Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 15:42

Monster_tos schreef:
Helaas is het heel erg moeilijk om aan niet paardenmensen uit te leggen wat een paard nodig heeft om gezond en gelukkig te zijn.
Hier op Bokt zitten allemaal paardenmensen, en een plan zoals jij het nu schetst is voor ons paardenmensen niet een manier om met je paard om te gaan.

Dit kan ik je nu niet echt kwalijk nemen, omdat je geen paardenmens bent, en dus gewoon nog niet beter weet. Ik geloof echt wel dat je een dierenvriend bent, en dat je goed voor je dieren zorgt. Alleen de intentie kan nog zo goed zijn, zonder de juiste kennis blijft het sneu voor je paard.

Voor paardenmensen is het heel moeilijk om een beginner te horen praten over dingen waar ze nog geen verstand van hebben en waarmee ze dus een paard schade kunnen aandoen, vandaar de soms wat harde reacties. Echter bedenk je altijd dat dit is in het belang van het paard, en niet om jou of je plan de grond in te boren.

Beginnen met paardrijden is altijd een goed idee, en kun je natuurlijk mee doorgaan :) Maar voor nu zou ik eerst kijken of je reis theoretisch gezien haalbaar is. Kom je de grens uberhaupt wel over? Als dat niet het geval is hoef je ook geen tijd en energie te steken in alle andere dingen. Deze energie kun je dan beter gebruiken voor een andere droom die wel haalbaar is.

Denk dat het grootste probleem ook de grensen worden, als ik zo van alle informatie alles uitzoek is het niet de grens in europa maar vooral deze naar Rusland en Mongolie. Nu is dat het belangrijkste en als dit niet gaat dan zal ik zeker geen paard kopen en een poging doen tot. De reden dat ik zoveel informatie is dat ik niet wil dat dit een poging word maar ook daadwerkelijk haalbaar word als dit haalbaar is. Ook als dit niet haalbaar is ga ik zeker paardrijden en misschien een paard in Mongolie kopen en daar de landen die haalbaar zijn door kruisen.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 15:45

Ladybird schreef:
Mijn eerste gedachte was, hoe ga je dit allemaal financiëren, maar ook, hoe ga je alles meenemen. Je mag bijna wel een 3e paard meenemen voor alle bagage die je nodig hebt.

Ik weet het niet, ik denk dat dit nogal hoog gegrepen is!

Finacieren is geen probleem ik heb geen crisis _/-\o_

Een 3de paard zou een optie kunnen zijn maar zoveel bagage zullen wij niet hebben. Voor ons zelf zal dit zeer minimaal zijn maar voor de paarden het meeste. Onze materialen zullen nog geen 10 kilo wegen en dan zit er al wat eten bij en een liter fles water (wij hoeven geen wat te kopen hebben speciale filters zodat dit weer veel gewicht scheelt).

Ook zullen wij regelmatig zelf veel lopen dus dat gewicht zit er niet altijd bij.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:46

Een mooie droom, maar niet realistisch. Zeker niet omdat een paard een levend dier is en niet een fiets.
TS, je gaf al eerder aan dat je tijdens de wandeltochten onder een zeiltje sliep, maar hoe doe je dat met je paard? Knoop je die lekker onverantwoordelijk aan een boom? Daarbij ga je beginnen met lessen wat een goede eerste stap is, maar is dat op een manege? Zo ja dan heb je echt niet binnen 2 jaar de nodige kennis over paarden rondom de verzorging.... Het kan zijn dat je goed kunt leren, maar het is te kort om alles te leren wat nodig is.
Los van de kennis over paarden moeten de paarden ook getraind worden anders rij je ze kapot. Dit gaat zeker jaren duren. Ik vind het een mooie droom, maar je kunt beter op de fiets gaan als je het graag wilt. Het is misschien JOUW droom ,maar een paard is een levend dier dat je niet zomaar als voorwerp kunt gebruiken en op deze manier in jouw droom dwingt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:49

