Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:01

Ik ga zelfs liever alleen. Mijn paard doet in elk geval niets raars, maar als ik mn stalgenoten op en neer zier huppen sta ik soms doodsangsten uit.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:04

[***] schreef:
Boomloos ja Ja
Of het een barefoot is heb ik geen flauw idee van Tong uitsteken

Maakt niet uit hahaha......... Dacht het al te zien. (rijd zelf ook boomloos) Haha!

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:05

Met mijn wedstrijd pony rijd ik vrijwel altijd alleen buiten.. Met mijn verzorgfries ook wel, maar die ziet soms noggal spoken dus wel fijn als er iemand meewilt...
en altijd mobiel bij Lachen

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:55

Leuke foto's !
Prachtige omgeving daar,niet?

Ik zie alleen dat je veiligheidsbeugels hebt,hoe bevallen die?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:57

ik rij dagelijks alleen buiten.

Gewoon altijd je mobiel meenemen.

Anoniem

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:12

Armaris schreef:
Leuke foto's !
Prachtige omgeving daar,niet?

Ik zie alleen dat je veiligheidsbeugels hebt,hoe bevallen die?


Erg prachtig Ja
Militair domein ligt in de buurt dus dat zijn heel lange open zandwegen .. En dan verder veel bossen waar je uren kan rondrijden. Echt super Haha! En dan moet je bv. 1 redelijk drukke weg over en dan heb je weer heel andere bossen enzo, dus je kan echt heel lang rijden zonder veel verkeer te zien Haha!

Hoe bevallen de beugels .. uhm, weet niet Tong uitsteken Voor mij voelen ze gewoon als open stijgbeugeld, let er eigenlijk niet zo op Tong uitsteken

_mangoo
Berichten: 33
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:52

Ik ga altijd alleen maar buiten en soms samen maar ja ken me paard dan ook al 14 jaar.

Natascha

Berichten: 6855
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:50

ik rijd bijna altijd alleen buiten. Neem altijd mijn telefoon mee en op lange ritten een kettinkje aan mijn nek met adresgegevens, aan mijn paard zijn zadel hangt een kaartje met zijn gegevens. Mocht het zo zijn dat hij wegloopt als ik afstap om te plassen ofzo dan kunnen ze hem terugbrengen. Bang voor enge mannen ofzo ben ik niet want datgene waar je het meest bang voor bent krijg je geheid een keertje voor je kiezen. Rijd gewoon veilig en geniet van de natuur om je heen.

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:47

Ik ga regelmatig alleen naar buiten. Wel zorg ik dat ik altijd een telefoon bij me heb.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:30

Ik deed het vroeger wel, maar sinds ik een keer de dood in de ogen heb gezien, zal ik het nooit meer doen.
Natuurlijk is dat ook een gevoelskwestie maar ik heb er ook wel een argument voor;
een paard dat schrikt, wil veiligheid.
Een paard in de groep, ookal bestaat die maar uit 2 paarden, kan er vandoor vliegen maar zal ook bij de veilige kudde willen blijven.
maar als hij alleen is, is de kudde de stal. De kans is dus veel groter, dat hij niet te stoppen is en in een keer doorjakkert naar stal.
(En zo zijn wij ooit in de winter in een diepe sloot gestormd...)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:13

Ik rijd bijna altijd alleen buiten. Het is lastig voor mij om een trainingsmaatje te vinden met hetzelfde tempo (endurance/trektochten rijden). Meestal ga ik 1 keer per week met iemand samen.

Ik heb mijn paard goed onder controle, als hij ervandoor gaat heb ik hem binnen 100 meter terug, en gelukkig doet hij dit bijna nooit. Daarnaast blijft hij staan als ik val (heb altijd mijn teugels nog vast Knipoog ). Tuurlijk is het een groter risico om alleen te gaan, heb wel altijd een cap op en een telefoon bij me, zonder ga ik ook absoluut niet.

Anoniem

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:15

ik rij ook heel vaak alleen buiten, heb wel altijd een telefoon mee voor als er wel wat gebeurd, en rij niet op plekken waar nooit mensen komen..

