strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poess91

Re: strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:28

Ja mijn paard leert overal mee omgaan, maar zodra ze dan weer in een andere omgeving is vind ze het vervolgens wel eng. Buiten de bak overal leren stil staan is voor het ene paard niet moeilijk en de andere wel.
Maar goed, ik ruim mijn mest ook altijd op als het in de weg ligt, alleen soms niet meteen. Dan maar een paar uurtjes later :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:29

Ik lees hier veel reacties van mensen die niet weer op kunnen stijgen met een plastic zak in de hand. Dat kan je toch gewoon thuis in de bak oefenen? In een veilige omgeving?

Ik vind het niet meer dan normaal dat je je zooi achter je opruimt. Als dat niet kan, omdat je paard dat niet aankan, zou je je misschien af moeten vragen of je dan wel naar het strand moet gaan. Ik vind het vrij aso om je troep te laten liggen omdat je het niet op zou kunnen ruimen. Zorg er dan voor dat je geen troep maakt door niet naar het strand te gaan.

Paarden kunnen leren. Ze kunnen leren dat ze stil moeten staan terwijl jij met een zak de mest opruimt. Dan kan je gewoon aan de hand naar een container lopen oid. Dat kan je je paard thuis leren. en het zal best dat de eerste paar keer buiten dan anders is dan in de bak, maar paarden kunnen dit leren.
Volgens mij is het bij een hoop mensen gewoon een stukje luiheid.

Mijn paard met meestal in de berm, en dat laat ik liggen. Als het op het fietspad ligt, schop ik het in de berm. Als ze in de woonwijk zou mesten, tsja, dan moet ik er dus af, het in een zak doen en een container zoeken. Onhandig, maar het is toch mijn keus om op een plek te gaan rijden waar het gewoon asociaal is om de mest te laten liggen?

Edit: het is ook niet handig om dit pas te oefenen als het kwaad al geschied is. Stap op een buitenrit eens af, ritsen met een zakje en hang dit aan je broekband voor de rest van de rit. Stel dat je paard het niet zit zitten, dan kan je de oefening afbreken zonder dat er dus mest achterblijft.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:30

Is het dan ook een probleem dat ik later terug kom voor de mest?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:34

Voor mij niet, maar misschien wel voor mensen die in de tussentijd langskomen en erin trappen oid. Voor mij het goed genoeg als je het later komt opruimen, hoor :P . Maar zelf zie ik ook het drama van de mest uberhaupt niet. Ik ruim het alleen maar op omdat omstanders gaan zeuren, en daar heb ik geen zin in. Ik ben niet vies van de mest, maar voor sommige mensen is het een drama.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:39

eilleen333 schreef:
Voor mij niet, maar misschien wel voor mensen die in de tussentijd langskomen en erin trappen oid. Voor mij het goed genoeg als je het later komt opruimen, hoor :P . Maar zelf zie ik ook het drama van de mest uberhaupt niet. Ik ruim het alleen maar op omdat omstanders gaan zeuren, en daar heb ik geen zin in. Ik ben niet vies van de mest, maar voor sommige mensen is het een drama.

In paardenmest trap je volgens mij niet zonder het te hebben gezien... En volgens mij mest ook geen enkel paard het gehele fietspad/voetpad/weg/strand onder, dus dan kun je er ook best langsheen. Ik vind het ook geen drama, het is organisch materiaal en is met enkele dagen weer weg.

Zolang er geen wetten over zijn, zal ik het niet gaan opruimen door een vuilniszak mee te slepen. Nog los van het geritsel e.d.. Wat denk je dat een flinke mesthoop weegt? Een ruime 5 kg zit je al gauw aan. Dat ga ik dus echt niet een aantal km meeslepen...

Dus eens!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:43

Ik vind het toch ook te ver gaan om paardenmest te gaan ruimen en vervoeren in rugzak of tas.
+ als je iedere keer een grote plastic zak verbruikt voor de mest ben je ook niet bepaald ecologisch bezig.

Als het op de stoep is of op het fietspad is het wel normaal om het even in de goot te schuiven, maar op het strand of in natuurgebied... no way dat ik met mest op mijn rug daar ga rondrijden.
Ik vraag mobilisten toch ook niet om uit te stappen en mijn gevel te poetsen omdat hun uitlaatgassen mijn gevel vervuilen...

