Buitenrij irritaties deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia

Re: Buitenrij irritaties deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:10

Waar ik echt een gruwelijke hekel aan heb: Onopgevoede loslopende honden.
Vorig jaar juli zijn we door zo'n soort hond aangevallen. De paarden zijn zich, letterlijk, een ongeluk geschrokken.
Wij reden op de openbare weg toen opeens die hond uit de tuin kwam gevlogen. Hij heeft beide paarden gebeten, daarop zijn de paarden er in paniek vandoor gegaan. Eén paard heeft de koets (goede, degelijke marathon/recreatiewagen) aan gort getrapt van schrik en om die hond maar tussen haar benen vandaan te krijgen. Gelukkig is dit goed afgelopen, we hadden gelukkig alleen materiele schade en wat wonden die wel weer geheeld zijn. Enige erg grote nadeel is nu de psychische schade bij het paard om het maar zo te zeggen.
We kunnen zowel voor de koets als onder het zadel met haar niet meer fatsoenlijk langs een hond, al dan niet luisterend.
Daarnaast is ze van een braaf en leuk paard veranderd in een angstig trillend hertje als er wat is wat zij als eng beschouwt. (Lees: elk fladderend vogeltje, ritselend blaadje enz. is eng)
Na veel trainen, gaat het nu langzaam weer wat beter, maar nog steeds is er van alles eng. Ze staat eigenlijk constant klaar om te vluchten en dat gaat er maar lastig vanaf...
Dit kan dus het gevolg zijn van een ***hond die niet luistert Boos!
En wat dan nog het ergst is: een paar maanden later kwamen we deze hond weer tegen tijdens onze buitenrit. Zijn baasjes hebben klaarblijkelijk niets geleerd van het gebeurde, want de hond schoot weer als een pijl uit een boog naar ons toe. En het baasje maar roepen en roepen. Gelukkig stopte de hond, doordat wij stil gingen staan. Maar dan denk ik wel: Als je dan een grote Mechelse herder hebt en je die los wilt laten lopen en spelen, prima, maar zorg er dan #$%* voor dat ie luistert! Dat ie op zijn minst reageert als je roept. Dat een paard interessant is, daar kan ik ook nog inkomen, maar dat ie dan echt aanvalt, terwijl jij als baas al tig keer hebt staan roepen Stoom uit je oren

Wat ik verder vervelend vind: Groot verkeer dat nergens rekening mee houdt en maar gewoon doorscheurt terwijl het paard duidelijk bang is, ruiters die in volle galop langs je heen scheuren (fijn als je paard daar niet zo goed tegen kan), chauffeurs die extra even toeteren of het gas nog harder intrappen als ze een paard zien. Ik geloof dat het dit wel zo ongeveer was.

Wel moet ik zeggen: Over het algemeen valt het bij ons heel erg mee, veel mensen houden wél rekening met ons als ruiters/menners. En gelukkig zijn er nog steeds veel meer chauffeurs die het rustig aan doen dan die het gas intrappen.
Daarbij: Hoeveel vrachtwagenchauffeurs ben ik niet tegen gekomen die netjes even wachten tot ik afgeslagen was, simpelweg omdat ik mijn hand even uitstak. Die mij meestal ook nog de tijd gaven om even een eindje weg te rijden voordat ze weer optrokken. OK dan!
Dan nog de jongens met hun crossmotor hier in de buurt: Super, zoals zij rekening met ons houden. Ze houden direct in, rijden langzaam voorbij en pas na een hele tijd trekken ze weer op. Of ze gaan naar huis en wachten daar even totdat wij van de weg zijn OK dan! Die jongens hebben ook al regelmatig de woorden bedankt gehoord. Inmiddels kennen ze ons en wordt er vrolijk gezwaaid.
Ook zijn er genoeg mensen die hun hond wel opgevoed hebben of die hem netjes aanlijnen. Ook hier vaak een bedankje van mijn kant. En de man die ons een heel eind op weg heeft geholpen: Hij had een jonge hond aan de lijn die het allemaal maar spannend vond, Vivian vond het allemaal maar niets, zo'n spingend, blaffend geval.
Na een tijdje kijken en langzaam er naar toe, beetje kletsen met de eigenaar durfden hond en paard elkaar voorzichtig te besnuffelen. Daar kom je van beide kanten verder mee. Hond heeft weer wat geleerd en paard heeft geleerd dat niet elke hond haar aanvalt. OK dan!
Kinderen spreek ik vaak zelf even aan: Als ze hun aandacht maar even bij jou hebben, gebeurt er meestal niets. Ze kijken even, soms even aaien en dan weer verder.
Hier dus meer positieve ervaringen dan negatieve. Enig nadeel is dat je de negatieve dingen beter onthoudt.

