Welk ras voor ''toeren''

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:46

scoxxx schreef:
josien_m_ schreef:
Wat doet het er touwens toe dat friezen, ijslanders, etc. het niet goed doen in de endurance scoxx? je zegt zelf ook dat endurance niet te vergelijken is met trekken.

.

Huh? Succesvolle endurance paarden worden juist WEL getraind in Long Slow Distance. Zeer frequent richting Ardennen afreizen met auto & trailer om vervolgens 4 tot 6 uur enkel te stappen (geen draf, geen galop) in bergachtig gebied.

Je geeft met deze opmerking geen antwoord, ik snap het tenminste niet!
Het gaat toch niet om hoe ze getraind worden? Inderdaad is reizen met bagage en voor een langere periode heel anders.
Wij draafden en galoppeerden trouwens wel iedere dag onderweg hoor. Lekker om hun en onze spieren weer even los te maken. Kwestie van goed bagage pakken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:52

scoxxx, als je een paard koopt voor die trektocht terwijl het een flinke maat teveel paard voor je is, gaat die trektocht dus ook gewoon niet door. Juist met een trektocht moet je het SAMEN doen, dat kan niet als de omgang met je paard al buiten je comfortzone ligt, laat staan als je iets spannends/lastigs tegenkomt onderweg. En dat spannends/lastigs komt onherroepelijk met enige regelmaat langs tijdens een langere trektocht, dus moet je ruimte hebben om daar mee om te gaan.

Precies het verschil tussen mijn twee merries, de oude zou ik bij wijze van spreken nu op kunnen zadelen om te vertrekken op trektocht, met de jonge zijn we aan het denken om zo voor te bereiden dat ze misschien dit najaar een klein uitstapje kan gaan maken met zorgvuldig gekozen omstandigheden en rijpartners. Een serieuze trektocht denk ik echt voorlopig niet over na, geen idee of dat met haar ook gaat gebeuren, maar daarin speelt mijn eigen leeftijd ook nog wel een woordje mee :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:29

Je kunt een LSD-trainingsrit van 6 uur toch niet gaan vergelijken met een trektocht van 2/3/4 maanden of langer!
Net zo min dat je kunt zeggen 'mijn paard kan prima een dagtocht van 50 km. aan dús kan ik op trektocht'.
Het gaat helemaal niet om die dagafstand, elk paard kan 20 tot 40 km. aan. Maar kan'ie dat dag in dag uit?
Het gaat om het lange van huis zijn, vaak nog als paard in z'n eentje, en het bijna elke dag opnieuw 'verder' in plaats van 'terug'. Het gaat om bepakking, om omstandigheden/situaties/eten/drinken/stalling enz. wat allemaal anders is dan thuis en hoogst waarschijnlijk ook elke dag weer opnieuw verandert. Het gaat om terrein wat het gemiddelde Nederlandse paard niet gewend is, klimmen en dalen (je zult ze de kost moeten geven die niet door hebben dat dat echt beduidend zwaarder is voor een paard, merken zij toch niks van als ze er op zitten?)

Goed, ik gooi de link van 't longridersguild er nog maar weer een keer in: http://www.thelongridersguild.com Lees es wat verhalen van onderweg, wat tips over do's en don'ts, of deze... over de paardenrassen die men zoal gebruikt en aan raadt: http://www.thelongridersguild.com/nativebreeds.htm

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:57

Francis schreef:
Je kunt een LSD-trainingsrit van 6 uur toch niet gaan vergelijken met een trektocht van 2/3/4 maanden of langer!
Net zo min dat je kunt zeggen 'mijn paard kan prima een dagtocht van 50 km. aan dús kan ik op trektocht'.
Het gaat helemaal niet om die dagafstand, elk paard kan 20 tot 40 km. aan. Maar kan'ie dat dag in dag uit?
Het gaat om het lange van huis zijn, vaak nog als paard in z'n eentje, en het bijna elke dag opnieuw 'verder' in plaats van 'terug'. Het gaat om bepakking, om omstandigheden/situaties/eten/drinken/stalling enz. wat allemaal anders is dan thuis en hoogst waarschijnlijk ook elke dag weer opnieuw verandert. Het gaat om terrein wat het gemiddelde Nederlandse paard niet gewend is, klimmen en dalen (je zult ze de kost moeten geven die niet door hebben dat dat echt beduidend zwaarder is voor een paard, merken zij toch niks van als ze er op zitten?)

