Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

demug

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:00

Ikke, nergens zeg ik dat jij dat hebt gezegt. Ik reageer even in het algemeen dat aan gedachteloos een land inschoppen nadelen heeft, net als een stal nadelen kan hebben. Enja er zijn nog veel meer nadelen en voordelen maar denk dat die vast voorbij gaan komen en ts die mss zelf ook wel weet.

Beste ikke, al zegt iedereen inclusief jij, dat 20 a 25km heel redelijk is, dan nog blijf ik missen dat ts zelf haar paard moet kennen, inclusief de conditie van haar paard.
Ik bekritiseer je afstanden dus niet! Wel het gemis aan advies om naar het paard te kijken!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:19

Bij trektochten moet je helemaal niets "gedachteloos" doen. Uiteraard gooi je je paard tijdens een trektocht niet bij vreemde paarden in de wei, ze moeten tot rust kunnen komen en ontspannen bewegen om hun spieren los te houden. Ook een "stalpaard" is bij een trektocht gebaat bij een nacht op de wei, maar in geval van nood zou je wellicht kunnen volstaan met eerst een paar uur wei en daarna op stal.

Die 20 km per dag is een algemene richtlijn die echt heel reeel is, maar minder mag natuurlijk gerust :D
Wat betreft die navigatie, bij twee trektochten die ik heb gedaan kwamen we een afsluiting tegen die echt diverse kilometers extra opleverden en een flinke wijziging van de route. Daar had een gps helemaal niets aan verandert.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:16

20 km vnd ik wel meer dan reel.
Ter vergelijking, ik heb een ritje gedaan, uurtje weggeweest, helft stap, en de rest draf en galop. We hebben 8 km afgelegd. Voor mijn paard is dit al behoorlijk pittig (vrij veel sraf op het harde, en de laatste weken amper getraind,en het is een trekpaard.
Maar als ik een anderhalf uurtje op dit tempo rij, uurtje pauze houd, en nog anderhalfuurtje rij,heb ik ruim de 20 km overschreden,en dan zal ze echt niet moe zijn hoor.
Natuurlijk ol dit 5 dagen na elkaar te doen moet ze wel wat meer conditie hebben dan de mijne momenteel,maar een gewoon rijpaard die drie maal per week gereden wordt heeft dat al ...

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:32

Ik ben benieuwd. Zou dit zelf ook graag willen doen

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:11

Duhelo. Jij speelt vals.
Zijn voeten zijn 2x zo groot dus moet je die km door 2 delen :P

Waratje, wanneer een "stal" paard het echt nodig heeft, om los te staan, om niet stijf te worden van die 20 km, hapert er dan niets iets in de training, je uitrusting of de algehele conditie van je paard?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 08:31

Haha, maar ook 2 maal zo zwaar :D

Waarom zou een stalpaard het niet nodig hebben? Het is een heel andere inspanning dan bv dressuurwerk.waar er ook andere delen stijf kunnen aanvoelen...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 09:31

Supertopic :D ik volg, wil tzt eerst met de veluwetrail beginnen en dan uitbouwen naar meer ongeorganiseerde routes :D dit is al jaren een grote droom van me.

Ik rijd ook met een trekpaard (nou ja, shire) en merk wel dat hij minder conditie van nature heeft dan andere paarden. In het begin was hij bek-af van een uurtje stappen.. Maar zijn conditie bouwt wel heel snel op en we zitten nu, na ongeveer 6 weken van 2x per week conditietraining, op een km of 12 incl stukken draf en klein beetje galop. Hij begint ook echt gespierd te raken, gaaf om te zien.

Zijn hier mensen die boomloos trektochten rijden? Wat voor zadels hebben jullie überhaupt? Ik zit op het randje van overstappen van boomloos naar boom, omdat ik vrij groot (dus zwaar) ben en we echt pittige ritten maken.

En zijn er ook mensen die ervaring hebben met aangespannen trektochten? Ik heb tzt een mooi tweespan <3

Ik geloof trouwens niet in 'stal'paarden, het is voor ieder paard beter om lekker vrij te kunnen bewegen na intensieve training (en gewoon altijd). Hier zijn talloze biomechanische argumenten voor :) Alleen als het pokkeweer is en je stalpaard is dat niet gewend, is het misschien lastig..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 09:50

Als het "pokkeweer" is kun je overwegen om helemaal niet te gaan, het is wel voor de leuk, he? :+

Demug, met "stalpaard" ga ik er nog steeds vanuit dat het paard gewend is om een aantal uren per dag buiten de stal te vertoeven zonder zadel, ruiter en bepakking op de rug. Een paard dat 23/7 op stal staat gaat geen trektocht overleven, niet fysiek en niet mentaal.
Een trektocht betekent voor het paard dat zadel en bepakking uren op de rug liggen, dan heeft die rug het nodig om daarvan te herstellen door rustige beweging. Laat weidegang nou precies dat geven.....
Voor een paard dat echt gevoelig is voor regen op die rug kun je een lichte regendeken meenemen als het weerbericht niet droog genoeg is.

