Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:30

MAAR.......... Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen mijn vader nog een jonge knul was en in België woonde, ging hij voor zijn autorijbewijs. Hij slaagde en kreeg er een motorrijbewijs bij. En dat terwijl hij nog nooit een motor van dichtbij had gezien.

Luckystory
Berichten: 3483
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:32

HorseTopShop schreef:
MAAR.......... Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen mijn vader nog een jonge knul was en in België woonde, ging hij voor zijn autorijbewijs. Hij slaagde en kreeg er een motorrijbewijs bij. En dat terwijl hij nog nooit een motor van dichtbij had gezien.


Dan heeft hij nog geluk gehad.
Dat is nu niet meer waar.
Motor en auto rijbewijs zijn 2 verschillende dingen. ;)

StalNollie

Berichten: 10017
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:32

haha @ horsetopshop dit klopt was ook in nederland kreeg je ook gewoon je vrachtwagen rijbewijs erbij. maar dat is nu niet meer zo.
wel is het zo dat je hem moet laten verlengen en dat je daarvoor een proef moet afleggen geloof ik en een keuring maar dat je niet in de vrachtwagen hoeft te stappen, zo ook mijn schoonvader heeft hem laten verlengen heeft wat geld gekost maar hij heeft nog nooit in een vrachtwagen gereden maar hij heeft hem nu toch wel weer voor zoveel jaar kunnen verlengen,

maar je krijgt het er niet meer gratis bij als je nu je rijbewijs haalt, zo ook niet meer met aanhanger

shetjessweet
Berichten: 655
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:38

Luckystory schreef:
Huertecilla schreef:
Nu nog een eis aan de kennis van de verkeersregels.


Ik weet niet hoe dat ik Nederland zit, maar 'verkeer' is in België onderdeel van het curriculum van lagere school kinderen.
Van een 12 jarige zou je dus in principe mogen verwachten dat hij de wegcode behoorlijk kent mbt de positie waarin hij zelf verzeild kan geraken. (dus als fietser, voetganger, mogelijk ook ruiter?)

Jup, maar het woord paard ben ik daar vrijwel nooit in tegengekomen. En als het erin voor kwam dan ging het erover wanneer je ze voorrang moest geven. Er werd echt puur vanuit de fietser gewerkt. De regels die voor een ruiter gelden kwamen er niet in voor. Het enige wat je leerde is dat je ook ruiters voorrang moet geven als ze van rechts komen.

Anne_GTI

Berichten: 18442
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:00

Huertecilla schreef:
@Anne GTI; het gaat goed tot er een keer iets onvoorziens gebeurt. Net dát is in de openbare ruimte geen onzekerheid en evenmin is er een grens aan de escalatiemogelijkheden.
Jouw 10-jarige is dan speelbal van de omstandigheden en de rest van de samenleving loopt de risicos.
Heeft jouw dochter een valhelm op?
Waarom? Omdat er niets fout kan gaan?


Tuurlijk krijgt ze te maken met onvoorziene omstandigheden maar ook daar kan je zelfs een kind van 10 op leren anticiperen. De route zijn we zeker 25x samen gereden voor ze voor het eerst alleen mocht. Voor de rest heeft ze idd een helm op en een hele fijne brave pony met goed passend en onderhouden harnachement. De bermen zijn breed, daar blijft ze ook lopen, in stap of in draf. Bij het naderen van echt groot (landbouw) verkeer stapt ze een dam op omdat het moet van mij. Niet dat de pony er echt veel op uit doet maar uit voorzorg. Stel dat ze wel zou vallen dan gaat de pony gelijk met de kop aan de grond en vreten.

Kortom, voor mij een heel beperkt risico wat ik voor haar aanvaardbaar vind en wat zij aankan.

Op de fiets naar de winkel komt ze veel meer ellende tegen en dat is wel algemeen geaccepteerd. Dan houd ik veel meer mijn hart vast dan wanneer ze met haar betrouwbare pony die nog meedenkt ook op pad is.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:55

Luckystory schreef:
Huertecilla schreef:
Er is in België trouwens ook verschil mbt de ´positie´ van het rijdier in het verkeer.


