Trekkers rijden veelste hard?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:45

Lizet1994 schreef:
Ach, zal ik dan voor de grap de wettelijk regel e vne hanteren.
1. Een trekker mag nooit harder dan 25 km per uur, want ander is zijn remweg te lang.

2. een trekkerchauffeur valt onder de arbo wet, en mag vanaf 16 jaar zn papiertje halen.

3. Controle op veiligheid 0,0 met alles mag je de weg op, totdat de politie achter je rijd die overigens alleen het woord verlichting kennen. En geen verstanf hebben van, aslast, ledig gewicht, geladen gewicht, remmen, en preciese afmetingen van ladingen.

Hmm, waar gaat het hier fout? Volgens mij begint het al bij de wet:) als er op auto"s geen apk zou zitten zou elke domkop met een krotje de weg oprijden! Het gebeurt niet door de regeltje!

Toch fijn dat zo'n trekkertje met een volle drieassige dumper, met kapot rechter achter licht zo'n 50 km per uur voor je zit.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 06:45

Drieassige dumpel? Aparte combinatie hihih.

Maar ik snap je punt! Enigste wat werkt, is veeel afstand houden.

Wat overigens door veel automobilisten vergeet word is de afstand!!!!! Heb vaak genoeg een klein klote autotje sorry voor de uitdrukking. Bijna in mn wagen hangen, gevolg ik zie dat ding dus nooit en kan er ook geen rekening mee houden...

Ach zoo zijn ruiters niet goed bezig, maar trekkers ook niet...

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:05

Eigenlijk kan ik mij wel ergens vinden in het verhaal van TS..
De Maximumsnelheid is niet voor niets 25km/u. En ik zie ze er nooit aan houden. Nu moet ik toegeven dat ik ook wel eens 5 km te hard rijd, maar ik in mij. Citroen C1 geeft meer schade aan mijzelf dan aan anderen met 55 km ipv 50... (hoge snelheden daar gelaten) maar een trekker veroorzaakt alleen maar schade aan anderen. Mijn ex had ooit de uitspraak (boerde in t weekeind en vakanties als hobby en reed altijd het hardst haalbaren met de trekker wat op 60km neer komt) "mensen moete maar voor ons trekkerrijders aan d kant gaan. Want bij een ongeluk hebben zij de schade en wij niet dus waarom zou ik extra uitkijken" met een geniepig lachje er achteraan... ( let wel, het is nu echt mij EX na 5,5 jaar, ik kwam tot inkeer :P) en hij vond het juist grappig om langs paarden te scheuren want dat was zo lachwekkend als t fout ging....

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:25

Lautje138 schreef:
De Maximumsnelheid is niet voor niets 25km/u. En ik zie ze er nooit aan houden. Nu moet ik toegeven dat ik ook wel eens 5 km te hard rijd, maar ik in mij. Citroen C1 geeft meer schade aan mijzelf dan aan anderen met 55 km ipv 50... (hoge snelheden daar gelaten) maar een trekker veroorzaakt alleen maar schade aan anderen. Mijn ex had ooit de uitspraak (boerde in t weekeind en vakanties als hobby en reed altijd het hardst haalbaren met de trekker wat op 60km neer komt) "mensen moete maar voor ons trekkerrijders aan d kant gaan. Want bij een ongeluk hebben zij de schade en wij niet dus waarom zou ik extra uitkijken" met een geniepig lachje er achteraan... ( let wel, het is nu echt mij EX na 5,5 jaar, ik kwam tot inkeer :P) en hij vond het juist grappig om langs paarden te scheuren want dat was zo lachwekkend als t fout ging....