Heel hypocriet als je weet dat rioolwater + plastic afval in de zee wordt afgevoerd en dat het mensen er niet van weerhoudt om er tussen te gaan zwemmen ,maar dan wel ruiters gaan aanvallen omdat hun paard op het strand mest...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:46

mijn paard poept niet buiten, maar mocht dit wel het geval zijn, dan zou ik het nog niet opruimen op het strand. Niet omdat ik asociaal ben maar omdat het levensgevaarlijk kan zijn. Ik ben maar 1.60, paard is ruim 1.55, hoe kom ik er weer op? Daarbij kan hij onwijs heet zijn op het strand en kan dat tot gevaarlijke situaties leiden.

Tot slot als het vloed is, is de poep ook weer verdwenen :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:59

lifaya schreef:
mijn paard poept niet buiten, maar mocht dit wel het geval zijn, dan zou ik het nog niet opruimen op het strand. Niet omdat ik asociaal ben maar omdat het levensgevaarlijk kan zijn. Ik ben maar 1.60, paard is ruim 1.55, hoe kom ik er weer op? Daarbij kan hij onwijs heet zijn op het strand en kan dat tot gevaarlijke situaties leiden.

Tot slot als het vloed is, is de poep ook weer verdwenen :+

Niet persoonlijk hoor, maar ik lees hier meer van dit soort situaties. Dat het zo ontzettend gevaarlijk zou zijn als personen afstijgen.
Ik kan het dan niet helpen dan me afvragen wat die personen uberhaupt buiten doen met een paard dat zo verschrikkelijk heet/rennerig en gevaarlijk zou zijn.
Afstijgen moet toch kunnen?! (en opstijgen ook).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:02

eilleen333 schreef:
Afstijgen moet toch kunnen?! (en opstijgen ook).

Toch jammer dat je niet in staat lijkt te zijn om je in een ander te verplaatsen. Niet iedereen is even lenig om zomaar even zonder opstapje na afstappen weer erop te komen. Ongeacht of je paard wel of niet gedesensibiliseerd is voor wapperende plastic zakjes.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:06

eilleen333 schreef:
Ik lees hier veel reacties van mensen die niet weer op kunnen stijgen met een plastic zak in de hand. Dat kan je toch gewoon thuis in de bak oefenen? In een veilige omgeving?

Ik vind het niet meer dan normaal dat je je zooi achter je opruimt. Als dat niet kan, omdat je paard dat niet aankan, zou je je misschien af moeten vragen of je dan wel naar het strand moet gaan. Ik vind het vrij aso om je troep te laten liggen omdat je het niet op zou kunnen ruimen. Zorg er dan voor dat je geen troep maakt door niet naar het strand te gaan.

Paarden kunnen leren. Ze kunnen leren dat ze stil moeten staan terwijl jij met een zak de mest opruimt. Dan kan je gewoon aan de hand naar een container lopen oid. Dat kan je je paard thuis leren. en het zal best dat de eerste paar keer buiten dan anders is dan in de bak, maar paarden kunnen dit leren.
.

Klinkt erg leuk in theorie, maar in prakijk vaak een ander verhaal. Ja je paard moet je volledig onder controle kunnen behouden, ja een paard behoord te luisteren, maar het blijft een paard en geen machine. :) Om dit soort dingen te kunnen oefenen moet je het problem opzoeken. Voorbeeld, ik nam laatst een paard mee van dik 1.80m naar het strand (die er nog nooit geweest was), hoe braaf hij ook in de bak is, en hoe vaak ik dingen in de bak of buiten zou oefenen, op het strand reageren ze veel anders. Dit valt never nooit niet te oefenen zonder het op te zoeken. Hoe kan je een paard het geluid van een speedboot aanleren? Ik kan je vertellen dat ik me toch even goed moest vasthouden. Afstappen zou het hem op dat moment niet worden om mest op te ruimen, veel te bang dat er wat gebeurd en hij wegrent. Ik zie het VN op bokt al voor me, en het benodigde commentaar erbij 'waarom je in godsnaam af zou stappen om de mest op te ruimen als je paard vervolgens ene hoop drama veroorzaakt.' En daarbij met zijn lengte kan ik er niet op komen zonder hulp van iemand anders, of een krukje. Hij is de braafheid zelve, maar als er een speedboot voorbijkomt, of een loslopende hond komt ineens met een hoop geblaf achter ons aan kan ik niet garanderen dat hij niks doet. Omdat het een paard is :)
Overigens mag je hier overdag niet op het strand komen, maar als ik het oefen ga ik wel op dagen dat het geen strandweer is. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:18