Boomloos kan wel, maar betekent dat je minder kilo's mee kunt nemen op dat paard. Een vriendin van me heeft het gedaan met een Startrekk zadel, maar die is zelf licht en werkte ook met lichte bepakking.
Met slappere versies boomloos zou ik er eerlijk gezegd niet aan beginnen, het moet echt goed druk verdelen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:05

Hm oké, ik heb een barefoot :) maar heb in januari een afspraak met een zadelpasser. Kijken of er een geschikt boomzadel zou kunnen zijn. Zijn rug is vrij lastig, ook voor mijn barefoot.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:14

VogeltjeM schreef:
Hm oké, ik heb een barefoot :) maar heb in januari een afspraak met een zadelpasser. Kijken of er een geschikt boomzadel zou kunnen zijn. Zijn rug is vrij lastig, ook voor mijn barefoot.

Correctie: de meeste zadelverkopers zijn niet in staat om daadwerkelijk naar het paard te kijken en welke zadelconstructie nodig is om het te laten passen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:19

Zeer ervaringsdeskundige meldt zich ;)

Ik heb al heeeeeel vaak tips en trucks op Bokt gegeven, ben daar dus zeer terughoudend mee om dat opnieuw te doen.

Maar ik heb ervaring met zowel boomlose als boomzadels. Ik rij zonder ijzers. ik weet vrijwel exact wat alles weegt, ben een grammenjager.

Allerbelangrijkste is dat je een goede band met je paard moet hebben. Je komt jezelf een keer tegen nl. De weg alweer kwijt, zeikregen, een hek waar je niet doorkomt etc. Als jij hier moeite mee hebt, slaat dat over op je paard.

Mijn tip is om nu aan de conditie te gaan werken. Je hoeft echt niet 6 dagen 2 uur in de week te rijden. Maar rij wel wekelijks een flink eind. Hang je bagage er ook nu al aan. Dan zie je hoe t hangt, dan kun je er evt nog at aan versleutelen. Nu je harnachement in orde maken, zorg ook voor een goed dekje. Lamswol is bijv erg fijn, maar ongeschikt op trektocht, je krijgt t nl niet meer droog voor de volgende dag.

Een 5 jarige paard vind ik te jong. Ik heb het dit voorjaar gedaan, een minitochtje, korte afstanden ( 15 km) en maar 4 dagen. En toch was dit teveel voor Floki. Het is mentaal een flinke belasting, iedere dag opnieuw moeten lopen in een vreemde omgeving, niet weten of hij naar huis mag. Ik raad het af.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:21

VogeltjeM schreef:
Zijn hier mensen die boomloos trektochten rijden? Wat voor zadels hebben jullie überhaupt? Ik zit op het randje van overstappen van boomloos naar boom, omdat ik vrij groot (dus zwaar) ben en we echt pittige ritten maken.

Ik heb op de Startrekk trektochten gedaan. 1 keer de tocht moeten afbreken door drukplekken. We hadden woolichs (opgevouwen deken) onder de zadels, maar dit was toch teveel. Te lange afstanden (35 a 45 km) en vollop bepakking.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:38

Hoi TS, we leven niet bepaald in een paardvriendelijk land, vooral medeweggebruikers hebben niet altijd begrip voor wat een paard kan verwerken in zijn koppie. En hoe meer je naar het westen komt, hoe erger. Je wilt heel veel dingen tegelijk met je reis: naar de zee, langs vriendinnen, de ervaring van een trektocht. Als je vel dingen tegelijk wil bereiken met 1 actie, dan kan het resultaat een miserabel compromis zijn. Het lijkt me dat je nu vooral gaat inleveren als het om het rijplezier gaat. Je gaat in een boel verkeerssituaties terechtkomen die niet meteen paardvriendelijk zijn, terwijl je paard nog geen ervaring heeft met trektochten. Hoe reageert je paard als hij een paar dagen lang alleen maar op " vreemd " terrein is, en niks herkent? Ik heb zelf trektochten gemaakt dwars door IJsland, van oost naar west heel Portugal door, dwars de Pyreneeën over van Frankrijk naar Spanje en weer terug, maar altijd met paarden van anderen. Mijn eigen paard kon zo heet worden als ze teveel nieuwe indrukken moest verwerken dat ik het met haar nooit heb aangedurfd.

