Wielrenners met een buitenrit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:23

Vind het vooral heel knap hoe sommigen hier in staat zijn in het hoofd van de wielrenners te kijken van wat ze vinden en denken....

Ik denk dat het 9 van de 10 keer een kwestie is van gewoon een andere mening hebben over de situatie en deze anders interpreteren, waarbij beide denken dat ze het op de beste manier oplossen.

Overigens beweer ik echt niet dat er geen rotte appels tussen zitten, die zitten er overal, bij alle weggebruikers, maar ik ken meer goeie dan slechte.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:30

Shiloh schreef:
En het gaat maar door dat gegeneraliseer... bah bah.

Nu ga ik niet zo hard, maar ik heb inderdaad ook geen bel. Gewoon er nog niet opgezet eigenlijk. Meestal roep ik vriendelijk "pardon" en als er ruimte wordt gemaakt en ik passeer roep ik vriendelijk "bedankt!". Gelukkig nooit kwade gezichten. Maar ik wring me er ook niet tussen, maar houd gerust even in.

En dat is nou precies zoals het hoort! :j

Ik moet met mijn paard nou eenmaal langs een drukke weg, om op het rustige stuk te komen, waar een berm langs is. Ik doe altijd onwijs mijn best hem echt langs de kant te laten lopen, vooral als er andere mensen aankomen, maar het is hier vaak gewoon druk. Daarbij, in Den Haag wonen nou niet bepaald de meest sociale typetjes, dus als er dan een wielrenner van achter komt en al blert op een toon waarvan ik al denk; Pardon?
"Aan de kant!"
"Hallo!"
"Pardon!" (en dan op een onvriendelijke toon)
En als je dan ruimte voor ze maakt, komt er hier nooit een bedankje af. Heb in die 3 jaar tijd dat ik hier buiten rij, nog nooit een bedankje gehad van een wielrenner, terwijl 9/10 gewone fietsers mij vragen of ze mijn paard kunnen passeren, en daarna nog even bedanken.

Vandaar dat ik tegenwoordig mijn zweepje uit heb steken. Want OF ze zeggen niets, en shjeezen langs, OF ze zeggen het op zo'n onvriendelijke toon, dat je er niet eens aan denkt om aan de kant te gaan voor me. (ja dan steek ik mijn zweepje extra uit) Niet ieder paard is altijd even veilig op de weg. Die van mij dan wel, dus ze kunnen het beter bij die van mij flikken, maar er zijn er zat die daar wel op reageren.

xSlvna, ik ben het daar deels mee eens. Maar hoe wil je ooit een paard goed verkeersmak maken, zonder de weg op te gaan? Dat gaat niet. En wat dat betreft is het verkeer nou eenmaal onvoorspelbaar. Een fietser kan langs racen, een voetganger door rood lopen, en je paard kan schrikken, maar als iedereen nou een beetje rekening houd met elkaar, dan is er altijd ruimte voor kleine dingen die fout gaan, zonder dat het uitloopt op een ernstig ongeluk. Als een fietser een paard wat ruimte geeft, en het paard schrikt, heeft de fietser de ruimte om om de vliegende benen heen te fietsen. Als de ruiter goed oplet, ziet deze dat de voetganger door rood loopt, dus kan deze optijd ingrijpen om te zorgen dat er geen botsing ontstaat tussen paard en voetganger. Zo simpel is het. Want in mijn situatie, zijn er geen ruime plekken om met een groen paard langs de weg te gaan stappen. Hiervoor moet ik eerst over een normaal fietspad heen, wil ik bij een rustige weg met berm komen. :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:31

Welnee joh, gewoon een klein belletje onder je stuurpen, die met een elastiek vastzit en er zo afgepakt kan worden.

Ik geef wel regelmatig een (adrenaline)brul en dan vooral van de schrik, als ik weer eens een fout van iemand anders mag corrigeren. Op zo'n moment ga je echt met je handen naar de remmen en niet naar de bel, maar ben ik wel weer de asociale wielrenner, ook al ben ik degene die de fout van de ander corrigeer en ervoor zorg dat er geen ongeluk gebeurt. Veel mensen die recreëren, of dat nou fietsend, wandelend of op een paard is, hebben het rare idee dat ze niet op het overige verkeer hoeven te letten en er al helemaal geen rekening mee hoeven te houden. Als we zo met z'n allen zouden gaan autorijden, dan zouden er duizenden doden per jaar extra vallen.

@secricible, tijdens wedstrijden is een bel niet toegestaan, daarbuiten moet je er gewoon eentje hebben.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 16-06-14 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Re: Wielrenners met een buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:34

Dat verbaasd mij nou ook zo karl66. Bij de rijlessen word je geleerd om te anticiperen op eventuele fouten van fietsers en buiten de auto vergeten velen dat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:36

Danique_G schreef:
Dat verbaasd mij nou ook zo karl66. Bij de rijlessen word je geleerd om te anticiperen op eventuele fouten van fietsers en buiten de auto vergeten velen dat.

