Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:20

Hilary schreef:
myk_en_shant schreef:
SBB maakt vaker meer de paden kapot met het kappen, echter herstellen ze de paden, of maanden later, of zoals vaak gebeurd als het een ruiterpad betreft, gewoonweg niet.
Vaak genoeg af moeten stappen, om takken van de paden af te halen en voorzichtig het kapot gereden deel te kunnen passeren. Dus in het bos waar ik rij, wordt dit SBB zelf in de hand gewerkt, dat ruiters een veiligere route gaan kiezen.

Dat is niet SBB zelf maar een aannemer. Zij dienen ook het pad te herstellen, maar moeten wel rekening houden met het broedseizoen (zowel voor het kappen als voor het herstellen van het pad). Als je klachten hebt: melden bij de boswachter (op de website van SBB kun je vinden wie boswachter is in jouw regio). Soms is er een goede verklaring voor, soms wordt de aannemer aangesproken op het gebrek aan herstel.

Ik heb trouwens liever een stabiele bodem met 10 cm water erop dan glibberige bagger. Het eerste is leuke training, het tweede kan je training beëindigen.

@HopeMyDay weet je wat voor wandelroute dat is of wie de ‘organisator’ is? Wellicht contact mee opnemen om te vragen of er een alternatief gevonden kan worden voor de wandelroute, omdat dit door ruiters/menners als erg vervelend wordt ervaren?
Ik herken het overigens wel, ik wandel ook, ook van die routes. Soms liggen ze op een ruiterpad en worden we dus voorbij gedraafd of gegaloppeerd zonder remmen of vragen of het goed is. Aan de ene kant vind ik dat asociaal, want het is niet de gedragscode om dat te doen, maar als ruiter kan ik het me ook heel goed voorstellen dat het vreselijk frustrerend is om altijd maar terug naar stap te moeten, nét op dat ene pad waar je zo fijn kunt draven / galopperen.

Ja hier is al meerdere malen contact over opgenomen maar er is nog geen gehoor aan gegeven.
Ik draaf dus ook wel eens langs mensen maar nooit als ze een hond/kind bij zich hebben en ook niet als ze mij niet in de gaten hebben of duidelijk bang zijn.

Ik heb altijd geleerd om iedereen in stap te passeren maar nu kan dat gewoon niet meer :(

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:23

Barbet schreef:
Tot nu toe alleen nog maar onzin/smoesjes redenen gelezen :o

Zoals ruiterpad is te mul: door ruiters op de wandelpaden zijn deze nu ook mul/vertrapt.

Wandelaars en mountainbikers mogen wel op ruiterpaden, ruiters niet op wandelpaden.

Hoezo smoesjes? Verdwaald zijn en routes (die door gebrek aan onderhoud, waar je wel dik voor betaalt, de paden niet te rijden zijn óf niet duidelijk aangegeven zijn óf de paaltjes verdwenen/afgebroken door houtrot), zijn geen legitieme redenen maar smoesjes!!?? Wat is volgens jou dan wel een goede reden om van het ruiterpad te zijn?

Dat laatste wat jij aangeeft vind ik dus raar. Laat ruiterpaden voor de ruiters zijnen wandelaars op de wandelpaden en de mountainbikers op de voor hun aangelegde routes.
Wat ik al zei, toch te stom voor woorden dat mensen gewoon op een ruiterpad mogen, levensgevaarlijk.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:27

Het zijn daar geen wandelaars die op een ruiterpad mogen, maar ruiters die daar op een algemeen pad mogen :) . Door de terreineigenaar uitgezette wandelroutes, al dan niet met paaltjes, lopen daar ook gewoon overheen.
Daar kun je het niet mee eens zijn, maar wel met het risico dat wij als ruiters straks helemaal niet meer het bos in mogen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:41

Jeetje TS, ga je lekker? :')

Dat ik een pony heb, betekend niet automatisch dat ik een trailer heb. Want die heb ik niet. En nee, ik ga niet alleen maar in de bak rijden.

Je benoemd Veluwe: waar op de Veluwe? De Hoge Veluwe had ene paar jaar terug nog het gehele park open gesteld voor paarden, dat je dus juist van paden af mocht wijken. Was goed voor de heidegrond, om omgewoeld te worden. Is dit veranderd? Weten ruiters dat ook?

Ik zit bij Groesbeeks bos en Reichswald. Reichswald heeft een vignet. Er zijn ruiterroutes, maar daar mag je vanaf wijken. Gebeurt ook makkelijk, want er zijn nogal wat bordjes verdwenen. Groesbeeks bos heeft geen ruiterroutes, maar wandelpaden opengesteld voor paarden. Alleen MBT kan je beter vermijden...al is het omdat half nijmegen als kippen zonder kop rondscheuren met die fietsen.

