met je paard over de pond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:00

Maartje1990 schreef:
Als 24 jarige had ik gehoopt dat je in ziet dat zoiets levensgevaarlijk is. Jemig toch schokkend dat zelfs op die leeftijd mensen gevaar gewoon niet goed kunnen inschatten.

Ho ho Maartje, verkondig je mening niet als waarheid ;)

Ik zie de issue niet zo, schijnbaar is het een wat grotere pont en niet zo'n trek-dinges. Dat is prima te trainen. Natuurlijk moet je het niet zomaar doen met een enorme schijtlijster die niks gewend is, maar ik heb verschillende paarden gereden met wie het ik het zonder meer aan zou durven als de pont een beetje stabiel is. Paarden hebben ook een heel ander evenwichtsorgaan dan wij mensen, zet een paard bijvoorbeeld in een vliegtuig en die beesten merken het amper, het enige waar ze op reageren is geluid of trilling, niet de schommeling of de helling, dus dat is zonder meer gewoon te trainen.

TS, ga gewoon een keer aan de pont-chauffeur (hoe heet zoiemand... :? ) vragen of hij een keer met je wil oefenen. Motor uit en gewoon het dek op en neer lopen, eraf, motor aan en nog een keer het dek op en neer. Alle stappen net zo lang blijven oefenen tot het normaal wordt en dan gaan met die banaan hoor! Denk dat veel mensen wat te voorzichtig zijn voor wat betreft hun paarden kunnen en niet ;) Je kan overal eventueel gevaar in zien, in 99% van die gevallen, valt het allemaal reuze mee.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:16

Sok, ik denk dat je zo iemand gewoon een schipper kan noemen ipv pont-chauffeur :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:19

mooney1 schreef:
Sok, ik denk dat je zo iemand gewoon een schipper kan noemen ipv pont-chauffeur :)

Dankje, ik kon niet op het woord komen :')

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:40

haai,
toch ffkes reageren gezien t feit "we" Het Trail Team genoemd werden :)

even een gokje, ik denk dat een ponTje 99% van paarden/pony's geen enkel probleem vinden.
het zijn zoals al eerder door andere genoemd vaker de baasjes die door hun eigen zenuwen het "leiderschap" totaal vergeten en zo hun paard veel drukker maken dan nodig is.

de meeste ponTjes maken weinig of geen geluid en van deining kun je eigenlijk alleen spreken als het water onrustig is. aan het ponTje zul je weinig beweging voelen verder.

aandachtspunt is metalen op en afloop platen, das met ijzers minder handig, al gaat het best als je er naast loopt.

wij als team hebben a meerdere ponTjes gedaan en om als voorbeeld te nemen, mijn stippeltje,
had er nog nooit 1 gezien toen hij er voor t eerst opging.
de lieve vrijwilligers van de manege de Zilverstad ruiters, hebben zich feitelijk dood verveeld.
want we hadden hen uit voorzorg gevraagd aanwezig te zijn met de overtocht.
de paarden waren zoals je op de foto kan zien totaal niet onder de indruk.

dus;
stap af,
wees een leider
let op metale op en afloop platen als je dier ijzers heeft.

verder gaan met die PK, paarden kunnen veeeeel meer dan de mensen hen toedelen.

2009
http://trailteam.nl/pontjeklein.JPG

2011
Afbeelding

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:47

Fijn dat ik dan toch niet een mafkees van 24 ben en er mensen zijn die vinden dat het wel kan :))

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:52

Koekeroekus schreef:
Fijn dat ik dan toch niet een mafkees van 24 ben en er mensen zijn die vinden dat het wel kan :))

Als jij een mafkees van 24 bent ben ik er eentje van 25 want ik zie ook niet direct een probleem.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:53

Lauratje_88 schreef:
Koekeroekus schreef:

Als jij een mafkees van 24 bent ben ik er eentje van 25 want ik zie ook niet direct een probleem.

Dank u _/-\o_

KittyDylan

Re: met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:55

Ik weet niet of het bij ons mag, maar het lijkt me echt gevaarlijk.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:08

ik heb werkelijk geen idee wat ik me bij een pond moet voorstellen maar wij zijn wel al met de pony's de boot opgeweest naar ik Texel , pony's stonden in de trailer luikje dicht en de beesten wisten niet eens dat ze op een boot waren (ding was trouwens echt groot en het stuk waar de pony's zaten was dicht er konden ong een 200 tal auto's op?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:10

jadeken schreef:
ik heb werkelijk geen idee wat ik me bij een pond moet voorstellen maar wij zijn wel al met de pony's de boot opgeweest naar ik Texel , pony's stonden in de trailer luikje dicht en de beesten wisten niet eens dat ze op een boot waren (ding was trouwens echt groot en het stuk waar de pony's zaten was dicht er konden ong een 200 tal auto's op?

