jankawijnsma schreef:Wauw superleuk! Ik als echte Fries herken alle foto's en idd wat is Friesland mooi!!!
Ik heb met een vriendin de 11stedentocht ook gereden maar dat is inmiddels alweer 20 jaar geleden. Ik op mijn draver en mijn vriendin op de kruising Fjord. het was 1 van de mooiste vakanties ooit! We hebben trouwens het stuk IJlst Stavoren en Sloten niet gedaan omdat we weg waren in een week dat het heel heet was en we daardoor minder kilometers per dag konden maken dan gepland. We hadden trouwens een route en stempelkaart via het VVV besteld, hadden jullie dat ook?
We deden hem op eigen houtje en hadden een tent mee. We kampeerden gewoon bij mensen op een stukje weiland, in Sneek waren de paarden ook op een manege en sliepen we bij een studiegenoot in de stad. Waar wij ons over verwonderden is alle geweldige mensen die we tegen kwamen en hoe enthousiast en aardig iedereen was. Het is ook wel een unicum, er zijn zoveel verschillende soorten 11stedentochten maar te paard gebeurt heel weinig, ik heb na mijn draver ook niet meer een paard gehad waar ik hem mee zou kunnen rijden maar het paard dat ik nu heb is wel geschikt dus wie weet!
Ik ben trouwens wel verbaasd dat jullie over dat steile bruggetje gegaan zijn vlakbij Birdaard waar op staat "fietsers afstappen". Ik wil er ook graag een keer langsrijden maar durf niet over dat bruggetje. ze gleden dus niet? Want ik vind m enorm stijl!
Ik woon vlakbij de B&B Claercamp, de buren van Claercamp zijn Joke en Pier en dat is familie van mij. Ik vermoed dat jullie langs die weg naar Dokkum zijn gegaan en niet meer over het fietspad langs het water want dan was je langs mijn paarden gereden die staan bij de boer met herten, aan de Dokkumer Ee.
Hoe kwamen jullie op het idee deze tocht te maken?
Nee wij hadden hem via uitgeverij ridaire. Hij zit in het boekje Elstedentocht te paard ( en nog 2 aparte kaarten bij besteld) De uitgever heet Ridder Dijkshoorn en die heeft hem zelf gereden ergens in de 1992 dacht ik. Het boekje is wel verouderd omdat de wegen zo veranderd zijn intussen ( dat weet hij ook en vernoemd dit ook toen ik hem bestelde) en bevat geen etappes met kilometers en ook geen overnachtings mogelijkheden. Behalve de stempelkaart en de leuke ideeën wat je onderweg echt gezien moet hebben, heb je er ( in de huidige vorm) dus niet zoveel aan, maar het is op dit moment de enige documentatie die over de elfstedentocht te paard beschikbaar is. Maar daar gaat binnenkort wel verandering in komen, zie verslag zevende dag.
Het steile bruggentje hoorde tot de facultatieve route : in principe zouden we dat stuk via de Wanswerterdyk en de Iedyk rijden, maar ik wou het wel proberen of dat stuk via het bruggetje te nemen was zodat we tenminste nog ergens de schaatsroute hadden gevolgd. Als het geregend had die dag was ik er ook zeker niet over gegaan, maar onze inschatting toen we ervoor stonden was dat het aan de hand met dit droge weer moest kunnen. En het ging ook prima ( heb het ook nog op film staan).
Ach wat leuk, jij bent familie van Joke en Pier! De paarden hebben 's nachts in hun boksen gestaan. We reden trouwens precies tegen de klok in, dus van Dokkum af naar Franeker.
Het idee van de tocht kwam van een vriendin van mij. Na het trektocht verslag op mijn privé facebook van vorig jaar begonnen verschillende mensen wild te opperen wat we dit jaar moesten gaan doen en dit was een van de ideeën. Het was echt een droom van haar hem een keer te paard te doen maar dat is er nooit van gekomen en intussen rijdt ze niet meer. Maar ze heeft nu wel enorm meegenoten van de tocht door het meelezen en de foto's.
En ik zou hem zeker nog eens doen als ik jou was!