Goed, ik gooi de link van 't longridersguild er nog maar weer een keer in: http://www.thelongridersguild.com Lees es wat verhalen van onderweg, wat tips over do's en don'ts, of deze... over de paardenrassen die men zoal gebruikt en aan raadt: http://www.thelongridersguild.com/nativebreeds.htm

Joh, er zijn er bosjes die denken dat een trektocht gewoon drie of vier (of meer) endurance klasse 1-2 wedstrijden achter elkaar zijn.
Dat is ongeveer het denkniveau van de meesten; vooral als ze nooit serieus hun eigen tochten hebben voorbereid en gereden.........

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:19

Tja, en toch is dat een kwestie van inlezen en (laten) informeren...
Ik heb ook nog nooit een long ride gereden, langst was een lang weekend door de Ardennen op 't paard van een ander en bagage vooruit gebracht.
Maar ik heb al wel heel lang in 't hoofd er een te rijden en verdiep me er dus ook al een paar jaar in, lees alles wat los en vast zit en praat met mensen. Ik ben ook met het idee van zo'n tocht in't achterhoofd op zoek gegaan naar een paardje wat daar geschikt voor zou kúnnen zijn (en kom thuis met een paard wat op op bepaalde punten misschien wat minder geschikt is maar waar ik wel een dusdanige band mee heb en die naar mij toe een dusdanige 'will to please' heeft, dat ik maar zo denk dat het aan haar niet zal liggen... financiën zullen een groter struikelblok worden).
Wat ik weet is dus 'theoretische' kennis maar wel grotendeels uit eerste hand van mensen die daadwerkelijk een paar duizend kilometer achter hun riem hebben. Waarom zou je niet leren van de ervaringen van anderen als je dat veilig op weg helpt en je kans van slagen zoveel groter.

En verder denk ik dat je er ook weer niet al te veel over moet lu11en en uiteindelijk 'gewoon moet gaan' en vooral voor ogen moet houden dat 'het einddoel van je reis niet het doel van je reis is'.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:03

Casmihra schreef:
Hallo iedereen! Mijn titel komt misschien een beetje raar over, maar beter kon ik het niet brengen!
Ik wil ooit grote tochten maken door andere landen heen, en ik vroeg me af welk ras paard daar eigenlijk het beste voor is.
Welk ras heeft uithoudingsvermogen, is betrouwbaar en kan over allerlei soorten grond lopen (hier bedoel ik bijvoorbeeld mee; over bergen, door bossen en beekjes, enzovoorts.) Hebben mensen ervaring met bepaalde rassen hiermee?

Ik heb dit topic gevolgd, maar het begint een beetje af te glijden. Daarom kom ik maar even terug bij de oorsprong. :)
Onze paardenrassen zijn allemaal gefokt voor een specifiek doel. Werkpaarden, rijpaarden, krijgspaarden, ridderpaarden, ploegpaarden, nomadenpaarden, noem maar op ! Keuze genoeg. Ik denk dat er voor de kwalificatie van Trektochtpaard, vele rassen geschikt zijn op fysiek gebied. Zoals hier al te lezen is, wordt het begrip Trektocht, door velen verschillend gezien. Niemand van de posters in dit topic, is langer dan een paar weken met zijn of haar paard op pad geweest. Sommigen zelfs alleen maar een paar dagen. Met de posts van Francis ben ik het vaak eens.