Ik kom niet meer op mijn paard als ik zou moeten afstappen. Zelfs als ik er op zou komen is dat slecht voor de rug ik doe alles met een opstapje. In het duin kan ik bijv wel prima af en opstappen omdat ik hem naast het duin kan zetten. Al is dat ook niet altijd even makkelijk maar het is mogelijk :')

Beetje jammer dat een paard dan meteen weer als niet veilig word beschouwde. Dandy is verkeersmak en zo goed als bomproof maar het blijft een paard en paarden zijn vluchtdieren ;)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:36

eilleen333 schreef:

Mijn paard met meestal in de berm, en dat laat ik liggen. Als het op het fietspad ligt, schop ik het in de berm. Als ze in de woonwijk zou mesten, tsja, dan moet ik er dus af, het in een zak doen en een container zoeken. Onhandig, maar het is toch mijn keus om op een plek te gaan rijden waar het gewoon asociaal is om de mest te laten liggen?

Edit: het is ook niet handig om dit pas te oefenen als het kwaad al geschied is. Stap op een buitenrit eens af, ritsen met een zakje en hang dit aan je broekband voor de rest van de rit. Stel dat je paard het niet zit zitten, dan kan je de oefening afbreken zonder dat er dus mest achterblijft.

Zeg dit ook maar tegen de mensen die langs mijn huis allemaal troep laten slingeren en zitten te pissen en te kakken op ons land.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:36

Op- en af stijgen terwijl je paard stil blijft staan is het allerbelangrijkste in de opleiding van het paard en daar kun je niet lang genoeg aandacht aan besteden. En ja, lastig als hij erg hoog is ofzo, maar er valt altijd wel een randje te vinden waar je op kunt gaan staan. Van een stukje lopen ga je niet dood.

Verder:
Paardenmest is totaal niet te vergelijken met hondenpoep (vlees-eter) en breekt over het algemeen best snel af. Op het strand helemaal. Zon, wind of water, diertjes, het is zo weg. Bovendien rijden we over het algemeen over hard zand, en niet waar mensen willen gaan zitten. Ik zie niet hoe hetmeer overlast kan bezorgen dan bv een aangespoelde kwal.

Op de weg zie ik het probleem ook totaal niet. Op een fietspad, waar je meestal niet eens hoort te komen, weer wel en afstappen en het aan de kant schoppen is het minste dat je kunt doen.

Er is 1 keer in mijn leven gevraagd of ik poep voor een huis weg wilde halen en ik heb gezegd dat ik dat zou doen als ik weer terug was van de rit, en dat heb ik netjes gedaan.

Verder heb ik hier op een stal gestaan waar werd verzocht poep aan de kant te schoppen op het eerste stuk weg, waar nog buren woonden, daarna was het niet belangrijk (natuur en of huizen heel ver uitelkaar).

Oprapen vind ik persoonlijk niet nodig, maar ik kan me wel voorstellen dat die regel geldt in gemeenten die met veel paardenpoep te maken hebben in wijken waar veel mensen wonen en weggetjes waar ook gefietst wordt bv.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:39

Bij ons in de greppel of berm mesten de paarden ook, ook op de weg. Ik heb er geen problemen mee.

Maar mensen die plasticzakken, mcdonalds rotzooi, lege flessen en blikjes uit het raam gooien op of naast de weg vind ik niet kunnen. Er worden zelfs spullen bij ons in de tuin gegooid.

Mensen hebben gezond verstand en kunnen het best opruimen. Maar dieren mesten wanneer ze moeten mestn. Daar kun je niks aandoen. Als mijn paard op de weg mest schop ik het altijd in de berm. Meer niet

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:44

Hier rijden we vrijwel altijd in de berm.. of bij de vloedlijn... en ik ga echt niet afstappen op dat moment.. zomers met die drukte komen we niet op het strandje hier en in de berm mesten levert geen problemen op... maar mocht die van mij in een woonwijk zijn behoefte doen hoef ik dus echt niet af te stappen dan ga ik later wel terug om het op te ruimen. Ten eerste kom ik er echt zonder krukje niet op (190) en als hij aan de kletter zal gaan wat overigens niet gauw gebeurt dan houd ik er niks aan met zijn 1000 kg dan is en blijft het gewoon een vlucht dier...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:17

Heimdallr schreef:
eilleen333 schreef:

Zeg dit ook maar tegen de mensen die langs mijn huis allemaal troep laten slingeren en zitten te pissen en te kakken op ons land.

