ikke schreef:Maar als het paard ongeoorlooft meegenomen wordt, doet de verzekering van het ruiterbewijs ook niks!! Die verzekeraar zal eventueel wel uitbetalen, maar de claim vervolgens doodleuk neerleggen bij degene die het paard ongeoorlooft meegenomen heeft!
Enne, waarom zou het nu niet meer simpel te halen zijn? En dan nog, wat is de toegevoegde waarde?
Zolang het ruiterbewijs niet ondersteunt wordt door steekhoudende wetgeving, is het een flauwekul-ding. In andere landen (België, Frankrijk, GB op een andere wijze) zijn zaken wettelijk geregeld en van daaruit gekoppeld aan opleidingseisen.
Dat is ook de enig juiste oplossing maar dat gaat hier voorlopig nog niet gebeuren.
Inderdaad, klopt helemaal dat de verzekering van het ruiterbewijs alleen maar verhaalt op de persoon die aansprakelijk is. Daarom heeft het ook niet veel toegevoegde waarde.
Ik neem per jaar een aantal examens af en ik denk van mezelf dat ik echt wel kan zien of een ruiter zich kan redden op een bosrit. Natuurlijk zijn er maneges met brave paarden, maar dat is echt lang niet overal zo. En ook al zit je op een braaf paard dat springt, je moet wel netjes aanrijden en meegaan met de beweging. Geloof me, zelfs dat is lang niet altijd zo.
Dat nu alle ruiterbewijsexamens weer door de SRR worden afgenomen is toch al een stap in de goede richting?