Jij geeft in je beginpost al aan, dat je grote tochten wil gaan maken, door verschillende landen heen. Dan is het duidelijk dat meningen over ritjes op de Veluwe afvallen. Georganiseerde trektochten, zonder bagage en slapen in een hotel/tent vallen dan ook af. Kortom we hebben het over maanden lang, alleen, onderweg zijn met je paard, veelal over slecht gebaande wegen, geheel self supporting en tamelijk zwaar bepakt.

Naar mijn mening moet zo'n paard aan de volgende eisen voldoen:

Sober ras.
Mijn voorkeur gaat uit naar paarden, die kunnen presteren op alleen maar ruwvoer/gras en niet veel energie verspelen. Onderweg zal je niet veel krachtvoer tegenkomen. Bij boeren soms wel wat haver, gerst of tarwe, maar meestal niets anders dan gras en hooi. De darmflora zal optimaal moeten functioneren. Dit kan je bereiken door je paard enige jaren voor vertrek alleen maar ruwvoer te geven.

Ruin van ongeveer 8 jaar oud
Hengsten zijn niet handig in een weitje, waar andere paarden in de buurt lopen. Ook niet leuk als je hengstige merrie door de hengst van een plaatselijke boer wordt gedekt, terwijl je in je tentje ligt.
Op een leeftijd van 8 jaar is een paard volledig uitgegroeid en in de kracht van zijn leven.

Een paard dat al minimaal 3 jaar zonder ijzers loopt
Onderweg gaan met ijzers is niet aan te raden. Nergens is een hoefsmid te vinden en vooral niet als je hem met spoed nodig hebt. Hoefschoenen gaan ongeveer 1500 km mee.

Een paard wat al jaren 24 uur per dag buiten wordt gehouden.
Zo'n paard heeft schone longen, heeft de juiste kwaliteit vacht en kan elk weertype aan.

Een paard zonder SME of andere allergieen.
Je paard zal in allerlei vreemde weitjes moeten, waar ook bomen staan waaraan zij zich kunnen schuren.

Een paard met hard beenwerk en korte rug.
Beengebreken zullen gaan opspelen onderweg en een korte rug is handig voor de toch wel zware belasting van bagage en ruiter.

Een paard wat makkelijk alleen kan staan en mensgericht is.
Kan alleen door training worden bereikt. Lange tochten maken(naast lopen) en alleen in de wei.

Een paard dat luistert.
Ho is ho !! De mijne blijft wel een uur staan totdat ik zeg "kom maar "

Het ras is niet zo belangrijk. Allerlei kruisingen zijn ook geschikt. 80% van je tocht zal uit stappen bestaan. Dus kies een paard dat vlot kan stappen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Welk ras voor ''toeren''

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:31

Adrian, niks aan toe te voegen.
Als het over blote voeten gaat zou ik (met de ervaringen die ik tot nu toe heb) natuurlijk bekappen aanraden. Ik doe het ook, waar de smid roept oh nee hij staat te kort, kan ik nu zelf zien dat er niks aan de hand is, mijn paard geeft zelf aan er gelukkig mee te zijn.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:41

Excuses als ik iets mis, heb alleen de eerste pagina gelezen.

Maar het eerste wat in me op kwam was een Akhal-Teke. jammer dat ze vrij duur zijn, maar dan bedoel ik de 'klassieke' versie. dus niet het magere windhondenpaardje dat breekt als je opstapt maar de Arab, Dor-Bairam en Toporbai types die in de woestijn gereden werden. Dat zijn pas echt keiharde paarden :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:18

Ik las ergens dat een arabier niet tegen kou zou kunnen......maar `s nachts is het in de woestijn geen 30 graden hoor :+
De arabier is een sober ras, gefokt op mensgericht karakter met keiharde benen en hoeven. Werkwillig, vriendelijk en nuchter. En ja, met voetjes die ook over rotsachtige bodem kunnen lopen... Bovendien zijn het zeker niet allemaal kleine, iele poppetjes :)

