Nut ruiterbewijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:27

Shar_Angel schreef:
Indertussen heb ik mn ruiterbewijs gehaald. en... de verzekering gaat er zeker niet af! ik heb het bij de SRR voorgelegd en ook mn examinator zij dat het gewoon blijft.

Het is nu een ander soort verzekering. Eerst was het een aansprakelijkheidsverzekering, die keert uit als je met je paard in het verkeer schade veroorzaakt. Nu is het een ongevallenverzekering, die keert uit als je zelf blijvend letsel oploopt door een ongeluk met je paard in het verkeer.

elenaMM77

Re: Nut ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:55

moest van de zomer wel lachen eigenlijk hoor..

ik rijd bij een manage waar de groep al jaren rijd.. door het tijdstip (van 19.00h - 20.00h) gaan ze dus al vrij vroeg in het jaar buitenritten maken.. van het moment dat het licht genoeg is, tot het moment dat het te donker wordt.. daarna worden de gewone lessen weer hervat.

op een gegeven moment kon de instructrice niet.. Er was nog een heel gestechel, want slechts 1 van ons had een ruiterbewijs en de groep was 9 groot.. We mochten dus niet op buitenrit, want er mochten slechts 4 ruiters mee op 1 met ruiterbewijs..

met andere woorden, het maakte niet uit dat men al jaren in die groep reed, dat er nooit wat gebeurd was en dat diegene met ruiterbewijs echt niet beter of slechter reed, meer of minder kennis had.. noch maakte het niet uit dat men iedereen kende, het ging gewoon niet door.. uiteindleijk hebben ze een andere instructeur opgeduikeld zodat we naar buiten konden..

anders hadden we onszelf maar in de buitenbak moeten vermaken hehe..

vond dat wel heel apart.. als het nu beginners zijn of ruiters die pas enkele seizoenen buitenrijden, dan kan ik het mij nog voorstellen.. maar er zaten hier mensen bij die al 20 jaar daar reden waarvan meer dan 10 jaar in dat groepje.. ik ben er pas vorig jaar bijgekomen, dus heb mij er een beetje afzijdig van gehouden, maar ik kon mij hun verbaasde blikken wel heel goed voorstellen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:20

Ik begrijp je bericht niet zo heel goed ElenaM77, een ruiterbewijs is toch persoonlijk en op naam? Als je ergens rijd waar het verplicht is, weet ik niet beter dan dat je per ruiter een bewijs nodig hebt. Ik heb nog nooit gehoord van meerdere mensen die met één kaart kunnen doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:24

Ik heb ooit in 1994 mijn ruiterbewijs gehaald maar twee jaar terug of zo lekker opgezegd vanwege nooit nodig of nooit gecontrolleerd. Ik heb m wel bewaard. Wat zou er gebeuren als de boswachter mij erom vraagt en ik laat het oude bewijs zien?
Er wordt nl nooit een herhalingscursus oid gegeven waarmee je bewijst dat je nog steeds rijvaardig bent. Het enige 'nut' is de verzekering. Ik ben gewoon WA verzekerd dus dat zou voldoende moeten zijn. Mijn oude pas is wel een bewijs dat ik m ooit gehaald heb.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:45

Ik snap het punt wel wat ElenaMMM noemt. De manege is in dat geval verantwoordelijk, want het zijn hun paarden die mee gaan. En om die reden moet er een instructeur/bevoegde begeleiding mee. Ruiterbewijs idd weinig toevoeging meer tegenwoordig, behalve dan voor de gebieden waar ie verplicht is. Heb afgelopen jaar gekeken met vriendinnen om weekendje weg te gaan en ook paarden te huren. Dit bleek nagenoeg nergens meer mogelijk, tenzij een van ons een instructeursdiploma had. Ook vanwege verzekeringstechnische redenen. Dat 3 van de 6 een ruiterbewijs hadden deed er niet toe. Toch verleng ik m nog steeds elke 2 jaar, puur omdat een nieuwe duurder is, en regels kunnen veranderen.

En inderdaad geeft het helemaal niet perse aan dat iemand nog steeds dat niveau rijdt. Maar dat geldt ook voor een autorijbewijs.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:53

bridgetF schreef:
Ik begrijp je bericht niet zo heel goed ElenaM77, een ruiterbewijs is toch persoonlijk en op naam? Als je ergens rijd waar het verplicht is, weet ik niet beter dan dat je per ruiter een bewijs nodig hebt. Ik heb nog nooit gehoord van meerdere mensen die met één kaart kunnen doen.

sommige maneges hanteren dat je een paard alleen mee naar buiten krijgt als je een ruiterbewijs hebt.
de eigenaar van zo'n ruiterbewijs mag dan een x aantal mensen zonder ruiterbewijs meenemen (of geen een, afhankelijk van de manege).

het gebied hier heeft geen ruiterbewijs nodig, de manege wel..
Echter, een wildvreemde met ruiterbewijs kan 4 wildvreemde andere klanten op paarden van de manage meenemen.. Ze kennen de persoon dus niet en gaan af op het papiertje.. Terwijl lesklanten die al vele jaren rijden en buitenrijden, met de paarden bekend zijn en waarvan 1 dan slechts dat ruiterbewijs heeft, niet samen op pad konden (terwijl we dat rondje iedere week gedurende drie- vier maanden rijden.. dus bekend met de paarden, het terrein en inmiddels bewezen dat men buiten kan rijden).

ruiterbewijs schiet in zo'n geval als 'leidraad' zijn doel volledig voorbij in mijn ogen..

klopt helemaal darkadia..

