buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mnique
Berichten: 299
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: Helmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:08

Buiten hoeft hij niet werken, buitenrijden doen we voor de lol van ons beide en voor de afwisseling.
Dus gewoon een beetje ''hobbelen''... Werken doen we de rest van de week wel

ilovelucky
Berichten: 2442
Geregistreerd: 28-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:09

Liedje schreef:
Het ligt er eigenlijk een beetje aan ... als mijn pony ontspannen is lat ik der lekker lopen... als ik merk dat ik wat spanning krijg pak ik de teugels even op en houd der bezig door de wat ronder te rijden Zo vergeet ze de spanning


Ja zo doe ik het ook ! maar natuurlijk hoort op een buitenrit ook crossen dan geef ik der volle teugel maar zorg dat ik nog wel contact heb zodta ik der terug kan nemen

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:35

Ik gooi dan echt m'n teugels losser en ga lekker hobbelen. Heb geen zin om er dan aan te zitten, van het bos rijden worden ze vanzelf wel ontspannen.

Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:39

Het ligt er aan hoe ze te pas is. Als ze heel drammerig en kijkerig is, ga ik wat dressuren zodat ze haar aandacht op mij richt; als ze lekker ontspannen is (wat ze buiten 9 van de 10 keer NIET is) laat ik de teugels lekker los en zoekt ze vanzelf mijn hand wel op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:47

Ik rijd 9 van de 10 keer buiten en ik heb nooit mijn teugels vast, we rijden dan lekker diep de bossen in waar je geen mens tegenkomt. Buitenrijden is lol maken en niet werken vind ik. Ik zie wel eens mensen met sporen aan en met het paard helemaal aan de teugel buitenrijden. Voor mij zou dat totaal geen ontspannen buitenritje zijn, als ik zo zou moeten rijden. Nee hoor, lekker losse teugel en mijn vz-pony mag zelf een beetje kiezen wat hij wil. De ene keer wil hij crossen en de andere keer alleen maar stappen. Als ik been geef en hij gaat alleen een beetje harder stappen weet ik dat hij geen zin heeft om te draven en soms geef ik been en dan schiet hij wel meteen naar voren. Het hangt helemaal van zijn bui af hoe wij buitenrijden. Wel moet het verantwoord blijven, ik zorg ervoor dat wanneer het nodig is dat hij wel naar mij luisterd.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:59

Ik vind het prima hoor, als je maar lol hebt.
Maar als je de volgende dag in de bak je afvraagt waarom ze niet goed meer aan je hulpen staan en daarom boos wordt, dan vind ik dat dom.
Je bent in feite niet consequent als ze in het bos van alles mogen terwijl ze dat in de bak niet zouden mogen.

Peet_Paneel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Bolsward

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:00

lkkr onstspanne dus geen dressuur! gewoon lekker zijn gangetje laten gaan!

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:03

Venetia schreef:
Ik vind het prima hoor, als je maar lol hebt.
Maar als je de volgende dag in de bak je afvraagt waarom ze niet goed meer aan je hulpen staan en daarom boos wordt, dan vind ik dat dom.
Je bent in feite niet consequent als ze in het bos van alles mogen terwijl ze dat in de bak niet zouden mogen.

Mijn paard weet perfect het verschil hoor
op buitenrit probeert ze nog eens om te draaien, of wat te sukkelen, dit vin ik niet zo erg, zolang ze maar luisterd als ik ze terug omdraai
En als ik dan niet direct reactie krijg op mijn been geeft dat ook niet, want in een buitenrit mogen ze wat rondkijken etc.
Maar de piste is werktijd, en daar moet ze luisteren, en daar luisterd ze ook, dus ik denk wel dat ze slim genoeg zijn om het verschil te maken hoor
op buitenrit wil ik enkel dat ze ten allen tijde luisterd nar de rem en het stuur, de rest is niet zo van belang

Kimmm

Berichten: 1739
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Tiel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:04

Mareska schreef:
Ik gooi dan echt m'n teugels losser en ga lekker hobbelen. Heb geen zin om er dan aan te zitten, van het bos rijden worden ze vanzelf wel ontspannen.


hier sluit ik me helemaal bij aan! lekker ontspannen lekker buiten rijden en verders niets. gewoon samen zijn en lol hebben!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:48

Venetia schreef:
Ik vind het prima hoor, als je maar lol hebt.
Maar als je de volgende dag in de bak je afvraagt waarom ze niet goed meer aan je hulpen staan en daarom boos wordt, dan vind ik dat dom.
Je bent in feite niet consequent als ze in het bos van alles mogen terwijl ze dat in de bak niet zouden mogen.


