Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:25

Op de eerdere post, je zou als je de ruimte en het geld hebt een paddock met heuvel maken waarin je je paard zet om te oefenen, en waar je ook rijdend overheen kunt klimmen. Dat dan opbouwen(eerst eenhalfuurtje los in de paddock, een keertje een paar minuten rijden t/m een aantal uur/dag in de paddock los en afwisselend(dus niet alleen over de heuvel, maar ook over de iets vlakkere stukken grond; dat zal je onderweg ook hebben) 1 uur of langer rijden.

(Ik moet wel zeggen dat ik geen ervaring heb met paarden voor zulke tochten voorbereiden. Maar lijkt medat hij zo wel de spieren leert te gebruiken op een best leuke manier.)

Ik vind je plan trouwens heel gaaf, als ik wat ouder ben wil ik ook een aantal trektochten(kort en lang) gaan maken. Maar dan blijf ik lekker in Nederland, geen gedoe met grensovergangen en zo ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:40

mystery1980 schreef:
afgelopen zomer een buitenrit gemaakt in frankrijk bij een nederlander. Hij importeerde veel paarden vanuit Nederland naar frankrijk en vertelde dat hij veel ellende had met blessures. De nederlandse paarden zijn het hoogteverschil in de Bergen niet gewend. Denk dat jij hier vanuit Nederland naar Zwitserland ook mee te maken zal krijgen, heb je al over deze andere belasting van spieren en pezen nagedacht? Ga je hier op een speciale manier voor trainen?

Ik zou zeggen ga trainen in Hargen, hoge duinen en super mul, echt héél zwaar voor een paard. Daar kan geen dressuurtraining tegenop. :+

Marije_jiplover

Re: Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:59

Duinen zijn wel zwaar, maar niet te vergelijken met rotsachtige ondergrond die je veelal in de bergen treft.
Diep wegzakken in duinzand vs stevige rotsachtige ondergrond is ook weer een heel andere belasting van pezen, banden, gewrichten...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:09

Net als voor een fietstocht gaat het met paarden. Een goede basisconditie en verder trainen ze onderweg. Goed luisteren naar wat je paard aangeeft, en dan reageren. Trainen heeft zeker zin, maar dan voor andere dingen. Zoals eerder al werd gezegd, paarden krijgen door dat ze niet 's avonds terug naar huis gaan, hoe pakken ze dat op? Of voor jezelf, hoe los je problemen die je onderweg tegenkomt op zonder stress voor je paard? Hoe reageren jullie als het dagen regent? of juist heel heet is. Wat is voor je paard een goed ritme, langere rijtijden of juist vaker stops inlassen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:19

mystery1980 schreef:
afgelopen zomer een buitenrit gemaakt in frankrijk bij een nederlander. Hij importeerde veel paarden vanuit Nederland naar frankrijk en vertelde dat hij veel ellende had met blessures. De nederlandse paarden zijn het hoogteverschil in de Bergen niet gewend. Denk dat jij hier vanuit Nederland naar Zwitserland ook mee te maken zal krijgen, heb je al over deze andere belasting van spieren en pezen nagedacht? Ga je hier op een speciale manier voor trainen?

Hier wil ik graag op inhaken. Ik denk dat als TS het gewoon rustig opbouwt haar rit, er weinig aan de hand zal zijn. Want een merens is een super sterk paard met flinke botten en goede spieren / pezen.
Onze twee paarden hebben de overgang naar Frankrijk perfect gemaakt. Een merens is een Frans Pyrenees bergpaard en met alle respect de kwpn-ers leggen het ver af als het gaat om de hardheid van hoeven, benen etc. Ik verwacht dat haar merens net als die van ons zich als een vis in het water zal voelen als het gaat klimmen over de kleine weggetjes, stenen etc. Alleen ijzers is wel een echte must, anders gaat het hem niet worden.

Nederland is een land dat voor merens eigenlijk een heel ongezonde omgeving is gezien het vette eiwitrijke gras. Als TS gewoon met verstand en beleid rijdt rekening houdend met het opbouwen van de longcapaciteit van haar paard verwacht ik weinig problemen. Met dat laatste bedoel ik dat als paardje na een galopje bergopwaarts even buiten adem is, dan laat het maar eventjes puffen en stilstaan. Doen wij ook en het stilstaan zal minder en minder nodig zijn naargelang de rit vordert.

Ik denk wel dat het goed is om vitamine E of iets anders mee te nemen ter ondersteuning van de spieren. Dat kan altijd overlegd worden met een dieren arts.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:06

Heel leuk dat je een trektocht wil doen! Ik wil wel even inhaken op een 'paardenmes', kijk op verschillende sites welk mes je bij je mag dragen.. In duitsland zijn ze erg streng en in zwitserland ook..

Zwitserland hoort niet bij EU en wordt je dus bij grens gecontroleerd, op alles. Erin of eruit? Je wordt gecontroleerd.

Gezondheidsverklaring voor naar Duitsland heb je nodig en voor naar Zwitserland ook, (ik weet niet hoelang die geldig zijn en of je 1 gebruikt of in iedere land 1) alle inetingen ook, ook voor jouzelf is goed. En ik weet het niet zeker maar volgens mij moet je bewijzen kunnen dat het jou paard is, en dan bedoel ik niet alleen jou naam vermeld in paspoort.

Ik zou een kleine vliegenspray meenemen en een rijvliegedeken, die vliegendeken met zadeluitsparing kun je opvouwen.