Waarom ik in andere gebieden afweek van ruiterroutes:
- routes niet direct verbonden, je moet een stukje over wandelpad
- onveilige situatie (dikke omgevallen boom. takkenbos waar ik niet met een veilig sprongetje overheen kon of omheen, veel ijs, mensen die zo nodig hun hond onaangelijnd op ruiterpad uit moesten laten, motorcrossers versus jong paard, ...)
- onveilige situatie gecreerd door de mensen van onderhoud: met een frees achter de tractor over het ruiterpad. Geloof me, mul duinzand was er niks bij :') Is me de peesblessures niet waard, en gelukkig was dat een eenmalige actie.
- ronduit verwalen op onbekend terrein. Zowel routekaart als google maps waren wat beter in de wandelpaden weergeven.

Verder is het ene paard het andere niet. Mijn haf kon in galop over ruiterpaden waar een kennis haar paard in stap al kreupel op raakte. Ook mijn huidige pony leert uit te kijken waar ze haar hoeven neer moet zetten.

En daarnaast hebben we de wandelaars die menen dat het bos alleen voor wandelaars is....mopperen over stukrijden van het Pieterpad, maar niet in de gaten hebben dat deze het betreffende stukje ook ruiterpad is. Doorlopen op een pad te krap om elkaar te passeren, waar je zelf al 3/4e over heen ben. (kan mn pony niet opvouwen. Willen ze niet even wachten, dan klimmen ze zelf maar over prikkeldraad/ braamstruiken)

Het is geven en nemen, dan kunnen we prima allemaal van het bod genieten, Gelukkig snapt 99% van de mensen hier dat ook.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 22:17

onpaard schreef:
Soms ben je t vaste rondje wel eens zat en het paard ook. Als ik van de ruiterroute week werd mn paard heel enthousiast en ik ook.

Ik reageer niet overal op, hoewel ik ondertussen ik net alles even bijgelezen heb.
Er zijn antwoorden die ik wel begrijp, maar ik heb nu geen tijd om overal op te reageren. :o
Er is veel geschreven en er staan best goede dingen bij.
Maar ik pik deze er even snel uit, omdat dit een antwoord is wat ik bedoelde in mijn openingspost.

De vraag, waarom gaan ruiters van het ruiterpad af.
Weten ze dat ze de paden vernielen of interesseert ze het gewoon niets?
Dit is dus zo'n duidelijk antwoord.
Het interesseert deze persoon verder niets.
Precies een antwoord op de vraag uit de openingspost.

En verder wat ik ook las.
Even om rijden met je paard omdat het pad te slecht is etc.
Of een rondje omrijden omdat je de weg kwijt bent.
Dat snap ik best en is ook heel logisch.
Maar dat is iets anders dan doelbewust de wandelpaden opzoeken.

Oh ja, waar ik wandel is Noord Veluwe, zeg maar zo'n beetje tussen 't Harde, Doornspijk, Nunspeet.
En daar is een gebied met zeldzaam mos, het is zo zonde dat dit vertrapt wordt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:30

TS, ik snap je frustratie.

Als er mountainbikers over de ruiterpaden gaan is het drama, maar als ruiter moet blijkbaar iedereen zich maar aanpassen aan ons? Heel bijzonder...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:31

Barbet schreef:
Even een vraag.
Waarom gaan ruiters in een bosrijk gebied met veel mooie ruiterpaden toch van de ruiterpaden af?

.

Om dezelfde reden als dat wandelaars het nodig vinden om op ruiterpaden te lopen?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:35

Lieser schreef:
Barbet schreef:
Even een vraag.
Waarom gaan ruiters in een bosrijk gebied met veel mooie ruiterpaden toch van de ruiterpaden af?

.

Om dezelfde reden als dat wandelaars het nodig vinden om op ruiterpaden te lopen?

Hoe kom je er nou bij dat ruiterpaden alleen voor ruiters zijn? Dat is een wandelpad waar ruiters ook gebruik van mogen maken…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:43

Lieser schreef:
Barbet schreef:
Even een vraag.

.

Met het verschil dat wandelaars op de ruiterpaden mogen lopen... Paarden niet op de wandelpaden.