Anticiperen op fouten van fietsers? Sorry? Van dat soort dat denkt dat rood betekend dat je door mag rijden en dat je sowieso in je recht staat als je een aanrijding krijgt?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:37

Tsja, ik vind daarin dat je ook als wielrenner goed vooruit moet kijken. Zie je een paard in de verte, minder dan vaart, zodat je optijd kan remmen mocht dit nodig zijn. Dan is er niets aan de hand. Is geen fout van een ander. En ik zal dan wel de gebeten hond zijn nu, want ik ga nu op mijn beurt zeggen, dat ik het belachelijk vind hoe hard SOMMIGE wielrenners op een normaal algemeen fietspad rijden. Als er een kind oversteekt, rijden ze het kind bij wijze van mors dood, als je alleen al naar de snelheid kijkt. Want geen van die wielrenners zou optijd kunnen remmen als er een kind onverwachts oversteekt. Ze zouden eigenlijk speciale fietsroutes en paden voor wielrenners aan moeten leggen, zodat ze daar lekker kunnen fietsen en hun ding kunnen doen, en op de openbare weg een normalere snelheid kunnen aanhouden.. Dat zou ook heel het verkeer zo veel veiliger maken denk ik. :j (vat dit niet rot op, ben absoluut niet tegen wielrenners, maar wel tegen het meeste dat bij mij in de buurt rond rijd.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:40

LoveUggs schreef:
Ze zouden eigenlijk speciale fietsroutes en paden voor wielrenners aan moeten leggen, zodat ze daar lekker kunnen fietsen en hun ding kunnen doen, en op de openbare weg een normalere snelheid kunnen aanhouden..

Ik zie ze hier en in de buurt van mijn ouders thuis echt nooit op het fietspad rijden, maar altijd op de openbare weg. In groepjes van 10 tot 20 of meer, en rood licht? Dat betekend standaard doorrijden....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:41

Cassidy schreef:
Danique_G schreef:

Anticiperen op fouten van fietsers? Sorry? Van dat soort dat denkt dat rood betekend dat je door mag rijden en dat je sowieso in je recht staat als je een aanrijding krijgt?

Don't shoot me! Dit is gewoon iets wat in de rijlessen word geleerd :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:44

Mijn rijlessen zijn inmiddels 30 jaar geleden. Gedurende een tijdperk dat gewone regels in het verkeer door IEDEREEN werden nageleefd. En idd, ik heb door de jaren geleerd met de nodige hufters en imbecielen in het verkeer om te gaan. Betekend niet dat het volgens de regels is en degenen die de regels met voeten treden standaard vrijuit mogen gaan onder het motto "ik ben de zwakkere in het verkeer dus ik heb altijd gelijk".

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:47

Cassidy, hier meestal met dat soort groepen op t fietspad.. (aangezien de weg hier druk is)

Danique_G, klopt, dat word zeker geleerd! Maar als ik met mijn paard vanaf achter word benaderd door een wielrenner dat ik niet hoor, is dat toch niet mijn fout als de wielrenner op mijn paard knalt omdat het bijvoorbeeld ineens stopt omdat het wat ziet? Je weet als wielrenner dat een dier (maakt niet uit wat voor dier, maar omdat we het nou eenmaal over paarden hebben) onverwachte dingen kan doen, waar niemand wat aan kan doen. Dus als jij als wielrenner, een ruiter met paard van achter nadert, dien jij tijdig vaart te minderen, om optijd te kunnen remmen als het paard wat doet. Niet andersom, want ik, op mijn paard, heb geen achteruitkijkspiegels, en ook geen ogen in mijn achterhoofd. Ik heb oren, maar die wielren fietsen zijn zo stil, dat ik ze niet hoor aankomen. En voor een asociale brul ben ik doof. Ik ga aan de kant, als het mij netjes gevraagd word, en niet als het mij als t ware bevolen word.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:50

Asociaal is wat je zelf van de brul maakt. Ze brullen omdat ze je betijds willen waarschuwen. Tuurlijk is het een dier en hoort een wielrenner ruim te passeren in een gepast tempo. Maar, als jouw paard ongelukken veroorzaakt door geeicht te trappen. Ten eerste ben jij schuldig en ten tweede.. Nouja dat paard hoort niet op de openbare weg (of een weg met omstanders oid)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:53

Danique_G schreef:
Asociaal is wat je zelf van de brul maakt. Ze brullen omdat ze je betijds willen waarschuwen. Tuurlijk is het een dier en hoort een wielrenner ruim te passeren in een gepast tempo. Maar, als jouw paard ongelukken veroorzaakt door geeicht te trappen. Ten eerste ben jij schuldig en ten tweede.. Nouja dat paard hoort niet op de openbare weg (of een weg met omstanders oid)

Officieel hoort het paard niet op het fietspad maar op de openbare weg. Dus als jij vindt dat het dier daar niet hoort, en het ook niet op het fietspad of in de berm daarnaast, waar moet je dan rijden?

