Op welke manege een strandrit maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: Op welke manege een strandrit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:01

Ik ben het met je eens Frankiej, maar schijnbaar ligt het aan ons. Overigens staan er foto's van mij en mijn paard op bokt en die laten toch een behoorlijk vrolijk paard zien. Dus de persoonlijke aanval dat ik niet goed zou zijn voor paarden slaat als een tang op een varken. Overigens komt de rijvereniging waar ik bij aangesloten ben niet meer bij Poelenburgh vanwege hetgeen wij beschrijven.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:09

Jou paard doet dit mischien niet meer keer op een dag en een paar keer in de week.. Iedereen weet dat paarden kunnen slaan, dan ga je toch niet achter iemand staan te wachten? En de paarden worden vaak genoeg gestraft.. Ga jij maar is 2 ker per dag lekker crossen met je paard door de duinen, 6 dagen in de week. Kijken hoelang het duurt voordat jou paard kapot is..

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:17

ik ben het helemaal met widri eens, die manege heeft heel erg veel klanten die er wel heel erg blij en tevreden zijn,
en als jullie niks anders kunnen doen dan die manege zwart maken......sorry hoor beetje triest..... Nors opkijken

enne...maaikemuis????? is dat een rijvereniging van de Eenhoorn ofzo waar je het nu over hebt????

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:47

Nee, de IBM, tegenwoordig BBR.

Overigens geeft ik gewoon mijn mening over de INHOUD van het topic. Beetje flauw dat er door anderen offtopic gereageerd wordt door persoonlijk in de aanval te gaan op hoe ik met mijn paard om zou gaan. Ik mag mijn mening hebben over de plaats waar ik fijn zou kunnen rijden en als mijn mening jou niet aanstaat, is dat niet mijn probleem.

Ik zou zeggen, PUNT UIT!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:55

Kunnen mensen mij hier wat meer info geven over manege de strandhoeve?
En ik was van plan naar Lisiduna te gaan, heb ik hele goede verhalen over gehoord, maar een vriendin was daar met haar eigen paard geweest, en heeft het over de honderden teken die er zitten in het bos, weet iemand hier meer over? wil namelijk niet midden in de zomer in mijn shirtje door een tekenbos rijde Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:58

Punt met strandritten is dat veel mensen uit 'het binnenland' graag willen racen en rengalop willen doen.

Zij vergeten daarbij vaak dat dit niet altijd mogelijk is gezien drukte op het strand, strandgesteldheid, ervaring van de groep en tenslotte de paarden zelf.

Je kunt je paard echt naar de vernieling rijden als je ongeacht de omstandigheden 6 dagen in de week in rengalop gaat op het strand. Elke weldenkende manegehouder zal dat dus proberen te voorkomen.

Het is een heel verschil of je 'eens een keertje' met je paard een stevige duin/strandrit maakt of dat je als manegepaard dit elke dag moet doen.

Het is dus ook wel lastig als je een groep hebt die graag stevig wil galopperen terwijl het ondertussen bijvoorbeeld heel hoog water is en zwaar strand. Dan is het schipperen om de groep te geven wat ze verwachten, maar daarnaast de paarden heel te houden.

Mensen die willen racen en stevige ritten willen maken kunnen mi het beste gewoon lekker met hun eigen paard gaan.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:31

En ik was van plan naar Lisiduna te gaan, heb ik hele goede verhalen over gehoord, maar een vriendin was daar met haar eigen paard geweest, en heeft het over de honderden teken die er zitten in het bos, weet iemand hier meer over? wil namelijk niet midden in de zomer in mijn shirtje door een tekenbos rijde Tong uitsteken[/quote]

Ik kom net uit het bos, geen teek gezien , op mij niet en op mijn paard niet, heel het jaar nog niet, dus een beetje overdreven reactie , lijkt me...............
En om het nu een bos te noemen, je bent er met een klein uur doorheen hoor, vergis je niet in de term bos.
In ieder bos, vooral bossen met eiken, zijn teken, ontkom je niet aan, gewoon doen en ff controleren na het rijden, en lekker op het strand rijden, probleem opgelost..............