Voor sommige trekkers is de maximum snelheid geen 25 km per uur. Het maximum is 45 km per uur
en sommige mogen zelfs sneller. Echter hier mag je pas vanaf je 18de op met een BE rijbewijs of zelfs vrachtwagen rijbewijs

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:31

Lautje138 schreef:

In verband met al het andere verkeer wat je dan ophoudt is het gewoon ronduit gevaarlijk... Daarom wordt een hogere snelheid gewoon gedoogd. ;)

Escalutia

Re: Trekkers rijden veelste hard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:32

55 km/h door het dorp... Ik zie mezelf al gaan, denk dat er dan nooit meer zo vrolijk naa r mij gezwaait word hihi.
Ik ga hier 35 kmh

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:37

Hier moet je bijv. ook over een 80 km/u weg, of je moet een half uur om gaan rijden.

Nou daar is iedereen maar wat blij als er 45 km/u wordt gereden ipv 25.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:49

ik loop met mijn paard elke dag in het bos en moet eerst ook stukje over de weg.. in deze tijd met al die traktors probeer ik er wel een beetje rekening mee te houden zodat ik in een steegje kan wachten.. en als ze me passeren zwaai ik wel even met me arm of ze vaart willen minderen, meestal gebeurt het wel.. ik vind die loonwerkers altijd wel aardig.
waar ik mij dus meer aan irriteer zijn gewone personen auto's die je gewoon totaal negeren en lijkt wel of ze het gas nog wat harder intrappen..'
Gelukkig heb ik een heel braaf paard haha

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:55

Ik lees hier wel hele hoge snelheden terug, zo voelt het iig niet als ik achter zo'n trekker rijd :Y) .

Mijn paard is in principe trekker en vrachtwagenmak, dat is een van de voordelen als je stalling een locatie deelt met een transportbedrijf. Desondanks ga ik in deze tijden ook de weg niet op met mijn paard, hoe braaf ze ook is. Ik wil het gevaar gewoon niet opzoeken en een ongeluk zit in een klein hoekje om even met wat clichés te strooien. Nu heb ik het geluk dat ik de meeste mensen die op die trekkers bij ons in de buurt rijden wel ken. Zij zijn ook wel redelijk meedenkend en voorbijscheuren heb ik maar een enkele keer meegemaakt. Ik heb zoiets van 'laat die mensen nu hun werk snel kunnen uitvoeren, straks denken ze ook aan mij'. Vergeet trouwens niet dat veel loonwerkers in deze tijd soms dagen maken van 6.00 tot 02.00 om al het werk op tijd af te krijgen!

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:19

Je kan het met gebaren doen , maar je kan ook ' zeggen' dat je even een stuk doorrijdt zodat je ergens bij iemand de oprit op kan of even een weiland in kan, mijn paard is ook bang voor die groto motoren en hakselaars en al die grote trekkers enzo, meestal hoor ik er al 1tje in de verte aankomen en dan ga ik draven of wat harder en dan kijken of ik ergens in kan, als dit niet kan probeer ik af te stappen,

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:22

Deze aardappel bak is dus van de bandenwagen afgevallen door te hard en te wild rijden.
Hadden die twee auto's er niet gestaan dan was hij nog een keer verder gerold op zijn zijkant.

Afbeelding
Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:35

love_Soraya schreef:
probeer ik er wel een beetje rekening mee te houden zodat ik in een steegje kan wachten.. en als ze me passeren zwaai ik wel even met me arm of ze vaart willen minderen, meestal gebeurt het wel.. ik vind die loonwerkers altijd wel aardig.

Hetzelfde hier, ja die dingen zijn sneller en groter als vroeger, maar ik heb tot nu toe eigenlijk nog nooit problemen gehad, even heen en weer zwaaien en mekaar ruimte geven..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:37

Maximumsnelheid van trekkers is 40km per uur. Weet niet waar jullie die 25 vandaan halen?

(edit: hmm, kan het nu nergens terugvinden. Was er wel van overtuigd dat het zo was)

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:44

Trekker gaan zelf max 40 tot 50 kmh, maar dat betekend niet dat ze dat mogen,, netzoals een auto 200 kan!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:03

Het wordt gedoogd tot 40km/uur. Mits alles beremd is en technisch in orde. Verzekeringen van trekkers keren dan ook uit als er tussen de 25 en 40km/u is gereden.