Ik heb in het verleden daar een keer een discussie gehad met een officieer van de bereden politie. En die zegt: riskeer je leven niet door op de openbare (80 km) weg te rijden maar rijdt op het fietspad. En als je een bekeuring krijgt, neem even contact met mij op, gaan we er werk van maken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-06-14 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:54

LoveUggs, die wielrenners, die gaan meestal tussen de 30 en 40km/u. Je rijdt dus langzamer dan een auto in de bebouwde kom, kan sneller remmen dan een auto en gemakkelijker uitwijken. Het is echt onzin om te beweren dat wielrenners door hun snelheid dus gevaarlijk zijn.

Cassidy, ik zou me niet te druk maken als ik jou was. Die wielrenners bij jou in de buurt zullen binnenkort wel uitgestorven zijn, vanwege the survival of the fittest.

Wat ik dan wel weer grappig aan deze discussies vind, is dat we met z'n allen uitgebreid oreren over wat wielrenners allemaal fout doen, terwijl er hier nauwelijks wielrenners zitten en het dus geen invloed heeft op hun gedrag. Terwijl we als ruiters ook verkeersdeelnemers zijn, door het gedrag van een deel van ons minstens zo hoog op de irritatiefactor scoren als wielrenners en we op ons eigen gedrag wel invloed uit kunnen oefenen. Maar elkaar daar op aanspreken gebeurt nauwelijks, sterker het wordt meestal vergoeilijkt en toegejuicht.

LoveUggs, het is gewoon je eigen verantwoordelijkheid dat je weet wat er om je heen gebeurt. Als jij buiten rijdt en je hebt geen spiegels op je paard, dan is het jouw verantwoordelijkheid om regelmatig even achterom te kijken. Je probeert nou je eigen verantwoordelijkheid bij iemand anders neer te leggen.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 16-06-14 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:57

Karl66 schreef:
Cassidy, ik zou me niet te druk maken als ik jou was. Die wielrenners bij jou in de buurt zullen binnenkort wel uitgestorven zijn, vanwege the survival of the fittest.

Bij mij in de buurt is helaas een heel breed verspreidde sport . In de regionen waar ik in verkeer is er een onuitputtelijke nastroom. Is nationale volkssport. Uitsterven? Onmogelijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:58

Cassidy, bedoelde übeehaupt deelnemen aan het verkeer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:02

Danique_G schreef:

Ik ben me niet bewust van enig examen dat je als fietser behoort te hebben afgelegd voordat je aan het verkeer deel mag nemen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:03

Als ik over die weg heen moet om op een rustig stuk weg te komen.
Iedereen mag daar gebruik van maken. En inmiddels is het normaler dat een paard op het fietspad loopt, dan op de rijbaan. Je hinderd hier namelijk veel minder mensen mee, omdat de mensen op het fietspad, in een langzamer tempo rijden dan de auto's op de rijbaan. (tenminste, dat is zoals het hoort)
Je kan roepen; Pardon, en je kan roepen PARDON. Twee dezelfde woorden, maar allebei totaal anders uitgesproken. En daar zit een verschil in. En ja, dat hoor ik. En een bedankje vind ik dan wel op zn plaats. Net als dat ik een fietser bedank als ze mij voorrang geven met mijn paard wanneer dit niet hoeft.
Daarbij, vind ik het een beetje raar om te zeggen dat het jouw schuld is als je paard een keer uithaalt omdat het schrikt van een wielrenner. Een wielrenner weet namelijk wat er kan gebeuren als een paard schrikt. (iedereen weet wat zo'n dier aan kan richten, net als dat iedereen weet dat een hond goed kan bijten) Dus vind ik het de eigen verantwoordelijkheid van een wielrenner. Is een paard compleet kalm, en haalt het plotseling uit vind ik het een ander verhaal. Maar niet als een paard echt schrikt door de wielrenner dat met volle vaart langs komt, en daardoor uithaalt. Dan vind ik het gewoon eigen verantwoordelijkheid van de fietser. Niet van de ruiter, of het paard. (Waarom denk je dat ik mijn zweepje uitsteek :+ Mijn paard doet geen stap verkeerd, maar het kan zomaar eens zo zijn dat hij wel schrikt en wat doet. Nou zou hij nooit trappen, maar wel opzij springen. Door mijn zweepje uit te steken geef ik aan dat ik ruimte wil voor mijn paard. En krijg ik dit niet, eis ik op deze manier de ruimte op, zodat iedereen kan zien dat ik die ruimte wil hebben voor mijn paard. Een rustige fietser/ wielrenner, dat aangeeft erlangs te willen, zou ik er met alle liefde langs laten, maar niet in een asociaal tempo, of met een asociale brul)