Ik zou je tocht wilen aanraden om eerst ervaring op te doen op een " paardvriendelijke " route zoals de veluwetrail. Dan haal je jezelfniet teveel problemen tegelijk op de hals, en dan doe je die tocht dwars door Nederland het volgende jaar! Ook als je een baan hebt of zo, dan kun je er nog steeds wel twee weken uit, hoor. Bedenk dat het ook leuk moet blijven voor je paard! Die moet opeens ook een heleboel leren: is hij al een keer een brug over geweest, bijvoorbeeld?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:11

Als je een fijn dekje zoekt dat snel droog is kijk dan richting de endurance of op marktplaats.

ik heb meerdere dekjes een HAF en een toklat. Na een flinke rit zijn ze direct droog zodat ik maar 1 dekje nodig heb tijdens de wedstrijden ipv 3.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:22

Ik heb kleine trektochten en dagtochten gereden op een Freeform, maar altijd alleen met dagbepakking, dus nooit met alle bagage, gewoon omdat dit (stevige) boomloze zadel er niet geschikt voor is. Ik stapte dan elke 3 kwartier á uur minstens een kwartier af, om zijn rug te ontlasten. Boomloos kan wel maar een goed passend boomzadel heeft mijn voorkeur.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 16:03

ikke schreef:
VogeltjeM schreef:

Correctie: de meeste zadelverkopers zijn niet in staat om daadwerkelijk naar het paard te kijken en welke zadelconstructie nodig is om het te laten passen.

Ja, maar ik zal toch op de een of andere manier iemand genoeg moeten vertrouwen om mijn paard een zadel aan te laten meten of niet? := Rijd jij dan boomloos?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 16:12

Bedankt voor jullie ervaringen met boomloze zadels :) Mijn gevoel zegt hetzelfde. Alleen wat Ikke zegt, vind ik zelf ook. Ben erg bang dat het boomzadel door een verkeerde ligging schade gaat toebrengen. Maar boomloos doorrijden is ook niet echt een optie, dat zadel ligt ook niet lekker, zelfs niet na diverse aanpassingen. Ik denk dat ik maar ritten op mijn fiets ga maken :')

Anteman: ik ga jouw berichten eens napluizen op die tips. :)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:32

Mag ik even zeggen dat ik die tip van die tassen erg goed vind, over dat ze niet over de ruggengraat moeten leunen. Dat zie je namelijk overal, en ik had er nooit over nagedacht dat dat niet goed zou zijn.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:58

Ik rij zelf met een Podium western de trektochten met een lamswollen pad er onder, mijn ervaring is dus dat deze snel genoeg droog is om hem de volgende dag weer te gebruiken, even uitborstelen en hij kan weer op de rug.

Het 1ste jaar heb ik met een Massimo Trail gereden en heb toen een extra dekje meegenomen en dat was geen overbodige luxe (was dan een normaal dressuurdekje, geen endurance). Het Podiumzadel bevalt me beter tijdens de trektocht.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:16

In de TREC rij ik met een Let's Ride pad die extra lang gehouden is zodat hij ook onder de zadeltas een extra bescherming bied.
Mijn zadeltassen zijn van Stow-a-way die ook erg goed bevestigd kunnen worden om al geen/minder druk op de rug te geven.

En ik heb ook vaak met een schapenvet gereden en ook geen problemen gehad met (te) nat blijven

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:00

Gilbey schreef:
En ik heb ook vaak met een schapenvet gereden en ook geen problemen gehad met (te) nat blijven

Nee, dat zal niet nat blijven met schapenvet }> :+

(Sorry, kon het niet laten.......)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:03

VogeltjeM schreef:
ikke schreef:

Ja, maar ik zal toch op de een of andere manier iemand genoeg moeten vertrouwen om mijn paard een zadel aan te laten meten of niet? := Rijd jij dan boomloos?

Nee, ik gebruik een goed passend dressuurzadel, door een lokale handwerksvrouw voorzien van degelijke ringen voor de bagage.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:18

Waratje schreef:
Gilbey schreef:

Haha autocorrect van de telefoon en niet opgevallen.
Moet natuurlijk schapenvel staan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 07:53

Waratje schreef:
Gilbey schreef:

Hihi

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 09:44

Gilbey doe je dan de huid omhoog, en de vacht naar je paard toegedraaid?