Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is jouw ideale verloop bij confrontatie met een hond?

Het maakt mij niet uit. Hond en mens mogen doen wat ze willen, ik zie wel wat er gebeurt.
29 (5%)
Zolang de hond mijn paard negeert mag iedereen gewoon doorlopen.
194 (39%)
Het baasje roept de hond bij zich en laat het naast zich lopen tot we elkaar gepasseerd zijn.
140 (28%)
Het baasje roept de hond bij zich en houdt de hond even vast tot we elkaar gepasseerd zijn.
115 (23%)
Het baasje roept de hond bij zich en gaat een stuk verderop in de berm/bosjes/veld staan tot we elkaar gepasseerd zijn.
6 (1%)
Anders, namelijk...
6 (1%)

Totaal aantal stemmen: 490

TurdusMerula

Re: Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:05

Officieel mogen honden in de meeste gevallen niet los - en ik rijd soms op een fietspad wat officieel niet mag (maar een veilig alternatief is om tot het ruiterpad te komen).
Daarom verwacht ik dat we rekening houden met elkaar. Indien dat handig is wil ik best mijn paard even inhouden bijvoorbeeld.
Andersom verwacht ik dat de hond normaal op mijn paard reageert of als dat niet zo is, de baas hem even in zijn buurt houdt of iets anders vraagt maar in elk geval zo regelt dat hond niet onaardig doet naar paard.

Ik heb een keer een hond gehad die echt ging bijten richting mijn paard waarna de eigenaren boos op mij werden... Dat vond ik erg vervelend, want ik mocht daar rijden (ruiterpad) en hun hond mocht daar alleen aangelijnd komen en dan alleen op de wandelpaden. Gelukkig is het goed afgelopen maar dat was behoorlijk asociaal gedrag!
Ik ben blij dat in de meeste gevallen er goed rekening wordt gehouden met elkaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:13

Ik kom meestal honden aan de lijn tegen, en dan vind ik zelden iets een probleem. Dan mogen ze van mijn part zelfs blaffen (liever niet uiteraard), maar ik weet dat het dier zelf dan niet zoveel kwaad kan doen.
Een hond die los loopt heb ik op het moment van passeren toch liefst onder appel van de baas. Maar ze moeten niet blijven stilstaan, zich achter een boom verstoppen, of half struikelend door de begroeiing lopen om mij te ontwijken.
Dit is hoe ik er momenteel tegenover sta met een paard dat ik verkeersmak aan het maken ben. Eigenlijk is de boodschap gewoon, zo normaal mogelijk doen zonder elkaars veiligheid uit het oog te verliezen.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:24

Mijn paard reageerd niet op honden, maar na dat een paar honden mijn paard in zijn benen en neus gebeten heeft, heb ik liever dat de gene die de hond uitlaat deze even vasthoud tot dat we gepasseerd zijn.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:30

Ik vind het prettig als honden bij hun baas blijven als ik eraan kom met paard. Ik heb al verschillende dingen meegemaakt (ik heb geen bos, maar het strand in de buurt): vrouw die hond expres loslaat als ik vlak bij ben, een husky die voor m'n paard staat en denkt: jou ga ik grijpen.
Inmiddels ben ik zover dat ik met volle galop langs de honden ga, omdat er zoveel mensen zijn die hun honden niet onder appèl hebben en dus al blaffend en grommend op mijn paard af rennen. Mijn paard is dan niet braaf en haalt gewoon uit.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:32

Zolang de hond ons niet aanvliegt om te bijten vind ik alles prima. Paard lief is gewend aan blaffende rondsrpingende honden om hem heen omdat die op stal los rondlopen en wel een in zn wei op muizen ed jagen.

Hij heeft dan ook in t bos of op de weg geen moeite met honden als ze blaffeb ed. Onze eigen hond kan zo met m mee lopen. Voor en achter hem langs en rent er soms ook onderdoor.

