Met paard door het woongebied heen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:06

Dat is schandalig Barkruk, het is nu toch wel duidelijk dat men je daar niet wilt hebben. Dan zoek je maar een ander stuk op. Het is jammer dat veel ruiters het lastig maken voor andere ruiters om nog lekker te kunnen rijden. Ik zie het in de toekomst dus wel gebeuren dat veel paden ontoegankelijk word gemaakt voor ruiters door hun wandaden. Maar inderdaad, asociale ruiters bukken gewoon even en zo weer verder. Een wildrooster zou effectiever zijn, maar ook daar gaan sommige ruiters gerust over (zoals laatst in Hilversum)

@Marjo89, ga je heel heel diep schamen. Ik vind dit werkelijk zo schandalig dat ik er bijna plaats vervangende schaamte van krijg. Ruiters zoals jij maken het voor ruiters zoals mij onmogelijk om normaal met mensen te kunnen praten. Als ik in de weg rij bied ik ALTIJD mijn excuus aan, en zeg erbij dat ik beter had moeten opletten NIET ZIJ! want ik ben verantwoordelijk voor hun veiligheid wat betreft mijn paard. Vind dit echt heel erg wat je gedaan hebt.

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:18

Benfan: ik bedoel dus niet dat ik dat zou doen hoor, toch doorrijden. Als ik als kind ergens "verboden toegang" zag staan durfde ik er ook nooit langs.

Weet je wat denk ik het allerbeste werkt om ruiters te weren? Die hekjes achter elkaar plaatsen, zoals bij voetpaden gebeurt om te weerhouden dat scooters erdoorheen scheuren. En waar dames met kinderwagens dan een soort van baby-agility moeten uitvoeren.

En Marjo: niet netjes :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:44

Benfan schreef:
Dat is schandalig Barkruk, het is nu toch wel duidelijk dat men je daar niet wilt hebben. Dan zoek je maar een ander stuk op. Het is jammer dat veel ruiters het lastig maken voor andere ruiters om nog lekker te kunnen rijden. Ik zie het in de toekomst dus wel gebeuren dat veel paden ontoegankelijk word gemaakt voor ruiters door hun wandaden. Maar inderdaad, asociale ruiters bukken gewoon even en zo weer verder. Een wildrooster zou effectiever zijn, maar ook daar gaan sommige ruiters gerust over (zoals laatst in Hilversum)

@Marjo89, ga je heel heel diep schamen. Ik vind dit werkelijk zo schandalig dat ik er bijna plaats vervangende schaamte van krijg. Ruiters zoals jij maken het voor ruiters zoals mij onmogelijk om normaal met mensen te kunnen praten. Als ik in de weg rij bied ik ALTIJD mijn excuus aan, en zeg erbij dat ik beter had moeten opletten NIET ZIJ! want ik ben verantwoordelijk voor hun veiligheid wat betreft mijn paard. Vind dit echt heel erg wat je gedaan hebt.

Twee keer _/-\o_ Benfan.

Het zijn twee ´voorbeelden´ van wangedrag door ruiters wat hier op Bokt als heel normaal eigen recht wordt beschouwd.
Het fietspad is een derde.
Het creëert een terecht aso beeld van de ruiterij.
De bona fide, wel keurige en verantwoordelijkheidsbewuste ruiter hééft al met een negatief vooroordeel te maken.

Mijn uitgebreide schoonfamilie en kennissenkring heeft totaal niets met de ruiterij. De ervaringsverhalen en dus mening over de ruiterij zijn in 10 jaar van neutraal naar zéér negatief verschoven.
Omdat wij paard rijden krijgen we dat te horen.
Het betreft ons niet want wij wonen niet in NL, gaan heel anders met paarden om en rijden wel heel sociaal als heer in het verkeer, dus kan men ongebreideld het hart luchten zonder politiek correct te hoeven zijn.
Als het aan mijn schoonvader en zijn wandelmaten zou liggen, dan werd bijvoorbeeld heel het Gooi paardvrije zone. Ook geen ruiterpaden meer want de ruiters maken daar alleen gebruik van als het hen uitkomt en ook hebben ze hun paarden slechts bij uitzondering voldoende onder appél.
Ze voelen zich in pricipe bedreigd door elke ruiter en zijn telkens opgelucht als deze voorbij is/zijn.