Ok, bedoel je nou te zeggen dat het mijn schuld is dat mensen in jouw tuin schijten? of begrijp ik je post verkeerd?

Maar grappig dat iedereeen zich zo persoonlijk aangevallen voelt.
Ik ben inderdaad van mening dat wanneer je paard aan de hand niet te hanteren is, je op moet kunnen stappen ja. Volgens mij is dat niet zo gek. Als dat niet lukt, zorg dan dat je paard aan de hand goed genoeg voor elkaar is. je paard kan altijd struikelen waardoor je ernaast komt te liggen en dan is het wel handig als je nog wat te vertellen hebt toch?
Eigenlijk ben ik sowieso van mening dat je je paar buiten altijd onder controle moet kunnen houden. zowel aan de hand als onder het zadel. Wat doen jullie als je paard een blessure oploopt op het strand en je niet verder kan rijden, terwijl je je paard dus niet kan houden als je ernaast staat?
Tuurlijk, paarden moeten de kans krijgen om het te leren. Logisch, dus de eerste paar keren gaat het allemaal niet zoals gepland. Maar ik lees ook een hoop reacties van mensen die doen alsof het onmogelijk is om de drollen van je paard mee te nemen en dan lees ik een hoop 'smoesjes'. Is het dan niet gewoon luiheid?

Neem aan dat de mensen die wel willen, maar om reden X de mest niet direct op kunnen ruimen zich niet aangesproken voelen. En zoals eerder gezegd, later teruggaan om het op te ruimen is ook een optie natuurlijk.

Maar dan nog. Als je niet op het strand komt, kan je paard daar ook geen mest droppen. Zelf heb ik (zoals ik eerder ook al zei) echt geen problemen met paardenmest. Andere mensen wel. Dus wat mij betreft laat je de mest lekker liggen hoor. Geen probleem.
Maar als mensen er wel een probleem van maken, dan moet je het IMO of opruimen, of zorgen dat je paard het daar niet kan droppen. Dat is toch niet zo raar?

Wanneer je afgestegen bent en niet zelfstandig kan opstijgen kan je toch naar een bankje lopen? Of je beugel langer maken en daarna weer korter (al is dat laatste niet echt handig, I know).

Lifaya: lezen alsjeblieft. Mijn eerste zin is nota bene dat het niet persoonlijk is, maar een algemene conclusie/ hoe je het ook wil noemen. Gek dat je je dan toch nog persoonlijk aangesproken voelt.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:54

Nee dat bedoel ik niet.
Maar ik bedoel dus dat wij paardenmensen de mest opruimen van onze paarden. En de mensen zelf in een auto al de troep langs de weg gooien. Snap je?

Ik heb meer problemen met die mensen dan wanneer een paard op het strand, in het water, gaat mesten.

Ik voel me totaal niet aangesproken hoor.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:06

Heimdallr schreef:
Nee dat bedoel ik niet.
Maar ik bedoel dus dat wij paardenmensen de mest opruimen van onze paarden. En de mensen zelf in een auto al de troep langs de weg gooien. Snap je?

Ik heb meer problemen met die mensen dan wanneer een paard op het strand, in het water, gaat mesten.

Ah kijk, weer een misverstand de wereld uit geholpen ;) .
Ik ken het overigens hoor, bij ons op het erf staan mensen ook vaak in het bos te plassen omdat ze niet weten dat dat eigen terrein is. Er stond zelfs een keer een tent opgezet, iemand wilde in het bos kaperen. Leuk idee, alleen is dit bos een tuin ;) .
Hij ging wel weg, maar zijn gebruikte wc papier bleef gewoon liggen... -O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:24

eilleen333 schreef:
Lifaya: lezen alsjeblieft. Mijn eerste zin is nota bene dat het niet persoonlijk is, maar een algemene conclusie/ hoe je het ook wil noemen. Gek dat je je dan toch nog persoonlijk aangesproken voelt.

Jeetje zeg wat reageer jij agressief :') ik leg mijn situatie uit waarom dit in mijn geval anders is omdat jij op mij reageert dat een paard hoort stil te kunnen staan en je gewoon op hoort te kunnen stappen.