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:39

Apple, was die oa aan mij gericht? Lees dan even goed wat ik geschreven heb in eerste instantie. De eerste 3 kwartier gingen in stap, 2 passen draven, op het strand in een idiote galop (paarden zijn voorgeprogrammeerd) en vervolgens dezelfde weg terug. Dat ik van een pittige rit hou, betekent niet dat ik paarden afjakker. Zeker niet zou ik zeggen. Hetgeen ik heb beschreven is mij bij manege in kwestie 3 keer gebeurd, waarop ik die manege heb 'afgeschreven'. Deze rijstijl heeft niets te maken met voorzichtig rijden om de paarden te beschermen, maar meer met een krampachtige voorrijder op kop. Er bestaan gulden middenwegen tussen slome ritten en paarden afjakkeren.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:47

mariellexxx schreef:
Kunnen mensen mij hier wat meer info geven over manege de strandhoeve?
En ik was van plan naar Lisiduna te gaan, heb ik hele goede verhalen over gehoord, maar een vriendin was daar met haar eigen paard geweest, en heeft het over de honderden teken die er zitten in het bos, weet iemand hier meer over? wil namelijk niet midden in de zomer in mijn shirtje door een tekenbos rijde Tong uitsteken

Ik ben er pas geweest. Stallen zijn netjes en er zijn weilandjes waar je geen gebruik van mag maken als het geregend heeft, want dan lopen ze de wi kapot. Er mogen dan wel 6 manegepaarden in volle galop over overigens.

Bij mij wilde ze om 18.00uur de manege sluiten en ik mocht pas vanaf 19.00uur op het strand, daar neem je dan je paard voor mee.....

In de folder staat dan een strandrit door gaat bij 2 aanmeldingen, dit blijkt in de praktijk niet waar te zijn.

De voorrijdster vertrekt in draf of galop zonder aankondiging en rijd niet verzameld weg.
De manegepaarden zagen er keurig uit maar sloegen vaak op hol.
Eén vreselijk brave ?!?! pony werd door een meisje van de manege zelf terug gereden. Berijdster durfde namelijk nite meer de rest van de rit op de pony af te maken. Dit zou aan amazone liggen,pony was echt vreselijk braaaaaf.
Meisje van de manege kwam ook te pas en te onpas voorbij. (op hol geslagen dus)

Misschien heb je in het hoogseizoen wel meer geluk.
Overigens heb ik 's avonds alsnog kunnen rijden omdat ik bij de receptie van de rrompot had geklaagd.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:02

Je bent niet goed voorgelicht, je mag de hele dag op het strand, alleen mag je niet naar links afslaan in de zomer, ga je naar rechts, kun je tot aan Renesse rijden.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:03

maaikemuis schreef:
Poelenburg is zo'n baggermanege! De paarden zijn leuk, dat wel, maar er wordt vreselijk gemiept. Ze zijn daar schijnbaar bang dat een paard bij het minste of geringste zijn benen breekt.

Ik ga liever naar manege Groot in Egmond. De accomodatie is misschien niet je-van-het, maar er worden wel lekker pittige ritten gereden. En tuiggage is zeer goed, alle paarden hebben lamsonderleggers op hun rug liggen!

Met Poelenburg heb ik zelf geen persoonlijke ervaring, met Groot weer wel. Ik vond de accomodatie daar dusdanig niet je-van-het dat ik heb besloten daar niet meer te gaan rijden. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn maar normale schone stallen en weidegang voor de manegepaarden vind ik toch wel een pre. Over Poelenburg hoor ik veel goede verhalen.