Niet alle reacties zijn negatief hoor.
Hoe denkt ieder hier dat het in verre landen gaat als daar de paarden ziek zijn, of de mensen trouwens? Ja, juist, je neemt enig risico. Is dat acceptabel? Ieder kan die vraag zelf beantwoorden en er zijn meer normen dan de Nederlandse. Waarschijnlijk zijn deze trekkers al het één en ander gewend door hun tochten. Veel problemen los je onderweg op en leer je weer van. Alle materiaal neem je natuurlijk niet mee, maar je improviseert onderweg. Nat zadeldekje? nou en, dat wordt weer droog onderweg. Als dekje gebruikten wij een deken wat weer ons slaapmatje was 's nachts geloof ik. Nieuw tuig? wel nee, met touw en een mes kom je een heel eind en onderweg vul je weer aan met wat je voor bruikbaars tegenkomt.
Onze paarden kwamen juist flink aan onderweg van alleen gras. Van magere gekochte scharminkels, waren het stevige paardjes geworden ton we ze uiteindelijk moesten verkopen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:50

Eens even kijken. 1 dekje extra, extra hoofdstel (onderdelen), borstel, hoevenkrabber, halster + touw, biks/graan, water, paardendeken (wat als het 4 dagen achter elkaar regent bv, dan heb je wel een regendeken nodig), zweetdeken misschien, bij zware inspanning en als het koud is kan je niet zomaar een zwetend paard zonder deken laten opdrogen. Sowieso hoe ga je het doen met wintervacht/zomervacht. Scheren lijkt me niet handig, maar met een wintervacht werken ze zichzelf belachelijk snel in het zweet en zit je met opdrogen. Een liter water is voor een paard veel te weinig op een dag, zal heel wat meer liters moeten zijn. Biks ook een kilo per paard per dag minimaal vind ik, dus dat moet je ook meenemen... Hoe zit het met overlast van nare steekvliegen, waar paarden soms echt van kunnen flippen? Neem je een vliegendeken mee?

Je komt ver boven de 10 kilo uit. Heel ver.

Niet alle reacties zijn negatief, maar heel wat wel, maar puur voor de bescherming van de arme drommels die je op zo'n rit van meer dan een jaar wilt meenemen.. Want het kan gewoon niet. Je kan dat levende dieren niet aandoen.

Ga backpacken en huur in het land waar je bent om de zoveel tijd paarden voor een dagtocht en houd het daarbij.

@Josien: Was jij dan 500 dagen op trektocht met 20km elke dag, door alle seizoenen heen waardoor ook de winter (dus nee niet nou en, een nat dekje droogt wel weer, in de koude winter)? ... Lijkt me niet.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 15-08-16 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:52

Ik vraag me alleen al af hoe je het voer gaat regelen, een paard vreet je al de oren van de kop als hij stil staat laat staan wanneer je echt een trektocht gaat maken. ca 10kg ruwvoer(hooi) en een paar kilo krachtvoer op een dag lijkt me niet overdreven. En dat zal je niet zomaar mee krijgen ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:55

Azmay schreef:
Ik vraag me alleen al af hoe je het voer gaat regelen, een paard vreet je al de oren van de kop als hij stil staat laat staan wanneer je echt een trektocht gaat maken. ca 10kg ruwvoer(hooi) en een paar kilo krachtvoer op een dag lijkt me niet overdreven. En dat zal je niet zomaar mee krijgen ben ik bang.

En vergeet water niet :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:56

Blijheid schreef:
Azmay schreef:

En vergeet water niet :)

Inderdaad, ook je Hollandse paardjes hebben geen weerstand tegen de beestjes in het plaatselijke water daar dus vers water kan ook een groot probleem worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:58

Tuurlijk kan dit mits je goed voorbereid.

Mijn tips:
Leer rijden en dan vooral buiten rijden, voltes maken in de bak is niet zo nuttig voor jullie maar leren hoe je je paard terugneemt als die geschrokken is en in rengalop op een snelweg af sjeest wel. Zorg ervoor dat je op korte termijn een verzorgpaard krijgt om de omgang, verzorging en ziekteherkenning onder de knie te krijgen. Doe een bekapcursus en vraag een smid om een paar weken mee te mogen lopen om dit bekappen verder te leren en vooral ook om hoefproblemen te leren herkennen. Vraag een dierenarts of je een paar weken mag meelopen om nog meer ziekteherkenning te leren en oa wond verzorging te leren. Ga stage lopen op een endurance stal.