Nee zo lang eigenaar weet dat hond niet bijt en als de hond is terug te fluiten mag de hond best loslopen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:18

Dieselpaard schreef:
Inmiddels ben ik zover dat ik met volle galop langs de honden ga, omdat er zoveel mensen zijn die hun honden niet onder appèl hebben en dus al blaffend en grommend op mijn paard af rennen.

Dat roept wel enorm jachtinstinct op bij bepaalde honden dus kan je nog grotere problemen opleveren.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:07

Ik woon zo goed als aan recreatie plas bussloo en daar is het in de winterperiode losloop gebied voor honden, dus ik kom ontzettend veel honden tegen.
Moet zeggen dat ik weinig last heb.
Veel mensen roepen hun hond bij zich.
En vaak neem ik mijn eigen hond ook nog mee, probeer hem bij mij te houden als ik andere honden tegen kom en vaak zien die mensen dat wel dus houden we wat afstand.

Laatst reed ik in Epe in het bos, en toen kwam zo uit het niets een hond achter mij aan, en dat vind ik wat minder... maar ja.. kan gebeuren ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:09

Pas zat er ook eentje te blaffen tegen de benen van het paard. Had geluk dat dat paard hartstikke braaf was, maar veel paarden waren misschien weggerend. De baasjes stonden zo'n 400 meter verder te schreeuwen en te zwaaien. Later kwam de vrouw naar me toe 'Ja, de hond heeft een paardentrauma uit z'n jeugd.' Uhh, laat het dan niet loslopen in een bos vol met paarden? Daar heeft men een riem voor uitgevonden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:11

Slina schreef:
Pas zat er ook eentje te blaffen tegen de benen van het paard. Had geluk dat dat paard hartstikke braaf was, maar veel paarden waren misschien weggerend. De baasjes stonden zo'n 400 meter verder te schreeuwen en te zwaaien. Later kwam de vrouw naar me toe 'Ja, de hond heeft een paardentrauma uit z'n jeugd.' Uhh, laat het dan niet loslopen in een bos vol met paarden? Daar heeft men een riem voor uitgevonden.

o ja die ken ik, hoor ik regelmatig.... ik zeg dan altijd dat wij (paard&ik) een hondentrauma hebben en daarom op een ruiterpad rijden....

Squirrel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:16

Vreemde honden zou ik liever niet bij een paard willen hebben, omdat je als hondeneigenaar niet weet hoe het paard zal doen (Het is toch 400 kg vs 20kg) En als ruiter omdat je niet weet hoe de hond zal doen (paard blijft een vluchtdier)
Als ik met mijn hond buiten loop (die overigens paarden negeert, totaal oninteressant), roep ik de hond wel altijd even bij me en laat haar braaf naast mij zitten totdat de ruiter langs ons is geweest.
Dan weet de ruiter ook waar die aan toe is.

En ook al is dit misschien geen populaire mening, ik ben van mening dat je de hond een tik met de zweep mag verkopen als die hard blaffend op je paard afkomt. De hond kan vertrappelt worden door een paard en daardoor zwaargewond raken en in sommige gevallen zelfs doodgaan. Dan liever een mep.
Dit heb ik zo aangeleerd gekregen tijdens mijn koetsiersbewijs, het is levensgevaarlijk als die hond achter het paard aangaat, dan kies ik toch liever voor het minst kwade.
Laatst bijgewerkt door Squirrel1 op 30-01-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:20

Ik kom regelmatig honden tegen als ik met mijn pony's bezig ben. Gezien het erg bekend terrein is en ik (en de hondeneigenaren) meestal op hetzelfde tijdstip rondloop, ken ik de meeste ondertussen.

Gezien mijn pony's hondproof zijn roep ik altijd tegen de eigenaren dat ze best even mogen komen snuffelen als ze bang zijn. Vaak is het na een keer of 3 zo boeiend niet meer en zijn zowel de baas als de honden heel relaxed.