Vergeet niet dat er op Poelenburg heel veel strandritten worden georganiseerd en dat zoiets voor paarden heel zwaar kan zijn. Als je liever een pittige strandrit hebt kan je misschien beter naar een manege gaan die wat minder regelmatig strandritten maken. Knipoog

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:27

raket schreef:
Ik ben er pas geweest. Stallen zijn netjes en er zijn weilandjes waar je geen gebruik van mag maken als het geregend heeft, want dan lopen ze de wi kapot. Er mogen dan wel 6 manegepaarden in volle galop over overigens.

Bij mij wilde ze om 18.00uur de manege sluiten en ik mocht pas vanaf 19.00uur op het strand, daar neem je dan je paard voor mee.....

In de folder staat dan een strandrit door gaat bij 2 aanmeldingen, dit blijkt in de praktijk niet waar te zijn.

De voorrijdster vertrekt in draf of galop zonder aankondiging en rijd niet verzameld weg.
De manegepaarden zagen er keurig uit maar sloegen vaak op hol.
Eén vreselijk brave ?!?! pony werd door een meisje van de manege zelf terug gereden. Berijdster durfde namelijk nite meer de rest van de rit op de pony af te maken. Dit zou aan amazone liggen,pony was echt vreselijk braaaaaf.
Meisje van de manege kwam ook te pas en te onpas voorbij. (op hol geslagen dus)

Misschien heb je in het hoogseizoen wel meer geluk.
Overigens heb ik 's avonds alsnog kunnen rijden omdat ik bij de receptie van de rrompot had geklaagd.

Nouja ik heb geen eigen paard, dus zal er met een groep vriendinnen daar 1 moeten huren. Als ik dit zo hoor, denk ik dat ik toch beter voor lisiduna kan gaan? Dan maar een shirt met lange mouwen aan tegen de teken? En als er daarzoveel teken schijnen te zijn, zullen ze op de manege voor de paarden toch wel maatregelen hebben genomen?
Bedankt voor je reactie iig ! Lachen

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:31

Is er dan zon manege in de buurt vannijmegen Clown
wil best een strandrit maken hoor Haha!

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:42

Ik vond de ritten op Poelenburgh juist pittig zat! Knipoog Het was mn eerste echte strandrit met een rengalop en het beviel prima. Aan de begeleiding heb ik niets onvriendelijks gemerkt, ze waren juist aardig. Ik hoorde ze inderdaad wel over dat je paard zn benen kan breken als je een te scherpe bocht in het natte zand maakte, je mocht ze echt NIET omtrekken daar, terwijl dat op een andere manege weer wel moest (of was het nou een volte draaien?), beetje verwarrend Verward

Maarrr ikzelf hou persoonlijk ook wel van een pittige rit, ik kom niet zo vaak op het strand, dus hou wel van een harde rengalop, ja. Maar als het ten koste gaat van de paarden of als het te druk is kan het niet, en dan zal je mij daar niet over horen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:47

Ik zou zeker voor poelenburgh gaan,
Ik kom er al minstens ieder jaar vanaf me 12de en ben nu 17.
Ze houden goed rekening met de paarden en je krijgt ook informatie over de paarden zoals welk paard trapt (zodat je er niet achter gaat staan met je paard) Verder vind ik het gewoon geweldig hoe veilig je je voelt op de paarden. Ik heb op poelenburgh nog geen enkele keer meegemaakt dat het saai was of geen leuk paard. En in de duinen en op het strand zijn regels niet alleen van de manege maar ook van de pwn. Je kan dus in de zomer maar op een bepaald stuk strand galoperen. En dat is meestal niet al te lang, maar intensief genoeg. Je krijgt ook goede informatie over wat je moet doen op het strand of als er iets mis gaat wat je dan moet doen. Het bevalt mij prima daar Haha! Voor vragen pb gerust.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:54