En heel belangrijk, welk paard kies je. Ga bij voorkeur voor een paard dat 'ruig' is opgegroeid en kan leven op weinig eten (25 kg alleen aan krachtvoer meezeulen elke maand is natuurlijk onhaalbaar). Denk aan een geimporteerde tinker, een geimporteerde criollo of geimporteerde ijslander. Die dieren hebben de eerste jaren van hun leven in het wild (of bijna wild) geleefd en weten zichzelf een stuk beter te redden dan een gepamperd nederlands paard. Daarnaast zijn die fysiek sterker (immers de zwakkeren zijn dan in de eerste paar levensjaren al overleden omdat er weinig medische zorg is geweest). Dit zijn overigens niet perse de paarden die het meest makkelijk onder het zadel zijn, kan wel hoor.

Denk goed na over je tuig, bijv een argentijns recado zadel is zo gemaakt dat je het ook als bed kan gebruiken. Dat soort dingen kunnen je tocht een stuk makkelijker.

En heb veel plezier! Waar je ook eindigt, al is het in duitsland dan nog heb je weer een stukje droom geleefd.
Laatst bijgewerkt door troi op 15-08-16 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:58

Maar hoe lang denk je er over te doen om daar te komen als ik vragen mag?

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 16:03

phormicola schreef:
Zoals ik het zie zou het best kunnen werken als een langzame en zeer lange reis, inderdaad een soort nomaden bestaan. Je kunt dan uiteraard naar Mongolië gaan, maar de reis op zich wordt dan hoofddoel.
Je zou om de zoveel dagen kunnen proberen om te werken op boerderijen oid om inkomsten te genereren, mocht dat noodzakelijk zijn.

Het rijden zal nog het makkelijkst worden. Het euvel zit hem vooral in het intuïtief begrijpen van het paard. Dit duurt al jaren voor een kind, op volwassen leeftijd gaat dit nog langzamer.

De rompslomp met papieren zal ook wel te regelen zijn, maar wel veel werk.

Het is een ambitieuze droom! Maar volgens mij wel mogelijk :) Naysayers heb je altijd en ik zou ook zeker over de haken en ogen die ze bespreken nadenken. Maar laat ze je droom niet afpakken!

BeSen schreef:

De route is nog niet uitgeschreven maar er werd gezegd 2 jaar een ander zegt 10 jaar, we nemen de tijd die we er voor nodig hebben. We gaan niet hop snel ter paard naar Mongolie.

Het gaat niet om de eindbestemming maar de reis ernaar toe.

Dankjewel voor deze wijze woorden. Het is inderdaad een heel goed idee om af en toe op een boerderij te werken niet alleen voor inkomsten maar ook voor de rust van de paarden en eventueel de mogelijkheid voor hoefsmid tandarts dierenarts etc.
De papieren zullen inderdaad heel veel werk zijn en probeer zoveel mogelijk informatie daarin te verzamelen zodat ik niet vast ga zitten en als we vast moeten zitten misschien op een boederij bij de grens.

Niemand neemt mij droom af (heb een idee dat dit een droom van vele is) en als het echt niet haalbaar is doe ik het niet maar zolang de kans is dat dit haalbaar is doe ik er alles aan om dit te gaan doen. :j

troi schreef:
Tuurlijk kan dit mits je goed voorbereid.

Mijn tips:
Leer rijden en dan vooral buiten rijden, voltes maken in de bak is niet zo nuttig voor jullie maar leren hoe je je paard terugneemt als die geschrokken is en in rengalop op een snelweg af sjeest wel. Zorg ervoor dat je op korte termijn een verzorgpaard krijgt om de omgang, verzorging en ziekteherkenning onder de knie te krijgen. Doe een bekapcursus en vraag een smid om een paar weken mee te mogen lopen om dit bekappen verder te leren en vooral ook om hoefproblemen te leren herkennen. Vraag een dierenarts of je een paar weken mag meelopen om nog meer ziekteherkenning te leren en oa wond verzorging te leren. Ga stage lopen op een endurance stal.

