Op buitenrit in rengalop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:13

Dan ben je misschien al weer aan de late kant, traditionele etenstijd is tussen 5 en 7 's avonds :+
En misschien moet je dan een stukje verder weg gaan, zodra je op een paar kilometer komt van parkeerplaatsen dunt het heel hard uit met de wandelaars :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:16

Antwoord voor TS: Ja, in de Drunense Duinen mag mijn paard op één plek, waar zeker geen honden los lopen in rengalop. Met de mobiel heb ik hem eens geklokt. Hij ging toen 62 km per uur. Dat mag je volgens mij wel rengalop noemen. :+
Maar als het om wat voor reden dan ook niet kan, mis ik het niet. Hij overigens wel. Hij verheugt zich er echt op. :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:18

We hebben nog een [vrij mul] zandpad waar we in rengalop kunnen,langs het spoor.Maar ook daar kom je dan nét op dat moment fietsers tegen.We zitten hier op de Veluwe waar je áltijd wel mensen tegen kunt komen,ongeacht de tijd.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:21

druppeltje schreef:
Zodra het kan (lees: zand goed, overzichtelijk etc. etc.), pakken wij ook een rengalop mee. Roosje gaat dan gewoon helemaal voluit, met losse teugel.

Heerlijk vinden we dat!

Oeh! Jij woont, zoals wij gezocht hebben! Helaas viel het nog net niet binnen budget voor ons, maar ook wij komen dus regelmatig in de Drunense Duinen. _/-\o_ Waar je in je profiel zwaait, omdat je op weg bent naar huis, daar mag mijn paard ook altijd even met volle teugen genieten. Hij bepaalt daar zijn eigen tempo. Ik jaag hem niet op en als ie geen zin meer heeft mag ie stoppen, alleen loopt ie zichzelf nog liever voorbij, dan dat ie stopt! Dus ik moet altijd op de rem. Hij zal niet vanuit dat tempo meteen stilstaan, dan gaan we natuurlijk over de kop, maar hij is dan absoluut nog steeds onder controle, anders deed ik het niet.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:24

Ik ben leiding op een ponykamp en elke dag rijd ik met een andere groep mee (buitenrit van 2 uur) door Drentse natuur. Dan mag je (ligt ook aan de groep :P) wel een paar keer hard gaan! Ik ben niet vies van een spannend ritje en een galopje zit er dan wel in met mij. De groep bestaat uit ongeveer 15 - 20 paarden dus met z'n allen in galop geeft een kabaal van jewelste maar supergaaf om te horen! Dat ik dan als 'leider' voorop mag en eigenlijk de hele kudde bestuur, is echt ultiem gaaf.

Dus ja ik neem vaak een rengalopje mee :P juist leuk, onderling racen. Het is wel: de omgeving ken ik op mijn duimpje. Als ik dat niet kende, zou ik niet zo snel (met een grote groep of alleen) een galopje pakken. Vaak zijn de paden wel erg recht en lang dus overzichtelijk :)

idefix4

Re: Op buitenrit in rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:26

Wij waren een keer met 10. Ik vind wel dat je een flink stuk moet kunnen gaan. Korte stukjes maken mijn paard heel kwaad. Die wil even flink kunnen gaan. Met die 10 waren het dus allemaal korte stukjes en toen heb ik het op een gegeven moment gelaten. Dat was niet leuk meer. En idd, ik zorg ook dat het meestal gebeurt op een plek waar ik zeker ben, dat ik ruimte heb om om iemand of iets heen te sturen. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:41

gohya schreef:
We hebben nog een [vrij mul] zandpad waar we in rengalop kunnen,langs het spoor.Maar ook daar kom je dan nét op dat moment fietsers tegen.We zitten hier op de Veluwe waar je áltijd wel mensen tegen kunt komen,ongeacht de tijd.

Ik woon ook op de Veluwe, hoor. En toch kan ik best met regelmaat m'n oude dame haar lolletje gunnen, er bij ons ook genoeg paden zonder fietspad erlangs. En soms heeft ze gewoon pech, als er teveel mensen zijn gebeurt het gewoon niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:43

Nee nooit gedaan, en zal het ook nooit doen maar dat vind ik niet erg.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:47

@Lifaja: Je zegt dat je je paard volledig onder controle hebt... maar "slaat wel op hol" bij vliegers, quads, en andere zaken? Toch tijd voor een uitgebreide "schriktraining" dan... :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:49

Waratje schreef:
gohya schreef:

Ik woon ook op de Veluwe, hoor. En toch kan ik best met regelmaat m'n oude dame haar lolletje gunnen, er bij ons ook genoeg paden zonder fietspad erlangs. En soms heeft ze gewoon pech, als er teveel mensen zijn gebeurt het gewoon niet.