Ik rijd zelf op manege Smit in Noordwijkerhout en daar kan je ook strandritten rijden. (Zowel in de winter als in de zomer). Het is al een keer genoemd, je kunt er ook ontbijtritten, maanritten of dagtochten maken.
Het galloperen is bij ons niet echt spektaculair. Vaak wel een lekker handgallopje op het strand, maar met crossen of rengallop zijn een paar foute ervaringen geweest dus dat wordt niet gedaan. Voor dat soort wat pittigere ritjes (zoals het in dit topic wordt genoemd) zou ik dus niet naar Smit gaan, maar voor een fijne strandrit met een stuk bos en duin erbij wel. De paarden zijn er allemaal braaf, al hebben sommige hun gebruiksaanwijzing, er wordt met iedereen rekening gehouden.

Bij Bakker heb ik ook een keer een strandrit gemaakt, maar dat viel me meer tegen. Ik vond de begeleiding niet erg aardig en de pony waar ik opzat (mickey) was er eentje die flinke bokken weggaf in de gallop. Op het strand zat er wel tempo op, maar daar schoot er nog eens een pony weg of begon er eentje te klieren en er werden weinig aanwijzingen gegeven. De gallopjes waren wel weer iets harder, maar bij Smit vind ik het wel vriendelijker.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:04

maaikemuis schreef:
Apple, was die oa aan mij gericht? Lees dan even goed wat ik geschreven heb in eerste instantie. De eerste 3 kwartier gingen in stap, 2 passen draven, op het strand in een idiote galop (paarden zijn voorgeprogrammeerd) en vervolgens dezelfde weg terug. Dat ik van een pittige rit hou, betekent niet dat ik paarden afjakker. Zeker niet zou ik zeggen. Hetgeen ik heb beschreven is mij bij manege in kwestie 3 keer gebeurd, waarop ik die manege heb 'afgeschreven'. Deze rijstijl heeft niets te maken met voorzichtig rijden om de paarden te beschermen, maar meer met een krampachtige voorrijder op kop. Er bestaan gulden middenwegen tussen slome ritten en paarden afjakkeren.

Moet je horen ik denk niet dat jij snapt, dat het zand waar je doorheen moet met je paard echt MEGA zwaar is voor je paard, niet echt bevoordelijk voor de pezen, en tuurlijk mag je je mening hebben, maar aan jou reacties tezien voel je je behoorlijk aangevallen....met de eerste 3 kwartier draven......HAHAHAHAHA vind ik wel heel erg knap want het duurt 3 kwartier voor je op het strand bent, en daar doe je zeker nog galopperen en draven, dus ik weet het niet hoor.......

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:59

nati schreef:
maar aan jou reacties tezien voel je je behoorlijk aangevallen....

Maaikemuis (en ikzelf in zekere zin ook) worden aangevallen met de woorden: "het zal wel aan jezelf liggen". Niet zo snel oordelen over iemand kan geen kwaad hoor: wat betreft het slaan van de paarden: de ruiter die op het slaande paard zat, zette zelf zijn paard voor mijn vriendin, zij kon vervolgens geen kant op. Wij zitten al zo'n 30 jaar tussen de knollen en weten heus wel dat je niet zomaar "achter een paard moet gaan staan wachten".

Overigens vind ik het vrij onverantwoord om met welke rit en waar dan ook een slaand paard mee te nemen. Ik ben daar heel simpel in: die horen thuis in de vitrine van de snackbar. Best grof gezegd maar vertrouwen tussen mens en dier moet wel van 2 kanten komen.

Er zit trouwens ook een wezenlijk verschil tussen alsmaar rengalop rijden of heel zoetsappig sukkelen. Om weer terug te komen op onze ervaring bij Poeleburg, dat laatste ondervonden wij. Voor mij hoeft jakkeren ook niet hoor, maar lekker voorwaarts doorrijden moet toch kunnen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:25

En hiermee ben ik het dan geheel eens. Overigens sluit ik deze discussie aangezien deze ook heerlijk zoetsappig doorsukkelt. Ik heb leergeld betaald en legio andere leuke maneges gevonden om te kunnen rijden aan het strand. Zo kom je tenminste nog eens ergens.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:06

en met dat sluiten ben ik het dan weer eens! hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:10

maaikemuis schreef:
Poelenburg is zo'n baggermanege! De paarden zijn leuk, dat wel, maar er wordt vreselijk gemiept. Ze zijn daar schijnbaar bang dat een paard bij het minste of geringste zijn benen breekt.