alleen in dit geval was het zo over the top..
immers dezelfde ruiters op dezelfde paarden gaan al jaar in jaar uit, hetzelfde gebied in..
het zou toch raar zijn dat ze ineens niet zonder instructeur vertrouwd zouden zijn.. want dan is er toch wat mis met de instructie als je na jaren buitenrijden nog niet zelfsstandig vertrouwd zou zijn :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:04

elenaMM77 schreef:
bridgetF schreef:

sommige maneges hanteren dat je een paard alleen mee naar buiten krijgt als je een ruiterbewijs hebt.
de eigenaar van zo'n ruiterbewijs mag dan een x aantal mensen zonder ruiterbewijs meenemen (of geen een, afhankelijk van de manege).

het gebied hier heeft geen ruiterbewijs nodig, de manege wel..
Echter, een wildvreemde met ruiterbewijs kan 4 wildvreemde andere klanten op paarden van de manage meenemen.. Ze kennen de persoon dus niet en gaan af op het papiertje.. Terwijl lesklanten die al vele jaren rijden en buitenrijden, met de paarden bekend zijn en waarvan 1 dan slechts dat ruiterbewijs heeft, niet samen op pad konden (terwijl we dat rondje iedere week gedurende drie- vier maanden rijden.. dus bekend met de paarden, het terrein en inmiddels bewezen dat men buiten kan rijden).

ruiterbewijs schiet in zo'n geval als 'leidraad' zijn doel volledig voorbij in mijn ogen..

klopt helemaal darkadia..

alleen in dit geval was het zo over the top..
immers dezelfde ruiters op dezelfde paarden gaan al jaar in jaar uit, hetzelfde gebied in..
het zou toch raar zijn dat ze ineens niet zonder instructeur vertrouwd zouden zijn.. want dan is er toch wat mis met de instructie als je na jaren buitenrijden nog niet zelfsstandig vertrouwd zou zijn :')

Punt is dat er allerlei "spook"verhalen de ronde doen over het ruiterbewijs en allerlei mensen en bedrijven waarde aan het ruiterbewijs toekennen dat er helemaal niet is.

Het staat iedere manege vrij om eisen te stellen (al willen ze dat je een rondedansje doet in een roze pakje) maar juridisch heeft het geen enkele waarde.
Mocht er iets gebeuren, kan een manegehouder helemaal niets met een ruiterbewijs. Hij moet simpelweg z'n bedrijfverzekering op orde hebben en anders heeft ie een serieus probleem.
Nu hebben de meeste toko's hun zaakjes best wel op orde dus het is mij een raadsel waar de waarde van dat ruiterbewijs vandaan komt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:11

absoluut en ik kan er nog wel in komen dat ze het voor de verhuur aanhouden + aantoonbaar correct voor rijden zeg maar.. want hoe moet je anders bepalen of je je paarden enigzins veilig kunt meegeven.. degene heeft in ieder geval ergens een keer blijk gegeven dat hij/zij weet wat hij in geval van nood moet doen.

maar aan je eigen lesklanten, waarvan je feitelijk precies weet wat je in de kuip hebt een ruiterbewijs verlangen.. dat vond ik van de zotte..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:14

elenaMM77 schreef:
absoluut en ik kan er nog wel in komen dat ze het voor de verhuur aanhouden + aantoonbaar correct voor rijden zeg maar.. want hoe moet je anders bepalen of je je paarden enigzins veilig kunt meegeven.. degene heeft in ieder geval ergens een keer blijk gegeven dat hij/zij weet wat hij in geval van nood moet doen.

maar aan je eigen lesklanten, waarvan je feitelijk precies weet wat je in de kuip hebt een ruiterbewijs verlangen.. dat vond ik van de zotte..

Je zou het eens kunnen vragen. Wellicht kent jouw manegehouder er wel waarde aan toe die er helemaal niet is.
Als dat zo is, is de simpele wedervraag: waar staat dat dan? voldoende om het tegendeel aan te tonen.......

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:05

is al gevraagd en toegelicht ikke..

het is puur ter ondersteuning van het vertrouwen tussen de klant en de managehouder, zodat hij iets meer 'gerust' is om zijn paarden verhuurd mee te geven..

wij hebben aangegeven dat dat in dit geval toch eigenlijk een kulargument was.. Waar dat voor onbekende ruiters, of redelijk onbekende ruiters begrijpelijk is.. immers het voorrijden is een moment opname, het ruiterbewijs geeft hem dan een beetje houvast dat de mensen ook daadwerkelijk een beetje kunnen rijden en weten wat ze onderweg tegen zouden kunnen komen en hoe te handelen (zegt natuurlijk niets over mensen zonder ruiterbewijs, die kunnen net zo goed kundig zijn)..

hij gaf ons compleet gelijk dat er geen enkele reden was om ons de paarden niet mee te geven voor de buitenrit, immers we zijn een gezelligheidsgroepje en tijdens onze buitenritten is er verder ook geen sprake van 'les', instructrice is dan meer een soort gids met reservemateriaal op zak. En we 'huren' de paarden niet, maar zijn lesklanten die allemaal vele jaren rijden en de meesten al vele jaren op die manege.

maar het was nu eenmaal de regel.. geen ruiterbewijs mee, geen paard zelfstandig mee. wel ruiterbewijs, dan mogen er 4 ruiters mee zonder als deze aantoonbaar redelijk kunnen rijden.

hij hangt er dus geen waarde aan die er niet aan hoort.. het is puur de algemene regel die ze hanteren om paarden mee naar buiten te geven zonder gediplomeerde begeleiding.. En dan geldt helaas 'gelijke monniken, gelijke kappen'. dus geen uitzondering voor welke niveau groep dan ook, geen groep gaat naar buiten zonder instructeur als niet tenminste 20% van de groep een ruiterbewijs heeft.

we hebben er allemaal redelijk over geprutteld natuurlijk, maar hielp geen lieve moeder aan.