That being said: het ras moet je wel net aanstaan. In basis lijkt het ras mij uitermate geschikt, maar als je er niet mee door één deur kan heb je daar alsnog niks aan... Wellicht is het handig om eerst een zeer grove selectie te maken? Ik denk dat er meerdere rassen zijn die heel geschikt zijn dus als je bij voorbaat weet of je een warmbloed of koudbloed wilt, heb je alvast iets om mee te beginnen... Voor mij nooit meer anders dan een arab, maar een ander heeft er helemaal niks mee en zweert bij de merens waar ik dan weer niks mee heb. Bij zo'n tocht moeten je paard en jij elkaar natuurlijk wel leuk vinden zeg maar :+ je kunt van daaruit weer wat gerichter gaan zoeken... Nu wordt het hier vooral een soort promotietopic en worden de ervaringen van mensen die er echt kaas van gegeten hebben een beetje ondergesneeuwd..

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:11

Arabs kunnen prima trektochtpaarden zijn, mits ze aan bepaalde criteria voldoen. De tocht naar St Petersburg werd ook op Arabieren gedaan. Ik heb ook blogs gelezen van reizigers op dravers vanuit Noord-Frankrijk naar Santiago, op haflinger vanuit Oostenrijk naar Santiago, op Holsteiner vanuit Duitsland naar Schotland, op Mérens vanuit Engeland(die werd in Spanje tijdens het grazen in tong gebeten door een adder en legde bijna het loodje)op Norikers vanuit Nederland en op kwpn-ers vanuit Nederland. Een bont gezelschap dus. Ook op
The Long Riders' Guild site wordt gezegd : Ga niet op pad met paarden die voor de showring zijn gefokt !! Daar ben ik het mee eens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:23

Adrian schreef:
Arabs kunnen prima trektochtpaarden zijn, mits ze aan bepaalde criteria voldoen. De tocht naar St Petersburg werd ook op Arabieren gedaan. Ik heb ook blogs gelezen van reizigers op dravers vanuit Noord-Frankrijk naar Santiago, op haflinger vanuit Oostenrijk naar Santiago, op Holsteiner vanuit Duitsland naar Schotland, op Mérens vanuit Engeland(die werd in Spanje tijdens het grazen in tong gebeten door een adder en legde bijna het loodje)op Norikers vanuit Nederland en op kwpn-ers vanuit Nederland. Een bont gezelschap dus. Ook op
The Long Riders' Guild site wordt gezegd : Ga niet op pad met paarden die voor de showring zijn gefokt !! Daar ben ik het mee eens.

Die paarden hadden zeer waarschijnlijk een ding gemeen: de juiste mentaliteit en wederzijds vertrouwen tussen baas en paard (hoewel dat laatste ook kan groeien tijdens een reis).

Heel veel paarden zijn geschikt om mee te reizen, maar geen enkel ras is uitverkoren. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dat zo moeilijk is.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:25

Als je echt een ras zoekt wat hier voor 'gebouwd' is, dus eeuwenlang speciaal hiervoor geselecteerd, zul je toch al snel bij Arabieren, Berbers, Berber-Arabieren of Akhal Teke's uitkomen denk ik, dat zijn toch wel de ultieme hiervoor geschikte rassen. Natuurlijk zullen er daarentegen warmbloeden, tinkers, fjorden en andere rassen zijn die heel goed mee kunnen komen en zich door hun karakter bv kunnen onderscheiden.
'Mijn' favoriete rassen zijn dan vooral Berbers en Berber-Arabieren: extreem goed uithoudingsvermogen, extra korte, sterke rug, keiharde benen en hoeven en ze worden niet voor niets 'de enige hond waar je op kan rijden' genoemd. Ze zijn vlot onder het zadel maar rennen zich niet dood, heel erg cool, totaal geen schrikachtig karakter en ze zien er ook nog eens leuk uit :)

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:12

Kinderen die afstammen van een bosneger, die in Nederland zijn geboren en opgegroeid, kunnen ook niet meer overleven in het oerwoud. Zo is het met de nazaten van geimporteerde paardenrassen ook. Door ander gebruik, andere huisvesting, andere voeding en andere selectie, kan je ze niet meer vergelijken met de prestaties en kwaliteiten van de voorvaderen en rasgenoten in hun eigen habitat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:20

