auto's die niet afremmen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:33

Ik rem ook niet af, ik laat het gas los en haal met afstand in. Rem je dan verspil je en onnodig benzine, en daarbij moet je erna weer optrekken wat zeker met mijn sportieve auto behoorlijk veel geluid maakt en nog eens benzine verspilt. Laat ik de auto daarentegen in een hoge versnelling voorbij rollen maakt ze minder geluid. Zie ik een paard dat niet op de weg thuis hoort, bv. eentje die duidelijk gestrest is dan haal ik pas in als ik de gehele andere weghelft ter beschikking heb, geen zin om midden op straat verzekeringswerk te doen omdat er een deuk in mijn mijn zit. Zelf houd ik in het verkeer nog wel eens mijn zweepje aan de linkerkant recht opzij. Dit pikken automobilisten direct op als 'personal space' en houden dan ook mooi zijdelings afstand. Tot nu toe zowel met automobilisten, vrachtwagens, bussen en crossmotoren in het bos nog nooit een asociale actie beleefd, eigenlijk doen ze allemaal moeite om je zo goed mogelijk te respecteren. Zodoende doe ik dat ook door met correct harnachement en een paard dat zo goed mogelijk getraind is naar buiten te gaan.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:55

Anna79 schreef:
Het is denk ik ook een stukje bewustwording, immers als paard en auto elkaar raken hebben we allemaal een heel groot probleem #)
Vandaar dat ik me afvraag hoe er in het verkeersexamen aandacht aan wordt besteed. Iemand die toevallig bij het CBR werkt die dat weet?
Ik houd het er voorlopig op dat ik midden op de weg ga rijden als iemand me te snel nadert, op het moment dat ze afremmen ga ik in de berm en groet vriendelijk in de hoop dat ze er iets van opsteken :))

ik heb laatst praktijk examen gedaan en heb het toevallig nog met de examinator erover gehad dat hoe je moet reageren als je een paard wilt inhalen... en 2 paard lengtes afstand houden en snelheid minderen doe je dit niet vorm je een gevaar en daar kan je dus op zakken ... :j

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:57

CharlotteJay schreef:
Anna79 schreef:
Het is denk ik ook een stukje bewustwording, immers als paard en auto elkaar raken hebben we allemaal een heel groot probleem #)
Vandaar dat ik me afvraag hoe er in het verkeersexamen aandacht aan wordt besteed. Iemand die toevallig bij het CBR werkt die dat weet?
Ik houd het er voorlopig op dat ik midden op de weg ga rijden als iemand me te snel nadert, op het moment dat ze afremmen ga ik in de berm en groet vriendelijk in de hoop dat ze er iets van opsteken :))

ik heb laatst praktijk examen gedaan en heb het toevallig nog met de examinator erover gehad dat hoe je moet reageren als je een paard wilt inhalen... en 2 paard lengtes afstand houden en snelheid minderen doe je dit niet vorm je een gevaar en daar kan je dus op zakken ... :j

Top! Ik bied me met paard bij deze aan om door die examens heen te rijden

Mette

Re: auto's die niet afremmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:01

Ik vraag me altijd af of er ook mensen zijn die een automobilist bedanken als ze je normaal passeren?

Ik heb ook wel eens iemand die voorbij raast, maar meestal remmen ze netjes af en dan rij ik echt niet midden op de weg. Ik steek dan ook (bijna) altijd mijn hand op om te bedanken.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:07

xxdomiixx schreef:
Of je doet netalsof dat je je paard niet onder controle hebt :p dan durven ze er niet langs bang voor krasjes :)

Dit doe ik ook wel eens, haha!
Ik stel mn paard ook altijd richting auto, zodat ze in ieder geval van de auto wegdraaien. En ik doe mn arm altijd op en neer, de meeste auto's gaan dan wel langzamer gelukkig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:05

CharlotteJay schreef:
Anna79 schreef:

2 paardenlengtes afstand houden?
Zo breed zijn de wegen echt niet.