Nou is dit allemaal helemaal niet van toepassing op mij gezien dandy helemaal niet poept tijdens het buitenrijden en ik niet door woonwijken hoef, maar wou toch mijn mening delen, zo gek is dat toch niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:47

eilleen333 schreef:

Sorry, maar waarom zou je mest meenemen? Er is altijd wel een plek waar het niet in de weg ligt in de buurt. Meestal is zelfs uit elkaar of aan de kant schoppen genoeg.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:37

demo_love schreef:
Zolang er geen wetten over zijn, zal ik het niet gaan opruimen door een vuilniszak mee te slepen. Nog los van het geritsel e.d.. Wat denk je dat een flinke mesthoop weegt? Een ruime 5 kg zit je al gauw aan. Dat ga ik dus echt niet een aantal km meeslepen...

Maar er zijn wel degelijk wetten over: mesten staat bij mijn weten gelijk aan sluikstorten als je het niet opruimt. (of in ieder geval in België toch, misschien is men in Nederland lakser tov sluikstorten, maar hier in België staan er wel degelijk boetes op)

Verder ben ik eigenlijk van mening dat als je zoveel schrik hebt om af te stappen omdat de kans dan zo immens is dat je paard er dan vandoor gaat gaan (wat ik hier regelmatig tegenkom in dit topic) en je dus per definitie niet af durft te stappen omdat je het gevoel hebt dat je hem aan de hand niet onder controle kan houden, dat er dan nog steeds geen probleem is, want dan kun je toch perfect later terugkomen om je eigen troep op te ruimen? Net zo toch met hen die niet meer op hun paard geraken? Later opruimen vind ik nog steeds acceptabeler dan het zomaar op een publieke plaats te laten liggen - of dat nu op straat, strand of ergens anders is.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:40

eilleen333 schreef:
Heimdallr schreef:
Nee dat bedoel ik niet.

Ah kijk, weer een misverstand de wereld uit geholpen ;) .
Ik ken het overigens hoor, bij ons op het erf staan mensen ook vaak in het bos te plassen omdat ze niet weten dat dat eigen terrein is. Er stond zelfs een keer een tent opgezet, iemand wilde in het bos kaperen. Leuk idee, alleen is dit bos een tuin ;) .
Hij ging wel weg, maar zijn gebruikte wc papier bleef gewoon liggen... -O-

Jeetje, dat is pas onbeschoft!

Ik haat dat zo hea, als mensen je tuin bevuilen. Bij ons liggen regelmatig van die mcdonald's zakken en verpakkingen, tevens energy blikjes en soms nog wel eens een bierflesje.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:57

Ja , precies... en die rommel stoort meer dan een paardenpoepje... :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:02

Evi84 schreef:
Maar er zijn wel degelijk wetten over: mesten staat bij mijn weten gelijk aan sluikstorten als je het niet opruimt. (of in ieder geval in België toch, misschien is men in Nederland lakser tov sluikstorten, maar hier in België staan er wel degelijk boetes op)

In Nederland zijn naar mijn weten wel gemeentes waar je het moet ruimen of opvangen (toepasbaar bij koetsen) en boetes kunt krijgen, maar dit zijn gemeentelijke besluiten.

Ik neem aan dat je met sluikstorten bedoeld wat ze in het engels littering noemen en dat mag dus ook niet in Nederland.

Als je niet makkelijk op en af kunt stappen (vind ik net als jij, wel kwalijk, maar dat terzijde) trek je het best een vriendelijk gezicht tegen iemand die klaagt, verontschuldig je en vraag je of je het als het paard weer op stal staat op mag komen ruimen. Over het algemeen wordt daar wel positief op gereageerd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:16

lifaya schreef:
eilleen333 schreef:

Jeetje zeg wat reageer jij agressief :') ik leg mijn situatie uit waarom dit in mijn geval anders is omdat jij op mij reageert dat een paard hoort stil te kunnen staan en je gewoon op hoort te kunnen stappen.

Nou is dit allemaal helemaal niet van toepassing op mij gezien dandy helemaal niet poept tijdens het buitenrijden en ik niet door woonwijken hoef, maar wou toch mijn mening delen, zo gek is dat toch niet?

Het was niet agressief bedoeld. Nadeel van tekst is dat je geen emotie in je stem kan leggen en het dus anders over kan komen.
Het was in ieder geval niet zo bedoeld