politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:05

Ja, precies, en ook aan kennis van de bestaande regels...

Over het algemeen weet de gemeente pas dat dingen niet helemaal voor iedereen functioneren als er een klacht over komt. Ze zit de mensen niet met opzet dwars en is best bereid om dingen te veranderen. Dus je kunt gewoon een mail sturen, somebitch.

Wat GB betreft , het hele paardengebeuren zit daar een beetje meer ingebakken dan in Nederland, omdat er nu eenmaal van oudsher veel meer mensen zich te paard op de weg begaven. Denk dan vooral ook aan renpaarden naar trainingsvelden en jachtpaarden. Iedereen op het platteland is eigenlijk gewend aan paarden en heeft ook geleerd van ouder op kind om daar respectvol mee om te gaan.
De stadsmensen, die dat niet hebben meegekregen, zijn degenen die te hard rijden op de kronkelige smalle landwegen en de ongelukken veroorzaken.
Dat heeft weinig tot niets te maken met (de rijkunst van) de ruiter.
Daar zijn trouwens campagnes voor opgezet en er zijn waarschuwingsborden op plaatsen waar veel paarden op de weg komen.
Overigens is het daar normaal om een hesje te dragen met "young horse" bij paarden in de leer en dat helpt enorm. Ik heb zelf ervaren hoe mensen daar voor aan de kant stoven...

Ook hier draag ik in bepaalde omstandigheden een hesje met een uitroepteken er op (ook als ik naast een paard de weg op moet bv) en dat helpt echt enorm. Dus.... wellicht een tip om veiliger te zijn op de weg.

Somebitch

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:09

Eigenlijk moet je gewoon een hesje laten maken met een paard die naar een auto bokt en dan eronder: Watch Out!

:')

Ik ga de gemeente toch maar eens mailen, vind het zelf ook gewoon vervelend dat ik daar niet veilig kan oversteken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:11

Daar heb ik wel eens aan zitten denken een L op een hesje bij een jong dier.
Maar ik vroeg me juist af of het me juist in problemen kon brengen dat als er wat gebeurt dat er dan gezegd wordt, jij wist dat je paard nog moet leren dan moet je de weg maar niet op gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Jongens alsjeblieft niet zeg, laatste waar ik op zit te wachten is de politie die zich met ruiters gaat bemoeien.

Moeten alle westernruiters dan ook maar met 2 handen aan het "stuur?" Moet je als menner knipperlichten op je wagen monteren?

Nee laat de politie zich maar met belangrijkere zaken bezig houden.

willemieke

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:14

ikke schreef:
En heb je weleens aangegeven bij de gemeente dat je er niet bij kan? Wellicht is de gemeente best bereid om een hogere paal te plaatsen........

Dat hebben ze bij ons gemaakt, helaas snappen ambtenaren echt niet hoe hoog een paard ongeveer is. Er zit nu een knop op normale hoogte en een knop die zo hoog zit dat echt niemand erbij kan, al ben je een reuze man op een shire :')

Het koetsiersbewijs is sowieso niet nuttig, sowieso mag je het examen eigenlijk alleen afnemen met een paard waar iedere malloot mee weg kan rijden bovendien is het niveau waarop geëxamineerd word niet zo hoog. Weet niet of dat bij het ruiterbewijs anders is maar ik denk niet dat het perce erg helpt om de bewijzen in de huidige vorm te verplichten.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:17

Een ruiter of koetsiersbewijs is verzekering technisch wel weer interessant om te hebben...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:17

Waarom?
Je bent zo ook al verzekerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:21

Niet iedereen is verzekerd.
Niet alle stallen die paarden verhuren hebben verzekering voor derden en als ze die al hebben gaat het meestal om ongevallen, niet om schade die ze aanrichten.

Niet iedereen heeft een WA verzekering.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:22

Mijn e-mail is gestuurd ben benieuwd. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:23

Heb je geen WA ben je gewoon een domme sukkel. Ja sorry.
Ik hou niet van over verzekeren, maar een WA is wel de minst vereiste.

Hoe het zit met huren van een paard weet ik niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:26

Lusitana schreef:
Niet alle stallen die paarden verhuren hebben verzekering voor derden en als ze die al hebben gaat het meestal om ongevallen, niet om schade die ze aanrichten.

Maar er zijn wel een boel verzekeringen die veel betere voorwaardes hebben dan de verzekeringen van het ruiter en koetsiersbewijs. Het is verstandig om een WA verzekering te hebben maar zonder dat bewijs kan je je net zo goed verzekeren als met.