Als ik met de menwagen ben moeten op veel plekken zowel ik als de auto de berm in.
Dan gaat 4 meter ertussen echt niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:12

Als ze me netjes passeren steek ik altijd mijn hand omhoog en ik knik met mijn hoofd met een glimlach :j Of ik steek mijn duim in de lucht. Het komt ook regelmatig voor dat mensen met de auto achter mij blijven rollen omdat ze weinig overzicht hebben. Zie ik dat de weg voor me vrij is en er komt geen tegenligger, dan gebaar ik naar mijn "volgers" dat ze er rustig voorbij kunnen. Dat wordt van hun kant ook zeker gewaardeerd.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:15

CharlotteJay schreef:
Anna79 schreef:

2 paardenlengtes afstand houden?
Zo breed zijn de wegen echt niet.

Als ik met de menwagen ben moeten op veel plekken zowel ik als de auto de berm in.
Dan gaat 4 meter ertussen echt niet lukken.

excuse maakte foutje heb mn theorie even open geslagen en dit staat er,, wel heb ik geleerd om snelheid te minderen
Citaat:
Je dient als automobilist goed rekening te houden met ruiters en geleiders van rij-, trekdieren
en vee. Zij behoren tot de bestuurders. Wanneer je een ruiter wilt passeren, zorg dan voor
voldoende tussenruimte (ongeveer 1.50 meter). Je kunt vooraf niet inschatten hoe het paard
zal reageren wanneer je het passeert en of je al opgemerkt bent door het paard en de ruiter.

salisky_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 09:00

Unleash schreef:
Vorige week raasde een auto mij (ik was aan het mennen met een jonge pony met een marathon/recreatiewagen) voorbij met meer dan 60 km per uur op een smalle weg. Ik tilde mijn zweep op en neer om te gebaren dat ik haar snelheid niet gepast vond. Ik had oog contact met haar, maar ze remde niet af. Ik keek haar boos aan en haalde mijn armen verontwaardigd op. Toen stak ze haar tong uit en keek expres scheel. Daarna toeterde ze nog een paar keer na.

Mijn bloed kookt nog steeds...

Wat n trut, hier wordt ik echt boos van!

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:29

Oh ja hoor, hier in de polder hebben we ook bestelautootjes van jonge lui, die geven vaak extra gas als ze je passeren of ze toeteren er een keer bij. Gelukkig heb ik een onverstoorbare pony. Gelukkig zijn we tot nu toe nog niet geraakt door een auto.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:39

CharlotteJay schreef:
excuse maakte foutje heb mn theorie even open geslagen en dit staat er,, wel heb ik geleerd om snelheid te minderen
Citaat:
Je dient als automobilist goed rekening te houden met ruiters en geleiders van rij-, trekdieren
en vee. Zij behoren tot de bestuurders. Wanneer je een ruiter wilt passeren, zorg dan voor
voldoende tussenruimte (ongeveer 1.50 meter). Je kunt vooraf niet inschatten hoe het paard
zal reageren wanneer je het passeert en of je al opgemerkt bent door het paard en de ruiter.

Ik was al aant zoeken, want ik wist dat er tegenwoordig meer aandacht voor is.
Ook vanuit verschillende politiebureau's wordt tegenwoordig aandacht gevraagd voor ruiters. Een paard is nou eenmaal geen metalen voertuig, maar een levend wezen...en ik denk dat de meeste ruiters ook niet vragen om stapvoets te passeren met de motor uit, maar een beetje rekening houden met elkaar moet toch niet zoveel gevraagd zijn. Net als dat de meeste ruiters ook rekening proberen te houden met de andere weggebruikers

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:48

Mijn paard is een beetje raar, als een auto met 120 km per uur vlak langs ons af rijdt geeft hij er niks om. Maar gaat deze afremmen, in de berm rijden, of nog erger, stilstaan, dan vertrouwt hij het niet meer en durft hij er niet meer langs...

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:58

Alleen met je paard langs de weg gaan rijden als je het onder controle hebt en het jou vertrouwd.
Je bent net als een automobilist een bestuurder.

Jonge paarden moeten het uiteraard leren, maar doe dit dan samen met een ervaren paard op rustige tijdstippen en op wegen waar je zelf kan uitwijken indien nodig en het verkeer van ver aan ziet komen.

Wuiven naar automobilisten/trekkerchauffeurs om ze te laten afremmen valt bij velen slecht, komt arrogant over en werkt hier in de omgeving zelfs averechts.
Kijk om je heen en ga in een inrit oid staan als je verkeer aan ziet komen.