En tuurlijk, ik erger me ook wel eens aan een automobilist die zo langzaam langs rijdt dat het paard zich alsnog zenuwachtig maakt omdat het zo lang duurt. Kan hij op dat moment ook niet weten dat dit komt omdat hij zo langzaam gaat.
Met andere woorden het is niet snel goed. Houden ze rekening met je, gaat het te langzaam, houden ze geen rekening is het ook niet goed.

Een betere wereld begint toch nog steeds bij jezelf zeggen ze, dus voor mij: Ik probeer rekening te houden met iedereen en met netjes te gedragen, vriendelijk te groeten en/of bedanken waar nodig. Zo hoop ik dat een ander ook rekening met mij wil houden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:11

het is zielig voor die hond, want de echte schuld ligt altijd bij de eigenaars.
Jammer is dat.

Bij sommige natuurgebieden staan ook borden waarop staat dat het verboden is om als wandelaar op ruiterpaden te komen. Maar of mensen zich daaraan houden is een tweede

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:25

Klopt helemaal wat je zegt Linda. Die hond heeft geen schuld, die weet niet beter.
Maar ik zou zo langzaam toch eens denken dat de eigenaren leren van ongelukken. De keer dat de hond ons vanuit de tuin aanviel was namelijk niet de eerste keer dat hij zomaar op de openbare weg iemand aanviel.
Eerder heeft hij al een fietser te pakken gehad, een wandelaar achterna gezeten en zelf al onder een vrachtwagen gelegen omdat ie zomaar de weg op vloog.
Ik persoonlijk snap dan niet dat die hond nog zonder toezicht in de tuin mag, waar geen enkele afscherming is. Er was geen hek/heg of draadje om hem tegen te houden. Hij kon ook zomaar op de weg komen.
En als je dan niet leert van het leed van anderen, leer dan in elk geval van het leed van je hond. Want na die vrachtwagen heeft hij een gebroken poot gehad.
Ik snap eigenlijk gewoon niet dat je een grote herder niet opvoedt, maar dat zal mijn kortzichtigheid wel zijn... Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:27

LiNdA1986 schreef:
het is zielig voor die hond, want de echte schuld ligt altijd bij de eigenaars.
Jammer is dat.
Bij sommige natuurgebieden staan ook borden waarop staat dat het verboden is om als wandelaar op ruiterpaden te komen. Maar of mensen zich daaraan houden is een tweede

tuurlijk, de échte schuld ligt inderdaad bij de eigenaar van de hond. Maarja, dat weerhoud mij er niet van om een loslopende hond (zonder eigenaar in de buurt, of eigenaar die niet op mij reageert) een pets met de zweep te verkopen op het moment dat hij in de benen van mijn pony gaat hangen, mijn pony kan er namelijk óok weinig aan doen Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:30

ja het is echt niet normaal hoe sommige mensen hun dier 'opvoeden'

en ik zou ook die hond een tik geven als ie heel de tijd loop te klieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:25

.... en zo ligt 'het' ánder, zelfs aan ándere ruiters.

Doet me sterk denken aan die spookrijder die op de radio hoort dat er een spookrijder gesignaleerd is. 'Één???? Wel hónderden!!'

HC

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:58

Huertecilla schreef:
.... en zo ligt 'het' ánder, zelfs aan ándere ruiters.

Doet me sterk denken aan die spookrijder die op de radio hoort dat er een spookrijder gesignaleerd is. 'Één???? Wel hónderden!!'

HC

HC, kun je wat duidelijker zijn? beetje aparte posts. Je bedoeld dat hier de opmerking 'de pot verwijt de ketel dattie zwart ziet' op gaat ofzo, en dat wij niet mogen klagen oid? Toelichting graag Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:10

JoyCiej007 schreef:
HC, kun je wat duidelijker zijn?

Als jij last meent te hebben van iedereen, is het niet onmogelijk dat jij beter iets kan doen aan wat binnen jouw eigen invloedssfeer ligt.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. of emigreer Knipoog

HC

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:40

sorry, maar als je mijn vorige posts hebt gelezen is het hélemaal niet zo dat ik van IEDEREEN last heb of meen te hebben. weet niet waar je dat vandaan hebt, lees mijn reacties maar in het topic. ik kom ook zát mensen tegen die ik niet ken, die complimenten geven over mijn leuke aanspanning, en daar praat ik dan soms wel een half uur mee over de pony e.d.

volgens mij kan jij mij niet beoordelen door een computerscherm heen.... Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:02

het gaat toch om irritaties en niet om de positieve zaken die je tegenkomt, is misschien een optie om daar ook even een rondje van te doen om de negatieve toon te keren?