De norm is niet meer een alleen rijdende volwassen ruiter van middelbare leeftijd die verantwoordelijkheidsbewust een ritje maakt in de vroege morgen.
De norm is een groep brutale meiden die zonder benul van regels, vaardigheid of verantwoordelijkheden de hele wereld als hun voorrrangsrecht zien.
De ruiterij in NL heeft nog steeds een bevoorrechte positie door de van oudsher respectabele persoon in de sameleving die paard reed. Dat botst met de werkelijkheid en dat conflict zál veranderen; óf de ruiterij regelt zichzelf óf de rest van de samenleving regelt het.

Het is mij al 20 jaar een totaal raadsel waarom de sector paard niet keihard zelfreguleert want de ruiterij schiet ook het bedrijfsbelang in de voeten.
De sector paard hoeft alleen maar de kijken naar de offroad motorfietsen; van een bloeiende tak naar zo goed als niet bestaand door wangedrag van een minderheid.
In de ruiterij is het de méérderheid van de ruiters in de openbare ruimte.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:16

Huertecilla schreef:
Het zijn twee ´voorbeelden´ van wangedrag door ruiters wat hier op Bokt als heel normaal eigen recht wordt beschouwd.
Het fietspad is een derde.
Het creëert een terecht aso beeld van de ruiterij.
De bona fide, wel keurige en verantwoordelijkheidsbewuste ruiter hééft al met een negatief vooroordeel te maken.

Jij durft.....dus omdat ik op een fietspad rijd om ervoor te zorgen dat ik niet uit het leven gereden wordt door allerlei gemotoriseerd verkeer.....ben ik asociaal. Ik vraag me af of je niet een beetje door'draaft' met je visie.

Nederland sterft van de intens ongelukkige mensen die eigenlijk niet weten hoe goed ze het wel niet hebben in hun leven. Omdat zij toevallig niet gelukkig zijn...mag een ander ook geen plezier hebben. Dit is het type dat overal over loopt te zeuren en te klagen. Kortom: Het is gewoon nooit goed!

Nu ga ik ook even zeuren: Fietsers....ik weet niet waar je woont Huertecilla maar hier in de randstad is het de normaalste zaak van de wereld dat je zonder licht fietst
's avonds, door rood oversteekt, aan de verkeerde kant van de weg fietst, voorrang neemt, je middelvinger opsteekt, een grote bek geeft of gewoon een deuk in je auto trapt als ze denken dat je ze in de weg zit. Als je vervolgens zo'n figuur buiten je schuld op je motorkap krijgt ben je zuur, waarbij je qua verzekering ook nog eens aan het kortste eind trekt. Ooit iets over zelfregulering gelezen door de fietsersbond???? Hou toch op man......met dat onverdraagzame geblaat en maak mensen niet voor asociaal uit die gewoon het beste van 2 slechte oplossingen kiezen. Ik begrijp sowieso niet waar je het over hebt wanneer je hier niet eens meer woont :? :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:28

Spiritdancer schreef:
Jij durft.....dus omdat ik op een fietspad rijd om ervoor te zorgen dat ik niet uit het leven gereden wordt door allerlei gemotoriseerd verkeer.....ben ik asociaal. Ik vraag me af of je niet een beetje door'draaft' met je visie.

Je lapt de rechten van de fietser die door de wegenverkeerswet tegen jou in bescherming is genomen aan jouw rijlaars.
Dat is niet sociaal nee.