Karl66, nee hoor. Ik kijk regelmatig achterom. Het gaat niet alleen om mij, maar over het algemeen. Ik geef ook duidelijk aan, dat die van mij in principe geen vlieg kwaad doet, maar ik wel de ruimte voor hem wil hebben. Als er een groep van 20 wielrenners langs raast, is hij bij de eerste 9 wielrenners hartstikke braaf, en bij de 10e werkt het op zijn zenuwen. Dan heb ik het over de wielrenners hier in de buurt, die onwijs dicht langs mijn paard rijden. Tsja, ik zou dan ook zenuwachtig worden als ik overrompeld werd door een zwerm aan mensen. Op zo'n moment vind ik dat je als wielrenner een ruiter met paard gewoon de ruimte moet geven. Inhalen, prima. Maar wel op de momenten dat het kan, en er geen tegenliggers aankomen, zodat je even van het andere deel van het fietspad gebruik kan maken. Het komt hier namelijk iedere keer voor, dat er gewoon ingehaald word op momenten dat dit eigenlijk niet kan. Dan eis ik met mijn zweepje toch echt de ruimte voor hem op. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:05

Ik heb ook weleens een wielrenner achterop m'n auto gehad omdat ik moest remmen en hij dus te dicht achter mij reed en niet meer kon remmen.

Laatst is er nog een vrouw dood gereden door een wielrenner omdat hij de vrouw niet zag die aan het oversteken was.

Er zijn wel wielrenners die wel normaal rijden maar helaas vallen die nooit zo erg op als degene die overal over de weg scheuren en je links en RECHTS voorbij schieten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:13

Dan moet je wel even je feiten correct hebben, die vrouw die overleden is, reed in een onoverzichtelijke bocht aan de verkeerde kant van het fietspad. Voor alle duidelijkheid, dat maakt het niet minder erg, maar het gaat wel om een wielrenner die zelf niks fout deed, maar niet meer in staat was om de fout van een andere weggebruiker te corrigeren en alsnog de schuld krijgt.

LoveUggs, het is jouw paard, jouw verantwoordelijkheid en jouw taak om je paard op te voeden en verkeersmak te maken. Die verantwoordelijkheid kan je natuurlijk nooit bij iemand anders neerleggen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:14

Cassidy schreef:
Danique_G schreef:

Ik ben me niet bewust van enig examen dat je als fietser behoort te hebben afgelegd voordat je aan het verkeer deel mag nemen?

Denk dat we langs elkaar heen praten nu! Ik had het over een uithalend paard nav de post van ....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:17

En loveUgg, als ik fiets is het geen pardon maar PARDOM, SORRY!!! En mijn bedankje is nooit hartelijk bedankt met een buiging maar YOOO DANKJEWEL!!. Niemand klinkt fatsoenlijk dan... Nogmaals de brul is om optijd te zijn... Als ik al bedank overigens. Want eerlijk, bedanken jullie ook iedereen die jullie inhalen op de fiets? Zou een gezellige boel worden, niets mis mee natuurlijk. Jullie moeten ons bedanken voor het waarschuwen eigenlijk :Y)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:25

Karl66 schreef:
Dan moet je wel even je feiten correct hebben, die vrouw die overleden is, reed in een onoverzichtelijke bocht aan de verkeerde kant van het fietspad. Voor alle duidelijkheid, dat maakt het niet minder erg, maar het gaat wel om een wielrenner die zelf niks fout deed, maar niet meer in staat was om de fout van een andere weggebruiker te corrigeren en alsnog de schuld krijgt.

LoveUggs, het is jouw paard, jouw verantwoordelijkheid en jouw taak om je paard op te voeden en verkeersmak te maken. Die verantwoordelijkheid kan je natuurlijk nooit bij iemand anders neerleggen.

Ik denk dat wij het over een andere hebben, de mijne was een voetganger die gewoon op het zebrapad liep :) deed dus niets fout

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:30

Wauw gewoon wauw. Dames, ik wil jullie even uitnodigen om te kijken naar de discussie tussen de twee heren. Zien jullie het verschil?

[size=7]Hoewel het in dit topic meevalt[/size]

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:39

Maar die vrouw op het zebrapad is dan weer niet doodgereden, helaas wel zwaargewond. Want helaas gebeuren er soms ongelukken en die zijn soms ook de schuld van wielrenners. Net zoals ze soms de schuld zijn van ruiters, automobilisten, voetgangers of andere fietsers. Dus wat is nou eigenlijk je punt?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:42

ik mis de brommer in deze discussie.