Wat ik altijd doe is de bestuurder bedanken als deze fijn afstand houd en rustig langsrijd, door te knikken met mijn hoofd of mijn hand op te steken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:02

Nooit last van, ga altijd de berm in, en als ik op een stukje rij waar de berm of heel slecht is of er zit een gat wacht ik altijd even. Als ik ineens opzij ga is het voor een automobilist ook wel schrikken denk ik.

Bang zijn mijn paarden totaal niet, staan naast een loonbedrijf dus zij zien dagelijks machines waar je u tegen zegt :+.

Ik heb wel een schurfthekel als mensen achter mij blijven rijden. Ik gebaar dan altijd dat ze er langs mogen, maar volgens mij gebaar ik soms Chinees..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:06

Ik wuif wanneer een paard al uiterlijk vertoon heeft van onrust, zoals dribbelen, opzij springen, kont intrekken en dergelijke. Dan begrijpen ze 99% van de tijd prima waarom ik vraag om af te remmen en gaat dat zonder problemen.

1x gehad dat een soort bestelbusje type renault kangoo echt tot tegen de staart van mijn tinker ging duwen, die daarop in paniek naar voor schoot uiteraard. We stonden met 2 paarden te wachten om een druk kruispunt over te steken en de auto achter ons had 0,0 geduld. Dat hij graag rondvliegt boeit me niet, als ik slecht overzicht heb over een kruispunt dan wacht ik liever wat langer en veilig oversteken dan plots moeten haasten omdat er toch een auto aan blijkt te komen.
Nadat de tinker dus begon te dribbelen en stressen ging die man ook nog een keer bijkomend claxoneren en brullen dat we moesten oprotten. Tinker zat nét niet op dat kruispunt tussen het nietsvermoedende verkeer door zijn acties, ondanks dat zijn beste maatje en bomproof paard erbij was. Op momenten dat je dit type aso tegenkomt kan je eigenlijk bitter weinig als gewoon het beste er van maken. Heb wel nog steeds spijt dat ik die kerel niet heb aangegeven bij de politie...

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:00

En... geslaagd Charlotte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:25

Brainless schreef:
Ik snap niet dat mensen met een vers paard zomaar de weg op gaan terwijl hij thuis nog aan de dros gaat als er een bal door de bak rolt.

Dat doet die van mij nog steeds, maar verkeer is geen probleem ;) Ik vind het verkeer dan ook iets compleets anders dan een "simpele schriktraining" in de bak. Die van mij vond dat vele male spannender dat de dingen die we op de weg tegen gekomen zijn.

Ik vind het altijd lastig, want hoe moet je een paard verkeersmak maken zonder de weg op te gaan?
Die wordt echt niet niet bang voor auto's als jij 'm leert hoe hij langs een plastic zak moet lopen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:31

Wel als je leert dat jij als begeleider de stabiele factor bent en het paard bij jou blijft en op jou vrtrouwd wat er ook gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:04

Ja maar toch, zo'n groot voertuig dat lawaai maakt is wel even iets anders... Bedoel het niet aanvallend hoor, bij die van mij is het ook zo gegaan zoals jij zegt, op vertrouwen.. Maar wat als je nou echt zo'n paniekvogel hebt? Ben gewoon benieuwd hoe je die aan auto's laat wennen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:09

Anoniem schreef:
Ja maar toch, zo'n groot voertuig dat lawaai maakt is wel even iets anders... Bedoel het niet aanvallend hoor, bij die van mij is het ook zo gegaan zoals jij zegt, op vertrouwen.. Maar wat als je nou echt zo'n paniekvogel hebt? Ben gewoon benieuwd hoe je die aan auto's laat wennen

Als je paard je echt vertrouwd dan zal hij ook bij andere panieksituaties bij jou blijven.

Ik doe niet echt schriktraining zoals men dat nu doet.
Wel veel lange lijnen op het erf, langs de bladblazer/hogedrukreiniger, toeterende auto, over plastic/piepschuim, en zo ook langs de weg.
En ja, bij de ene gaat het veel sneller dan bij de ander.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:12

Anna79 schreef:
En... geslaagd Charlotte?

Ja sinds 17 oktober mn rijbewijs

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:10

Gefeliciteerd *\o/*