Wild paard vangen op vakantie en naar huis brengen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:22

Had er een vraag over via pb, mocht iemand interesse hebben om het spectakel en gevecht te zien! In Dulmen Duitsland komen de ponies de laatste zaterdag van mei van de weides af het dorp in. Je lacht je dood als je ziet wat een (wilde) een jarige hengst met een volwassen man kan doen.
Idd TS, je hebt je handen al vol aan een 3 jarige uit de opfok en die zijn vaak al mens en halstermak.
Laat het bij Monty Roberts om deze dingen te doen.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:23

geen ervaring mee en ik zou het ook nooit doen, ik zou nooit een dier zijn vrijheid afnemen, mensen zijn beesten en horen niet zo egoistisch met de wereld om te gaan. laat het dier wezen wat het is:) en kies dan 1 van die miljoenen tussen mensen opgevoede paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:45

YouthReiner schreef:
anneliesdj schreef:
Hidalgo was niet van de plains geplukt toch? (film is lang geleden)

Jawel. :j Aan het einde van de film wordt hij ook weer vrij gelaten hihi..

Hm, ik heb ook niet best opgelet geloof ik.
Maar in de film gaat hij oa mee in de trein en over een druk laadperron.
Geloof mij, dat gaat je met een mustang niet lukken, ook niet na een jaar training.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:50

TS, wil je echt alles zelf leren aan een paard, koop dan een groen paardje uit Nederland. Veel verstandiger, en ook daar kun je je handen vol aan hebben. Heb een paar jaar terug een pony gekocht, 2 jaar destijds en kende maar 1 persoon, en zelfs daar bleef hij meters bij uit de buurt. Als je al kijkt hoeveel moeite daarin heeft gezeten om eerst vertrouwen te winnen, vervolgens respect. En dan moet je dat vergelijken met een mustang uit Amerika, zou er persoonlijk absoluut niet aan beginnen.

Kleine_Reijn

Re: Wild paard vangen op vakantie en naar huis brengen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:35

Mij lijkt het niet zo'n goed idee...
Hier in Nederland kan je zat leuke paarden vinden :)

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:41

Volgens mij komt hier echt wel heeel veeel werk bij kijken.
Ik denk ook dat dit niet zomaar kan.
En dit zal je, als het al zou lukken, veel geld kosten.

En zoals iedereen hierboven al zei, waarom zou je het arme dier zijn vrijheid willen afnemen?
Dat paard leeft al zijn hele leven in vrijheid ..

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:43

Lijkt me ook echt super leuk!!
Ik ga dit jaar naar Amirika om wilde paarden te spotten :D

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:11

Kan wel mustang uit het wild en kuikentam krijgen, ze doen in 120 dagen meer dan wij in ons leven.
Extreme mustang make over heet het
http://www.youtube.com/watch?v=cyd8ihhu60o

Maar goed ik zal mezelf nooit vergelijken met bv die kerel uit filmpje.
Ik zie het meer als een pennydroom waar je overheen groeit

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:15

Klinkt heel leuk, maar er zijn inderdaad veel paarden in de buurt die je harder nodig hebben. Niet dat het wild altijd zo goed is, maar die paarden redden zich daar wel.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:57

mltex schreef:
Kan wel mustang uit het wild en kuikentam krijgen, ze doen in 120 dagen meer dan wij in ons leven.
Extreme mustang make over heet het
http://www.youtube.com/watch?v=cyd8ihhu60o

Maar goed ik zal mezelf nooit vergelijken met bv die kerel uit filmpje.
Ik zie het meer als een pennydroom waar je overheen groeit

Om de een of andere reden walg ik van dat filmpje :( Natuurlijk hij doet 'em geen zeer oid, het beest zal het ook best goed vinden en ik weet dat er een "overschot" aan mustangs is, waardoor de genen die niet gevangen en getemd worden een grote kans hebben afgeschoten te worden. Maar mij doet dit aan als een presentatie van "kijk eens hoe ik dat beest onder de duim heb, kijk eens hoe ik een wild paard heb omgetoverd tot mijn persoonlijke trucjes paard".

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:19

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:40

Of het er nou bij hoort of niet, ik vind het er walgelijk uitzien.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:59

Je kunt mij niet wijsmaken dat dit paard op een diervriendelijke manier is beleerd in zón korte tijd.

Het ziet er mooi en knap uit, maar met deze gedachten in mijn hoofd.... |(

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:51

Molfre schreef:
Of het er nou bij hoort of niet, ik vind het er walgelijk uitzien.

Snap je punt hoor absoluut MAAR is alles met paarden niet :kijk mij goed zijn ?
Of het nu NH, dressuur, vrijheidsdressuur, springen, etcetcetcetc... het loopt allemaal over van : kijk mij (tov het paard uiteraard)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:06

Nee, ik zit niet op mijn paard en laat hem geen kunstjes doen zodat ik kan zeggen "kijk eens hoe ik mijn paard onder de duim heb en hoe geweldig ik het voor elkaar heb". Ik zit op mijn paard en leer hem dingen, omdat we dat beide leuk vinden, en met mij (hoop ik) de meerderheid van paardenland. Als mijn paard niet duidelijk plezier heeft in wat we doen, bezorgd het mij ook geen plezier en houd ik ermee op.