In een bos waar constant andere honden rondwandelen is het lastiger gok ik, maar dat 'probleem' hebben we in de randstad niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:23

Ik ben zowel hond als paard eigenaar. Maar in beide gevallen vind ik terugroepen en even vasthouden tot paard gepasseert is de beste optie. Paard blijft hond en mens zien dus geen risico op iieeks daar staat iets. Als baas weet je zeker dat je hond niet toch onverwachts achter paard aan kan gaan of laten schrikken.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:36

Mijn honden zijn totaal niet geinteresseerd in paarden, maar toch roep ik ze bij me of kort de riem in. En wacht even tot de paarden zijn gepasseerd.
Ook al kijken mijn honden er niet van op, vindt ik het wel passend om ze bij te houden. Je weet immers niet wat een paard van mijn honden vindt, ook al komen ze niet in de buurt.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:42

Ik heb 'het geluk' dat toen Allas nog mee op stage was de hond van mijn stagebegeleiders altijd mee ging op buitenrit..hond sprong vaak plotseling tevoorschijn uit t bos en liep voor en achter Allas...Allas vond het in het begin heel eng ben er ook 2x door gevallen maar het scheelt wel dat als ik nu een hond tegenkom op buitenrit Allas nergens meer van op kijkt :+ maar vind het heel vervelend als honden niet onder controle zijn en je zit op een paard die er nerveus oid van wordt... ik doe mijn honden altijd netjes vast als er een paard langskomt ook zouden ze niet naar het paard toegaan maar vind het wel zo netjes...maar kan me voorstellen dat 'niet paardenmensen' niet zo denken..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:48

Mijn pony reageert er niet zo erg op, maar ik heb wel eens gehad dat
er honden keihard op ons af kwamen stuiven en blaffen en raar doen.. Heel irritant en
de baasjes doen er niets aan.

Maar over het algemeen roepen baasjes de honden bij zich en passeren we elkaar rustig.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:49

Ik snap niet dat iedereen het maar prima vind dat vreemde honden zomaar rond je paard gaan rennen :+

Hier in het bos (GNR) mogen honden alleen los als ze onder appél staan (staat letterlijk in de reglementen).

Ik heb mijn paard toch ook onder appél, dus dan verwacht ik dat ook van hondeneigenaren. Dus ga ik er vanuit dat ze hun hond bij zich roepen, als hij wel reageert op een paard.

Gelukkig kijkt mijn paard niet eens naar honden. Maar ik rij ook gewoon in dezelfde gang door hoor als er een hond weer eens achter ons aan komt }>

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:57

Urielle schreef:
Dieselpaard schreef:
Inmiddels ben ik zover dat ik met volle galop langs de honden ga, omdat er zoveel mensen zijn die hun honden niet onder appèl hebben en dus al blaffend en grommend op mijn paard af rennen.

Dat roept wel enorm jachtinstinct op bij bepaalde honden dus kan je nog grotere problemen opleveren.

Ik heb inderdaad wel eens een hond achter mij aan. Als ik mijn paard dan terug neem, is het voor die hond niet interessant meer en druipt ie af. Vaak zijn het de honden die toch al slecht luisteren.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:59

Ikzelf vind het prettig als de hond even terug geroepen word.
waarschuw ook altijd, mn merrie slaat namelijk naar honden die in de buurt komen.
Ze is namelijk een keer bijna gebeten door een loslopende hond die niet terugging naar de eigenaar dus die gaf ze een trap.
ook met de jongere paarden vinden we het fijner dat ze teruggeroepen worden.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 01:35

pluklief schreef:
Als ik met mijn eigen paard onderweg ben maakt het mij allemaal niet zo veel uit, zolang ze maar niet bijten. Ze is wel wat gewend, mensen hier in de buurt vinden het hartstikke normaal om totaal niet luisterende honden toch los te laten met als gevolg dat ze gewoon de wei in gaan en achter de pony's aan gaan 8)7 Dus ze is inmiddels ook compleet blaffende en jagende honden proef.