Ik ga liever naar manege Groot in Egmond. De accomodatie is misschien niet je-van-het, maar er worden wel lekker pittige ritten gereden. En tuiggage is zeer goed, alle paarden hebben lamsonderleggers op hun rug liggen!

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Poelenburgh is juist een manege die zo goed mogelijk voor hun dieren zorgt. De ritten zijn pittig genoeg hoor, ze gaan op volle snelheid over het strand met z'n allen. Ja, ik ben zeker tevreden over Poelenburgh Ja

Edit: Ik zag je ook iets typen over ''saaie ritten'' bij Poelenburgh. Ik ben een heel weekend daar geweest waarin ik 3 strandritten en 1 bosrit heb gemaakt en ze waren geen van alle saai te noemen. Veel draven, en waar het kon galop. In een snellere galop een heuvel op bijvoorbeeld omdat dat makkelijker was voor de paarden dan stappen. De begeleiding was trouwens ook super ! Onwijs gezellig en ze legden alles heel goed uit allemaal.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:59

Anoniem schreef:
maaikemuis schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Poelenburgh is juist een manege die zo goed mogelijk voor hun dieren zorgt. De ritten zijn pittig genoeg hoor, ze gaan op volle snelheid over het strand met z'n allen. Ja, ik ben zeker tevreden over Poelenburgh Ja

Edit: Ik zag je ook iets typen over ''saaie ritten'' bij Poelenburgh. Ik ben een heel weekend daar geweest waarin ik 3 strandritten en 1 bosrit heb gemaakt en ze waren geen van alle saai te noemen. Veel draven, en waar het kon galop. In een snellere galop een heuvel op bijvoorbeeld omdat dat makkelijker was voor de paarden dan stappen. De begeleiding was trouwens ook super ! Onwijs gezellig en ze legden alles heel goed uit allemaal.

Kijk hier ben ik het nou ook mee eens! Nati vast ook wel!

Steffi91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:39

hallo allemaal!

Ik wil even reageren over de strandhoeve Lachen
ik ben er zelf een vaste ruiter daar EN ik ben er erg tevreden van!
het is heel normaal dat je in het hoogseizoen niet overdag op 't strand mag, dit is voor manegeruiters niet anders Knipoog
voor de rest ga ik geregeld mee op buitenrit en die waren altijd heel leuk. Ik weet niet hoe je begeleidster heette maar normaal wordt er netjes aangekondig wanneer er een snellere gang wordt aangenomen. Je moet dat natuurlijk wel kunnen verstaan, en dat is soms idd wel moeilijk. Over het op hol slaan, tsja dat zijn nu eenmaal paarden en die hun temperament verschilt van dag tot dag Knipoog maar de conclusie bij mij is dat er op een verantwoorde manier wordt omgegaan met paarden en ruiters Lachen
groetjes

Maaikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:48

Kweeniet waar je woont?
Maar ene tijdje geleden hebben wij met een grote groep een buitenrit gemaakt bij Bakker, deze manege ligt in Noordwijkerhout!
Het beviel ons erg goed, leuke paarden, maar wel van een redelijk niveau!
Eerst een klein deel door wijk, dan bos in, dat gaat omhoog, dan prachtig gereden in de duinen en heerlijk uitgewaaid op het strand!

kuszz

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:48

Manege loon op zand is heel erg leuk Haha! Er is daar ook een ontzettend leuke fjord genaamd Dombo Haha! Haha!