Adrian schreef:
Kinderen die afstammen van een bosneger, die in Nederland zijn geboren en opgegroeid, kunnen ook niet meer overleven in het oerwoud. Zo is het met de nazaten van geimporteerde paardenrassen ook. Door ander gebruik, andere huisvesting, andere voeding en andere selectie, kan je ze niet meer vergelijken met de prestaties en kwaliteiten van de voorvaderen en rasgenoten in hun eigen habitat.

Dat niet alleen, wat denk je van bagage? Wat ze daar in de woestijn op hun eigen paarden laden (vrijwel niks) of hoe wij daar tegenaan kijken; dat is, om allerlei redenen, ook een wereld van verschil. Om over het gewichtsverschil van de ruiter zelf nog maar niet te praten.......

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:50

Fysiek zullen zij echter wel nog altijd beter rond kunnen komen in het oerwoud, ze kunnen beter tegen de hitte, hebben andere spieropbouw etc. Verder is het dus een kwestie van hoe ze opgroeien, wat ze leren en hoe getraind worden, zowel voor de bosneger als voor de paarden... Hoewel ik het er wel mee eens ben dat de plaatjesfokkerij in Europa de oorspronkelijke eigenschappen van zulke rassen vaak nog maar weinig voorop stelt, zo zal dus idd zeker een sinds generaties showgefokte Arabier veel minder geschikt zijn. Ook bij de Berber en Berber-Arabier speelt ditzelfde probleem mee, zeker in Europa. Hier in de Maghreb echter wordt nog altijd meestal gewoon gefokt met de dieren die zich bewezen hebben, de hengst van de buurman die het al jaren goed doet bvb. Ook hier echter probeert het stamboek de kleine fokkers over te halen hun hengsten te gebruiken, die eigenlijk gewoon overleven, de meesten worden zelfs niet gereden en komen enkel hun box uit om te dekken. De vraag is, hoe snel gaan de goede eigenschappen verloren, waarop deze dieren sinds duizenden jaren geselecteerd zijn? Zolang er geen vreemd bloed zal worden toegevoegd zal de potentie er nog wel lang in blijven zitten, ook al komt deze er niet uit. En anders gewoon papierloze paarden kopen
Over het gewicht, dat men gewend is vrijwel niks op de paarden te laden is onjuist, hier staat bekend dat de paarden vaak meer als 100 kg dragen (of dat goed is, is natuurlijk een andere zaak, maar ze doen het dus wel) en de Akhal Tekes werden voor zover ik weet vaak door twee ruiters tegelijk gereden. Kom ook maar eens een traditioneel Berberzadel voelen met al zijn dekens... Ouch.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:08

Zitouna schreef:
Fysiek zullen zij echter wel nog altijd beter rond kunnen komen in het oerwoud, ze kunnen beter tegen de hitte, hebben andere spieropbouw etc. Verder is het dus een kwestie van hoe ze opgroeien, wat ze leren en hoe getraind worden, zowel voor de bosneger als voor de paarden... Hoewel ik het er wel mee eens ben dat de plaatjesfokkerij in Europa de oorspronkelijke eigenschappen van zulke rassen vaak nog maar weinig voorop stelt, zo zal dus idd zeker een sinds generaties showgefokte Arabier veel minder geschikt zijn. Ook bij de Berber en Berber-Arabier speelt ditzelfde probleem mee, zeker in Europa. Hier in de Maghreb echter wordt nog altijd meestal gewoon gefokt met de dieren die zich bewezen hebben, de hengst van de buurman die het al jaren goed doet bvb. Ook hier echter probeert het stamboek de kleine fokkers over te halen hun hengsten te gebruiken, die eigenlijk gewoon overleven, de meesten worden zelfs niet gereden en komen enkel hun box uit om te dekken. De vraag is, hoe snel gaan de goede eigenschappen verloren, waarop deze dieren sinds duizenden jaren geselecteerd zijn? Zolang er geen vreemd bloed zal worden toegevoegd zal de potentie er nog wel lang in blijven zitten, ook al komt deze er niet uit. En anders gewoon papierloze paarden kopen
Over het gewicht, dat men gewend is vrijwel niks op de paarden te laden is onjuist, hier staat bekend dat de paarden vaak meer als 100 kg dragen (of dat goed is, is natuurlijk een andere zaak, maar ze doen het dus wel) en de Akhal Tekes werden voor zover ik weet vaak door twee ruiters tegelijk gereden. Kom ook maar eens een traditioneel Berberzadel voelen met al zijn dekens... Ouch.