Een paard weet het verschil tussen buitenrijden en in de bak rijden echt wel hoor. Ze zijn niet dom. En waarom zouden mensen die zo met hun paard omgaan niet consequent zijn? Ik vind dat het niet om consequent zijn gaat maar juist om duidelijkheid. In de bak moeten we werken en buiten kunnen we lekker lol maken, dat is toch duidelijk genoeg? Zo heeft het paard er ook nog wat aan want hij weet waar hij aan toe is op die momenten. Na een paar keer zo handelen weten ze dat zodra ze in de bak zijn dat er gewerkt moet worden en als je naar buiten gaat hoeft dat juist weer niet.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:15

In het bos rijd ik altijd met redelijk lange teugel. Hij is heel ontspannen buiten en mag lekker rondkijken. Moet voor hem ook een stukje ontspanning zijn he, zo tussen al dat harde werk door.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:24

Nee, als ik buitenrij dan hoeft ze van mij niet aan de teugel enz. Gewoon om het feit dat we al zo weinig kunnen buitenrijden (1x in de zoveel maanden vaak), en dan willen we gewoon lekker ontspannen genieten, in stap met lang teugeltje, in draf wel vaak gewoon op maat En rondkijken mag dan best, het moet idd voor haar ook ontspanning en leuk zijn!!
Zo weinig als we kunnen buiten rijden moetne we er optimaal van genieten

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:30

dutske schreef:
Venetia schreef:
Ik vind het prima hoor, als je maar lol hebt.
Maar als je de volgende dag in de bak je afvraagt waarom ze niet goed meer aan je hulpen staan en daarom boos wordt, dan vind ik dat dom.
Je bent in feite niet consequent als ze in het bos van alles mogen terwijl ze dat in de bak niet zouden mogen.

Mijn paard weet perfect het verschil hoor
op buitenrit probeert ze nog eens om te draaien, of wat te sukkelen, dit vin ik niet zo erg, zolang ze maar luisterd als ik ze terug omdraai
En als ik dan niet direct reactie krijg op mijn been geeft dat ook niet, want in een buitenrit mogen ze wat rondkijken etc.
Maar de piste is werktijd, en daar moet ze luisteren, en daar luisterd ze ook, dus ik denk wel dat ze slim genoeg zijn om het verschil te maken hoor
op buitenrit wil ik enkel dat ze ten allen tijde luisterd nar de rem en het stuur, de rest is niet zo van belang


Dan heb je een slim paard en dat is helemaal ideaal!
Ik snap wat je bedoelt! Een deel van de paarden maakt dat verschil minder.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:30

Buitenritten zijn voor mij ontspanning en lekker rijden. Maar als ik merk dat het paardje onder mij zelf wilt bepalen hoe hard hij wilt lopen, zorg ik ervoor dat hij zijn aandacht weer naar mij toe gaat
(zijn lievelingstempo tijdens buitenritten = crossen. * ik krijg hem altijd wel terug maar als hij het zelf bepaalt is het vast alleen maar heel hard galloperen, vindt hij heerlijk *)

ZzzeiN

Berichten: 6310
Geregistreerd: 08-11-05

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:33

Het is bij mij meer een beetje ontspannen enzo, beetje draven galopje af en toen een sprongetje.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:52

Het is bij mij een mengeling, ontspannen, maar ze moet wel een beetje doen wat ik wil. Ik laat haar vaak zelf het tempo bepalen, maar soms rij ik buiten ook een beetje dressuur, schouder voor, pasje opzij, stukje halsstrekken. Mijn paard vind dit niet vervelend en heeft er best wel plezier in. Uiteraard maak ik ook gewoon weleens sjokritjes, dan hoeft ze niks behalve te lopen.

