Hoe in te halen op ruiterpad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:45

Ik vind het juist fijn als inhalers zo snel mogelijk voorbij zijn (dus in een drafje). Mijn paard kan nogal nijdig reageren op voorbijgangers/achterliggers (ik rijd ook met een rood lintje) en ik hou hem dus goed mogelijk bezig zolang mensen aan het passeren zijn zodat hij wel wat anders te doen heeft dan zijn achterbenen rond te slingeren.

Maar dan is het redelijk irritant als mensen zijn sjacherijnige hoofd zien (oren zo plat mogelijk in de nek) en dan (naast je stappend) een gesprekje beginnen, zo van 'nou, die is ook niet met zijn goede hoef uit zijn box gestapt' :) .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:47

@turtlito: dan zou ik dat aangeven op t moment dat andere je aanroepen om te passeren.
Iets van " ja is prima, maar draaf maar vlot door want hij is niet zo lief naar andere/vreemde paarden".

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:51

Wat ben ik blij met n paard die het allemaal geen zak uitmaakt. :D

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:53

Waar ik wel eens een buitenrit ga maken zijn de regels: Passeren van tegemoet komende ruiters in stap. Inhalen van andere ruiters moet de groep halt houden en de andere ruiter in stap passeren. De begeleider van de ritten zei toen ook een keer tegen de andere ruiter. Even een moment nu kun je niet passeren, op het volgende stuk zullen wij stoppen en kun je ons in stap voorbij gaan. Wel lekker duidelijk zo.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:59

Sonja schreef:
Passeren vanuit tegengestelde richting doe ik in stap. Inhalen in draf, na aanroepen en als de omstandigheden dat toelaten (breedte pad, even kijken hoe het andere paard reageert etc). En als dat niet kan, verzoek ik de ander om even halt te houden zodat ik in stap kan passeren. Dan haal ik in en draaf ik pas weer aan als dat verantwoord kan. Ik zal wel altijd nog even omkijken om zeker te weten dat de ander het paard in de hand kan houden. Ik wil iemand anders niet in gevaar brengen, en heb zelf ook weinig zin in een op hol geslagen bok op m'n kont te krijgen.
Als ik zie dat de andere onvoldoende controle heeft om in te halen, rij ik al dan niet gezellig een eindje mee op en pas ik m'n route aan. Kleine moeite hier.

Als iedereen dit nou gewoon zou doen, zou het er een stuk gezelliger en veiliger op worden ;).

We zijn allemaal bezig met dezelfde hobby, hoe moeilijk is het om even rekening met elkaar te houden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:01

Niet iedereen kent de betekenis van een rood lintje.

Ingehaald kunnen worden in alle gangen is te leren, wij staan op een stal waar ook een renbaan naast ligt. Als je daar regelmatig rijdt met andere paarden die je tegemoet komen of inhalen in alle gangen dan kun je daarna buiten in het bos alles tegenkomen en gebeurt er niks, omdat ze er niet meer van op kijken.

Als ik buiten rijd passeer ik in stap, en draaf ik pas weer weg als ik op ruime afstand ben. Ik kijk ook altijd nog even achterom voor de zekerheid.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:03

Ik heb zo een paard die opgefokt raakt van een paard dat van achter aan komt draven. Ik heb dan ook het liefst dat ze ruim voor het passeren in stap over gaan en even roepen dat ze in willen halen. Dan bereid ik mijn paard voor en kunnen ze in stap of draf passeren.
Ik doe dit zelf ook altijd. Eveneens ruim van te voren gaan stappen als je iemand in tegengestelde richting tegen komt.

MyrtheJ

Re: Hoe in te halen op ruiterpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:20

Ik ben wel benieuwd wat jullie verstaan onder ruim van te voren gaan stappen en pas als het weer kan verder draven? 20, 50, 100m?

Heb ook wel eens een boze ruiter gehad. Ik reed er nog 50m achter in een rustig sukkeldrafje, wilde net aanroepen en over gaan in stap maar de ruiter was al woest aan het roepen hoe ik het in mijn hoofd haalde zo dicht bij te komen in draf......

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:24

Ik gok wel meer dan 100 meter, maar dat vind ik zo moeilijk inschatten. Ik kijk wel altijd goed naar de reactie van ruiter en paard. Als ik het idee heb dat het een onbevestigde combinatie is (paard druk en/of ruiter gespannen) dan hou ik eerder in en draaf ik ook pas aan als ik uit het zicht ben. Scheelt dat ons paard een hele vlotte stap heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:48

Ik draaf door tot aanroepafstand. Dus dat zal een 20-30 meter zijn. 100 meter overschreeuw ik echt niet. En bij tegemoet komen houd ik dezelfde afstand aan. Tenzij ik zie dat een paard er echt heel veel moeite mee heeft.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:24

De eerste keer dat ik met mijn vorige verzorgpaard een ander paard tegen kwam wist ik ook niet hoe hij zou reageren. Dat aangegeven en zelf zacht doorstappen. Toen ze er iets voorbij was vroeg ze of ze kon draven, ze zou in direct weer stappen als mijn paard moeilijk deed.

Paard wilde er achteraan, maar doordat ik hem tegen kon houden kwam er een soort piaffe uit. Meisje vroeg direct of ze moest stappen, maar dat hoefde niet. Ze bleef wel netjes achterom kijken of het goed ging.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:09

Ik blijf draven tot ongeveer 10-20 meter erachter gok ik, dan ga ik stappen, begroet ik en vraag of ik mag passeren. Ik heb niet het idee dat mensen mij horen als ik al eerder aanroep, maar soms kijkt het paard al wel eerder achterom en dan weet de ruiter vaak ook gelijk van mijn aanwezigheid.

Inhalen doe ik in stap, tenzij draf gewoon makkelijker is voor beide partijen. Daarna vraag ik of ik weer gelijk mag wegdraven en meestal is dat goed, maar ook een keer meegemaakt op een lang pad dat de ruiter vroeg of ik wilde wachten tot we uit zicht waren. Dat gaat natuurlijk lang duren als we allebei blijven stappen... Dus op iets verdere afstand waarvan ik inschatte dat het kon, weer weggedraafd. Een hele groep zou ik na overleg toch ook wel het liefst in een drafje inhalen.

Als een ruiter vanaf de andere kant mij tegemoet rijdt, ga ik ook zo'n 10 meter ervoor stappen en draaf daarna gelijk weer door. Als ik zie dat de andere ruiter geen aanstalten maakt om te stappen, draaf ik ook gewoon door.

Op de ruiterkaarten van deze omgeving staat dat je iedereen in stap moet passeren.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:38

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:44

Ik passeer vaak in stap maar ook een rustig drafje. Op strand wel eens gehad dat een manege galopperend op ons afkwam. Niet echt geslaagd -O-

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:49

Lifaya, nou daar zou ik ook niet echt blij van worden. Asociaal gedrag onder paardenkenners trouwens, je zou toch verwachten dat die beter moeten weten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:33

Helaas, die maneges zijn gewend om zodra ze het strand op komen te galopperen. Die paarden doen het ook zelf. Ik had een ontzettend opgefokt paard onder mij dus ik ben maar snel de andere kant op gegaan richting duin want anders gebeurde er ongelukken.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:23

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:23

Er is een ruiteretiquette te vinden op deze
pagina