Zitouna schreef:Fysiek zullen zij echter wel nog altijd beter rond kunnen komen in het oerwoud, ze kunnen beter tegen de hitte, hebben andere spieropbouw etc. Verder is het dus een kwestie van hoe ze opgroeien, wat ze leren en hoe getraind worden, zowel voor de bosneger als voor de paarden... Hoewel ik het er wel mee eens ben dat de plaatjesfokkerij in Europa de oorspronkelijke eigenschappen van zulke rassen vaak nog maar weinig voorop stelt, zo zal dus idd zeker een sinds generaties showgefokte Arabier veel minder geschikt zijn. Ook bij de Berber en Berber-Arabier speelt ditzelfde probleem mee, zeker in Europa. Hier in de Maghreb echter wordt nog altijd meestal gewoon gefokt met de dieren die zich bewezen hebben, de hengst van de buurman die het al jaren goed doet bvb. Ook hier echter probeert het stamboek de kleine fokkers over te halen hun hengsten te gebruiken, die eigenlijk gewoon overleven, de meesten worden zelfs niet gereden en komen enkel hun box uit om te dekken. De vraag is, hoe snel gaan de goede eigenschappen verloren, waarop deze dieren sinds duizenden jaren geselecteerd zijn? Zolang er geen vreemd bloed zal worden toegevoegd zal de potentie er nog wel lang in blijven zitten, ook al komt deze er niet uit. En anders gewoon papierloze paarden kopen
Over het gewicht, dat men gewend is vrijwel niks op de paarden te laden is onjuist, hier staat bekend dat de paarden vaak meer als 100 kg dragen (of dat goed is, is natuurlijk een andere zaak, maar ze doen het dus wel) en de Akhal Tekes werden voor zover ik weet vaak door twee ruiters tegelijk gereden. Kom ook maar eens een traditioneel Berberzadel voelen met al zijn dekens... Ouch.
Dan nog, het maakt een slechte Berber nog altijd niet beter geschikt dan een goede KWPN-er. Nog even los van het feit dat Berbers in NL toch wat lastiger te vinden zijn dan andere, eveneens geschikte paarden.
Hoewel ik op details het eisenlijstje van Adrian anders in zou vullen, is het een uitstekende lijst om langs een potentieel paard te houden. Er zijn best wel bosjes paarden die eraan kunnen voldoen dus dat fanatieke verdedigen van je ras (dat bovendien in NL niet op elke straathoek te koop is) gaat helemaal nergens over. Niet in de laatste plaats omdat je als mens ook maar uit de bocht moet kunnen met een Berber of derivaat. Dat is voor Berbers net zo goed een punt van aandacht als voor Gribaldi-kinders, Jazz-afstammelingen, NL-gefokte Haflingers, Fjorden en al het andere wat hier al eens langs gekomen is en ook voor die rassen die niemand durft te noemen, zoals de Brabander, Shire, Oldenburgers, Holsteiners en zo kan ik nog wel drie pagina's vullen.........
Ook voor een goed reispaard geldt de lijfspreuk van mijn instructeur: it all depends..... en het lijstje van Adrian is een nuttige checklist om mee te beginnen.