Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Henkje

Re: Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:29

Klinkt heerlijk! Braaf paard heb je! Laatst ook op paard booggeschoten, pol was heel braaf. Eerst even aan de longeerlijn en daarna los. In galop vond ik het nog wel lastig die pijl er snel op te krijgen.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:52

Mijn positieve ervaring is in de eerste plaats dat ik weer (buiten) kan rijden :D
Nadat de eerste ritjes stuiterig en onwennig waren voor ons beide, is nu het "lekker samen op stap"-gevoel weer terug. Vorige week heb ik voor het eerst sinds bijna 1,5 jaar ook weer een stuk gegaloppeerd en wat was dat heerlijk! Lekker zo'n eindeloos uitziend pad tussen bos en hei en gaan. Niet voluit maar wel hard genoeg voor de kick van spreekwoordelijke wind in de haren (draag een cap). Wel pijn achteraf, maar was het waard.
Daarnaast ben ik wat aan het oefenen om paard langzamer/meer ontspannen te laten draven buiten, omdat ik nog altijd wel last van mijn bekken heb en het zit gewoon comfortabeler als ze het rustig aan doet. Is niet haar ding van nature, maar ze is wel bereid om mee te werken gelukkig. Dus wie weet over enige tijd draf ook net als stap relaxed en lang teugeltje, ik hoop het :)

Heb overigens een tijdje terug ook eens geschoten met een ruiterboog (vanaf de grond dan), erg leuk, maar die waren duuuur! (wel mooi, handgemaakt). Als ik dat ooit ga doen moet ik toch een goedkoper variant zien te vinden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:08

Leuk om weer verhalen te lezen hierover.
Mijn positieve buitenrij ervaring was van de week.
Ik ging een buitenrit maken met 2 andere personen. Die hadden allebei al heel lang niet meer buiten gereden, waren nerveus en (daarom?) hun paarden ook.
Mijn merrie liep voorop, ontspannen zoals altijd eigenlijk, en wat die andere twee paarden en ruiters ook voor een drukte maakten, ze bleef even ontspannen lopen.
Dat vond ik wel heel fijn, dat ze gewoon bleef zoals anders, en zich niks aantrok van het gespring en gedribbel van de andere 2 paarden.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:43

Dat is zeker prettig ja!
Ik merkte ook wel toen ik net weer begon met (buiten) rijden dat mijn spanning oversloeg op mijn paard. Meestal is ze rustig zat juist.

Ik heb vandaag weer heerlijk gereden, hier een kort filmpje:

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:48

Mijn positieve buitenrij ervaring was gisteren.
Mijn paard is een schatje buiten, maar geen held, en hij volgt/plakt heel erg aan andere paarden. Nu heeft hij een heel lief vriendinnetje die meeging, en waar hij zich dus mooi achter kon verschuilen langs de weg. Eenmaal in het bos was hij veel minder terughoudend dan normaal, lekker tempo erin, en ook voorop bleef hij goed doorlopen zonder dat ik al te veel moest steunen *\o/* Dat was al een hele verbetering!
Maar het mooiste was dat ik vandaag voor het eerst met hem in een plas/ meertje ben geweest, bij eerdere pogingen eindigde dat altijd met mij op de grond en het paard over de zeik. Maar achter zijn vriendinnetje aan en met de bazin eerst aan de grond liet hij zich overhalen om rustig (dus zonder rare sprongen) het water in te gaan. Ik ben echt helemaal blij nu :D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:54

van de week weer een bijzonder positieve buitenrij ervaring: lekker aan het rijden op een fietspad wat vrijligt naast een 80 weg. Komt er een Duitse tankwagen langs die niet zo erg goed oplet en met zijn banden de berm raakt. Hele combinatie maakt een stuiter en er schiet een luikje open aan de zijkant waar met veel lawaai een krat vol metalen koppelstukken uitschiet, zo over de weg en over ons fietspad heen. Paardlief kijkt verbaasd, staat stil en gaat wat staan knorren maar verschiet verder niet. Ondertussen komen er 3 auto's met piepende remmen tot stilstand achter de vrachtwagen en komt tankwagen nr 2 daar weer achteraan rijden. Ik gebaarde naar nr 2 dat hij af moest remmen want ik zag de ellende al gebeuren dat die 3 auto's tussen de 2 tankwagens kwamen te zitten maar gelukkig kon deze ook netjes remmen. Pas achteraf realiseerde ik me dat zoiets voor mijn neus ook fout had kunnen gaan maar gelukkig waren we allebei "calm en assertive" op dat moment :D
Lang leve de schriktraining met rare objecten ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:11

Toch maar even dit topic leven inblazen, waarschijnlijk zijn er nog veel meer mensjes met leuke buitenrij verhalen!