Het paard op het filmpje doet mij bang/onzeker en zenuwachtig aan, bijna alsof hij het ergste verwacht als het niet goed gaat en die gozer die zit erop met een blik van "kijk eens hoe ik met mijn grote ego dit wilde paard onder de duim heb". Misselijkmakend.

pennyprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:10

Vraag of er een schuur bij het huisje zit, doe je hem daar in!! /3 :D Je hoeft alleen zelf een beetje hooi mee te nemen! :Y)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:13

Molfre schreef:
Nee, ik zit niet op mijn paard en laat hem geen kunstjes doen zodat ik kan zeggen "kijk eens hoe ik mijn paard onder de duim heb en hoe geweldig ik het voor elkaar heb". Ik zit op mijn paard en leer hem dingen, omdat we dat beide leuk vinden, en met mij (hoop ik) de meerderheid van paardenland. Als mijn paard niet duidelijk plezier heeft in wat we doen, bezorgd het mij ook geen plezier en houd ik ermee op.

Het paard op het filmpje doet mij bang/onzeker en zenuwachtig aan, bijna alsof hij het ergste verwacht als het niet goed gaat en die gozer die zit erop met een blik van "kijk eens hoe ik met mijn grote ego dit wilde paard onder de duim heb". Misselijkmakend.

Dit is geen persoonlijke aanval, maar wat ik probeer te zeggen is dat jij iets kan vinden en dat oprecht menen maar als ik in je profiel kijk is dat voor mij hetzelfde. Je tentoonstelt het wel, net zo goed als deze persoon dat doet in het filmpje.
En hoe het paard dat vind zijn aannames, van een filmpje van een paard met een totaal andere achtergrond die nooit te vergelijken is met mensen hier en hun tamme paarden en de bijbehorende kunstjes.
Hoe het aangeleerd word? moet je daar heen gaan, ook hier worden aannames gedaan dat dat met geweld is gegaan KAN NIET ANDERS.
Zegt meer over ons dan over die ander toch?

Bovenstaande OT, maar je kan wilde paarden dus wel degelijk kuikenmak krijgen, hangt van paard af en de persoon.
ZIjn documentaires over, wild paard trainen in 100 dagen als uitdaging.
Tja zielig, op zich wel maar als andere optie afschieten/uithongeren is en ze op deze manier een tweede kans kunnen krijgen wat is dan nog zielig? paarden in westerse landen gebukt onder prestaties hebben het veelal slechter.
Nee, ik ben niet voor dat elke penny een paard uit wild gaat trekken om te temmen :D

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:23

pennyprinces schreef:
Vraag of er een schuur bij het huisje zit, doe je hem daar in!! /3 :D Je hoeft alleen zelf een beetje hooi mee te nemen! :Y)

:')
_/-\o_

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:19

Molfre schreef:

ik vindt het ook geen fijn filmpje, dat paard ziet eruit alsof hij heel erg zijn best doet omdat hij anders bang is om gestraft te worden..
ik vindt het het belangrijkste dat m'n paard plezier heeft zin zijn werk, anders vindt ik er ook niks aan.
ik denk alleen dat het bij veel mensen vooral om prestaties gaat.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:33

Dat paard ziet er uit alsof hij bang is voor straf? Dan mogen jullie me uitleggen hoe je een wild dier in 120 dagen dmv straf ziets aan wilt leren.

Dan Keen is geen kleintje hoor, die weet echt wel wat hij doet... je kunt zijn trainingsmethode zelf leren, kijk maar eens op zijn website! Dat kan echt niet bij de mishandelaars hoor :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:52

Zal best, dat wil nog niet zeggen dat elke grote naam ook "goed" is met/voor zijn paarden. Natuurlijk verschillen daar ook de meningen weer over :)

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:34

ben eigenlijk benieuwd wat TS inmiddels vindt van alle posts hier.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:52

Molfre schreef:
Zal best, dat wil nog niet zeggen dat elke grote naam ook "goed" is met/voor zijn paarden. Natuurlijk verschillen daar ook de meningen weer over :)

Inderdaad, velen van deze "grote namen" zijn alles behalve diervriendelijk.....

Genoeg bewijs te vinden op internet van schandalige beleermethodes van dit soort mensen waarvan je het niet verwachtte.
En dat laten ze niet zien op klinicks en eigen gemaakte en geplaatste filmpjes....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:18

Molfre schreef:

Dat is waar, maar als er mensen zijn die twijfels hebben over de intenties vind je daar vaak toch echt wel wat informatie over. Dit is gewoon een paardentrainer, ik zie echt geen reden om aan te nemen dat hij niet goed zou zijn voor zijn paarden; integendeel. Wel eens geprobeerd een paard dat je niet vertrouwt op een rijdende truck te parkeren? Persoonlijk denk ik niet dat zoiets gaat met behulp van dwang. Zijn motto is "a confident horse is a safe horse", en confidence krijgt niemand dmv dwang of afbeulerij.

Daarbij zie je ook geen hele kke of geaparte dingen; voor westernrijden is het relatief standaard; vooruit, achteruit, links, rechts, een sprongetje en wat extra aandacht aan sacking out (enge dingen trainen) voor het effect. In dit geval voor het goede doel (mustangs helpen) en wat reclame voor zijn bedrijf. Ik zie niet wat daar walgelijk aan is?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:40

Ik snap het en ik zeg ook dat ik vierkant achter het doel opzich sta, alleen de manier waarop dit tentoon gesteld wordt met dit paard. Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar de uitdrukking die het paard op zijn lijf heeft en de manier waarop het dier beweegt zeggen mij gewoon niet veel goeds.

EDIT: ik wil je ook echt wel op je woord geloven als jij zegt dat deze vent een goeie is, alleen in deze video, met dit paard, ik wordt er gewoon een beetje onpasselijk van. En dat ligt niet aan het feit dat het om een wilde mustang gaat, ik ben juist helemaal VOOR het helpen van die beesten en ik weet ook dat een overgroot deel van dat helpen ligt in het domesticeren.