Dan nog, het maakt een slechte Berber nog altijd niet beter geschikt dan een goede KWPN-er. Nog even los van het feit dat Berbers in NL toch wat lastiger te vinden zijn dan andere, eveneens geschikte paarden.

Hoewel ik op details het eisenlijstje van Adrian anders in zou vullen, is het een uitstekende lijst om langs een potentieel paard te houden. Er zijn best wel bosjes paarden die eraan kunnen voldoen dus dat fanatieke verdedigen van je ras (dat bovendien in NL niet op elke straathoek te koop is) gaat helemaal nergens over. Niet in de laatste plaats omdat je als mens ook maar uit de bocht moet kunnen met een Berber of derivaat. Dat is voor Berbers net zo goed een punt van aandacht als voor Gribaldi-kinders, Jazz-afstammelingen, NL-gefokte Haflingers, Fjorden en al het andere wat hier al eens langs gekomen is en ook voor die rassen die niemand durft te noemen, zoals de Brabander, Shire, Oldenburgers, Holsteiners en zo kan ik nog wel drie pagina's vullen.........

Ook voor een goed reispaard geldt de lijfspreuk van mijn instructeur: it all depends..... en het lijstje van Adrian is een nuttige checklist om mee te beginnen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:57

Uiteraard is de klik tussen ruiter en paard ook erg belangrijk, en uiteraard zullen er slechte Berbers, Arabieren en Akhal Teke's rondlopen die het minder goed zullen doen dan een bepaalde 'heetgefokte' warmbloed die toevallig goed geschikt is voor lange afstandsritten.
Er werd door de TS echter niet gevraagd naar de toevallig geschikte individueen, of naar de meest beschikbare rassen in Nederland, maar naar de ultieme rassen die hier geschikt voor zijn, daar antwoordde ik op :)
Natuurlijk praat ik ook vanuit mijn eigen straatje en dat doet uiteraard iedereen wel een beetje, maar ik probeerde hier wel on topic te blijven. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat iemand inderdaad aan Ijslanders bvb denkt, maar laten we eerlijk zijn, warmbloed sportpaarden zijn nu eenmaal niet op de criteria geselecteerd die over het algemeen als belangrijk worden gezien voor lange afstandsrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:04

Zitouna schreef:
Uiteraard is de klik tussen ruiter en paard ook erg belangrijk, en uiteraard zullen er slechte Berbers, Arabieren en Akhal Teke's rondlopen die het minder goed zullen doen dan een bepaalde 'heetgefokte' warmbloed die toevallig goed geschikt is voor lange afstandsritten.
Er werd door de TS echter niet gevraagd naar de toevallig geschikte individueen, of naar de meest beschikbare rassen in Nederland, maar naar de ultieme rassen die hier geschikt voor zijn, daar antwoordde ik op :)
Natuurlijk praat ik ook vanuit mijn eigen straatje en dat doet uiteraard iedereen wel een beetje, maar ik probeerde hier wel on topic te blijven. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat iemand inderdaad aan Ijslanders bvb denkt, maar laten we eerlijk zijn, warmbloed sportpaarden zijn nu eenmaal niet op de criteria geselecteerd die over het algemeen als belangrijk worden gezien voor lange afstandsrijden.