Ik denk het niet.
Ik heb gisterennacht naar aanleiding van dit topic de Belgische wegcode nog zitten uitpluizen en een paard wordt net als in Nederland gelijkgesteld met een motorvoertuig.
Wel staat er expliciet in de wet dat 'er gebruik mag gemaakt worden van bermen die even hoog liggen als de weg, mits daarbij geen andere weggebruikers in gevaar gebracht worden.' Wat in België concreet wel inhoudt, dat je bijvoorbeeld naast het fietspad zou mogen rijden. (Hier zijn namelijk bijna geen aparte fietspaden. Eerder wegen met een fietspad naast, al dan niet gescheiden door een berm en ook nog een berm aan de andere zijde.) Dat zou dus wel wettelijke mogelijkheden geven op bepaalde 70km/u wegen om niet op de weg te moeten rijden.
Verder wordt ook benadrukt dat er absolute controle moet zijn over het rijdier of voertuig. Dus met 'hij schrok' ga je er ook in België niet komen...

Nog even voor de volledigheid: Met een aanspanning moet je trouwens 16 zijn voor je jezelf op de openbare weg mag begeven.

Lectuur:
http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/verkeer_paarden_nl.php
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/108-art8
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/109-art9



Enorm bedankt.
Ik verkeerde in de blijkbaar abusievelijk veronderstelling dat in België een paard niet dezelfde toegang heeft tot de rijbaan als in NL.

Goede zaak, dat eisen van het betrouwbaar veilig beheersen van het rijdier of rijtuig als basisvoorwaarde.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:00

HorseTopShop schreef:
MAAR.......... Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen mijn vader nog een jonge knul was en in België woonde, ging hij voor zijn autorijbewijs. Hij slaagde en kreeg er een motorrijbewijs bij. En dat terwijl hij nog nooit een motor van dichtbij had gezien.



Vroegah... kon je ook met blanke sabel aan je zadel door de openbare ruimte paardrijden.
Toen liep er een menneke met een rode vlag voor elk motorvoertuig en dat had geen énkel voorrang.
Dát was nog eens *\o/*

Inmiddels is er veel veranderd in het verkeer.
Alleen mbt de ruiterij niets. Ok, dat van die sabel dan |(

Nibbit

Berichten: 10606
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:00

Pentax schreef:
Ik mocht ook pas alleen naar buiten toen ik een ruiterbewijs had. Je leert daar zo ontzettend veel va tijdens de praktijk en theorie oefeningen.

Serieus?
Ik heb een aantal jaren geleden het ruiterbewijs ook gehaald, maar t was zooo simpel, ze hadden het ook wel gratis bij een pakje boter kunnen weggeven :+

ikke

Berichten: 38873
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:01

Huertecilla schreef:
Enorm bedankt.
Ik verkeerde in de blijkbaar abusievelijk veronderstelling dat in België een paard niet dezelfde toegang heeft tot de rijbaan als in NL.

Goede zaak, dat eisen van het betrouwbaar veilig beheersen van het rijdier of rijtuig als basisvoorwaarde.

Inderdaad en daarom ook zo in de Nederlandse wetgeving opgenomen :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:05

ikke schreef:
Inderdaad en daarom ook zo in de Nederlandse wetgeving opgenomen :)*



Alleen hoeft in NL de ruiterij het blijkbaar niet te weten, rijdt men massaal naar eigen believen op ´vluchtdieren´ op het fietspad en moet een meiske van 10 in haar uppie of met een even oud vriendinnetje, kunnen.

baretta

Berichten: 215
Geregistreerd: 25-11-08
Woonplaats: Bijna waar we willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:09


ikke

Berichten: 38873
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:27

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Inderdaad en daarom ook zo in de Nederlandse wetgeving opgenomen :)*



Alleen hoeft in NL de ruiterij het blijkbaar niet te weten, rijdt men massaal naar eigen believen op ´vluchtdieren´ op het fietspad en moet een meiske van 10 in haar uppie of met een even oud vriendinnetje, kunnen.

Datzelfde geldt voor snelheidsduivels in te snelle ....... (naar believen invullen). Dat sommige mensen zich niet aan de regels houden, maakt niet dat de regels niet gelden.

mick75

Berichten: 4566
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:28

Het probleem is volgens mij nog niet eens zozeer het gebrek aan kennis van de verkeersregels bij jonge ruitertjes, maar het gebrek aan verkeersinzicht. En dat is iets dat de meeste mensen pas ontwikkelen tussen hun 16e en hun 18e levensjaar, of zelfs nooit. En dat is ook de reden dat het besturen van een motorvoertuig pas mag vanaf je 16e jaar.

