Buitenrijden met je hond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneShet

Re: Buitenrijden met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:18

Haha

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:02

Bij ons reed vroeger in de L en D Duinen altijd iemand met een Jack Russell. Als die moe werd sprong hij op de kont van het paard en bleef daar zitten. Hoe???? Geen idee hoe hij dat kon maar hij deed het.

Zelf heb ik een 10 maanden oude boxerXstafford. Een vreselijke jager en als die los is heeft ze last van acute doofheid. Dus dat kan nog wel een jaartje of 2 duren voor zij mee gaat.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:11

Milan_lover schreef:
Ik ga het gewoon proberen denk ik! Lange riem mee, die ik aan mijn zadel kan clippen :)

Gewoon proberen, is erg leuk.

Alleen NOOIT je riem aan het zadel klikken. Als er wat zou gebeuren en het paard gaat op hol, dan kan je hond helemaal niets meer!

Veiliger is om de riem in je hand te houden, of desnoods met een magnetisch systeem ergens aan te bevestigen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:42

Gaaaf, vooral die foto's!
Ik ben erg jaloers <3
Graag zou ik het proberen met onze hond. Ze luistert als de beste, maar helaas is ze als de dood voor dat 'enorme monster' waar ik met enige regelmaat op klim.
ofwel een IJs van 1,35... :=

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:36

Annuhtjuh schreef:
Gaaaf, vooral die foto's!
Ik ben erg jaloers <3
Graag zou ik het proberen met onze hond. Ze luistert als de beste, maar helaas is ze als de dood voor dat 'enorme monster' waar ik met enige regelmaat op klim.
ofwel een IJs van 1,35... :=

Mijne was dat ook toen ze vorig jaar bij ons kwam wonen, ze was nooit in contact geweest met paarden en inmiddels 4 jaar oud. Heb het haar aangeleerd door eerst samen te gaan wandelen, ene hand paard (zeer hondmak ;) ) en andere hand hondlief. Toen dat éénmaal goed gewend was na verloop van tijd ben ik gaan rijden en had ik iemand voor het geval dat, mee op de grond. Lange lijn eraan en op rustig terrein uitproberen. Inmiddels gaan we zó
Afbeelding

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:51

Het is voor mij een droom om dit straks met mijn Amerikaanse Stafford te doen.. maar aangezien het ongeluk van 4,5 week geleden moet ik er nu even niet aan denken om hem weer mee te nemen.. maar dat komt hopelijk wel weer :) Zou 't zoooo heerlijk vinden.. maar helaas kan hij z'n enthousiasme nog niet onder controle houden (logisch met nog geen 20wkn :))

xnaomidekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:00

haha mijn zus neemt ook soms de hond mee op haar sulky! :j

FloortjeFaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:14

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb 1 paard wat ik zelf gefokt hebt uit mijn eerste paard.
Ik zou in de toekomst graag samen met hond en paard kunnen wandelen. Het probleem is echter dat mijn paard slaat naar mijn hond als ze haar op volle snelheid inhaalt. En als ze slaat, slaat ze raak. Nochtans kwam mijn hondje altijd mee naar de stallen (waar ze doodbraaf van het uitzicht genoot) en kende mijn paard haar dus.
Mijn hond zelf was het goed gewoon om mee te wandelen met de paarden en vond het schitterend. Maar na die ene keer durfde ik haar dus niet meer mee te nemen met mijn eigen paard. Ondertussen leeft ze niet meer en komt er in mei een pupje (wederom een Labrador).
Hoe kan ik beide veilig aan elkaar gewend maken?
Groetjes, Floortje.

FloortjeFaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:29

Bij het voorgaande bericht bedoel ik dus vooral: hoe voorkom ik dat mijn paard opnieuw slaat???
Want bij het borstelen lag mijn hond altijd vlak bij haar en daar had mijn paard alle vertrouwen in. Ik weet niet of ze geslagen heeft uit schrik of uit irritatie.
Groetjes, Floortje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:34

ik was ook erg benieuwd hoe mensen dit doen op plekken waar honden aangelijnd moeten zijn...?
wat voor lijn gebruik je dan en hoe houd je die vast?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:42

Ik wil ook proberen onze Engelse Staff een keer mee met een buitenrit mee te nemen.
Weet nog niet hoe ik het ga doen, los durf ik niet guppie luistert goed maar heeft af en toe last van lege oorbatterijen }>
En vast lijkt me ook niet handig (te korte lijn, takken, smalle paden ed).

Herinner me net dat onze hond al wel een keer mee is geweest met een buitenrit!
Mijn vriend met nog een vriend van ons waren er toen op de fiets bij.
Zij hielden de hond de meeste tijd bij zich. Op sommige open stukken lieten ze de hond los en rende hij braaf met mij en paard mee.
Ik moest echter goed opletten want die lompe hond van ons lette niet zo op de beentjes van mijn paard en was geneigd er vlak voor of onderdoor te lopen :=

Afbeelding

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:58

Wij krijgen a.s zaterdag onze nieuwe aanwinst. Een hollandse herder pup. (vandaag is hij 8 weken oud)
Mijn bedoeling is ook om hem straks mee te nemen op buitenrit. Kan niet wachten eigenlijk! Lijkt me super! :D
Natuurlijk eerst laten wennen aan de paardjes, staan aan huis dus dat scheelt.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:11

Leuk allemaal! Een van onze hondjes springt de laatste tijd steeds over de muur en komt dan mee op buitenrit, het was eerst niet de bedoeling maar ze blijft er zo braaf naast, dat we het nu wel leuk vinden :) ze staat goed onder appel, zelfs wilde roedels honden zijn geen probleem en de weg oversteken oid ook niet.

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:29

Ik heb dat ook een keer gedaan...
In stap was het nog heel leuk en gezellie...
Maar zodra ik sneller ging ging hondje paardje een beetje opjagen...
Pony zelf vond het niet erg trouwens..
Maarja mijn hondje is wel een jachthondje...

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:27

Ik nam onze witte herder regelmatig mee op buitenrit bij mijn bijrijdpaard. Bij mijn eigen haflinger kon dat nog niet. Tijdens het buiten rijden had hij nog wel eens de neiging om een wedstrijdje te doen met de hond :+ Maar hij was toen ook nog maar een paar weken onder het zadel. Momenteel staat hij ergens waar je geen geschikte buitenritten kan maken met een hond naast je. Dus van 't zomer ga ik het weer eens proberen als hij weer naar zijn zomer-plekje gaat :) Maar harde buitenritten zullen het wel niet worden, de hond begin inmiddels wat ouder te worden (9 jaar) en kan het allemaal niet meer zo goed bijbenen :Y)

Op de plekken waar ik haar moest aanlijnen leerde ik haar zachtjes tegen het paard op te springen zodat ik haar kon aanlijnen. Was een "normale" riem die precies lang genoeg was dat ze naast het paard, op een fatsoenlijke afstand van het paard, kon lopen. Uiteraard wel eerst leren dat ze niet mogen trekken, anders brengen ze je uit balans op het paard.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:29

Ik nam wel eens op buitenrit de hond (rottweiler) van de eigenares van mijn VP's mee, heerlijk beessie, enorm lief en luisterde enorm goed. Anders had ik het nooit gedaan.