Nogmaals, er bestaat geen ras dat extra geschikt is. Alleen al de verschillen in de wijze waarop iemand wil reizen maken bepaalde individuen meer of minder geschikt.

Blijkbaar is het toch erg moeilijk te aanvaarden voor de ras-adepten dat er meer paarden zijn die wellicht zelfs veel beter zijn voor het beoogde doel, enkel omdat ze toevallig een goede combi van lijf en mentaliteit hebben, gecombineerd met een passend karakter van de baas........

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:53

Natuurlijk maakt de combinatie paard-ruiter een groot deel uit van het eventuele succes en kunnen er in bijna ieder ras wel geschikte paarden te vinden zijn (bijna ja, want laten we eerlijk zijn, met een miniature horse zal de gemiddelde ruiter niet ver komen). Dat het ras/type paard echter totaal niets uitmaakt is gewoon niet waar. Een paard wat eeuwenlang of zelfs duizenden jaren lang op precies die eigenschappen is geselecteerd die belangrijk zijn voor lange afstanden (harde hoeven, droge benen, veel uithoudingsvermogen, goed evenwicht, comfortabele vlakke gangen, sterke rug) heeft gewoon een voorsprong op een paard wat puur op uiterlijk, op springvermogen of extreem voorbeengezwaai is geselecteerd. Ras-adept? Ja op zich wel, maar ik zou 'mijn' ras niet specifiek gaan lopen aanprijzen voor een discipline waar hij niet enorm in zou uitblinken, zoals cross of op hoog niveau springen of dressuur... Enne, laten we eerlijk zijn, een Engels Volbloed is nu eenmaal ook beter in races dan een Shire :)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:14

Ik geef toe er zijn natuurlijk wel allerlei valkuilen, denk niet dat als je een berber/arabier/at neemt het dan gelijk wel 'the top' zal zijn, zoals bvb voorgenoemde show arabieren maar bij berbers wordt er door het stamboek in de moederlanden ook wel eens een oogje dichtgeknepen zodat men vreemd bloed kan toevoegen om ofwel voor imposantere 'fantasia' paarden te zorgen ofwel voor grotere, snellere racepaarden. Een ras wordt zo in slechts een paar generaties behoorlijk veranderd. Dus ja zo kan het zeker zijn dat je dressuurgefokte kwpner ineens toch een stuk geschikter blijkt dan een 'vervuilde' maar voor zogenaamd puur passerende berber die door koudbloed-bloed er ineens zo uit ziet: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 0804_n.jpg (echt, ik krijg gewoon al pijn in m'n rug als ik maar naar het arme dier kijk).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:21

Zitouna schreef:
Natuurlijk maakt de combinatie paard-ruiter een groot deel uit van het eventuele succes en kunnen er in bijna ieder ras wel geschikte paarden te vinden zijn (bijna ja, want laten we eerlijk zijn, met een miniature horse zal de gemiddelde ruiter niet ver komen). Dat het ras/type paard echter totaal niets uitmaakt is gewoon niet waar. Een paard wat eeuwenlang of zelfs duizenden jaren lang op precies die eigenschappen is geselecteerd die belangrijk zijn voor lange afstanden (harde hoeven, droge benen, veel uithoudingsvermogen, goed evenwicht, comfortabele vlakke gangen, sterke rug) heeft gewoon een voorsprong op een paard wat puur op uiterlijk, op springvermogen of extreem voorbeengezwaai is geselecteerd. Ras-adept? Ja op zich wel, maar ik zou 'mijn' ras niet specifiek gaan lopen aanprijzen voor een discipline waar hij niet enorm in zou uitblinken, zoals cross of op hoog niveau springen of dressuur... Enne, laten we eerlijk zijn, een Engels Volbloed is nu eenmaal ook beter in races dan een Shire :)

Race stelt specifieke, fysieke eisen aan een paard. En vergis je niet, een Shire kan HARD!