dit bv;

http://s268.photobucket.com/user/mx5maz ... 1.mp4.html

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 17:15

AmyII schreef:
Is pontje Buitenhuizen de pont vanaf Assendelft naar Spaarnwoude?
Want dan is dat de pont die ik wil gaan proberen over te steken met mijn shetlander. Shet is volledig bomproof en trailermak (gaat liggen slapen in de trailer).
Let wel; ik ga het in stappen proberen, eerst ga ik er een keer of hondert (dicht) langslopen, daarna een paar keer de klep op en af en dan hoop ik tegen het eind van de zomer een afspraak te kunnen maken met de schipper op een rustig moment. Zodat hij eerst een rondje pont kan lopen (een paar keer) en dan er wer af. Ik ga ook vragen aan de schipper om in zijn vrij 'gas' te geven, dan kan ik eerst zien hoe ponylief op de herrie van de motor reageerd; als je dit niet geoefend hebt en hij raakt in paniek van het geluid op open water heb je een probleem.
Ik ga niet zomaar zonder oefenen proberen over te steken met mijn shet want ook als hij in paniek raakt hou je hem niet denk ik. Tenminste, ik heb nog nooit ervaren dat hij aan de hand in paniek raakte, maar je weet maar nooit. Het blijft een dier.
En als ik het niet vertrouw omdat hij toch te gespannen blijft doe ik het lekker niet. Het is tenslotte wel leuk om aan de overkant te komen, maar je moet ook nog terug zegmaar. En het moet voor de pony geen verschrikkelijke ervaring worden/ zijn.

ik wil die pont Assendelft Saperenwoude ook gaan doen met mijn vriendin en onze bos aan deoverkant hebben we bos :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:20

Vroegah ;) verzorgde ik pony's die in de "Sofia polder" stonden. Daar kon je alleen maar met een kabel pontje komen. De jonkies gingen met de trailer, de oude rotten gewoon los. Vond het altijd doodeng, maar het is altijd goed gegaan.
Ik zou het met die van mezelf nooit proberen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:24

LadyMadonna schreef:
Vroegah ;) verzorgde ik pony's die in de "Sofia polder" stonden. Daar kon je alleen maar met een kabel pontje komen. De jonkies gingen met de trailer, de oude rotten gewoon los. Vond het altijd doodeng, maar het is altijd goed gegaan.
Ik zou het met die van mezelf nooit proberen.

Ik heb er ook een weide seizoen gestaan. 4 paarden aan de hand, zelfs de grootste paniekzaaier, niks aan de hand.

Die van mij had meer last van het plasje water waar ze doorheen moest bij het afstappen dan het het stukje met het pontje. Nu was het misschien 50/60 meter!?

Maargoed, niet dat ik het prettig vond. Ik was toen verzorgster en moest wel.. nu weet ik niet of het zou doen. Ookal is die van mij bomproef.

Maar het kan idd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:37

Sok schreef:
Maartje1990 schreef:
Als 24 jarige had ik gehoopt dat je in ziet dat zoiets levensgevaarlijk is. Jemig toch schokkend dat zelfs op die leeftijd mensen gevaar gewoon niet goed kunnen inschatten.

Ik zie de issue niet zo, schijnbaar is het een wat grotere pont en niet zo'n trek-dinges. Dat is prima te trainen. Natuurlijk moet je het niet zomaar doen met een enorme schijtlijster die niks gewend is, maar ik heb verschillende paarden gereden met wie het ik het zonder meer aan zou durven als de pont een beetje stabiel is. Paarden hebben ook een heel ander evenwichtsorgaan dan wij mensen, zet een paard bijvoorbeeld in een vliegtuig en die beesten merken het amper, het enige waar ze op reageren is geluid of trilling, niet de schommeling of de helling, dus dat is zonder meer gewoon te trainen.

Ehm, je weet toch dat wijlen die schijtert waar jij nog op gereden hebt, gewoon plompverloren op de pont is geparkeerd; je gaat er maar mee om en dat deed ie ook nog eens gewoon!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:24

ikke schreef:
Sok schreef:

Ehm, je weet toch dat wijlen die schijtert waar jij nog op gereden hebt, gewoon plompverloren op de pont is geparkeerd; je gaat er maar mee om en dat deed ie ook nog eens gewoon!

Haha nee, dat wist ik niet! :D
Maar het verbaast me niks! Toof kon alles! <3

Ik ben er van overtuigd dat je dat soort dingen gewoon moet doen, het is meer dat het mijn gemoedsrust wel ten goede komt om het even 'droog' te oefenen! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:31

Lauratje_88 schreef:
Koekeroekus schreef:

En dan ben ik de mafkees van 26 :D
Nog nooit geen problemen gezien hoor met het pontje, gewoon proberen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:34

kimmie1 schreef:
Gowlan schreef:
Met mijn pony zou ik het dúrven ja, omdat hij gewoon super braaf is. Maar ik zou het nooit doen! Het feit blijft dat het een dier is, en stel je voor dat hij schade zou kunnen aanrichten aan andere mensen, evt honden, auto's en zichzelf.. :n
Zou het mezelf nooit vergeven! Als hij op de trailer staat en dan via een pond (een grotere) dan zou ik het wel durven, maar hou toch wel meer van het vaste land. :j

Ja maar Gowlan wat denk je wat er kan gebeuren als jij op straat langs een paar geparkeerde autos rijd? Of als je op wedstrijd terrein bent waar ook jonge kinderen rondlopen enz.?

