Regels voor buitenritten (kleding)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:09

GDG schreef:
Dropneus95 schreef:
Het is toch aan ieder zelf wat diegene aan doet tijdens het rijden? of het slim is is een ander verhaal, maar als ik met slippers wilt rijden is er nergens een wet dat dat niet mag toch?

Mag je zelf bepalen ja, maar veel verzekeringen keren niet uit als je blijkt dat je niet in paardrijtenue op het paard zat (dus geen cap, geen geschikt schoeisel).

Mag ik vragen welke verzekering je bedoeld? Je zorgverzekering betaalt gewoon uit hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:28

Lieke schreef:
GDG schreef:

Mag je zelf bepalen ja, maar veel verzekeringen keren niet uit als je blijkt dat je niet in paardrijtenue op het paard zat (dus geen cap, geen geschikt schoeisel).

Mag ik vragen welke verzekering je bedoeld? Je zorgverzekering betaalt gewoon uit hoor.

Een aantal bedrijfsrisicoverzekeringen in de paardenwereld hanteren dergelijke eisen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:34

ikke schreef:
MarliesV schreef:
Volkomen terecht, je hebt echt niets op een fietspad te zoeken met je paard.

Berm ok, maar fietspad is een no go.

Aan niet paardenmensen leg ik het altijd heel simpel uit: denk er een karretje achter.
Dan is het namelijk wel logisch dat je op de weg rijdt.

Als je dan zo nodig interessant wil doen, doe het dan correct: Volgens de wegenverkeerswet lopen begeleiders van rij- en trekdieren en vee op de rijbaan. Je bent volgens de wet een chauffeur!
Zoek hier maar even op waar het precies staat: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2018-03-15

Smaakte je glaasje de azijn lekker vanmorgen :(:) ?

Ik zeg volgens mij niets wat niet klopt.

Snap best dat sommige mensen bewust de keuze maken voor het fietspad. Maar wettelijk gezien hoor je daar gewoon niet als ruiter. Als je dus aangesproken wordt, moet je niet piepen.

Het ging mij niet om wat handig/veilig of wat dan ook is, haalde simpelweg de wettelijke kant aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:57

ikke schreef:
Een aantal bedrijfsrisicoverzekeringen in de paardenwereld hanteren dergelijke eisen.

Maar wat heeft een bedrijfsrisicoverzekering te maken met iemand die op haar eigen paard het bos in trekt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:43

Shadow0 schreef:
ikke schreef:

Maar wat heeft een bedrijfsrisicoverzekering te maken met iemand die op haar eigen paard het bos in trekt?

Niks.......

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:40

Ik ben nog steeds benieuwd naar de brief ts... :)

Oehlala

Re: Regels voor buitenritten (kleding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:45

ik geloof niet dat die er is. eigenlijk geloof ik van het hele verhaal geen snars.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:54

Nee, daarom vond ik de reacties ook zo grappig. :D
Als je even nadenkt kun je zelf wel raden dat er waarschijnlijk iets niet klopt.

Bellaroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:17

Ik draag met buitenritten gewoon mijn normale ruiter kleding. Afhankelijk van het weer pas ik mijn stijl erop aan.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:20

TS is spontaan vertrokken :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:36

Ik kan mij alleen voorstellen dat je een berisping krijgt als je je op de openbare weg bevind zonder het papier van het paard. Als je het heel officieel bekijkt, moet het papier van het paard altijd aanwezig zijn bij het dier. Dus eigenlijk ook op buitenrit. Maar dan zou men wel heel strikt zijn.

Verder denk ik dat ze zich verveelden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:42

En serieus!! Die opmerking van Billy!!!

Raap me op! :') :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 01:06

Tallie1979 schreef:
Ik kan mij alleen voorstellen dat je een berisping krijgt als je je op de openbare weg bevind zonder het papier van het paard. Als je het heel officieel bekijkt, moet het papier van het paard altijd aanwezig zijn bij het dier. Dus eigenlijk ook op buitenrit. Maar dan zou men wel heel strikt zijn.

Verder denk ik dat ze zich verveelden.

Nope.
Alleen als je je paard vervoerd in trailer of vrachtwagen moet je het paspoort hebben.
Het is niet verplicht als je buiten gaat rijden.