Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HorseTopShop schreef:MAAR.......... Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen mijn vader nog een jonge knul was en in België woonde, ging hij voor zijn autorijbewijs. Hij slaagde en kreeg er een motorrijbewijs bij. En dat terwijl hij nog nooit een motor van dichtbij had gezien.
Luckystory schreef:Huertecilla schreef:Nu nog een eis aan de kennis van de verkeersregels.
Ik weet niet hoe dat ik Nederland zit, maar 'verkeer' is in België onderdeel van het curriculum van lagere school kinderen.
Van een 12 jarige zou je dus in principe mogen verwachten dat hij de wegcode behoorlijk kent mbt de positie waarin hij zelf verzeild kan geraken. (dus als fietser, voetganger, mogelijk ook ruiter?)
Huertecilla schreef:@Anne GTI; het gaat goed tot er een keer iets onvoorziens gebeurt. Net dát is in de openbare ruimte geen onzekerheid en evenmin is er een grens aan de escalatiemogelijkheden.
Jouw 10-jarige is dan speelbal van de omstandigheden en de rest van de samenleving loopt de risicos.
Heeft jouw dochter een valhelm op?
Waarom? Omdat er niets fout kan gaan?
Luckystory schreef:Huertecilla schreef:Er is in België trouwens ook verschil mbt de ´positie´ van het rijdier in het verkeer.
Ik denk het niet.
Ik heb gisterennacht naar aanleiding van dit topic de Belgische wegcode nog zitten uitpluizen en een paard wordt net als in Nederland gelijkgesteld met een motorvoertuig.
Wel staat er expliciet in de wet dat 'er gebruik mag gemaakt worden van bermen die even hoog liggen als de weg, mits daarbij geen andere weggebruikers in gevaar gebracht worden.' Wat in België concreet wel inhoudt, dat je bijvoorbeeld naast het fietspad zou mogen rijden. (Hier zijn namelijk bijna geen aparte fietspaden. Eerder wegen met een fietspad naast, al dan niet gescheiden door een berm en ook nog een berm aan de andere zijde.) Dat zou dus wel wettelijke mogelijkheden geven op bepaalde 70km/u wegen om niet op de weg te moeten rijden.
Verder wordt ook benadrukt dat er absolute controle moet zijn over het rijdier of voertuig. Dus met 'hij schrok' ga je er ook in België niet komen...
Nog even voor de volledigheid: Met een aanspanning moet je trouwens 16 zijn voor je jezelf op de openbare weg mag begeven.
Lectuur:
http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/verkeer_paarden_nl.php
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/108-art8
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/109-art9
HorseTopShop schreef:MAAR.......... Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen mijn vader nog een jonge knul was en in België woonde, ging hij voor zijn autorijbewijs. Hij slaagde en kreeg er een motorrijbewijs bij. En dat terwijl hij nog nooit een motor van dichtbij had gezien.
Pentax schreef:Ik mocht ook pas alleen naar buiten toen ik een ruiterbewijs had. Je leert daar zo ontzettend veel va tijdens de praktijk en theorie oefeningen.
Huertecilla schreef:Enorm bedankt.
Ik verkeerde in de blijkbaar abusievelijk veronderstelling dat in België een paard niet dezelfde toegang heeft tot de rijbaan als in NL.
Goede zaak, dat eisen van het betrouwbaar veilig beheersen van het rijdier of rijtuig als basisvoorwaarde.
Huertecilla schreef:ikke schreef:Inderdaad en daarom ook zo in de Nederlandse wetgeving opgenomen
Alleen hoeft in NL de ruiterij het blijkbaar niet te weten, rijdt men massaal naar eigen believen op ´vluchtdieren´ op het fietspad en moet een meiske van 10 in haar uppie of met een even oud vriendinnetje, kunnen.
mick75 schreef:Het probleem is volgens mij nog niet eens zozeer het gebrek aan kennis van de verkeersregels bij jonge ruitertjes, maar het gebrek aan verkeersinzicht. En dat is iets dat de meeste mensen pas ontwikkelen tussen hun 16e en hun 18e levensjaar, of zelfs nooit. En dat is ook de reden dat het besturen van een motorvoertuig pas mag vanaf je 16e jaar.
Maar juist met een paard heb je MEER verkeersinzicht nodig dan met welk voertuig dan ook, moet je bij wijze van spreken al op 10 kilometer afstand kunnen ruiken dat er een trekker aan gaat komen, dat er in die krappe, onoverzichtelijke bocht net een kudde fietsers zit die van de andere kant komt, dat de vuilniswagen met die zwiepende kliko's vandaag per ongeluk te vroeg of te laat is en dus net bezig als jij langskomt. Je moet ook al van verre zien aankomen dat een fietser niet stabiel zit en kan gaan slingeren, ookal rijd ie al een tijdje rechtuit voor je, dat iemand op een brommer of met een auto gelijktijdig andere dingen aan het doen is naast rijden, en op al die situaties van te voren al een antwoord klaar hebben. Dat is inzicht dat je domweg niet kan en mag van verwachten van jonge kinderen. Als ze dat namelijk gemiddeld genomen wel hadden mochten ze ook wel met 12 jaar autorijden.
mick75 schreef:Het probleem is volgens mij nog niet eens zozeer het gebrek aan kennis van de verkeersregels bij jonge ruitertjes, maar het gebrek aan verkeersinzicht. En dat is iets dat de meeste mensen pas ontwikkelen tussen hun 16e en hun 18e levensjaar, of zelfs nooit. En dat is ook de reden dat het besturen van een motorvoertuig pas mag vanaf je 16e jaar.