Er zijn tegenwoordig ook trekkers die 70km/u rijden.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:44

Volgens mij ligt het er ook aan of er een kenteken voor is afgegeven. Landbouwvoertuigen mogen officiëel maar 25KM/h (kentekenloos) maar er zijn wel trekkers die harder mogen maar daar heb je dan ook vaak een C rijbewijs voor nodig :)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:41

Ik herken het helemaal, onlangs was ik ook aan het rijden (in rustige landweggetjes, maar daar zaten ze dus ook al) .
Ik rij een bocht in en hoor zo'n tractor al aankomen, dus ik ga in de kant rijden.
De tractor ziet me pas op een afstand van 30m maar remt niet (hij ging ook wel ongelofelijk hard), hierdoor schudde een soort van metalen constructie vooraan de tractor heel hard en maakt veel lawaai.
Mijn pony heeft totaal geen schrik van tractoren maar als er zo'n gevaarte denderend aankomt, dan springt ze ook wel opzij (ook bijna in de sloot)

En zo'n reacties van : je moet je paard maar kunnen houden of hij mag er geen schrik van hebben anders moet je maar niet buiten gaan rijden, vind ik ronduit belachelijk.
Dan mag je dus nooit met een paard buitenrijden, want ze kunnen altijd wel van iets schrikken.
Het blijven levende wezens met een vluchtinstinct ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:30

Wat wordt hier weer lekker afgegeven op boeren. Eerst rijden ze veel te snel, dan rijden ze te langzaam en hinderen ander verkeer. Wat jullie onder snel verstaan is 50km/h. Er wordt zo hard gereden omdat anders de oogst niet op tijd binnen komt en dus verpest wordt. En het gaat hier dan om jullie en jullie paard zijn eten! En wat onder 'niet aan de kant gaan' wordt verstaan: je rijdt altijd al op het randje van de weg, hoever kun je dan nog wijken? Om elke keer de trekker stil te zetten en in de berm te gaan staan kost ontzettend veel tijd, wat er dus niet is. De meeste boeren werken van 's ochtends vroeg tot middernacht zonder pauze!
Er zullen ook best mensen zijn die echt niet uitkijken en nergens om denken, en dat is idd stom, maar in het boerengebied waar ik woon komt zoiets bijna nooit voor. Hier wordt bijna altijd wel rekening met elkaar gehouden. Als je wil dat anderen rekening met je gaan houden, moet je dit zelf aangeven en niet verwachten dat het voor andere weggebruikers vanzelfsprekend is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:35

antje_vip schreef:
Wat wordt hier weer lekker afgegeven op boeren. Eerst rijden ze veel te snel, dan rijden ze te langzaam en hinderen ander verkeer. Wat jullie onder snel verstaan is 50km/h. Er wordt zo hard gereden omdat anders de oogst niet op tijd binnen komt en dus verpest wordt. En het gaat hier dan om jullie en jullie paard zijn eten! En wat onder 'niet aan de kant gaan' wordt verstaan: je rijdt altijd al op het randje van de weg, hoever kun je dan nog wijken? Om elke keer de trekker stil te zetten en in de berm te gaan staan kost ontzettend veel tijd, wat er dus niet is. De meeste boeren werken van 's ochtends vroeg tot middernacht zonder pauze!
Er zullen ook best mensen zijn die echt niet uitkijken en nergens om denken, en dat is idd stom, maar in het boerengebied waar ik woon komt zoiets bijna nooit voor. Hier wordt bijna altijd wel rekening met elkaar gehouden. Als je wil dat anderen rekening met je gaan houden, moet je dit zelf aangeven en niet verwachten dat het voor andere weggebruikers vanzelfsprekend is.

Maar als diezelfde boer dan weer eens zo stronteigenwijs z'n wagen te hoog laad en met een rotklap muurvast rijdt onder het spoorviadukt, dan kan ik je vertellen dat ik daar bijzonder NIET BLIJ van wordt en al helemaal niet als dat om ONS stro gaat!!!