Maar juist met een paard heb je MEER verkeersinzicht nodig dan met welk voertuig dan ook, moet je bij wijze van spreken al op 10 kilometer afstand kunnen ruiken dat er een trekker aan gaat komen, dat er in die krappe, onoverzichtelijke bocht net een kudde fietsers zit die van de andere kant komt, dat de vuilniswagen met die zwiepende kliko's vandaag per ongeluk te vroeg of te laat is en dus net bezig als jij langskomt. Je moet ook al van verre zien aankomen dat een fietser niet stabiel zit en kan gaan slingeren, ookal rijd ie al een tijdje rechtuit voor je, dat iemand op een brommer of met een auto gelijktijdig andere dingen aan het doen is naast rijden, en op al die situaties van te voren al een antwoord klaar hebben. Dat is inzicht dat je domweg niet kan en mag van verwachten van jonge kinderen. Als ze dat namelijk gemiddeld genomen wel hadden mochten ze ook wel met 12 jaar autorijden.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:39

mick75 schreef:
Het probleem is volgens mij nog niet eens zozeer het gebrek aan kennis van de verkeersregels bij jonge ruitertjes, maar het gebrek aan verkeersinzicht. En dat is iets dat de meeste mensen pas ontwikkelen tussen hun 16e en hun 18e levensjaar, of zelfs nooit. En dat is ook de reden dat het besturen van een motorvoertuig pas mag vanaf je 16e jaar.

Maar juist met een paard heb je MEER verkeersinzicht nodig dan met welk voertuig dan ook, moet je bij wijze van spreken al op 10 kilometer afstand kunnen ruiken dat er een trekker aan gaat komen, dat er in die krappe, onoverzichtelijke bocht net een kudde fietsers zit die van de andere kant komt, dat de vuilniswagen met die zwiepende kliko's vandaag per ongeluk te vroeg of te laat is en dus net bezig als jij langskomt. Je moet ook al van verre zien aankomen dat een fietser niet stabiel zit en kan gaan slingeren, ookal rijd ie al een tijdje rechtuit voor je, dat iemand op een brommer of met een auto gelijktijdig andere dingen aan het doen is naast rijden, en op al die situaties van te voren al een antwoord klaar hebben. Dat is inzicht dat je domweg niet kan en mag van verwachten van jonge kinderen. Als ze dat namelijk gemiddeld genomen wel hadden mochten ze ook wel met 12 jaar autorijden.


Bedank voor deze nét weer wat andere belichting/verwoording van een fundamenteel vreemde situatie. Dat paardrijden complexer is dan een motorvoertuig besturen en er itt aan bestuurders van die dingen toch geen énkele eis aan bestuurders van rijdier of rijtuig gesteld worden.

ikke

Berichten: 38873
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:40

mick75 schreef:
Het probleem is volgens mij nog niet eens zozeer het gebrek aan kennis van de verkeersregels bij jonge ruitertjes, maar het gebrek aan verkeersinzicht. En dat is iets dat de meeste mensen pas ontwikkelen tussen hun 16e en hun 18e levensjaar, of zelfs nooit. En dat is ook de reden dat het besturen van een motorvoertuig pas mag vanaf je 16e jaar.

Maar juist met een paard heb je MEER verkeersinzicht nodig dan met welk voertuig dan ook, moet je bij wijze van spreken al op 10 kilometer afstand kunnen ruiken dat er een trekker aan gaat komen, dat er in die krappe, onoverzichtelijke bocht net een kudde fietsers zit die van de andere kant komt, dat de vuilniswagen met die zwiepende kliko's vandaag per ongeluk te vroeg of te laat is en dus net bezig als jij langskomt. Je moet ook al van verre zien aankomen dat een fietser niet stabiel zit en kan gaan slingeren, ookal rijd ie al een tijdje rechtuit voor je, dat iemand op een brommer of met een auto gelijktijdig andere dingen aan het doen is naast rijden, en op al die situaties van te voren al een antwoord klaar hebben. Dat is inzicht dat je domweg niet kan en mag van verwachten van jonge kinderen. Als ze dat namelijk gemiddeld genomen wel hadden mochten ze ook wel met 12 jaar autorijden.

Ik zie niet in waarom ik op het paard wel een dergelijk vooruitzicht moet hebben en in de auto niet.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:42


Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:46

ikke schreef:
Ik zie niet in waarom ik op het paard wel een dergelijk vooruitzicht moet hebben en in de auto niet.


In de auto moet het ook, met een paard méér.

Zelfs al was alles gelijk (wat het niet is want paardrijden vraag ook lichamelijk veel meer vaardigheid/ aandacht/ hersencapaciteit dan autorijden) , dan nog heeft de ruíter de eigen overlevingsagenda van diens rijder, het ´natuurlijke gedrag´ als extra complicatie in diens pakket aan te beheersen aspecten.