Maar juist met een paard heb je MEER verkeersinzicht nodig dan met welk voertuig dan ook, moet je bij wijze van spreken al op 10 kilometer afstand kunnen ruiken dat er een trekker aan gaat komen, dat er in die krappe, onoverzichtelijke bocht net een kudde fietsers zit die van de andere kant komt, dat de vuilniswagen met die zwiepende kliko's vandaag per ongeluk te vroeg of te laat is en dus net bezig als jij langskomt. Je moet ook al van verre zien aankomen dat een fietser niet stabiel zit en kan gaan slingeren, ookal rijd ie al een tijdje rechtuit voor je, dat iemand op een brommer of met een auto gelijktijdig andere dingen aan het doen is naast rijden, en op al die situaties van te voren al een antwoord klaar hebben. Dat is inzicht dat je domweg niet kan en mag van verwachten van jonge kinderen. Als ze dat namelijk gemiddeld genomen wel hadden mochten ze ook wel met 12 jaar autorijden.
baretta schreef:Even een linkje erbij naar een gelijklopend en verwant topic ook hier op Bokt.
[NM] Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?
Grtz.
ikke schreef:Ik zie niet in waarom ik op het paard wel een dergelijk vooruitzicht moet hebben en in de auto niet.
ikke schreef:Ik kan niet verder kijken dan de rand van de horizon.........
Huertecilla schreef:ikke schreef:Ik kan niet verder kijken dan de rand van de horizon.........
Ik ben evenmin helderziende doch toch zal ik verder moeten denken dan ik kan zien als ik op mijn hengst optomingsloos door de velden/over de weg rij.
Dat heet anticiperen.
In dure cursussen ook wel potentiële probleem analyse; PPA![]()
Maakt verder niet uit.
Het punt is dat paardrijden meer vraagt dan autorijden maar er NIETS van een ruiter gevraagd wordt voor deelname aan het verkeer.
Dat is niet zo´n goede minimum waarborg voor de veiligheid in de openbare ruimte volgens menigeen buiten de ruiterij en een enkeling er binnen.
Vraag bv eens aan die motorrijdster wat die daar van vindt; met passagier en al door een minderjarige ruiter op een onbeheersd paard onderuit gelopen. Laat haar ook de reacties van die ruiter op het betreffende topic maar eens lezen.
Adrian schreef:Dit artikel over de Nederlandse verkeerswetgeving, betreffende ruiters, maakt veel duidelijk.
http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... rkeer.html
Suc6. A3
Adrian schreef:Er staat wel een foutje in het artikel, want art.8 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zegt over de plaats op de weg..
Artikel 8
1.Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2.Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
Ook het zg. kapstokartikel van de Wegenverkeerswet, wordt bij veel rechtzaken aangehaald.
art.5 Wegenverkeerswet 1994 zegt:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Lagere overheden, zoals hier het recreatieschap zuid-holland, dat dan toch weer voor verwarring zorgt:
Tips voor ruiters en menners
- doordat u buiten gaat rijden wordt
aanbevolen om eerst een ruiter of
koetsiersbewijs te halen bij het SRR.
- draag altijd een veiligheidshoofddeksel
- wees alert op het gedrag van uw paard of
pony, neem geen enkel risico.
- maak (indien aanwezig) gebruik van
ruiterpaden (verplicht) of ruiterroutes.
- u bent te gast in de recreatiegebieden. Houd
rekening met andere recreanten.
- passeer wandelaars of andere weggebruikers
stapvoets.
- op smalle paden alleen stappen.
- rij altijd rechts of gebruik als ruiter de berm.
- de verkeersveiligheid kan het uitwijken naar
een naast de rijbaan gelegen fietspad
noodzakelijk maken.
- indien u als ruiter naast de rijbaan op de
fietsstrook rijdt, geeft u voorrang aan fietsers
en wandelaars.
- geef bij verandering van richting tijdig richting
aan door uw arm uit te steken.
- voer in het donker of bij slecht zicht altijd
verlichting. Wit licht naar voren schijnend en
rood licht naar achter schijnend.
Zorg dat als u start met een buitenrit dat u in
het bezit bent van een geldig legitimatie bewijs.
Bij een verkeerscontrole bent u verplicht zich te
legitimeren.