Zoals afgelopen zondag, ik had mijn haf voor het eerst na 4 jaar weer voor de koets lopen en sta stil voor de rotonde (normaal is stilstaan een probleem voor haar) nu stond ze redelijk braaf, stop de 2e auto in de rij om mij voor te laten, zodat ik niet zo lang hoef stil te staan op straat, aardig toch, dit gebeurt hier regelmatig en toch sta ik er altijd weer versteld van.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:26

Daarom heb ik bij mijn negatieve ervaringen ook de positieve dingen gezet, want die zijn er nog altijd meer dan negatieve Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:03

Bij mij idem, vandaar mijn voorstel, maar het is inderdaad ook zo dat de negatieve langer blijven hangen, zoals ik ooit heb gehad met een vrachtwagen die zo hard op me afreed dat mijn paard onderuit ging met mij erop, puur doordat die .... niet even afremde en het enige dat de chauffeur dan te zeggen heeft is, kun je met dat paard aan de kant gaan ik moet namelijk nog meer doen vandaag. Uh sorry meneer, maar ik lig met mijn been onder mijn paard (die ook op haar zij lag) en dat is de reactie, geen vraag of het gaat of hulp verlenen, nee kun je even opsodemieteren. Nou dat kon ik wel hinkend op 1 been en met een gewond paard (voornamelijk schrammen maar toch) op zo'n moment denk je echt dat je gek wordt en dan vergeet je erg makkelijk de vriendelijke gebaren die je meestal krijgt. Gelukkig had een kennis van mij een telefoon bij me, want opstappen durfde ik niet, je weet nooit precies wat het paardje eraan over houdt op zo'n moment en ik kon niet lopen (enkel is helaas te zwak om een paard te tillen). Achteraf bleek het bij schrammen en een zwaar gekneusde enkel te blijven, maar ik snap deze mensen niet. Wonder boven wonder heeft mijn paard niet eens een trauma voor vrachtverkeer, maar ik wel voor vrachtverkeer in oogsttijd.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 06:50

hetgeen wat ze bedoelde was dus (denk ik) als jij zelf irritaties hebt aan hardlopers etc. is de kans ook groot dat hardlopers irritaties hebbe aan paarden(ook al zitten zij fout).
Als nou iedereen gewoon bij sbb, ministerie van verkeer en waterstaat, natuurmonumenten, dwz etc gaat klagen over de problemen zal er wel iets aan gedaan worden. Ik denk namelijk dat zij zich absoluut niet bewust zijn van de hoeveel en de ernst van de problemen.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:20

Ik weet wel zeker dat anderen zich ook regelmatig aan mij irriteren. Vanmorgen nog waarschijnlijk Haha!
In dit geval geheel mijn fout, nou ja, Vivian durfde niet zo goed langs een bus in dit geval.
Het leek eerst goed te gaan, totdat ze zich, toen de bus vlakbij was ineens omdraaide en weg was, vlak voor de bus langs.
Blij dat die chauffeur goed wist waar zijn remmen zaten. Ik ben daarop maar even de weide in gegaan, toen kon de bus verder.
Hij had zijn raampje open en vroeg nog even of het goed ging, dus ik heb hem ook maar even bedankt voor zijn geduld.
Maar ik weet zeker, gezien zijn gezicht, dat hij zich aan mij heeft geërgerd Haha!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 19:29

precies hetzelfde had ik vandaag ook met een buschauffeur. paard wat ik reed is er behoorlijk angstig voor. ik moest maar even gauw een parkeerplaats op maar ja meneer de chauffeur was er niet blij mee.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:38

Ook heerlijk: Mensen met paraplu die hem net voordat je ze passeerd open doen. En dan je ook nog raar aankijken als je paard *ineens* de andere kant opvliegt