Jawel, het maakt geen ene moer uit welk ras of afstamming een paard heeft, zolang het paard (in combinatie met de ruiter) min of meer in het lijstje van Adrian past.

Vraag ik me toch af in welke discipline die Berber dan niet uit zou blinken. Het is namelijk maar wat je onder üitblinken" verstaat. Ik weet uit behoorlijk betrouwbare bron dat ze net zo veelzijdig zijn als willekeurig welk ander paard in willekeurig welke discipline.

Zo zou een Fries niet mijn persoonlijke keuze zijn, maar Adrian bewijst dat dat een persoonlijke opvatting is want zijn Fries heeft meer van de wereldkloot gezien dan de meeste paarden.........
Of dat is wat je wil, moet iedereen voor zichzelf bepalen; ik doe alleen aan het constateren van de feiten.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:56

Ik heb nergens beweerd, dat een Fries het ideale lange afstandsras is. In tegendeel. Ik heb Friezen en wilde de pelgrimstocht naar Santiago gaan maken. Ik had daar ook wel bedenkingen bij, omdat ik weet dat er veel fysiek betere en geschikte rassen daarvoor bestaan. Toch heb ik het gedaan en tot nu toe naar tevredenheid. Ik heb tijd genomen om mijn paard voor te bereiden op de lange reis. IJzerloos en krachtvoerloos heeft hij de reis tot nu toe volbracht. De New Forestpony van mijn vrouw, die een maand meereisde, deed het eigenlijk veel beter dan mijn paard. Een lust voor het oog om te zien hoe die zich lichtvoetig en beheerst gedroeg op de steile rotsige bergpaden. Geen stap verkeerd. Natuurlijk zijn de Berbers waar Zitouna op doelt, lichamelijk en vooral historisch gezien veel beter geschikt voor dit soort werk, maar met een Fries gaat het blijkbaar ook. Kortom, dit soort reizen zijn voor veel paardenrassen weggelegd, mits de klik tussen ruiter en paard maar goed is en de ruiter weet wat de beperkingen voor zijn paard inhouden. In volle galop de berg op is niet weggelegd voor mijn Fries met bepakking, terwijl de New Forestpony dit deed met de vingers in zijn neus !! Mijn bijdrage in deze discussie is niet bedoeld om mijn gelijk te halen, maar juist om te nuanceren. TS wilde graag weten welk ras er uitermate geschikt is om een maandenlange tocht te maken. Er kwamen veel reactie's van mensen die denken te weten welk ras dit zou moeten zijn, maar geen één heeft dit ervaren. Als ik nu de TS zou zijn, zou ik beslist geen Fries kiezen, maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb. Ik heb er een heel fijn mensgericht paard aan over gehouden en daar ben ik dankbaar voor !!

Na een trektocht van 1500 km, voor mij wel een een ontroerend hoogtepunt. Daar sta je dan samen, voor de Basiliek in Vezelay, op de plek waar eeuwen geleden 3 kruistochten zijn begonnen. Samen zie je wat die honderdduizenden soldaten en ridders zagen, voordat ze vertrokken. Fantastisch om dat ook te mogen beleven, samen met je sterke vriend !! Nog 1900 km te gaan naar Santiago de Compostela !!

Afbeelding

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:48

Als jij bijvoorbeeld heerlijk zit op een breed paardje terwijl misschien overal staat dat smallere rassen (van nature) beter zijn, geoon op zo'n heerlijk breedje gaan zitten :) zolang jij het maar leuk vind.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:51

Adrian, wat gaaf dat jullie dat hebben gedaan. Lijkt me echt een fantastische belevenis!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:22

@Adrian: ik zeg ook nergens dat de Fries het ideale ras is; ik constateer slechts dat jouw Fries er blijkbaar wel goed mee om kan gaan. Ik weet van enkele andere Friezen die het ook kunnen, maar evengoed ken ik Friezen waar je nog geen week mee over de Veluwe kunt gaan rijden zonder in de problemen te komen. En dat geldt voor elk ras.