En heel belangrijk, welk paard kies je. Ga bij voorkeur voor een paard dat 'ruig' is opgegroeid en kan leven op weinig eten (25 kg alleen aan krachtvoer meezeulen elke maand is natuurlijk onhaalbaar). Denk aan een geimporteerde tinker, een geimporteerde criollo of geimporteerde ijslander. Die dieren hebben de eerste jaren van hun leven in het wild (of bijna wild) geleefd en weten zichzelf een stuk beter te redden dan een gepamperd nederlands paard. Daarnaast zijn die fysiek sterker (immers de zwakkeren zijn dan in de eerste paar levensjaren al overleden omdat er weinig medische zorg is geweest). Dit zijn overigens niet perse de paarden die het meest makkelijk onder het zadel zijn, kan wel hoor.

Denk goed na over je tuig, bijv een argentijns recado zadel is zo gemaakt dat je het ook als bed kan gebruiken. Dat soort dingen kunnen je tocht een stuk makkelijker.

En heb veel plezier! Waar je ook eindigt, al is het in duitsland dan nog heb je weer een stukje droom geleefd.

Super dank je wel, keuze van paard of misschien wel een ponny is heel belangrijk. Het zijn er 2 en ze moeten goed met elkaar overweg kunnen. We gaan deze dan ook niet zomaar even aanschaffen maar zullen dit doen wanneer we er klaar voor zijn en de juiste hebben gevonden.

Plezier heb ik nu al met de voorbereidingen en lukt het niet dan niet maar is het haalbaar dan gaat het ons ook lukken om te starten
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-08-16 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten binnen paar minuten geplaatst samen gevoegd.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:10

dereizger schreef:
phormicola schreef:
Zoals ik het zie zou het best kunnen werken als een langzame en zeer lange reis, inderdaad een soort nomaden bestaan. Je kunt dan uiteraard naar Mongolië gaan, maar de reis op zich wordt dan hoofddoel.
Je zou om de zoveel dagen kunnen proberen om te werken op boerderijen oid om inkomsten te genereren, mocht dat noodzakelijk zijn.

Het rijden zal nog het makkelijkst worden. Het euvel zit hem vooral in het intuïtief begrijpen van het paard. Dit duurt al jaren voor een kind, op volwassen leeftijd gaat dit nog langzamer.

De rompslomp met papieren zal ook wel te regelen zijn, maar wel veel werk.

Het is een ambitieuze droom! Maar volgens mij wel mogelijk :) Naysayers heb je altijd en ik zou ook zeker over de haken en ogen die ze bespreken nadenken. Maar laat ze je droom niet afpakken!

Dankjewel voor deze wijze woorden. Het is inderdaad een heel goed idee om af en toe op een boerderij te werken niet alleen voor inkomsten maar ook voor de rust van de paarden en eventueel de mogelijkheid voor hoefsmid tandarts dierenarts etc.
De papieren zullen inderdaad heel veel werk zijn en probeer zoveel mogelijk informatie daarin te verzamelen zodat ik niet vast ga zitten en als we vast moeten zitten misschien op een boederij bij de grens.

Niemand neemt mij droom af (heb een idee dat dit een droom van vele is) en als het echt niet haalbaar is doe ik het niet maar zolang de kans is dat dit haalbaar is doe ik er alles aan om dit te gaan doen. :j

Maar het is niet haalbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:10

Los van of het voor de paarden wel of niet haalbaar is, verdiep je eens in de veiligheid in Mongolie.
Heel eerlijk heb ik me dit idee ook een keer in mijn hoofd gehaald. Tijdens mijn zoektocht naar informatie kwam ik een artikel tegen waarin stond dat het in veel gebieden absoluut onveilig is om als reiziger alleen/met zn 2 door te gaan. Er zijn zefs gebieden waarin je met kolonnes van minimaal 10 auto's moet rijden om jezelf in te dekken..
Mij leek het ook machtig mooi. Naast dat het paard ook voor zulke afstanden getraind moet worden, is veiligheid voor mij toch het allerbelangrijkst. En die wordt in Mongolie/Rusland niet overal gegarandeerd.