Ow maar als er veel mensen zijn doen we het niet hoor.Maar altijd als we dan gaan omdat de kust vrij is,kom je opeens mensen tegen een stukje verderop.
Gelukkig hebben we nog nooit boze gezichten gezien,mensen vonden het gaaf om te zien.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:54

Kom nou zeg, vliegers zíjn gewoon doodeng. :') Mijn pony vindt vaak genoeg dingen spannend, ik heb er gewoon genoeg vertrouwen in dat ik erop blijf zitten en haar gewoon kan stoppen áls ze aan de kletter gaat, wat trouwens bijna nooit gebeurt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:03

Vliegers eng? Ik vind maar één ding eng, dat is als mijn maloot besluit om te gaan liggen in een ven en dan zonder mij verder gaat in volle galop. Dat heb ik ook één keer meegemaakt, dan ga ik tien keer liever in rengalop het zand over! (Op het paard wel te verstaan!)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:05

dropje2 schreef:
@Lifaja: Je zegt dat je je paard volledig onder controle hebt... maar "slaat wel op hol" bij vliegers, quads, en andere zaken? Toch tijd voor een uitgebreide "schriktraining" dan... :D

heb ik het over het andere paard he ;) mijn paard waar ik op rijd heeft er geen problemen mee, al wil ze soms wel even wegschieten bij een traktor met aanhang maar heb ik haar zo weer terug. Het andere paard daarintegen word helemaal gek.

Daarbij is het vrij logisch dat paarden vliegers eng vinden, het lijkt op iets dat vanuit de lucht aanvalt en maakt veel lawaai, de meeste paarden zullen daar wel van schrikken als het boven hun cirkeld ;) blijven vluchtdieren
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 13-02-12 18:07, in het totaal 2 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:06

Haha, de mijne flipt bij strepen op de weg. Daarin ben ik hem vergeten bomproof te maken. :oo

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:09

idefix4 schreef:
Haha, de mijne flipt bij strepen op de weg. Daarin ben ik hem vergeten bomproof te maken. :oo

Ja die strepen kunnen echt aanvallen :')

Ach de meeste paarden hebben wel iets waar ze bang voor zijn. Het ene paard is als de dood voor runderen, het andere paard voor rare vreemde borden en het andere paard voor bussen en traktors :)) Overigens, paard waar ik op rijd is net als haar half broer vrij autistisch :') paar maanden terug was er een reclame bord weggewaaid en lag op de grond, ze waren er als de dood voor omdat het "niet hoort" :') (ze stappen namelijk altijd langs een HEEL reclame bord, en dát is normaal... als dat niet meer zo is klopt er iets niet :') )

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:13

Als ik het gebied ken en weet dat er geen rare kuilen etc inzitten, mag ze zo hard ze wil. Heerlijk is dat, wind door je haren en gaan met die banaan!!!
Ik doe het wel altijd op een ander stuk, anders krijg je van die dribbelkonten. ;-)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:19

Ja hoor, ik pak regelmatig een rengalopje mee. Mijn paard vind het heerlijk om te doen en heeft het af en toe gewoon even nodig. Meestal zijn we alleen, soms met z'n tweeën. In de Drunense duinen is er ook plek zat om je paard even te laten gaan. Er zijn genoeg stukken waar bijna niemand komt en waar het heel erg overzichtelijk is en je ver genoeg vooruit kan kijken. Een rengalop naast een fietspad zal ik niet snel doen. Dat is gewoon vervelend voor de mensen die daar wandelen of fietsen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:23

lifaya schreef:
idefix4 schreef:

Ja die strepen kunnen echt aanvallen :')

