Zadeltassen do en dont's

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zadeltassen do en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:27

Omdat ik meestal met speciale dekjes rijd en het lijkt me nogal klotserig op het paard.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:21

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:09

Zo`n dekje heb ik ook.Er kan best veel in de tasjes en ze gaan makkelijk open om er iets uit te halen tijdens het rijden.
Ze zijn wel vrij dik vind ik,zeker met deze temperaturen best warm.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:27

Ik heb dat dekje van de decathlon met zijtassen en het bevalt goed. Je kunt er aardig wat in kwijt en het klappert niet. Je kunt er tijdens het rijden ook goed bij. Je hoeft bij het optuigen niet te prutsen met tassen of bandjes, gewoon opzadelen en klaar. Voor een dressuurzadel zou het dekje wel te kort zijn, dan komen de zweetbladen er onder uit. Maar ik moet zeggen dat ik dat dekje van de Divoza ook erg mooi vind. Zitten er 1 of 2 tasjes op? Zou het materiaal van die tasjes stevig genoeg zijn?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:20

Ik heb zelf alleen maar zadelvormige dekjes, dat zou voor mij een reden zijn om zo'n dekje niet te nemen. Ik vind dat ze haar warmte kwijt moet kunnen.

Mijn complete bepakking in actie:
Afbeelding

Achterin: 2x 2 ijzers, ehbo-tasje, verlichting rood en wit, reflecterende banden en 4 wortels :+ Aan de achterkant heb ik nog een hamer, nijptang en krokodillenbektang geklemd.
Voortas: 2x bidon met water, opvouwbare emmer, een paar meter koord, flesje vliegenspray, hoogtemeter, stappenteller. Volgens mij nog wel meer :+ En er is nog plek over voor eten :9

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:40

ik zou ook graag de stowaway willen aanschaffen.
Ik weet alleen niet goed voor voor- of achteraan. Ik ben altijd vooraan gewoon geweest.
Zijn er voor en nadelen die doorwegen tegenover elkaar.
bv. vooraan vind ik supermakkelijk om gauw je fototoestelletje of gsm bij de hand te nemen
naddel is dan weer dat je teugels er soms achter komen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:14

Ha, fijn dat er een topic is over dit onderwerp.
Ik wil zelf leren zadeltassen maken.
Ik vraag me alleen af of er het mogelijk is om een 'singel' onder de tassen te bevestigen en of iemand hier ervaring mee heeft.
Ik kan me namelijk goed herinneren, van toen ik vroeger trektochten reed, dat het geklepper van je tassen als je draaft zo irritant is. Als je een losse riem hebt aan de onderkant van de tassen en onder de buik van het paard langs, zullen de tassen minder beweeglijk zijn.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties en meningen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:18

Het kan, maar leer je paard er wel aan wennen en koppel die singel aan je gewone singel tegen het naar achteren kruipen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:25

ooh dat is inderdaad slim! Goed plan. Mijn pony zal er niet van opkijken denk ik :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 06:53

Alexx schreef:
Ha, fijn dat er een topic is over dit onderwerp.
Ik wil zelf leren zadeltassen maken.
Ik vraag me alleen af of er het mogelijk is om een 'singel' onder de tassen te bevestigen en of iemand hier ervaring mee heeft.
Ik kan me namelijk goed herinneren, van toen ik vroeger trektochten reed, dat het geklepper van je tassen als je draaft zo irritant is. Als je een losse riem hebt aan de onderkant van de tassen en onder de buik van het paard langs, zullen de tassen minder beweeglijk zijn.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties en meningen.

Ja, dat werkt.
Laat de singel wel "los" hangen, dan kruipt ie ook niet naar achteren. Bij ruinen en hengsten even aandacht voor de koker, dat het geen probleem geeft als ze onderweg willen plassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 06:54

Maar ook uitkijken dan dat het geheel niet te strak op de rug gaat trekken denk ik?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:32

Anoniem schreef:
Maar ook uitkijken dan dat het geheel niet te strak op de rug gaat trekken denk ik?

Als je de singel niet "aanhaalt" zoals de singel van het zadel, zal het de bepakking ook niet strak trekken.
De singel moet aansluiten aan het lichaam maar niet strak zitten. Je moet er probleemloos een hand tussendoor kunnen halen.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:19

Ik lees ook even mee. Denk dat ik ook voor de Stowaway (voortas) ga sparen. De achtertas komt later ook wel, verwacht ik.
Ik heb nu de tassen van Dabo, bevallen ook erg goed maar beginnen nu best wel te slijten (met name de voortas, die gebruik ik het meest).

Hoe liggen de voortassen van Stowaway op de schoft/hals?
Laatst bijgewerkt door Rais op 09-08-13 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:29

http://www.agradi.nl/pfiff-dubbele-zade ... -zwart.htm

ik heb deze ik gebruik hem al 3 jaar ben er erg tevreden mee deze kun je aan je singel vast zetten zodat ze niet zo erg meer flapperen met draven en galopperen.

Daarbij heb ik bij de action een tasje gehaald die kun je schijn over je schouder en onder je arm omdoen voor ene bindon in te doen en dan is er nog een vakje voor een telefoon of sleutel.
Deze gebruik ik ook met warm weer voor kleine ritten voor drinken
beetje dit idee
http://www.sportbeer.nl/upload/123/craftdrinkriem.jpg

honeybon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:47

Ik heb de Stowaway tas achter in het blauw, voor het engels zadel.. Ik ben er echt super blij mee.. Zit perfect, niks rammelt en alles blijft mooi zitten..