Een WA verzekering betaald natuurijk nooit uit als jij niet aansprakelijk ben dus in het geval van een paard huren is het niet echt van toepassing, de eigenaar van het paard is hoogst waarschijnlijk toch aansprakelijk niet jij zelf.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:30

Lusitana schreef:
(...)

Wat GB betreft , het hele paardengebeuren zit daar een beetje meer ingebakken dan in Nederland, omdat er nu eenmaal van oudsher veel meer mensen zich te paard op de weg begaven. (...)

Dat idee heb ik hier ook. Maar het werkt twee kanten op; je mag hier in GB niet met een paard de weg op zonder cap, fluorescente hesjes zijn altijd verplicht buiten en zo ook goede verlichting in het donker (al is dat in Nederland ook verplicht? Elk 'voertuig' moet verlicht zijn in het donker. Je paard geldt als voertuig in het verkeer dus kun je zonder verlichting echt wel een boete krijgen). Dus de auto's zijn vaak wat voorzichtiger, maar de ruiters zelf ook. Mensen reageren wat beleefder op elkaar in het verkeer.

De meeste mensen slaan er in een grappige manier in door en gaan als een soort kerstboom de weg op. Fluorescente strips op de cap geplakt, fluo-hesje aan (inderdaad met 'watch out', 'please pass carefully' of 'young horse' erop), fluo-deken, fluo-peesbeschermers, fluo-dekje, fluo-strips op tuig geplakt (vind ik persoonlijk best zonde, de rest lijkt me ruim voldoende). Niet te missen :D

In België zijn er regels dat jonge kinderen (<12) niet zonder begeleiding de weg op mogen, tenzij ze een ruiterbewijs hebben. Dat weten ook veel mensen niet denk ik. Hier krijg je dus weer problemen met je verzekering als er iets gebeurt.

Ik vind het best verstandig om dit soort regels in te voeren op de openbare weg. Je moet er natuurlijk niet in doorslaan, maar het dragen van een cap en ervoor zorgen dat je opvalt zijn toch zaken die alleen maar in het voordeel kunnen werken van alle weggebruikers?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:37

willemieke schreef:
http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... rkeer.html

Als je met een halsring rijd en er gebeurd wat ben je niet verzekerd, hetzelfde geld voor stalhalsters, ook al wandel je aan de hand. Dit geldt overigens ook voor zonder zadel rijden.

Daar staat ook in dat je rechts moet rijden maar NIET inde berm.

In de wegenverkeerswet staat juist duidelijk dat je uiterst rechts moet houden en indien mogelijk WEL in de berm.

En volgens Ros ben je dus niet verzekerd als je een paard aan een halster (er op of aan de hand) meeneemt, dus moet je bij een veulen maar een bit inhangen?
Koeien mag je ook gewoon aan het halster meenemen naar buiten.
Ook staat er dat je je mest MOET opruimen, maar dat is alleen in bepaalde gemeentes zo en staat niet in de wegenverkeerswet.

Ook staat er dat een formatie (als het licht rood wordt) door rijden, maar dat is wettelijk al lang geleden afgeschaft.
Het wordt wel gedoogd bij bv een begrafenisstoet, maar bij een ongeval is het heel jammer, maar ben je toch door het rode licht gereden en schuldig.

Daarnaast ben je gewoon verzekerd ook als je je niet aan de verkeersregels houdt!
Als ik door rood rij en een ongeluk veroorzaak wordt dit gewoon betaald.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:42

Die stoplichtknoppen zitten zo laag voor rolstoel gebruikers.Dat wordt dus overal twee knoppen instaleren :(
Ik zou als gemeente dan toch zeggen dat je maar even af moet stappen.Dat is toch echt makkelijker dan met de rolstoel in de paal klimmen }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:43

willemieke schreef:

Als je met een halsring rijd en er gebeurd wat ben je niet verzekerd, hetzelfde geld voor stalhalsters, ook al wandel je aan de hand. Dit geldt overigens ook voor zonder zadel rijden.

De begeleider van rij- en trekdieren en vee dient het te begeleiden dier ten alle tijden onder controle te hebben. De wet zegt nergens dat dat met bepaalde middelen moet (in tegenstelling tot de SRR, die de regels zelf ook niet kent!).

Gel*l in de ruimte dus, bedoelt om ruiters bang te maken, niet om ze te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheden!!!!

willemieke schreef:
Een ruiter of koetsiersbewijs is verzekering technisch wel weer interessant om te hebben...

De verzekering van het ruiterbewijs hoeft in de praktijk nooit uit te keren; die verhalen de eventueel uitgekeerde schade gewoon bij je eigen AVP!