Ach de meeste paarden hebben wel iets waar ze bang voor zijn. Het ene paard is als de dood voor runderen, het andere paard voor rare vreemde borden en het andere paard voor bussen en traktors :)) Overigens, paard waar ik op rijd is net als haar half broer vrij autistisch :') paar maanden terug was er een reclame bord weggewaaid en lag op de grond, ze waren er als de dood voor omdat het "niet hoort" :') (ze stappen namelijk altijd langs een HEEL reclame bord, en dát is normaal... als dat niet meer zo is klopt er iets niet :') )

Ik heb wel eens uitgelegd gekregen, dat paarden een fotografisch geheugen hebben. Als het dan anders is, kan het aanvallen natuurlijk. _O-
Ik vind het grappige meestal aan paarden, dat ze bang zijn voor dingen, waar je het niet van verwacht en andersom. Zo ben ik langs een enorme combi gekomen van vrachtauto met kabaal en dan verblikt of verbloost hij niet, maar een simpele streep op de weg is doodeng! :') En zo kan ik nog wel een uurtje voorbeelden noemen.

Dune mee eens! En je weet maar nooit. Je paard kan altijd opzij springen en er zal maar net een fietser fietsen daar. Dan zit je wel bij hem op schoot. Ik vind dat ook not done.

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:26

Op onze vorige stal reed ik wel eens met een andere mannelijke ruiter en eigenlijk pakten we altijd wel een stukje flinke rengalop mee.
Mijn vrouw durft dit alleen als ze op haar draver mee is, dan crosst ze mij er uit in draf :Y)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:32

Flauw! Ik heb een 75% Engels Volbloed en die is een echte galoppeur. Als er gegaloppeerd ging worden, wilde mijn man altijd ruilen, want mijn paard gaat zo lekker hard. Hij beweerde altijd, dat ik dat echt niet aan zou durven, als ie vertrok, want dan moet je je vasthouden, anders klap je er achter over af. Maar sinds ik weet, hoe dat ik me moet vasthouden bij vertrek, mag ie op zijn Andaatje achter ons aan. Ben benieuwd of ie ons dit jaar bij kan houden. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:33

nee ik doe geen rengalop....ben als de dood voor peesblessures.

Laatst reed ik ergens op een ander paard en de groep ging in rengalop over een vreselijk pad met allemaal stenen....toen kreeg ik op mijn donder omdat ik achterbleef.Expres want ik vond het geen pad om een rengalop over te doen.

De volgende rengalop sessie dus maar meegedaan....met een vreselijk schuldgevoel omdat ik dit nooooit met mijn eigen paard zou doen.Maar ja....die heeft nu op zijn 26 jaar nog geen galletje op zijn benen.
Ik ben veel te voorzichtig met mijn paarden. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:36

Rengalop doe ik regelmatig. Echt voluit doen we alleen maar op de renbaan bij mijn werk. En dan racen we ook echt tegen elkaar :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:38

Geerke, waar ik mijn paard laat gaan, liggen ook geen stenen. Het is mul zand, maar mijn paard gaat vaak zo hard, dat ie de grond nauwelijks raakt. Laatst heb ik eens geprobeerd om op dat stuk een stukje te draven. Dat ging op zich ook, maar daar had ik wel wat overtuigingskracht bij nodig. :D
Maar idd, ik wil ook zeker weten, dat mijn paard geen peesblessures kan oplopen. Mijn paard is inmiddels wel ervaren in de bossen op dat vlak. Ik zou het niet zo maar met elk jong paard gaan doen. Dat zeg ik er eerlijk bij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:39

idefix4 schreef:
Geerke, waar ik mijn paard laat gaan, liggen ook geen stenen. Het is mul zand, maar mijn paard gaat vaak zo hard, dat ie de grond nauwelijks raakt. Laatst heb ik eens geprobeerd om op dat stuk een stukje te draven. Dat ging op zich ook, maar daar had ik wel wat overtuigingskracht bij nodig. :D
Maar idd, ik wil ook zeker weten, dat mijn paard geen peesblessures kan oplopen. Mijn paard is inmiddels wel ervaren in de bossen op dat vlak. Ik zou het niet zo maar met elk jong paard gaan doen. Dat zeg ik er eerlijk bij.

dat is zo....ik heb hier in frankrijk alleen maar rotspaden ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:39

ja, elke zomer. op een arabisch volbloed, voluit, met de racefietsende vriend ernaast gemeten op 56 km per uur. En ze kan (waarschijnlijk) nog harder. Leuk hoor :D