Ik heb deze droom in ieder geval laten gaan.. Wie weet is er in Mongolie wel een groep nomaden met wie je een tijdje mee mag reizen. Dat is in ieder geval mijn nieuwe droom..

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:11

dereizger schreef:
BeSen schreef:

De route is nog niet uitgeschreven maar er werd gezegd 2 jaar een ander zegt 10 jaar, we nemen de tijd die we er voor nodig hebben. We gaan niet hop snel ter paard naar Mongolie.

Het gaat niet om de eindbestemming maar de reis ernaar toe.

Dat is nogal een verschil haha.
Wel echt gaaf dat jij probeert je dromen werkelijkheid te maken, hoe lastig het ook is. Zijn niet veel mensen die dat doen/proberen +:)+

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:13

Wat een waanzinnig, in de positieve zin van het woord, plan. Helemaal te gek! Alle, soms bozige reacties hier komen voort uit liefde voor het paard en zijn dus goed bedoeld ook al kan het hier en daar wel wat vriendelijker <<) ik adviseer je om eens naar de website van the long riders guild te gaan. Daar kun je veel verhalen lezen van ruiters die je in dit soort reizen zijn voor gegaan, ook in dat deel van de wereld. Als je één van hen wordt (dus je aanmeldt) dan kunnen zij je helpen met bijvoorbeeld de selectie van geschikte paarden. Als je kijkt bij de huidige reizen en voltooide reizen dan kun je doorklikken naar de riders en soms websites waar advies gegeven wordt over trainingsopbouw, voeding en alles waar je tegenaan kunt lopen, eehh, rijden, onderweg. Ik benijd een ander niet snel, maar nu.... :D laat je niets wijsmaken, als jij het een onhaalbare zaak vindt kom je daar zelf wel achter! Ik wens je heel veel plezier in je tocht naar de tocht! En het zou natuurlijk leuk zijn als we je kunnen volgen!

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 16:17

Whizz schreef:
Wat een waanzinnig, in de positieve zin van het woord, plan. Helemaal te gek! Alle, soms bozige reacties hier komen voort uit liefde voor het paard en zijn dus goed bedoeld ook al kan het hier en daar wel wat vriendelijker <<) ik adviseer je om eens naar de website van the long riders guild te gaan. Daar kun je veel verhalen lezen van ruiters die je in dit soort reizen zijn voor gegaan, ook in dat deel van de wereld. Als je één van hen wordt (dus je aanmeldt) dan kunnen zij je helpen met bijvoorbeeld de selectie van geschikte paarden. Als je kijkt bij de huidige reizen en voltooide reizen dan kun je doorklikken naar de riders en soms websites waar advies gegeven wordt over trainingsopbouw, voeding en alles waar je tegenaan kunt lopen, eehh, rijden, onderweg. Ik benijd een ander niet snel, maar nu.... :D laat je niets wijsmaken, als jij het een onhaalbare zaak vindt kom je daar zelf wel achter! Ik wens je heel veel plezier in je tocht naar de tocht! En het zou natuurlijk leuk zijn als we je kunnen volgen!

Super ga gelijk die site eens bekijken. Als het echt onhaalbaar is dan beginnen we er niet aan maar door veel andere reacties heb ik idee dat steeds meer haalbaar is en denk dat wij een droom gaan waar maken van velen.

Als zover is gaat er een website komen maar weet niet of we daar wel tijd voor hebben onderweg haha ben dan liever bezig met het paard dan met mijn computer :9

Dee_EsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:22

Denk alleen niet dat er paarden rondlopen met deze droom, al dromen die vast ook niet van dressuurproefjes en springparcoursen en dat doen we natuurlijk ook met ze.

TS, hoe groot en zwaar zijn jij en je man? Een geimporteerde Ijslander is natuurlijk een leuk idee maar hier kan je geen kerel op kwijt van 1.85m en 80kg. Paarden kunnen sowieso niet zoveel gewicht dragen dus je bepakking zal echt heel minimaal moeten zijn. Zelf leren rijden (en netjes in balans zitten) zal nog best een uitdaging worden maar een paard uitkiezen wordt ook zeker een lastige. Met de Nederlandse paarden gaat dit plan sowieso niet lukken, het gros gaat al onderuit als er een kuil in de bak is.