Venetia, bij mijn paard is het juist vaak zo dat als ik naar buiten ben geweest en ze flink heeft mogen uitrazen, ze juist 10x lekkerder loopt in de bak. Denk dat het per paard verschilt hoe ze reageren.

Jade91
Berichten: 1001
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:54

Buiten ritten zijn bij mij altijdmet lange teugel, en tjaa.. net wat ik zelf wil wat ik allemaal doe is stappen draven galopje en altijd ook wel een stuk cros erbij.. Als ik met een vriendin rij is het een wedstrijdje met crossen..

Anoniem

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:55

RT-P --> RT-D

Duvel91
Berichten: 873
Geregistreerd: 25-11-04

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:55

Buitenrijden is voor mij ontspannen en dus voor m'n paard ook. De teugels heb ik wel aan, omdat hij buiten niet altijd even makkelijk is .

Sifraaa
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-05-06

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:04

Als ik bijvoorbeeld het bos in ga, ga ik voor een ontspannen rit. Paard hoeft dan ook geen oefeningen te doen of nagevelijk te lopen. Al is het wel leuk om bv. op een lang breed pad wat tempowisselingen te rijden en te wijken. En natuurlijk lekker crossen hoort er ook bij.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:42

Venetia schreef:

dutske schreef:

Mijn paard weet perfect het verschil hoor
op buitenrit probeert ze nog eens om te draaien, of wat te sukkelen, dit vin ik niet zo erg, zolang ze maar luisterd als ik ze terug omdraai
En als ik dan niet direct reactie krijg op mijn been geeft dat ook niet, want in een buitenrit mogen ze wat rondkijken etc.
Maar de piste is werktijd, en daar moet ze luisteren, en daar luisterd ze ook, dus ik denk wel dat ze slim genoeg zijn om het verschil te maken hoor
op buitenrit wil ik enkel dat ze ten allen tijde luisterd nar de rem en het stuur, de rest is niet zo van belang


Dan heb je een slim paard en dat is helemaal ideaal!
Ik snap wat je bedoelt! Een deel van de paarden maakt dat verschil minder.


nouja, er staatt ook een paard op stal, geef ze een vinger en ze neemt je hele hand, dus met die zou je het ook niet moeten proberen
Maar als je een paard hebt die het verschil kan maken is het uiteraard ideaal, de ene keer lekker sjokritje maken, de andere keer een uurtje goed doortrainen, en ze loopt beide keren lekker

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:35

Ik rijd vaak genoeg dressuur om te kunnen trainen.. Daarom mag ie buiten lekker ontspannen met een losser teugeltje lopen..
Ja, natuurlijk niet 4kant de bocht door, maar aan de teugel oid hoeft mn pony absoluut niet hoor.

Softijs

Berichten: 1273
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Waalre

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:37

Buitenrijden doe ik voor mijn plezier. Dus gewoon met losse teugel een beetje hobbelen vind ik goed...Als hij maar loopt

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 05:31

Tijdens een buitenrit mag ze wel redelijk wat. Ik laat haar wel naar dingen kijken en ik heb idd ook gewoon een lekker lange teugel. Maar als ze dan begint te klooien en te dansen (waar ze best wat talent voor heeft) dan ga ik haar wel weer wat meer aan het werk zetten. Als er iets 'engs' aankomt pak ik m'n teugels ook wat korter, maar dat lijkt me logisch.

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 06:31

buiten rij ik met een lekkere losse teugel, zelfs langs de weg(niet langs de grote weg, maar wel langs binnen wegen). Ik ben nou ook buiten bezig om hem op mijn zit/stem terug en voorwaarts te rijden, zo hoef ik op buitenrit eigenlijk nooit mn teugels op maat te houden, alleen het stukje door het bos waarna we bij t crossveld uitkomen, anders isie al weg voordta we op het veld zijn