Dat is toch niet te vergelijken.
De kans is zelfs nog groter dat er wat gebeurd als ik hem aan de hand meeneem dan wanneer ik er op zit. Dus wat dat betreft valt het ook niet in te schatten, maar een pondje is mijn paard, en die van TS totaal niet gewend en als die in het water terecht komt dan kun je eigenlijk er voor 90% al vanuit gaan dat hij het niet overleefd.. beetje vreemde vergelijking dit.
Gaat mij er gewoon om dat ik niet zo'n risico op zou zoeken zelf, wat een ander doet moet hij of zij zelf weten.
Oh en wat ik wel kwijt wil; ik zou het misschien wel doen op een grote pond als ik met meerdere paarden ben, maar zelfs dan hou ik in mijn achterhoofd dat het een risico is en blijft.
Laatst bijgewerkt door Gowlan op 23-02-14 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:36

Als een paard in het water springt, red ie zich prima hoor, paarden kunnen prima zwemmen. Of je het op deze manier moet willen is een tweede natuurlijk.... :=

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:39

Sok schreef:
Als een paard in het water springt, red ie zich prima hoor, paarden kunnen prima zwemmen. Of je het op deze manier moet willen is een tweede natuurlijk.... :=

klopt ook wel, mijne is een held in zwemmen.. maar zie hem maar aan land te krijgen zonder breuken etc.. als hij zo ver komt tenminste omdat het heel vermoeiend voor hem zal zijn als die een heel eind moet zwemmen

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:44

Hmm, ik denk dat het allemaal wel wat meevalt hoor.. Ik zie eerlijk gezegd een paard nog niet overboord springen, ook niet in paniek. :)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:52

ER is maar een manier en dat is proberen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:03

Gowlan schreef:
De kans is zelfs nog groter dat er wat gebeurd als ik hem aan de hand meeneem dan wanneer ik er op zit. Dus wat dat betreft valt het ook niet in te schatten, maar een pondje is mijn paard, en die van TS totaal niet gewend en als die in het water terecht komt dan kun je eigenlijk er voor 90% al vanuit gaan dat hij het niet overleefd.. beetje vreemde vergelijking dit.
Gaat mij er gewoon om dat ik niet zo'n risico op zou zoeken zelf, wat een ander doet moet hij of zij zelf weten.
Oh en wat ik wel kwijt wil; ik zou het misschien wel doen op een grote pond als ik met meerdere paarden ben, maar zelfs dan hou ik in mijn achterhoofd dat het een risico is en blijft.

Je zou toch eens met een van onze veiligheidskundigen moeten gaan praten.

Als je nu eens niet uitgaat van wat er allemaal mis kan gaan (moet je eens doen met een auto, durf je helemaal de straat niet meer op) maar bedenkt op welke wijze je potentieel onhandige situaties kunt voorkomen en je paard kunt trainen op het omgaan met "spannende" situaties, dan ben je constructief bezig. Dan kun je weloverwogen en veilig op dat pontje stappen, net als de koeien en paarden dat in vroeger tijden ook moesten, simpelweg omdat er geen alternatief was.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:10

ikke schreef:
Gowlan schreef:

Je zou toch eens met een van onze veiligheidskundigen moeten gaan praten.

Als je nu eens niet uitgaat van wat er allemaal mis kan gaan (moet je eens doen met een auto, durf je helemaal de straat niet meer op) maar bedenkt op welke wijze je potentieel onhandige situaties kunt voorkomen en je paard kunt trainen op het omgaan met "spannende" situaties, dan ben je constructief bezig. Dan kun je weloverwogen en veilig op dat pontje stappen, net als de koeien en paarden dat in vroeger tijden ook moesten, simpelweg omdat er geen alternatief was.

Ik begrijp je denkwijze, ben het er ook wel ergens mee eens.
Maar op het pondje mag je er niet op blijven zitten toch? En ik ken mijn paard en die is aan de hand ernaast ongeduldig en die neemt gauw de benen. Mijn paard krijgt altijd met veel situaties te maken en is al bomproof onder het zadel. Maar neemt niet weg dat als het niet nodig is, ik het niet ga proberen in mijn eentje.
Daarom zei ik ook al; wat een ander doet moet hij of zij zelf weten, diegene kent zijn paard het beste.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:08

Ik denk ook niet dat alle schippers mee willen werken..

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:10

Romy1234 schreef:
Lauratje_88 schreef:

En dan ben ik de mafkees van 26 :D
Nog nooit geen problemen gezien hoor met het pontje, gewoon proberen.

Welcome to the mafkezen group