Eerst was ik bang dat het niet zou passen omdat ik ook een bontje heb, maar dat is allemaal geen probleem.. Dus de deluxe tas van stowaway voren gaat er ook aan komen hihi!.. Ideaal voor lange uitritten en de toekomstige trec wedstrijden volgend jaar, waar ik al voor aan het oefenen ben! :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:52

Ik heb een zadeltas van agradi, misschien niet de beste kwaliteit, maar heeft toch al een vierdaagse en een driedaagse goed dienst gedaan. Klappert niet als je het extra vastzet met een bottenkoordje.

Hier de tas op de IJslander van een vriendin

Afbeelding

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:23

Dag allemaal,

Ik volg al enige tijd dit topic, omdat ik over twee weken op trektocht ga.
Van de vorige eigenaar heb ik dezelfde tassen gekregen als op de foto hierboven. Ik vraag me alleen af of deze niet op de ruggengraat drukken/duwen? Ze lijken daar rechtstreeks op te liggen namelijk. We gaan 5 dagen trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:26

Ik vind persoonlijk dat ze dat wel doen, vind dat soort tassen niet echt fijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:49

Die tassen zijn eigenlijk voor westernzadels, bij engelse zadels kunnen ze niet zo aan het zadel hangen dat de ruggegraad vrij blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:34

Ik ga toch maar voor voortassen van Dabo, heb op dit moment even geen stowaway budget.

Wie heeft die ook?
Met kaarthouder?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:37

EbbyT schreef:
Dag allemaal,

Ik volg al enige tijd dit topic, omdat ik over twee weken op trektocht ga.
Van de vorige eigenaar heb ik dezelfde tassen gekregen als op de foto hierboven. Ik vraag me alleen af of deze niet op de ruggengraat drukken/duwen? Ze lijken daar rechtstreeks op te liggen namelijk. We gaan 5 dagen trekken.

Ik heb deze tassen zowel aan westernzadel (liggen ze niet op de rug) als bij veelzijdigheidszadel, dan maak ik ze zo vast dat ze op het dekje rusten. We hebben met deze tassen vier en driedaagse gedaan (per dag ong 20-30 km gemiddeld) en geen schuurplekken gehad, maar mijn paard is ook best rond...

edit: op de foto kan je het rubber van de onderlegger nog onder de tas zien uitsteken (ter hoogte van de ruggegraat)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:55

Anoniem schreef:
Ik ga toch maar voor voortassen van Dabo, heb op dit moment even geen stowaway budget.

Wie heeft die ook?
Met kaarthouder?

Ik heb die met de kaarthouder! Heel handig, het enige waar ik spijt van heb is dat ik maar aan 1 kant een drankhouder gevraagd heb.
De hele tas helt naar die kant door het gewicht. De volgende wil ik dus met 2 flesjeshouders.
Ik ga haar eens mailen om hem mss apart op te sturen, dan stik ik hem er zelf aan als't kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:03

Goed dat ik dat weet,alleen neem ik denk ik niet vaak 2 lflessen water mee.
ik zat al te twijfelen om een bidon houder los te bestellen alleen of ik die kan bevestigen als de tas er ook hangt weet ik niet

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:18

iana schreef:
Anoniem schreef:

Wie heeft die ook?
Met kaarthouder?

Ik heb die met de kaarthouder! Heel handig, het enige waar ik spijt van heb is dat ik maar aan 1 kant een drankhouder gevraagd heb.
De hele tas helt naar die kant door het gewicht. De volgende wil ik dus met 2 flesjeshouders.
Ik ga haar eens mailen om hem mss apart op te sturen, dan stik ik hem er zelf aan als't kan?

Hier moet ik natuurlijk zelf ook even op reageren ;) hihi.
Misschien kun je een flesje aan de rechterkant IN de tas stoppen. Ik naai bewust maar 1 fleshouder op de tas aan de linkerkant, omdat standaard rechts de teugels hangen, en die gaan om de fleshouder zitten als die aan de rechterkant zit.
Op mijn allereerste voortas met fleshouder had ik die dus aan de rechterkant genaaid, niet bij nagedacht, en daar kwam ik dus al snel achter dat dat dus niet zo handig was. Tuurlijk kan ik een losse maken en opsturen, maar ik naai hem er met de naaimachine op, vóórdat ik de tas zelf in elkaar stik, dus als de tas al klaar is kun je daar met een naaimachine niet meer bij...

Ik zorg zelf altijd dat ik het gewicht over de tas verdeel, maar een flesje water weegt toch al snel 330 gram en wat je verder ook meeneemt, aan dat gewicht kom je eigenlijk nooit (voor aan de rechterkant dan. Dus ik snap je punt wel. Mijn tas zakt ook scheef, ook al doe ik mijn fles niet eens vol.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:19

Anoniem schreef:
Goed dat ik dat weet,alleen neem ik denk ik niet vaak 2 lflessen water mee.
ik zat al te twijfelen om een bidon houder los te bestellen alleen of ik die kan bevestigen als de tas er ook hangt weet ik niet

Als je 'fatsoenlijke' ringetjes aan je zadel hebt wel hoor, de voortas zit met bandjes van 2cm breed vast, en de losse fleshouder met een klipje.