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:47

Als ik veilig over een ruiterpad kan gaan zonder daar laag hangende takken in mn gezicht te krijgen (en toen reed ik op een D pony van 142 dus ze hingen echt laag), niet in uitjes moet gaan doen bijna door boomwortels, mountainbikers tegen kom welke denken koning te zijn (die overigens hun eigen paden hebben), wandelaars met loslopende honden zonder controle, dan wijk ik idd af. Het moet veilig blijven, als ik zag van te voren dat het ruiterpad bestond uit meerdere van deze dingen nam ik een andere route. Ik ga niet vaak naar het bos omdat ik een bak ruiter ben, dus als ik ga wil ik wel een leuk ritje hebben. SBB doet er overigens niks aan als je melding maakt.

sidenote iedereen die van de paden afwijkt (en ik ken) houden hier wel de paden netjes, trappen niks kapot etc. Of proberen daar in ieder geval op te letten. /3

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:49

Als ik hier in het bos kijk blijft het grootste gros van de ruiters hier allemaal netjes op de ruiterroutes.
Hier is juist een grote overlast van MTB´er die overal maling aan hebben en overal maar de boel omploegen. SBB heeft hier juist een oproep naar gedaan, juist vanwege de overlast.

Maar hier hebben ze echt best wel verschillende routes gemaakt
Ruiter, wandel en MTB.
Diverse verenigingen van mtb trainen ook in het bos. Prima zolang ze op hun pad blijven, nee komen met 10/15 man als ware dolle idioten volgas over de wandelpaden. Je moet soms springen voor je leven wat uitwijken, stoppen, snelheid aanpassen komt niet in hun woordenboek voor.

Ook is het de bedoeling dat wandelaars niet op de ruiterroute lopen, dit mede omdat er ook verschillende cross hindernissen staan.
De paden worden oa door de sgw bijgehouden.
Maar zelfs tijdens de sgw en het bos voor mtb is afgesloten slopen ze de obstakels die er bewust al gemaakt zijn. Levens gevaarlijk. Want als jij je cross rijdt ga je ervan uit dat er niet van die sukkels op het parcours aan het fietsen zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:56

MTB'ers zijn idd ook asociale apen. Die durven hier ook wel op de wandelpaden te rijden, altijd dat geblêr naar anderen...

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:59

Miran schreef:
.

Om dezelfde reden als dat wandelaars het nodig vinden om op ruiterpaden te lopen?[/quote]

Hoe kom je er nou bij dat ruiterpaden alleen voor ruiters zijn? Dat is een wandelpad waar ruiters ook gebruik van mogen maken…[/quote]

Bij rijschool streetwize staat oa dit:
"Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters kunnen rijden. Een ruiterpad is vaak afgezonderd van ander verkeer om het zo veilig mogelijk te maken voor mens en dier. Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Het is verboden om hier te wandelen of fietsen."

Dus ook geen wandelaars op het ruiterpad eigenlijk... Maar hoe het nu echt zit? De een zegt weer verschilt per gebied of het mag, de ander weer dat het (niet) mag %)
Alleen hoe zit het met aansprakelijkheid? Als een wandelaar met hond bijv over het ruiterpad loopt, je komt rustig in stap aan, hond valt aan of komt naar je paard toe. Paard schrikt en er wordt een ongeluk veroorzaakt maar wie is dan schuldig? Ik zou zelf zeggen de persoon met de hond want de ruiter is netjes op het daarvoor bestemde pad. Dat is iets wat ik me dan wel afvraag, of wanneer je paard schrikt en aan de kletter gaat waardoor je bijv niet op tijd kan remmen als er ineens een wandelaar op t ruiterpad loopt. :?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:04

Onali

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:07

En de idioot die dat verzonnen heeft, losloopgebied met ruiterpad, mogen ze van mij opknopen.

Is voor beide partijen toch totaal niet wenselijk.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:07

Ik zit in een omgeving waar enkele speciale ruiterpaden lopen, verder zijn het gewoon brede bospaden met fietspad er naast.

Sommige delen van het ruiterpad zijn totaal onbegaanbaar. M'n paard tot z'n knieën in de drek, nee dankje. Dan pak ik het wandelpad er naast. Laatst waren ze bomen aan het kappen op het ruiterpad. Aan het begin van het pad hadden ze een bordje gehangen "ondanks dat slecht begaanbaar is, is het niet toegestaan om van het ruiterpad af te wijken". Er lagen 6 dikke bomen op het pad. Hoe had ik daar niet van af kunnen wijken?

Echte paden waarvan ik weet dat het echt wandelpaden zijn en er geen ruiterpad naast ligt, gebruik ik dan weer niet. Dat zijn vaak smalle paadjes en als ik daar iemand met een hond los tegen kom, dan kan ik geen kant op.

