Vorig jaar juli zijn we door zo'n soort hond aangevallen. De paarden zijn zich, letterlijk, een ongeluk geschrokken.
Wij reden op de openbare weg toen opeens die hond uit de tuin kwam gevlogen. Hij heeft beide paarden gebeten, daarop zijn de paarden er in paniek vandoor gegaan. Eén paard heeft de koets (goede, degelijke marathon/recreatiewagen) aan gort getrapt van schrik en om die hond maar tussen haar benen vandaan te krijgen. Gelukkig is dit goed afgelopen, we hadden gelukkig alleen materiele schade en wat wonden die wel weer geheeld zijn. Enige erg grote nadeel is nu de psychische schade bij het paard om het maar zo te zeggen.
We kunnen zowel voor de koets als onder het zadel met haar niet meer fatsoenlijk langs een hond, al dan niet luisterend.
Daarnaast is ze van een braaf en leuk paard veranderd in een angstig trillend hertje als er wat is wat zij als eng beschouwt. (Lees: elk fladderend vogeltje, ritselend blaadje enz. is eng)
Na veel trainen, gaat het nu langzaam weer wat beter, maar nog steeds is er van alles eng. Ze staat eigenlijk constant klaar om te vluchten en dat gaat er maar lastig vanaf...
Dit kan dus het gevolg zijn van een ***hond die niet luistert
En wat dan nog het ergst is: een paar maanden later kwamen we deze hond weer tegen tijdens onze buitenrit. Zijn baasjes hebben klaarblijkelijk niets geleerd van het gebeurde, want de hond schoot weer als een pijl uit een boog naar ons toe. En het baasje maar roepen en roepen. Gelukkig stopte de hond, doordat wij stil gingen staan. Maar dan denk ik wel: Als je dan een grote Mechelse herder hebt en je die los wilt laten lopen en spelen, prima, maar zorg er dan #$%* voor dat ie luistert! Dat ie op zijn minst reageert als je roept. Dat een paard interessant is, daar kan ik ook nog inkomen, maar dat ie dan echt aanvalt, terwijl jij als baas al tig keer hebt staan roepen
Wat ik verder vervelend vind: Groot verkeer dat nergens rekening mee houdt en maar gewoon doorscheurt terwijl het paard duidelijk bang is, ruiters die in volle galop langs je heen scheuren (fijn als je paard daar niet zo goed tegen kan), chauffeurs die extra even toeteren of het gas nog harder intrappen als ze een paard zien. Ik geloof dat het dit wel zo ongeveer was.
Wel moet ik zeggen: Over het algemeen valt het bij ons heel erg mee, veel mensen houden wél rekening met ons als ruiters/menners. En gelukkig zijn er nog steeds veel meer chauffeurs die het rustig aan doen dan die het gas intrappen.
Daarbij: Hoeveel vrachtwagenchauffeurs ben ik niet tegen gekomen die netjes even wachten tot ik afgeslagen was, simpelweg omdat ik mijn hand even uitstak. Die mij meestal ook nog de tijd gaven om even een eindje weg te rijden voordat ze weer optrokken.
Dan nog de jongens met hun crossmotor hier in de buurt: Super, zoals zij rekening met ons houden. Ze houden direct in, rijden langzaam voorbij en pas na een hele tijd trekken ze weer op. Of ze gaan naar huis en wachten daar even totdat wij van de weg zijn
Ook zijn er genoeg mensen die hun hond wel opgevoed hebben of die hem netjes aanlijnen. Ook hier vaak een bedankje van mijn kant. En de man die ons een heel eind op weg heeft geholpen: Hij had een jonge hond aan de lijn die het allemaal maar spannend vond, Vivian vond het allemaal maar niets, zo'n spingend, blaffend geval.
Na een tijdje kijken en langzaam er naar toe, beetje kletsen met de eigenaar durfden hond en paard elkaar voorzichtig te besnuffelen. Daar kom je van beide kanten verder mee. Hond heeft weer wat geleerd en paard heeft geleerd dat niet elke hond haar aanvalt.
Kinderen spreek ik vaak zelf even aan: Als ze hun aandacht maar even bij jou hebben, gebeurt er meestal niets. Ze kijken even, soms even aaien en dan weer verder.
Hier dus meer positieve ervaringen dan negatieve. Enig nadeel is dat je de negatieve dingen beter onthoudt.
En tuurlijk, ik erger me ook wel eens aan een automobilist die zo langzaam langs rijdt dat het paard zich alsnog zenuwachtig maakt omdat het zo lang duurt. Kan hij op dat moment ook niet weten dat dit komt omdat hij zo langzaam gaat.
Met andere woorden het is niet snel goed. Houden ze rekening met je, gaat het te langzaam, houden ze geen rekening is het ook niet goed.
Een betere wereld begint toch nog steeds bij jezelf zeggen ze, dus voor mij: Ik probeer rekening te houden met iedereen en met netjes te gedragen, vriendelijk te groeten en/of bedanken waar nodig. Zo hoop ik dat een ander ook rekening met mij wil houden.

ik weet niet of dat overal
En wij hadden een keer nachtrit, het was pikdonker. En een kinderfeestje of anders kamp had een spooktocht. Dus wij horen af en toe kinderen gillen. Dat kan natuurlijk. Maar ineens springt er een man uit de bosjes en roep heel hard: BOE! Recht voor het paard van de begeleider. Gelukkig is dat paard wel wat gewend maar dan nog. Ze schrok toch heel erg een een paar andere pony's en paarden die vooraan liepen ook. Ik snap dat niet van die man. Je ziet toch wel het verschil tussen een groep paarden en een groep kinderen
Natuurlijk hebben we die man helemaal verrot gescholden