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:03

Bij gebrek aan medebuitenritliefhebbers die ook dinsdagochtend 8 uur naar het duin willen (waarom wil niemand dat? Dan is het duin hardstikke rustig en mooi), ga ik vaak alleen. Mobiel mee en een zweep, niet om mijn paard mee af te ranselen, maar om eventuele mafkezen (of opdringerige honden) schrik aan te jagen en gaan met die banaan. Vind het eigenlijk wel fijn, alleen rijden, lekker je eigen tempo bepalen, beetje ongegeneerd tegen je paard kletsen en van de omgeving genieten. Alhoewel, samen is ook wel gezellig. Ga maar weer eens een belrondje doen....

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:55

Ik ga ook altijd alleen buitenrijden.. Ik heb niet zoveel behoefte aan 'meelifters'.
Wel neem ik soms iemand mee op de fiets ofzo.. Maar meestal ga ik lekker alleen.

Met andere paarden erbij is moet je toch op elkaar letten, wachten en tempo aanpassen.
Ik rijd liever mijn eigen tempo, ik stap soms hele rondes, en mijn stalgenootjes zijn echte racemonsters..

Qua verkeer moet ik nergens op letten.. Amy is bomproef..
Deze zomer ben ik vrienden te paard op gaan zoeken die op het land bezig waren met tarwe dorsen.
Heb gewoon met haar naast de combine gestapt.. Boeit haar dus echt helemaal niks..

Verder neem ik altijd mijn mobiel bij en ben ik altijd goed zichtbaar..

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:45

Vroeger ging ik altijd alleen als mijn vriendinnetje niet kon. Soms idd nog fijner dan met anderen, wnat je kunt tenminste lekker zelf je tempo bepalen. Wel belangrijk dat je een betrouwbaar paard hebt, of tenminste dat je zelf je paard goed kent. Meestal nam ik ook een mobiel mee voor het geval dat.

Tegenwoordig ga ik niet meer alleen naar buiten omdat mijn huidige paard nogal eens in opstand wil komen onderweg. Dan vind ik het toch veiliger als er iemand meefietst.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:45

Ik ga altijd alleen naar buiten, zelfs met mijn jonge merrie toen ze een paar weken oh zadel was ben ik alleen op pad getrokken. Dat kan je niet met alle paarden/pony's maar ik ken die van mij zo goed, das echt het type waar je alleen mee naar Tokio rijdt die loopt over langst heen en is very cool Cool
Maar goed met een schijtende angsthaas zou ik het ook niet aanraden.

Ik waarschuw m'n moeder altijd wel, als je me dan nog niet heb gehoord bel me dan en als ik niet oppak kom me dan zoeken Haha!

Niets zo lekker als alleen het bos intrekken!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:46

Loolapelooza schreef:
Ik ga altijd alleen naar buiten, zelfs met mijn jonge merrie toen ze een paar weken oh zadel was ben ik alleen op pad getrokken. Dat kan je niet met alle paarden/pony's maar ik ken die van mij zo goed, das echt het type waar je alleen mee naar Tokio rijdt die loopt over langst heen en is very cool Cool
Maar goed met een schijtende angsthaas zou ik het ook niet aanraden.

Ik waarschuw m'n moeder altijd wel, als je me dan nog niet heb gehoord bel me dan en als ik niet oppak kom me dan zoeken Haha!



Dan moeten ze me elke dag komen zoeken Haha! Als ik op het paard zit neem ik nooit op Haha!

orion_

Berichten: 1169
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:50

rij ook vaak wel alleen buiten Lachen Heerlijk.. Alleen je paard en jij,
maar ik ga nooit te ver en natuurlijk altijd mobiel mee Knipoog

Demone

Berichten: 1851
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:51

Ik rijd NOOIT alleen buiten, mag van mn moeder niet, mag van de eigenaar van mn verzorgpaard niet, en mag van mezelf niet. Een paard blijft een paard en kan dus schrikken, mn moeder is vroeger een vriendinnetje verloren die alleen naar buiten ging.. Nee, ik ga wel met een ander, en als die er dan niet is is dat pech voor mij.

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:01

beantsje schreef:
Ik deed het vroeger wel, maar sinds ik een keer de dood in de ogen heb gezien, zal ik het nooit meer doen.
Natuurlijk is dat ook een gevoelskwestie maar ik heb er ook wel een argument voor;
een paard dat schrikt, wil veiligheid.
Een paard in de groep, ookal bestaat die maar uit 2 paarden, kan er vandoor vliegen maar zal ook bij de veilige kudde willen blijven.
maar als hij alleen is, is de kudde de stal. De kans is dus veel groter, dat hij niet te stoppen is en in een keer doorjakkert naar stal.
(En zo zijn wij ooit in de winter in een diepe sloot gestormd...)