Ik zou denk ik kijken of ik meerdere maanden zou kunnen werken op een endurance stal of in ieder geval een plek waar er regelmatig trektochten te paard worden gemaakt waarvan de eigenaren echte paardenmensen zijn. Daar kan je heel veel van leren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:23

ik vraag me af of je alle reacties wel leest?

want een paard die zoveel kilometers loopt,verandert ook qua vorm en bouw.
hoe kan je daar bv een zadelmaker vinden om het zadel te controleren?volgens mij bestaan die niet eens daar....?

als je dan al die kilometers loopt,krijgt je paard sowieso problemen,en die izjn niet op te lossen met 2 daagjes rust.

wat doe je als een paardje plots niet meer verder kan?
een nieuw paard aanschaffen om verder te gaan werkt niet,want ook voor de paarden vraagt dit jaren training.....

je onderschat alles en hebt echt geen realistisch beeld van wat een paard kan en waar het voor gemaakt is.

een paard is gewoon niet gemaakt om 10 000 km te stappen.

als je echt een dierenliefhebber bent,sleur je geen paard mee in zo'n 'dromen',want zoals iemand al zei,geen enkel paard doe je hier een plezier mee en geen enkel paard kan zoiets doorstaan zonder problemen,hoe rustig je het ook wil gaan doen,zoiets is niet gemaakt voor een paard,en daar kan je niet omheen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:24

Ik vond t echt knap hoe sommige posts met kritische vragen gewoon worden genegeerd......

tengeltje11

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:26

net dit idd!
enkel de post met mensen die 'wauw' en 'hoe leuk' zeggen,krijgen respons.de rest wordt genegeerd....

heel simpel,als je echt dierenliefhebber bent,verdiep je dan eerst in het paard.dan zal je gauw tot het besluit komen dat een paard daar echt niet voor gemaakt is.

en leren paardrijden in een manege kan je echt niet vergelijken met wat jullie van plan zijn.in een manege ga je ook niet leren wat je allemaal nodig hebt op zo'n reis.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:29

Dit soort trektochten zijn in Noord Amerika natuurlijk ook wel gedaan hè.. Dus zo onrealistisch is het niet.. ook zijn veel dingen die wij extra meenemen gewoon luxe.. als ik een week weg ga neem ik 7 schone onderbroeken mee.. maar met zo'n toch is dat natuurlijk alleen maar extra bagage.. met de mongol derby hebben ze 5 kilo bagage inclusief zadel voor 10 dagen.. dan moet je met het dubbele toch een heel eind komen..

Ik denk dat je goed moet kijken naar werk paardenras je meeneemt.. De gemiddelde kwpn is denk ik niet geschikt.. maar met een noriker, merens etc kom je veel verder..

Je zal van Nederland naar Duitsland gaan.. ik denk dat je daar best zonder gezondheid verklaring de grens over kunt.. maar ik zou t zekere voor het onzekere nemen en die gewoon wel regelen..
Dan zul je door Duitsland naar polen/Tsjechië gaan.. Daar heb je een nieuwe verklaring nodig omdat je langer dan 10 dagen in Duitsland bent..
Dan de grens met wit Rusland/Oekraïne.. Daar heb je ook weer een verklaring nodig..
En dan heb je de grens met Rusland.. eventueel nog met Kazachstan..

Je moet op je visum letten en dit van te voren regelen.. zeker omdat je in bv Rusland een hele lange tijd zult zijn..
Ga ook na welke regels er in dat soort landen gelden voor het trekken te paard..

Hou rekening met het klimaat.. in Mongolië/Rusland geldt een landklimaat.. winters zijn daar dus zeer koud terwijl zomers erg warm zijn.. Waarschijnlijk is het verstandig om na een bepaalde tijd van paard te wisselen.. een merens zal het prima doen tot aan Rusland.. maar wanneer je in een klimaat komt dat het echt niet gewend is, is het misschien slim om over te stappen op een meer inheems ras..

Kijk documentaires over dit soort trektochten, lees boeken.. Doe enkele cursussen zoals bv over het onderhoud van de hoeven, lees je in over de landen en bedenk dat er in Rusland, Kazachstan en Mongolië heel anders met paarden omgaan dan hier..