Toch meot de automobilist minaal 18 jaar met rijbewijs zijn en voor een ruiter is 10 jaar met niets ook goed...

ikke

Berichten: 38873
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:48

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Ik zie niet in waarom ik op het paard wel een dergelijk vooruitzicht moet hebben en in de auto niet.


In de auto moet het ook, met een paard méér.

Ik kan niet verder kijken dan de rand van de horizon.........

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:00

ikke schreef:
Ik kan niet verder kijken dan de rand van de horizon.........


Ik ben evenmin helderziende doch toch zal ik verder moeten denken dan ik kan zien als ik op mijn hengst optomingsloos door de velden/over de weg rij.
Dat heet anticiperen.
In dure cursussen ook wel potentiële probleem analyse; PPA :D

Maakt verder niet uit.
Het punt is dat paardrijden meer vraagt dan autorijden maar er NIETS van een ruiter gevraagd wordt voor deelname aan het verkeer.
Dat is niet zo´n goede minimum waarborg voor de veiligheid in de openbare ruimte volgens menigeen buiten de ruiterij en een enkeling er binnen.
Vraag bv eens aan die motorrijdster wat die daar van vindt; met passagier en al door een minderjarige ruiter op een onbeheersd paard onderuit gelopen. Laat haar ook de reacties van die ruiter op het betreffende topic maar eens lezen.

mick75

Berichten: 4566
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:04

Een essentieel onderdeel van autorijles is verkeersinzicht. Het spotten van die fietser die net niet stabiel zit en kan gaan slingeren, het tijdig zien van dat kindje op de stoep achter die auto die met de bal aan het spelen is en dus zo de weg op kan rennen, beseffen dat de bocht voor je niet erg overzichtelijk is en dus je snelheid en mate van alertheid aanpassen... Je leert te herkennen wat automobilisten die te lui zijn hun knipperlichtjes te gebruiken kunnen gaan doen en steeds alert te zijn op mensen die niet uitkijken bij het uitparkeren/ oversteken. Allemaal dingen die voor een ruiter ook van belang zijn, al is het maar omdat een paard erop kan reageren (leuk joh, met een paard en een kind dat plotseling van achter een auto de weg op rent omdat ie iets aan de overkant gezien heeft. Paard schrikt zich de tandjes en jij ook als jij dat kind niet al gezien had, en dus al rekening had gehouden met een schrikreactie van je paard). Juist omdat je paard ook kan reageren op dingen moet je niet alleen kijken naar wat voor jezelf gevaarlijk kan zijn, maar ook met het blikveld van je paard en wat hij als gevaarlijk kan zien.

Ik denk namelijk dat het onder controle hebben van een dier niet zozeer het feit is dat ie kan schrikken en dan onverwachte dingen kan doen, maar dat je weet dat ie kan schrikken en dat jij daar van te voren al op kan anticiperen en die schrikreactie kan opvangen als ie komt, zodat het paard dus net niet opzij springt of maar 1 pasje naar voren zet in plaats van weg te vliegen. En dat vereist verkeersinzicht, inzicht in het wezen paard en rijtechnische kennis op iets meer dan het nivo dat je hebt met een jaartje manegelessen.

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:11


ikke

Berichten: 38873
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:12

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Ik kan niet verder kijken dan de rand van de horizon.........


Ik ben evenmin helderziende doch toch zal ik verder moeten denken dan ik kan zien als ik op mijn hengst optomingsloos door de velden/over de weg rij.
Dat heet anticiperen.
In dure cursussen ook wel potentiële probleem analyse; PPA :D

Maakt verder niet uit.
Het punt is dat paardrijden meer vraagt dan autorijden maar er NIETS van een ruiter gevraagd wordt voor deelname aan het verkeer.
Dat is niet zo´n goede minimum waarborg voor de veiligheid in de openbare ruimte volgens menigeen buiten de ruiterij en een enkeling er binnen.
Vraag bv eens aan die motorrijdster wat die daar van vindt; met passagier en al door een minderjarige ruiter op een onbeheersd paard onderuit gelopen. Laat haar ook de reacties van die ruiter op het betreffende topic maar eens lezen.

We hadden het over verder kijken, niet over denken.
Had die motorrijdster niet OOK verder moeten denken? Ik leerde al tijdens mijn rijlessen (ergens in een grijs verleden) dat je achter elke bocht het einde van de wereld moest verwachten.

Naast de wettelijke eis dat je als geleider van een rij- of trekdier dit dier onder controle moet hebben, moet je als bestuurder van een (motor)voertuig te allen tijde kunnen stoppen in de afstand waarover de weg vrij EN overzichtelijk is!