Grootste irritatie in het bos vind ik vooral toch de MTBers die overal uit de bosjes scheuren, nergens naar kijken en wel vanaf achter ineens schreeuwen dat je aan de kant moet, en de mensen die hun hond niet aangelijnd hebben.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:27

Onali schreef:
En de idioot die dat verzonnen heeft, losloopgebied met ruiterpad, mogen ze van mij opknopen.

Ja, dat is dus bij ons in de Elzen zo. Meerdere keren een hond (of meerdere) rondom mijn pony gehad. Mensen roepen de hond maar die luistert niet. Kan daar zó boos om worden. Ikzelf neem altijd mijn pony terug naar stap als ik honden zie, gelukkig hebben andere mensen ook het fatsoen om hun hond even vast te houden tot ik voorbij ben. Maar het had al vaak genoeg mis kunnen gaan. Meest domme constructie óóit als je het mij vraagt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:32

Wij gingen altijd naar nunspeet op vakantie. Misschien heb ik daar ook eens over een wandelpad gereden, maar dan was het omdat ik de weg kwijt was of niet duidelijk aangegeven. Voor zover ik weet niet, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel eens lastig vond.

Maar eigenlijk ben ik heel braaf en rijd ik dus wel 99,9% van de tijd op het ruiterpad.
Alleen bij oude stal een stukje fietspad en wandelpad, want daar kon je niet op ruiterpad komen zonder een stuk daarover heen.

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:36

Miran schreef:
https://www.staatsbosbeheer.nl/Contact/toegangsregels

[ [url=m/EwZRGH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit lijkt me wat betrouwbaarder

t feit dat ik deze pagina moet opzoeken bij SBB op de site zelf en daarna nog naar pagina 3 moet zegt ook wel iets over dat het allemaal heel onduidelijk is en ze een slechte SEO hebben. Als je zelf googled komt dit niet naar boven namelijk zelfs niet met SBB in dezelfde zoekopdracht. Maar goed dan blijft nog steeds de vraag wie is aansprakelijk als er ongelukken gebeuren op ruiterpaden? Als ruiter mag je niet afwijken (veroorzaak je een ongeluk op een wandelpad wat geen overbrugging is naar een nieuw ruiterpad ben je als ruiter natuurlijk gewoon fout), maar je kan natuurlijk ook niet 100% zeggen mn paard schrikt nergens van :?
Is het dan de ruiter of de wandelaar, de wandelaar kan ergens anders veilig lopen dus dan zou je zeggen de wandelaar? Mits het natuurlijk niet zo is dat de ruiter in volle galop bewust andere passeert. Dat is namelijk ook iets wat ik eigenlijk nergens terug kan vinden %)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:42

Monody schreef:
Onali schreef:

Ja, dat is dus bij ons in de Elzen zo. Meerdere keren een hond (of meerdere) rondom mijn pony gehad. Mensen roepen de hond maar die luistert niet. Kan daar zó boos om worden. Ikzelf neem altijd mijn pony terug naar stap als ik honden zie, gelukkig hebben andere mensen ook het fatsoen om hun hond even vast te houden tot ik voorbij ben. Maar het had al vaak genoeg mis kunnen gaan. Meest domme constructie óóit als je het mij vraagt.

Heb het een keer in Elst gehad, wandelde met mn bejaarde en hondproof fjord.
Kwamen we een uitlaatservice tegen met ruim 15 honden. Toen 1 hond kwam aanrennen, kwamen ze allemaal.
Kon gelukkig mn fjord bij me houden, maar echt heel ontspannen stonden we daar niet.
De uitlaatservice deed ook niet echt moeite om de honden op te halen en ik durfde niet te lopen. Als we zouden gaan lopen dan zou ik mijn fjord niet houden, dus bleven we staan.

Op dat moment baalde ik wel dat hij niet uithaalde.
De service is uiteindelijk weggelopen en langzaam dropen de honden af.

Ruiterpad + losloopgebied = rampenplan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:10

Redenen genoeg maar of het goede redenen zijn is weer wat anders. Naar mijn idee is er in mijn omgeving echt te weinig mogelijkheid voor de ruiter. Terwijl naar mijn idee er wel mogelijkheden zijn. Zeker omdat er bos gebieden zijn die hier relatief rustig zijn en je die best kan delen met ruiters en menners. Maar goed laten we eerlijk wezen ik ben niet heel objectief.