Dat is wel waar, maar kan ook tegen je werken..
Toen mijn vriendin op het strand van haar paard viel, kon ik haar niet helpen. Ik had het veel te druk met te zorgen dat mijn pony niet mee ging... Als een paard echt weg wil dan is het weg, en als die ander dan pech heeft gaat zijn pony ook mee...
Het heeft wel geholpen om haar te pakken te krijgen, want hij bleef maar naar haar hinniken en op de duur kwam ze toch terug naar hem

Sharon_Jims

Berichten: 3451
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Goor

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:04

Ik rij graag alleen buiten met me paardje! Heerlijk die rust en vooral je eigen tempo kunnen bepalen. Tuurlijk af en toe een crosspartijtje is erg lekker maar ook ontspannen stappen door t bos!
Van de week ook regende het de hele dag en dan wil ik s avonds uit me werk gewoon lekker rijden. Hup zadel erop, regendekentje, lampje aan zn frontriem aan de achterkant van t dekentje, lange regenjas met reflecterend veiligheidsvestje, en twee lampjes om mijn armen, cap op met hoofdlampje... klaar om in t donker t bos in te gaan!!! Het is dan super stil... Donker en geweldig!
Weer wat anders dan een rondje in een verlichte rijbaan!

Floob
Berichten: 161
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Schotland

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:14

Ik rijd ook het liefste alleen buiten. Vooral op m'n tinker omdat hij keihard stapt, en het gewoon vervelend is om hem steeds weer op te houden, terwijl je niet eens voelt dat hij hard loopt als je alleen bent. Ook lekker op mijn tempo een rit maken, als buitenrit begeleidster moet ik altijd ritten maken op het tempo van andere.
Ruby loopt in d'r eentje heel langzaam, echt een beetje sukkelig. ze is nou eemaal een beetje lui

Ik neem wel altijd een mobieltje mee en ik laat andere weten waar ik ongeveer naar toe ga of laat een berichtje achter op het prikbord.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:07

Ik rij meerdere keren per week alleen buiten.
Weinig andere paarden dicht in de buurt, en daarbij vind ik het heerlijk om alleen te rijden!
Neem altijd mijn mobiel mee, en cap op.
En ben al tijden van plan om een kaartje aan mijn zadel te hangen met telefoonnummer eraan, ga ik gelijk eens doen! Wel zo veilig. Lachen

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:00

Ik rijd eigenlijk heel vaak alleen buiten, in het bos op afgelegen paden. Ik neem altijd een mobiel mee voor het geval dat.
Ik doe ook altijd voorzichtiger als ik alleen ben. Ik ben ook een keer gevallen met paard en al midden in het bos en daar was ook niemand. Toen lag ik half onder Timon, was niet echt een grappige ervaring. Daarna let je wel heel goed op dat zoiets niet weer gebeurt maar je weet: er kan altijd wat gebeuren. Maar dat is ook als je op de fiets zit..dus denk ik daar maar niet hele tijd bij na, gewoon lekker rijden, voorzichtig doen, alleen galopperen op paden die je kent.

MargreetS

Berichten: 3
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:50

Hoi, vanmorgen was ik enorm dapper: ik ben alleen naar buiten gegaan ! 9:00 op zondag, moet kunnen, toch? en het ging ook helemaal goed! Ik heb samen met een vriendin al 6 jaar een paard (KWPN 1.70m en steeeeeerrrrk), zij gaat altijd alleen, maar ik ben een angsthaas.....Ik ga ook zelden met anderden naar buiten, ze willen meestal méér dan ik aandurf. Op de één of andere manier kom ik ook altijd enorm enge tegen die eigenlijk niet eng zijn, je kent het wel. Ik reageer ook niet goed als ze iets eng vindt, ik doe precies het verkeerde. We staan in de Randstad met weinig mogelijkheden in de buurt, dus het eerste stuk is sowieso de ventweg van de snelweg en daarna een woonwijn (dan hoef je de weg tenminste niet over) of een meer verderop, maar dan moet je twee kruisingen over. Hoe dan ook: ik zou graag vaker naar buiten gaan, maar dan relaxed, hebben jullie tips ? Of een aanbeveling van een site/boek ?