Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Brainless schreef:Je kunt er ook voor kiezen om in die drukke (korte) periode niet gebruik te maken van die routes.
)

nuscaniels schreef:Waar ik dan wel aso in ben is als ik met de scooter ruiters passeer. Ik neem altijd mijn snelheid terug en passeer met zoveel mogelijk afstand. Zijn er ruiters die stug door blijven draven ga ik ze ook vol gas voorbij.
), gang langzamer, misschien zelfs een oprit in of halthouden dan ziet het overige verkeer mij plots wel. Scooters worden afgezet, hondjes aangelijnd, ik krijg plots voorrang terwijl ik dat niet heb
MarliesV schreef:Ruiteretiquette, ze zouden er een les of wat aan moeten besteden op de manege vind ik. Blijkbaar ben ik van de oude stempel maar ik doe het volgende:
*passeren van andere weggebruikers of het nu wandelaars/fietsers/ruiters/tegemoet komend verkeer is, altijd in stap!
*ik rijdt op de weg (nooit op het fietspad) altijd rechts kort aan de rand of eventueel in een nette gladde berm.
*iedereen die gewoon normaal passeerd kan van mij altijd een groet of zwaai verwachten met een welgemeende glimlach, hopelijk werkt dit zodat ze het de volgende keer weer doen.
*richting aangeven waar nodig, vlot doorrijden bij oversteken van wegen enz
*zandpad naast het fietspad, prima in draf of galop passeren, maar als het erg mul is en dus stuift dan neem ik mijn paard dus wel terug naar stap. Ondanks dat het verder geen hinder geeft qua rijden vind ik een ander in een dikke wolk stof passeren ook niet fatsoenlijk.
*mesten doet die van mij altijd in de berm, is dit onverhoopt een keer toch niet zo dan stap ik af en schuif ik het in de berm of goot.
Bovenstaande is voor mij niet meer dan normaal. Ik verwacht dit ook van mijn mede ruiters als wij met bv een groep weg gaan. Vriendin van mij fietst nog wel eens mee met haar dochter maar gaat dan bijna links fietsen om mensen te dwingen langzamer te gaan rijden, heb haar hier wel eens op aangesproken omdat je zo alleen maar negatief in het daglicht komt als ruiter. Gewoon normaal rechts van de weg blijven dan is er niets aan de hand.
Natuurlijk heb ik ook te maken met veel te hard rijdende auto's, sissende vrachtwagens, motoren die braaf en rustig je passeren maar direct op het gas gaan als ze je voorbij zijn enz. Maar aan mij als ruiter om dit bij mijn paard onder controle te houden.
Ik probeer soms juist de dingen op te zoeken die nieuw zijn. Laatst iemand die met een hogedruk spuit de straat stond te reinigen en deze netjes uit deed. Dan zeg ik altijd: doe maar aan, wordt ze groot en sterk van!
Op die manier is mijn paard inmiddels echt super mak voor bijna alles (treinen, vlaggen, alle soorten verkeer enz) maar het blijft natuurlijk een dier.
Apple schreef:Als ik er een hele show van maak (let wel: voor mijn paarden hoeft het niet), gang langzamer, misschien zelfs een oprit in of halthouden dan ziet het overige verkeer mij plots wel. Scooters worden afgezet, hondjes aangelijnd, ik krijg plots voorrang terwijl ik dat niet heb
Citaat:als ze vaker ervaringen hebben gemaakt dat ze van sokken worden gereden
. Volgens mij zijn 95% van de ruiterpaden gewone paden of wegen die ook voor ruiters zijn opengesteld. Ik wandel zelfs regelmatig in gebieden waar de wandelroute en de ruiterroute over hetzelfde pad lopen, er lopen zelfs wel een mountainbike routes op hetzelfde pad (meestal is dat dan een vlak drukje oversteek in die route).
karin_gracia schreef:Heel leuk is dat de kinderen mijn voorbeeld nadoen, en iedereen vrolijk groeten (zelf als iemand chagrijnig kijkt) haha, en netjes hun hand opsteken als de hele groep oversteekt zodat de auto's op ons wachten.
). Maakt het er ook een stuk eenvoudiger op. Cowgirl83 schreef:In het bos bij mij in de buurt, mogen ruiters maar op heel weinig paden komen, de meeste paden zijn enkel voor wandelaars en fietsers toegankelijk. Er zijn enkele smalle paden waar zowel ruiters als wandelaars en fietsers toegestaan zijn, daar ga ik wel altijd over naar stap om andere mensen te passeren. Maar op de bredere paden blijf ik gewoon in de gang waarin ik was. Ik hou altijd wel andere weggebruikers in het oog en let erop dat ze mij gezien hebben, en bv. met kleine kindjes ga ik echt een risico nemen en zal ik wel vertragen. De meeste mensen die ik tegenkom reageren hier ook heel goed op, gaan aan de kant indien ze zich daar zelf beter bij voelen, ik zeg hen vriendelijk gedag en iedereen vervolgt tevreden zijn weg, geen probleem toch?