En je blijft altijd mensen houden die graag doen wat niet mag. Zo heb ik weleens met iemand buitenrit gemaakt die graag over terreinen reed waar het niet mocht. Gewoon omdat het spannend is. Nou veel succes dan. Mij niet gezien.
Over het algemeen probeer ik mij zoveel mogelijk aan de ruiterpaden te houden. Maar soms kan ik voor de veiligheid van mijzelf en paard toch net even een ander paadje kiezen. Of gewoon omdat ik er zelden iemand tegen kom. Ik doe het liever niet maar soms heb ik wel het idee dat er weinig keus is. Waarschijnlijk een beetje hetzelfde waar mensen tegenaan lopen die hun hond los laten lopen in het bos waar het niet mag.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:45

Ik ging wel eens van het ruiterpad af omdat er voorheen 2 rondjes ruiterpad vlakbij waren die niet met elkaar verbonden waren en die je het veiligst kon bereiken via een voetpad (ruiterpad liep een heel stuk naast een smalle 80km p/u weg waar mensen vaak nog harder reden). Ging dan wel om maximaal 200 meter voetpad, dit werd overigens gedoogd door de boswachters die de reden begrepen. Later is het ruiterpad aangepast, die voetpaden zijn wandel + ruiterpad geworden.

Ik snap je ergernis wel TS, zo zonde als de natuur verloren gaat door onbezonnen acties van de mens!!!

Overigens zie ik het ook heel vaak andersom. Mensen die met (loslopende, waar het niet mag) honden op het ruiterpad gaan wandelen. Hond rent de bosjes in, mensen er achteraan… hele stukken grond kapotgetrapt. Zo jammer!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:48

Ik ging/moest onlangs nog off road omdat iemand met zijn dikke suv de uitgang had geblokkeerd |o .Ik wilde niet de hele route terug dus ben tussen de bomen door afgesneden.

Of het menpad hield gewoon ineens op :? of er staat een bordje 'menpad'maar dan pas je er niet eens op met je wagen :')

Betreft Blauwe bos in Haulerwijk.
Ik ben menner en dan word het sowieso al lastiger.

Maar ik moet wel zeggen dat de MTBérs in mijn omgeving heel schappelijk zijn net als motorrijders/quad rijders. Vriendelijk , vragen en bedanken. Dat maakt het ook wel weer leuk om met zijn allen gebruik te maken van de bossen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:48

Onali schreef:
nine1987 schreef:
Ik gebruik 99% van de keren het ruiterpad, pas wanneer het echt, echt, ECHT niet kan, ha ik over het wandelpad..

Half jaar geleden moesten we over een dieper gelegen ruiterpad, waarin 10 cm diep het water lag over zeker 30 meter lengte.. Hier heb ik de keuze gelaat over het voetpad te gaan.. En natuurlijk kwma toen de boswachter.. Gelukkig kon hij na een kleine (maar nette) discussie, waarbij hij ging kijken of het water wel echt zo diep was ( :D ) wel inzien waarom we het voetpad kozen..

Maar de kul dat paden soms wat modderig zijn en dat er soms boomwortels bloot liggen..

Ja uhm.. Het is het bos? :D

Maar 10 cm water is je te veel?
:+

Wel met een gehuurde wagen (menwagen gehuurd van de cantharel)

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zeer regelmatig afwijk van de ruiterroutes. Er zijn bij ons ruiterpaden die verdwenen zjn, er bakstenen/grind ligt of ongevallen bomen. Daarnaast het feit dat er vaak mountainbike/hardloopwedstrijden worden gehouden waarbij ook delen van het ruiterpad worden gebruikt maakt dat ik er af ga.

Als je goed naar de paden kijkt vernield iedereen. Mountainbikers geven diepe sleuven in het pad. Wandelaars maken hun eigen paden en als je door bijv. de varens of mos loopt zie je had pad perfect de mens heeft er zo vaak overgelopen dat je alleen zand of modder ziet. Honden jagen het wild op en er ligt op de gekste plekken afval. Gillende kinderen laten het wild schrikken of verstoren nesten etc.

Ik vind die houtkap ook erg inderdaad. Ze maken de paden na de kap ook niet meer glad en de trekker sporen zitten dwars door het hele bosperceel heen. En er zit vaak zn gat in het stuk dat met de eerste felle wind er bomen vallen.

Aan de andere kant denk ik het is het bos daar zijn de paden kapot, er kan een keer een boom liggen of grind of iets anders. Het is 'natuur' dat is niet een mooi glad pad, het is omgewoeld door de zwijnen, er er is grind door de water afstroming en zo kan ik nog wel even door gaan :o