Waar denk je langs te rijden?
Ik woon aan de grens van oosterijk, duitsland en zwitserland.
Als je bij mij voorbij komt (of in de buurt) dan kan ik misschien een klein weide plaatsje regelen, of voor nacht een box.

En houd rekening dat we hier geen zandpaden hebben maar paden met scherpe stenen.. En als ze nieuwe paden aanleggen leggen ze heel vaak ook grote stenen.. Je ijzers moeten er voor gemaakt zijn omdat ze anders te snel aflijten, en alsje onderweg een hoefsmid nodig hebt.. Vele mensen hebben hier de ervaring dat hoefsmeden en hoefverzorgers niet voor 1 paard langskomen.. Helaas maak ik die ervaring ook mee..

Wat je voor nood mee nemen kan is hoefschoenen die jou paard passen en gereedschap om ijzer weg te halen (denk aan kniptang en vijl en tang om ijzer onder hoef weg te trekken).

Het zal je maar gebeuren wegen een verstapping of je paard blijft haken, dat je ijzer er half onder weg is, en scheef en verdraaid? Denk jij dat je nog verder kan rijden? Daarom deze opgenoemde dingen meenemen, alles voor nood. Dan kun je altijd nog verder rijden en onderweg een hoefsmid regelen.

Hoe ga je het doen als je paard middenweg kreupel wordt? Dat gaat erg veel geld kosten om je paard op te laten halen.

En in zwitserland moet je volgens mij borg betalen.

Maar verder erg leuk dat je een trektocht wil maken!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:16

Zwaar gereedschap of hoefschoenen is niet mee te nemen als je met 1 paard gaat, veel te zwaar en te omvangrijk allemaal lijkt mij? Juist die dingen zul je ter plaatse moeten oplossen, dat is dan de uitdaging. En ja, als je paard kreupel wordt of iets anders krijgt, zul je op die plek een tijdje vastzitten, dat hoort erbij!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:16

Arabesk schreef:
Kleine aanvulling op eerdere misinformatie. Het paard dat het niet redde was niet mijn paard maar die van arno. Ze was toen al tegen de 20 en bleek bij thuiskomst na onderzoek Door veearts artrose te hebben, verleden als springpaard heeft daar aan bijgedragen. Hoefschoenen voor dat paard gekocht.

Ze is recent overleden en kon nog lang bereden worden. Dus graag eerst even informeren voordat iemand iets uit tweede hand gaat lopen mekkeren.

Ik kan er ook niets aan doen dat ik slechts overneem wat je toen schreef :+
Bovendien zie ik het probleem ook niet.
Split is gewoon rotspul en TS zal daar ook tegenaan lopen.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:13

josien_m_ schreef:
Zwaar gereedschap of hoefschoenen is niet mee te nemen als je met 1 paard gaat, veel te zwaar en te omvangrijk allemaal lijkt mij? Juist die dingen zul je ter plaatse moeten oplossen, dat is dan de uitdaging. En ja, als je paard kreupel wordt of iets anders krijgt, zul je op die plek een tijdje vastzitten, dat hoort erbij!

Het zijn drie belangrijke dingen om mee te nemen om je trektocht, kniptang(kun je hoefijzer ook mee wegtrekken), vijl en hoefschoenen. Hoefschoenen zijn niet zwaar en kan je aan je rugzak vastmaken.

Je wilt niet midden op een berg een verbogen ijzer met je blote handen eronder wegtrekken, en zeker weten wil je niet overnachten op een berg.
Zonder toestemming mag je ook niet overnachten, je kunt hoge boetes krijgen.

Ze moet de belangrijkste dingen meenemen, dit om onderweg zoveel als mogelijk vlekkenloos te laten verlopen.

Ik ken me hier uit en ik kan je zeggen, in het bos wil ik hier niet overnachten..

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:36

Als laatste reactie: kijk eens naar de trektocht van Amerika naar Canada op mustangs..... Netflix..... Het is een documentaire.... Waarin je kunt zien wat een trektocht betekent...... ( ben ff de titel vergeten)...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 23:51

Monmaster schreef:
Als laatste reactie: kijk eens naar de trektocht van Amerika naar Canada op mustangs..... Netflix..... Het is een documentaire.... Waarin je kunt zien wat een trektocht betekent...... ( ben ff de titel vergeten)...

Hij heet unbranded ik heb hem ook gezien en vond hem goed echter heb een paar keer moeten slikken niet alles Was tof!

Ik wens je veel succes en verkijk je niet op berg grond. Ik zou zeggen neem je paard mee naar een bergrijk gebied en oefen daar :j

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:26

Ik heb nog iets om aan je lijstje toe te voegen. Ik had op een gegeven moment geen droge sokken meer over :/ máár als jij bij mensen thuis slaapt, kun je daar natuurlijk drogen.

Mijn pony kon slecht slapen op al die nieuwe plekken, en kreeg toen ontzettend ontstoken ogen. Ik heb er voor gekozen om haar op te laten halen, maar dat is meer omdat ze nog erg jong is. Zo iets kan er wel voor zorgen dat je een tijdje vastzit op dezelfde plaats. Doorlopen was bij mij echt geen optie.

Ook heb ik 2x een dag achter elkaar 12 km extra moeten lopen. Omdat een slaapplek niks van zich liet horen.
De eerste dag had ik toen vuur nodig voor mijn eten, omdat m'n lucifers zeiknat waren en mijn aansteker kapot. De volgende dag moest ik dus in één ruk door naar een slaapplek verder.