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 08:56

We zitten wel allemaal op dezelfde lijn Haha!
En ik las ergens dat iemand zei dat we niet aansprakelijk
zijn als een paard uithaald?
Als ik het goed heb wel hoor!
Het ergste van alles vind ik:
Als wij op een voetpad komen/stukje waar je met je
paard niet hoort te komen krijg je van alle
kanten gezeur...
Maar hun op ons ruiterpad... tja
we moeten het er maar mee doen!
Ik ben gelukkig niet op m'n mond gevallen
en zeg er ook gelijk wat van Haha!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 08:57

sjouks schreef:
Ook heerlijk: Mensen met paraplu die hem net voordat je ze passeerd open doen. En dan je ook nog raar aankijken als je paard *ineens* de andere kant opvliegt

Ja... hahaha Ja

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 09:16

bij ons in het bos zijn de ruiter en men route's ook speciaal voor a.t.b-ers Scheve mond ik weet niet of dat overal
zo is? maar vind het maar vervelend dat je in iedere bocht een mountainbiker tegen kan komen...
en die nordic walkers ( altijd in grote groepen ) echt héél irritant! paard snapt er niks van al die ouwe vrouwen met die rare stokken.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 09:22

Wij hadden op ponykamp dat er allemaal kindjes naar ons toe kwamen rennen. En maar schreeuwen. De paarden en pony's schrokken zich een ongeluk Hamer En wij hadden een keer nachtrit, het was pikdonker. En een kinderfeestje of anders kamp had een spooktocht. Dus wij horen af en toe kinderen gillen. Dat kan natuurlijk. Maar ineens springt er een man uit de bosjes en roep heel hard: BOE! Recht voor het paard van de begeleider. Gelukkig is dat paard wel wat gewend maar dan nog. Ze schrok toch heel erg een een paar andere pony's en paarden die vooraan liepen ook. Ik snap dat niet van die man. Je ziet toch wel het verschil tussen een groep paarden en een groep kinderen Verward Natuurlijk hebben we die man helemaal verrot gescholden Haha! Bloos

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:57

zoetiej schreef:
Wij hadden op ponykamp dat er allemaal kindjes naar ons toe kwamen rennen. En maar schreeuwen. De paarden en pony's schrokken zich een ongeluk Hamer En wij hadden een keer nachtrit, het was pikdonker. En een kinderfeestje of anders kamp had een spooktocht. Dus wij horen af en toe kinderen gillen. Dat kan natuurlijk. Maar ineens springt er een man uit de bosjes en roep heel hard: BOE! Recht voor het paard van de begeleider. Gelukkig is dat paard wel wat gewend maar dan nog. Ze schrok toch heel erg een een paar andere pony's en paarden die vooraan liepen ook. Ik snap dat niet van die man. Je ziet toch wel het verschil tussen een groep paarden en een groep kinderen Verward Natuurlijk hebben we die man helemaal verrot gescholden Haha! Bloos

Het zal je maar gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:01

ohh vandaag ook...ik een lange buitenrit gemaakt. mijn paard schrikt nergens van en nergens van onder de indruk. ik stappen met een lange teugel langs een grote groep wandelaars, ouders met kinderen, gaat 1 van die vrouwen van die klik geluiden maken met haar mond, zodat het paard sneller zou gaan..?
ik keek haar gewoon dom aan en stapte rustig verder.

je hebt van die mensen....*zucht* Slapen

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:22

Nou... Ik ook laatst!
Ik reed door een woonwijk.
Van die tieners (rond de 16) heel
hard gillen en GALOP! roepen etc.
Mijn pony luistert dus naar stem Verdrietig
Ging ze dus opeens heel hard draven
(over de weg) en aansprong tot galop...
Ik natuurlijk: "HO, HO".
Keihard lachen en maar door schreeuwen...
Ik heb gewoon een blik geworpen van ZIELUG!
en ben toen gewoon rustig in stap (moest
m'n pony dus wel de hele tijd aanspreken
en corigeren) verder gereden.
Zulke mensen.... Boos!
Gelukkig zijn er mensen die wel aardig zijn
en behulpzaam Ja
Mijn vz pony was er een poosje terug bijna
vandoor geschoten... greep een vrouw gelijk
de teugels... Ik heb haar een miljoen keer bedankt!
Dat soort mensen zijn top! OK dan!

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:28

Toen ik voor een paar maanden terug (toen ik mijn paard net had) voor de eerste keer met Jolita naar buiten ging: Wij waren daar aan het rijden (mijn begeleidster naast mij aan het lopen) komt er een auto met een stel jonge jongens op ons afrijden en ze stopte dus echt niet! We konden nog net opzij. Boos! Dat soort dingen kan ik niet begrijpen!

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:41

das helemaal niet leuk... ik zou het ook heel erg vinden, helemaal niet leuk...Boos!