Dan hadden ze aan mijn ruin een verkeerde. Die heeft een bloedhekel aan honden. Hij jaagt er achter aan als ze zijn wei binnenkomen en als hij de kans krijgt grijpt hij ze. Tot nu toe hebben de honden nog steeds gewonnen, maar zou zo maar een keer mis kunnen gaan.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 01:50

Ik kom ook allerlei soorten honden tegen op buitenritten. Ik passeer in ieder geval altijd in stap om geen reactie uit te lokken. De baasjes zeg ik altijd goedendag als ze hun hond onder appel hebben.

Ik heb een paar keer meegemaakt dat een hond achter mijn paard aan is gekomen. Ik reageer dan door halt te houden, eigenlijk druipen de honden dan altijd af omdat er dan niks meer is om achteraan te jagen. Voor echte noodgevallen heb ik altijd nog een zweep bij me, maar die heb ik nog nooit nodig gehad.
Deze manier van reageren wordt altijd erg gewaardeerd door de honden eigenaren, ik heb nog nooit ruzie of discussie gehad met ze.

Mijn paard is trouwens wel heel veel qua honden gewend, op stal lopen ze continue om hem heen en zelfs onder hem door (alhoewel dit niet de bedoeling is natuurlijk). Daarnaast zal hij sneller achter een drukke hond aan gaan jagen in plaats van wegrennen.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:02

Sinds een paar jaar verzorgen we met een aantal ruiters een 'paardentraining' bij de lokale hondenschool als vast onderdeel van de puppy cursus 1 en 2. Het heeft wat overtuigingskracht gekost, maar inmiddels vindt iedereen het wel een goede actie. We delen met elkaar namelijk een groot 'losloop-gebied' en komen elkaar eigenlijk bij iedere wandeling/buitenrit wel tegen.
Los van het feit dat de dieren aan elkaar wennen, raken ook de hondenmensen met de paardenmensen in gesprek. Dat scheelt al de helft als er onverhoopt in het bos toch even iets niet goed gaat. Bovendien ontstaat er nu langzaam een soort standaard voor 'hoe met elkaar om te gaan' en omdat steeds meer mensen zich ernaar gedragen zijn er steeds minder situaties.

Standaard betekent in ons geval. Paard terug naar stap, rechts houden bij passeren en indien de voetganger van achter wordt benaderd even een seintje. Hond nooit 'meenemen', maar even wachten tot de baas 'm komt halen (of even terugbrengen). Voor de hondeneigenaar: hond bij je roepen/houden, aanlijnen hoeft niet. Op het pad/in het zicht blijven en links aanhouden, niet hurken. Indien de ruiter van achteren wordt benaderd of zeer onstuimig, geef even een seintje.
Voor beide partijen geldt 'rustig blijven, dan gaat het meestal goed'.

We oefenen met verschillende paarden, ook met paarden waarvan we weten dat ze wat heftiger kunnen reageren.
Eigenlijk altijd erg leuk!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:05

Goh zeg wat een goed initiatief zeg!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:09

Ik heb voor optie 1 gekozen maar vind optie 3 wel de meest beschaafde.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:16

Ik heb gekozen voor

- Zolang de hond mijn paard negeert mag iedereen gewoon doorlopen.

Als de hond mijn paard niet negeert heb ik liever dat hij even aangelijnt word.

En dan niet als ponylief half voorbij is ineens de lijn laten schieten en dat de hond ineens naar de achterbenen vliegt.
Dit gebeurt mij namelijk regelmatig :=
En pony schrikt hier dan vaak alleen maar meer van.

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:19

Ik maak mij meer zorgen om de hond dan om mn paard. Hij heeft namelijk een hekel aan honden en valt ze ook echt aan. Heeft mijn hond al een aantal keer gebeten en de honden op stal durven niet lang hem te lopen. Vaak let ik er wel op dat de hond niet te dicht bij kom of roep het even naar de eigenaar. ;)