Het lijkt er dus op dat beide partijen strikt genomen niet aan hun wettelijke verplichtingen hebben voldaan. Heeft niks met papiertjes te maken :)*
Laatst bijgewerkt door ikke op 25-08-11 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:37


Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:59

Er staat wel een foutje in het artikel, want art.8 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zegt over de plaats op de weg..

Artikel 8

1.Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2.Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Ook het zg. kapstokartikel van de Wegenverkeerswet, wordt bij veel rechtzaken aangehaald.

art.5 Wegenverkeerswet 1994 zegt:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."


Lagere overheden, zoals hier het recreatieschap zuid-holland, dat dan toch weer voor verwarring zorgt:

Tips voor ruiters en menners

- doordat u buiten gaat rijden wordt
aanbevolen om eerst een ruiter of
koetsiersbewijs te halen bij het SRR.
- draag altijd een veiligheidshoofddeksel
- wees alert op het gedrag van uw paard of
pony, neem geen enkel risico.
- maak (indien aanwezig) gebruik van
ruiterpaden (verplicht) of ruiterroutes.
- u bent te gast in de recreatiegebieden. Houd
rekening met andere recreanten.
- passeer wandelaars of andere weggebruikers
stapvoets.
- op smalle paden alleen stappen.
- rij altijd rechts of gebruik als ruiter de berm.
- de verkeersveiligheid kan het uitwijken naar
een naast de rijbaan gelegen fietspad
noodzakelijk maken.

- indien u als ruiter naast de rijbaan op de
fietsstrook rijdt, geeft u voorrang aan fietsers
en wandelaars.
- geef bij verandering van richting tijdig richting
aan door uw arm uit te steken.
- voer in het donker of bij slecht zicht altijd
verlichting. Wit licht naar voren schijnend en
rood licht naar achter schijnend.
Zorg dat als u start met een buitenrit dat u in
het bezit bent van een geldig legitimatie bewijs.
Bij een verkeerscontrole bent u verplicht zich te
legitimeren.

Wat kost een overtreding in Nederland?

R 313 als ruiter niet het ruiterpad gebruiken 8 lid 1 RVV 1990 35 euro
R 314 als ruiter bij gebreke van een ruiterpad niet de berm of de
rijbaan gebruiken, 8 lid 2 RVV 1990 35 euro
R 491 rij-, trekdieren of vee zonder toezicht op de weg los laten
lopen 51 lid 1 RVV 1990 90 euro

De Belgen hebben de wetgeving betreffende ruiters in het verkeer beter op orde, vind ik.

http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php

ikke

Berichten: 38873
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:10

Adrian schreef:
Er staat wel een foutje in het artikel, want art.8 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zegt over de plaats op de weg..

Artikel 8

1.Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2.Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Ook het zg. kapstokartikel van de Wegenverkeerswet, wordt bij veel rechtzaken aangehaald.

art.5 Wegenverkeerswet 1994 zegt:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."


Lagere overheden, zoals hier het recreatieschap zuid-holland, dat dan toch weer voor verwarring zorgt:

Tips voor ruiters en menners

- doordat u buiten gaat rijden wordt
aanbevolen om eerst een ruiter of
koetsiersbewijs te halen bij het SRR.
- draag altijd een veiligheidshoofddeksel
- wees alert op het gedrag van uw paard of
pony, neem geen enkel risico.
- maak (indien aanwezig) gebruik van
ruiterpaden (verplicht) of ruiterroutes.
- u bent te gast in de recreatiegebieden. Houd
rekening met andere recreanten.
- passeer wandelaars of andere weggebruikers
stapvoets.
- op smalle paden alleen stappen.
- rij altijd rechts of gebruik als ruiter de berm.
- de verkeersveiligheid kan het uitwijken naar
een naast de rijbaan gelegen fietspad
noodzakelijk maken.

- indien u als ruiter naast de rijbaan op de
fietsstrook rijdt, geeft u voorrang aan fietsers
en wandelaars.
- geef bij verandering van richting tijdig richting
aan door uw arm uit te steken.
- voer in het donker of bij slecht zicht altijd
verlichting. Wit licht naar voren schijnend en
rood licht naar achter schijnend.
Zorg dat als u start met een buitenrit dat u in
het bezit bent van een geldig legitimatie bewijs.
Bij een verkeerscontrole bent u verplicht zich te
legitimeren.

Ik zie je probleem niet.
Uitwijken naar het fietspad kun je uitstekend verdedigen met het eerder genoemde kapstokartikel.

Punt is dat je ook op dat fietspad geen gevaarlijke situatie of hinder veroorzaakt..........