Wij zijn gisteren naar NL gereden, wat achteraf niet zo handig is op zondag met mooi weer. Overal mensen en vooral kinderen die herfst-atributen zoeken met ritselende zakjes en zwaaiend met grote takken (wel even verteld dat de meeste andere paarden daar wel van kunnen schrikken, haha). Maar wat waren de paardjes braaf, om de 50 meter kwam er weer een gezin die de paardjes wou aaien. Zelfs na het honderdste kind (nja, zo voelde het) bleef Pol braaf staan. Terwijl hij kinderen eigenlijk maar stom vindt. En al die complimentje dat de paarden zo mooi en lief zijn, doen een mens altijd goed. De eerste Sinterklaas reacties kwamen al.

Onderweg nog een heerlijk kopje soep genomen bij het boscafé. En over een uitpuilend terras weer terug het bos in.

Op de terugweg kwamen we nog een vrouw tegen die helemaal flipte dat we afstand moesten houden omdat haar hond altijd tekeer ging tegen paarden (lekker handig je hond te laten loslopen op een ruiterpad, maarja). Toen ze de hond aangelijnd had, vroegen we of ze de hond even wilde laten kennis maken. Onze paarden zijn hond-proof. Hondje snuffelde even aan Pol en had daarna geen interesse meer. Vrouw weer blij :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:36

Mooi visitekaartje voor de ruiterij Henkje!

Ik wilde een klein meisje ook even aanbieden dat ze Jo wel mocht aaien, maar ze verschuilde zich snel achter haar moeder. "PaardJE" van 1.70 m was toch wat te eng. Even zwaaien, dat wilde ze wel. :D

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:23

Haha, mooi he!

Toch maar hopen op nog wat mooie herfstdagen!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:30

Ik kwam op een bosrit een hele leuke ijslander tegen, helemaal wit met een zwart hoofd. Dus ik dacht: ik maak even een complimentje: "Wat heeft hij leuke aftekeningen!
De ruiter kijkt me verbaast aan en zegt: "Vind je? Ik vind het zóóó lelijk."
Moest ik toch wel even erg om lachen, zo'n onverwachte - maar hele spontane - reactie. :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:32

Geweldig dat er af en toe Boktsters iets positiefs; over het genieten en de leuke dingen onderweg, kunnen schrijven +:)+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:48

Leuk topic :D Wij hebben pas een hele week positieve buitenrij ervaringen gehad op trektocht, oa dwars door de stad (foto's staan in topic onderschrift), fijn dat er nog mensen zijn met zo'n bomproof paarden die van buitenrijden genieten :) We hebben bij ons in de buurt veel leuke reacties gekregen als we opdoken in de stad, of gewoon de weg over gingen, heel leuk natuurlijk, maar tegelijkertijd raar dat er zo veel mensen zijn die met hun paard niet of amper buitenritten maken. In ons geval toch veruit het leukste wat we samen doen!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:39

Tijd geleden dat ik hier een verslagje van een buitenrit plaatste maar vind dat deze niet mag ontbreken:

Afgelopen dinsdag reed ik op mijn favoriete bijrijd haflinger Gemma door de bossen en duinen. Als ik van het erf af kom moet je eerst een stukje in de berm en dan een weg en voetpad oversteken om op het ruiterpad te komen. Er liepen 2 dames op leeftijd op het voetpad en zij bleven even staan om te kijken waar ik heen ging met de pony. Ik ging op het ruiterpad rijden en had meteen een groot compliment te pakken: " Wat fijn dat er toch nog mensen zijn die hun paard wel opvoeden en op het ruiterpad rijden ipv het fietspad!!" Nu baal ik zelf ook van mensen die niet weten dat je met een pony niet op het fiets/voetpad moet rijden of daar maling aan hebben. Ook wandel ik graag en baal dan ook enorm van de stront op het voetpad. Ik weet dat veel dames die ook op de haflingers rijden wel op het voetpad gaan. Toegegeven, het ruiterpad loopt ook niet zo fijn als het voetpad omdat het meestal een grote glibberige blubberzooi is maar is dat een reden om dan maar het voetpad te gebruiken? Ik heb Gemma niet opgevoed want ze is niet van mij en soms kost het mij ook moeite om haar op het ruiterpad te houden omdat ik weet dat ik een van de weinige ben op stal die zich wel aan de regels probeert te houden.

Afijn, even met de dames gesproken hoe ik erover dacht en hen bedankt voor het compliment. Reed ik verder en omdat het herfstvakantie is hier en mooi weer was het nogal druk in de duinen. Nu krijgt iedereen van mij voorrang of ze nu voorrang hebben of niet. We reden op een smal ruiterpad en er kwamen tegenliggers. Toen stuurde ik Gem van het ruiterpad af zodat de tegenligger makkelijk kon paseren.

Even later kwamen er 2 kinderen en een man uit de bosjes rennen en meteen liet ik Gemma halt houden zodat ze konden paseren. (Het ruiterpad kruist hier een wandelpad.) Maakte de man een diepe buiging alsof ik een jonkvrouwe was, haha.

Zo blijft het leuk als je rekening kan houden met elkaar en krijgt de ruitersport hopelijk een wat betere naam. Het was een heerlijk ritje ook omdat gem lekker voorwaarts was en dat is wel eens anders bij haar :+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:59