de chauf niets misdoet maar het paardje blijkbaar totaal in de stress schiet met daarop nog een stresserig meiske dat er niet af gaat want dan "wint" het paard.

Hoe het wel zou moeten met een eventueel ruiterbewijs....geen idee??????
Maar het is nu van de zotte dat men er van overtuigd is door dit vodje te behalen de veiligheid beter zou zijn.
Zeker zou men ook moeten proberen de overige wegggebruikers duidelijk proberen te maken hoe een paard reageert in voor hem angstige situatie's.
Mischien confronterende filmpjes maken ofzo....
Ik weet wel dat veel mensen niet eens een idee hebben hoe of wat met een paard.

Vrienden van me toeterden ook laatst(en nog niet zo een beetje want ik was ze aan het negeren met boze kop Haha! dusse *toettoet* nog een paar keer want mischien ziet ze ons niet) druk zwaaiend vanuit de auto......
Ben maar afgestapt om ze te laten zien wat het effect was.....haddden ze helemaal niet aan gedacht dat een paard uit zijn naad kan gaan van een auto druk toeterend achter haar Frusty

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:26

Pompom, ooooooooh gelukkig, met deze uitleg snap ik je stukken beter. Lachen
Ik ben het helemaal met je eens, hoor. Ja

Ik zou ook echt nooit op mijn paard buiten gaan rijden, als ik niet het gevoel heb dat 'ie er klaar voor zou zijn. Veel te gevaarlijk! Ik heb gewoon de pech dat ik anderhalve km over een rotweg moet, waar ze als gekken rijden, terwijl dat niet mag. Mijn paard heeft bv. de neiging zijn kont op de weg te 'gooien' als 'ie het eng vindt. Heel fijn als er zo'n auto langs raast met 90 km per uur!!! Terwijl 'ie maar 50 mag. En ik loop er dan nog eens tussenin. Ja, jammer dat veel mensen zo asociaal zijn. Ik sta er regelmatig van te kijken en ik snap best dat mensen niets over paarden weten, maar waar is hun gezonde verstand?

Bij ons rijdt iedereen in het dorp keurig, hoor. Hebben vrijwel allemaal hun ruiterbewijs (is hier verplicht). Maar ik vind het geldklopperij en ik zie het nut er niet van in, als ik 'm niet eens op mijn eigen paard kan doen (omdat ik hem straks bitloos inrij).

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:30

Ik had hem in april vorig jaar gehaald, nooit, maar dan ook nooit nodig gehad! Het was meer omdat ik geen verjaardagscadeautje wist! Clown

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 18:26

runningkawa schreef:
maar dan wel de eisen optrekken

Fatsoenlijk L nummer laten zien en een B parcours Tong uitsteken

Dan ineens zijn er minder mensen voor Haha!

Komop, wat heeft dat ding nu voor waarde?
Met 10 lessen kun je het al halen

Als je een L nummer kan rijden en een B parcours, betekend dat nog ECHT niet dat je kan rijden!!
Paard rijden houd wel meer in dan een stom proefje rijden... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:16

kan je nagaan hoe slecht je rijd als je dat niet eens kunt,
want dat is wat jij nu met andere woorden zegt Bloos

Dus ik zou zeggen, kom maar op met die eis Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:28

Narya schreef:
Overigens snap ik niet waarom ik 60 cm zou moeten kunnen springen. Ik rij al jaren en jaren buiten, en het hoogste wat ik ooit ben tegengekomen, is een centimeter of 15. Daar stapt een knol gewoon overheen Clown

Het is mij ook nooit helemaal duidelijk geworden waarom dit zou moeten. Springen lijkt me altijd gewoon optioneel en je kunt er eigenlijk ook altijd overheen stappen / omheen lopen. Het is ook al raar dat je zo een heleboel paarden uitsluit... Daarnaast vind ik het in geen verhouding staan tot de rest van het niveau dat gevraagd is (op het examen, maar ook 'in het echt').

Ik snap trouwens ook niet helemaal wat dressuur ermee te maken zou hebben. Ik kan geen L-dressuur rijden (tenminste, ik neem aan dat het de bedoeling is dat het ook nog netjes gebeurt) maar buitenrijden is geen enkel probleem. Van de andere kant zie je Z-ruiters op Z-paarden waarvan je denkt: laat die in vredesnaam de weg niet opgaan Bloos! Ze kunnen bv heel mooi zijwaarts, en doen dat soms ook ongevraagd. Dat is net iets dat je niet wilt hebben als je langs verkeer rijdt.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:31

ik vind dat je helemaal gelijk hebt hoor ShadowO!
alleen over het algemeen als je een beetje netjes dressuur kunt rijden, kun je je paard wel onder controle houden. je weet bijvoorbeeld als het goed hoe je terug rijdt op je zit.
het springen heeft RK al eens gezegt is wel handig voor als ze eens een rare sprong maken, dit hoeft niet perse een echte sprong te zijn.. een paard kan ook over bijvoorbeeld een witte streep op de weg te springen.
als je dan kan meekomen met je paard is wel zo handig Knipoog
ik zou de eis van L dressuur en B springen nog niet eens zo raar vinden, alleen ben ik bang dat veel mensen dan gewoon illegaal gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:34

Een paard dat ineens als een idioot zo hoog over een plasje springt of over een witte streep?
Als je nooit gesprongen hebt zit je dat toch minder makkelijk uit dan dat je regelmatig springt, want dan zit er ook wel eens een noodsprong bij.

Of een paard ongevraagt opzij gaat heeft weinig met Z dressuur te maken maar wel met enigsinds wat nivo Lachen

Want ik merk wel dat op paard die 1 zijdige beenhulpen snapt, dus L dressur (wijken) dat ik daar de kont toch makkelijker van opzij kan zetten
En dat kan wel eens erg handig zijn Ja

En ik geef toe dat ik daar bij jonge paarden ook snel mee begin.
Anders vind ik het op de weg al niet fijn als ik niet met mijn been kan begrenzen

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:41

Je hoeft toch alleen te laten zien dat je kan blijven zitten voor dat papiertje ? Wegdraven en weer terugdraven dat leerde ik toch echt in les 8 op de manege zo ongeveer! Alleen het sprongetje zou dan nog enig nut hebben qua praktijk. Voor de theorie weet ik niet of het moeilijk is, wel veel geloof ik Clown

Misschien dat ik hem een keer ga halen samen met vriendin. Nu rij ik alleen nog maar onder begeleiding buiten, maar dat gaat ook binnekort veranderen! Qua theorie lijkt het me hele zinvol zolang de andere weggebruikers de zelfde regels kennen en volgen...