Lusitana schreef:

In NL gaat dat om geneuzel in de marge; niet iets om een hele organisatie voor op te zetten; dat heeft de overheid al geregeld......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:45

Er is geen organisatie opgezet om ruiters te verzekeren hoor, het is een bijkomstig voordeel.

@jodi Er kunnen twee knoppen op 1 paal. Daarbij steken rolstoelgangers over bij voetpaden. Ik neem aan dat je niet te paard over het voetpad gaat dus dat het om een andere oversteekplaats gaat?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-05-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:45

jodi schreef:
Die stoplichtknoppen zitten zo laag voor rolstoel gebruikers.Dat wordt dus overal twee knoppen instaleren :(
Ik zou als gemeente dan toch zeggen dat je maar even af moet stappen.Dat is toch echt makkelijker dan met de rolstoel in de paal klimmen }>

Er rijden geen mensen op rolstoelen midden in de polder op een provinciale weg hoor. :+ Daarnaast is het niet makkelijk afstappen naast een weg waar allemaal vrachtwagens rijden. Mij maakt het niet uit, dan maar door rood maar vragen kan altijd. Overigens zal het toch wel niet lukken gezien het een fietspad is en ik daar officieel gezien niet mag komen. :+

Om even op bovenstaande terug te komen. Ook als geleider wordt er in het artikel van de Ros aangegeven dat je de weg op moet. Ook dit is NIET waar:
In de artikelen 5-8 RVV wordt van verschillende verkeersdeelnemers aangegeven op welk gedeelte van de weg zij zich mogen bevinden. De geleider van een rij- en trekdier wordt daarbij niet genoemd.
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 23-05-13 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:46

@somebitch Heb je geen zweepje bij je die je om kunt keren en dan een knal tegen het knopje geven (ik noem maar wat)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:47

Nee, paard is bang van zweepjes. :+ :')
Al wil ik binnenkort wel gaan proberen met zweepje te rijden, want voor die honden die niet onder de appél staan kan dat wel handig zijn. :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:48

Ja, een paard kan er aan wennen hoor, ik heb er meerdere gehad die heel bang waren en er toch aan gewend...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:50

Jawel :) Alles went een keer. :') Ik heb alleen een paard waarvan ik weleens denk hoe hebben ze deze ooit ingereden. :') Iniedergeval heel wat dingen overgeslagen.

Zo moeti k niet aan zijn kont zitten als ik erop zit want dat vind hij eng en dan gaat hij rennen :? En ook op andere plaatsen af en opstappen vind hij eng waardoor hij gaat vluchten (vandaar dat ik daar liever niet op en afstap :o ) Overigens ben ik dit wel aan het oefenen om onderweg af en op te stappen (dan wel op rustige plaatsen) om hem hieraan te laten wennen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:52

Mary1971 schreef:
Volgens mij word je gewoon gezien als iemand die een voertuig bestuurd zoals bv een fietser en behoor je je ook aan die regels te houden.

en mijn fiets bestuur ik ook niet met een hoofdstel :')

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:58

ikke schreef:
willemieke schreef:

De begeleider van rij- en trekdieren en vee dient het te begeleiden dier ten alle tijden onder controle te hebben. De wet zegt nergens dat dat met bepaalde middelen moet (in tegenstelling tot de SRR, die de regels zelf ook niet kent!).

Gel*l in de ruimte dus, bedoelt om ruiters bang te maken, niet om ze te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheden!!!!

Google er maar op dan kom je de gerechtelijke uitspraken wel tegen.
Maar als je het gelul vind prima.

willemieke schreef:

De verzekering van het ruiterbewijs hoeft in de praktijk nooit uit te keren; die verhalen de eventueel uitgekeerde schade gewoon bij je eigen AVP!

Lusitana schreef:

In NL gaat dat om geneuzel in de marge; niet iets om een hele organisatie voor op te zetten; dat heeft de overheid al geregeld......
Laatst bijgewerkt door willemieke op 23-05-13 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:59

Ik reed van de week over een polderweggetje, vrij smal, gaat net met 1 auto..
Reed een meisje voor me, zonder cap, in volle galop over het smalle grind strookje naast de weg.. zag het paard de hele tijd uitzwenken met zijn benen en proberen de gaten en bobbels te omzeilen ( steeds net even op het asfalt)
Mag van mij hard afgestraft worden.
Ben er maar een beetje doelloos achter blijven rijden want zag het in mijn hoofd al helemaal misgaan... Meisje had me duidelijk gezien maar gewoon door blijven denderen.. Onverantwoord