Succes met alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:31

tengeltje11 schreef:

hoe kan je daar bv een zadelmaker vinden om het zadel te controleren?volgens mij bestaan die niet eens daar....?

Misschien op te lossen met een boomloos zadel?

als je dan al die kilometers loopt,krijgt je paard sowieso problemen,en die izjn niet op te lossen met 2 daagjes rust.

Ts geeft aan dat ze er zo lang over kunnen doen als ze willen.. Paar dagen rijden paar dagen rust, dat doet toch ieder paard?

een nieuw paard aanschaffen om verder te gaan werkt niet,want ook voor de paarden vraagt dit jaren training.....

je onderschat alles en hebt echt geen realistisch beeld van wat een paard kan en waar het voor gemaakt is.

als je echt een dierenliefhebber bent,sleur je geen paard mee in zo'n 'dromen',want zoals iemand al zei,geen enkel paard doe je hier een plezier mee en geen enkel paard kan zoiets doorstaan zonder problemen,hoe rustig je het ook wil gaan doen,zoiets is niet gemaakt voor een paard,en daar kan je niet omheen.

Misschien is het een idee om de paarden een paar jaar van te voren aan te schaffen, daar lessen mee te nemen en vast kilometers te gaan maken. Zo leer je de paarden ook gelijk kennen en train je ze om afstanden af te leggen.
Nogmaals TS, echt een prachtig geweldig plan, en als ik de mogelijkheid had, zou ik zo met je meegaan.
Maar nogmaals; verdiep je ook echt in de veiligheid voor jezelf in dit soort landen als je zulk soort reizen alleen / met zn 2 gaat maken..
Dit is niet om je tegen te houden of van het idee af te praten, maar meer om verder te kijken of te focussen op of de paarden het al dan niet aan zouden kunnen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:31

Wow, ik vraag me echt af hoe sommige mensen verder komen in het leven, zonder ambitieuze dromen. Misschien dat niet alles in de exacte vorm gegoten kan worden zoals ze dat heeft beschreven, maar voor alles valt toch een aanpassing te verzinnen? Het idee om in elk land andere paarden te huren vond ik bijvoorbeeld een heel goed idee en zo zijn er wel meer ideëen om het haalbaar te krijgen. Van 'kan niet' is nog nooit iemand verder gekomen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:36

tengeltje11 schreef:

Misschien op te lossen met een boomloos zadel?

Ts geeft aan dat ze er zo lang over kunnen doen als ze willen.. Paar dagen rijden paar dagen rust, dat doet toch ieder paard?

een boomloos zadel zit sowieso al minder qua drukverdeling(ook met diverse systemen en pads e.d.,dus dat zou ik sowieso niet aanraden.

rusten en trekken en rusten en ...prima,maar wat bij een serieuse blessure die niet in 2 dagen rust over is?
wat bij zh opname?wat bij een maand boxrust?wat bij.....?

en dat voor iemand die niets van paarden kent?

sorry,tuurlijk mag je dromen,maar je moet het een beetje realistisch houden;
dat je vertrekt met zo'n onzekerheden voor jezelf toe,ok,prima,maar sleur daar geen onschuldig paard in mee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:39

Even de knuppel in het hoenderhok gooien moet het TE paard... kan het niet ACHTER het paard?
Aantal problemen blijft dan uiteraard bestaan en je beperkt de wegen waar je overheen kan, paard aan de hand of onder het zadel kan over kleinere paadjes dan een paard met wagen.
Leren mennen is ook niet makkelijk, maar aangezien je achter het paard zit zit je in iedergeval niet met het probleem dat je niet netjes zou kunnen zitten etc.

Blijven er nog uitdagingen genoeg over om te bedenken hoe je die gaat oplossen en de vraag is of ze allen oplosbaar zijn, maar... voor zo'n afstand zou ik kiezen voor mennen.

2 span voor de wagen met daarachter 2 reserve paarden? Dan kan je ook meer spulletjes meenemen, met wat handigheid en lichte wagen kan je op de wagen slapen en lig je van de grond en droog...