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:58

ikke schreef:
antje_vip schreef:

Maar als diezelfde boer dan weer eens zo stronteigenwijs z'n wagen te hoog laad en met een rotklap muurvast rijdt onder het spoorviadukt, dan kan ik je vertellen dat ik daar bijzonder NIET BLIJ van wordt en al helemaal niet als dat om ONS stro gaat!!!

Goh hoe vaak gebeurt zoiets nou? Boeren zijn eigenwijs, maar dat is de helft van de bevolking....
Bovendien, lading stro laad je zo weer op....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:14

Lizet1994 schreef:
ikke schreef:

Goh hoe vaak gebeurt zoiets nou? Boeren zijn eigenwijs, maar dat is de helft van de bevolking....
Bovendien, lading stro laad je zo weer op....

Dat gebeurt wekelijks! Niet alleen onder dat ene viadukt, ik weet van diverse plaatsen in NL waar met grote regelmaat te hoog geladen wagens vastrijden, en dat zijn dan niet eens de lagere viadukten, maar gewoon viadukten die op de gebruikelijk 4,20m standaard zijn gebouwd!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:29

Sja, deze dagen zijn idd superdruk voor de boeren. Hier rijden ze dag en nacht op en af en ja dat gaat in vlot tempo. In deze periode ga ik niet tussen de velden rijden/wandelen. Steek nog liever de drukke baan over, naar het bos (waar het stikt van de dazen :') ) dan tussen die mastodonten te gaan rijden. Zelfs als paardlief er niet zwaar van onder de indruk is, ik krijg het zelf al spaans benauwd als zo'n gevaarte komt langsdenderen. Dus nu maar even niet buiten, of andere route kiezen, beter voor de bloeddruk :+ .
De oogsten moeten nu eenmaal nù binnen, voor het weer te slecht wordt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:32

Volgens mij is het heel simpel, als we nou gewoon eens rekening met elkaar houden. De boeren en loonwerkers iets minder onbenullig langs anderen rijden en ruiters rekening houden met hun medeweggebruikers die nou eenmaal niet allemaal weten hoe een paard reageert als het angstig is. Dus..is je paard niet helemaal vertrouwd in het verkeer, ga dan niet een buitenritje doen als de boeren druk zijn. Ga oefenen met je paard op stukken waar het niet druk is etc.etc.
Wij zitten hier ook in het buitengebied, en als straks de mais weer wordt binnengehaald dan zal ik het echt niet in m'n bol halen om buiten te gaan rijden, ook al geeft mijn paard geen kick van een combine of trekker. Je moet het gevaar niet opzoeken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:52

Als ik 25km/h ga rijden dan verooorzaak ik juist gevaarlijke situaties op de 80 km weg. Ik trap dus vol het gas in om de doorstroming te bevorderlijker. En dan rijd ik dus 52 km/h. Als ik nastreven de rem aanraak dan sta ik al stil. Voor paarden minder ikaltijd vaart, evenals de anderen op het bedrijf. Mijn eigen pony is super verkeersmak, tijdens het maaien zit er alleen 1 draadje tussen. De ander wordt nu ook al aardig mak, die was helemaal niets gewend. Sommige ruiters horen helemaalniet o de weg thuis, maar ook sommige chauffeurs (zowel trekker, vrachtwagen als auto) mogen ook best hun gedrag aanpassen. Als ik bv m'n knipperlicht aan heb en vaart minderom de bocht om te gaan dan presteren automobilisten het nog om je in te gaan halen, met een uitzwenkend werktuig, levensgevaarlijk!!!! Hè bent dan al haast genoodzaakt de hele weg in gebruik te nemen om ongelukken te voorkomen.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:56

Hm. ik hoor het hier inde buurt niet van wekelijks wagens vast gereden.....

En idd Annastasia, leuk he een bocht maken..... Ik heb er eentje achterop gehad, die heb zn lesje wel geleerd... Nu de andere miljoen die t niet snappen...