Wat jíj daarvan vindt is irrelevant. Je moet in de Haag zijn of emigreren. Niet op het fietspad de rechten van de fietsers schenden. Díe hebben het recht om keiharde bescherming te eisen :)*
Dat de overgrote meerderheid op Bokt dit niet in wil zien en degene die zelfs de weg opeist geen uitzondering is, maakt dat de samenleving steeds negatiever beeld van de ruiterij krijgt.
Of denk je dat de verbodsborden die particuliere kopen en neerzetten voor de lol ervan zijn? en waarom denk je dat dit;

Afbeelding

geplaatst is?
Het is dubbelop maar gewoon nodige en dan nóg lapt menig ruiter het aan de rijlaars. Er worden nu zelfs al bálken opgehangen 8)7
Maar nee, ík ben aan het overdrijven :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:31

Spiritdancer schreef:
Ik begrijp sowieso niet waar je het over hebt wanneer je hier niet eens meer woont :? :?

Ik ervaar hier hoe bevoorrecht de ruiterij in NL is.
Doe daar je voordeel mee.
Je weet pas wat je mist wanneer je het kwijt bent en dat zit er hárd aan te komen :)*

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:49

Toch is Huertecilla een van de bokkers die misschien erg vervelend overkomt, maar dat is meer omdat hij ons constant met feiten rond de oren slingert. Bedoel, mijn hond haalt ook het bloed onder mijn nagels vandaag.. maar toch is het best een lief dier. Ik denk dat hetzelfde ook wel voor Huertecilla geld. Lijkt me best een aardige man, maar die verdomde feiten steeds!!

Hij heeft wel gewoon gelijk, regels zijn regels en zolang wij die aan onze laars lappen word het er niet makkelijker op. Je kan wel andere problemen erbij halen Maar dat maakt het er niet anders op. ALS je verandering wilt, als je ontevreden bent over hoe veilig jij met je paard over straat kunt DOE ER DAN WAT MEE! ipv andere mensen in de weg te zitten omdat jij zo kwaad bent op jou onrecht (warrimpel, ik ga hier bijna dezelfde dingen zeggen als over de rellen in London.. ) Maar daar hebben zij helemaal niks mee te maken. Wij moeten met onze paarden over de weg, mogen niet van de ruiterpaden en behoren ons als echte dames en heren te gedragen. Ik persoonlijk heb nog nooit problemen gehad met mensen, eerder complimenten over hoe beleefd ik was. Als mensen even willen aaien tuurlijk, mag de hond kijken, sure! Hiermee kweek je wederzijds respect en begrip. Nee wacht, een keer een scheldende man gehad die me vertelde dat ik daar niet mocht rijden, en dat mijn paard zo scheet. Toen ik hem erop wees dat ik op een ruiterpad reed was hij heel snel stil, en nog sneller weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:06

Benfan schreef:
Toch is Huertecilla een van de bokkers die misschien erg vervelend overkomt, maar dat is meer omdat hij ons constant met feiten rond de oren slingert.

Zoals je terecht constateert ligt de oorzaak van gevoelens van onlust over feiten die de ruiterij niet uitkomen niet bij degene die ze aanvoert.

Het is míj al erg lang duidelijk dat hoe meer een opmerking de kern van een probleem raakt hoe agressiever de reactie op de opmerking.

Paardrijden is verder een hobby waarbij veel emoties een prominente rol spelen. Dat jaagt de ratio het raam uit.

Dan zijn feiten aangedragen door een Martiaan hoogst vervelend.
Hoe sterker erop gereageerd wordt, hoe meer hoop ik heb er op heb dat prikkeling van de hersencellen enig rationeel residu heeft als de emotie weer wat gezakt is. Desnoods alleen bij meelezers.

Zoals HAL opmerkte: Look ..., I can see you're really upset about this. I honestly think you ought to sit down calmly, take a stress pill, and think things over.

;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:38

Benfan schreef:
Ik persoonlijk heb nog nooit problemen gehad met mensen, eerder complimenten over hoe beleefd ik was. Als mensen even willen aaien tuurlijk, mag de hond kijken, sure! Hiermee kweek je wederzijds respect en begrip.

Open een onderwerp met ´positieve buitenrij-ervaringen´.

Dat heb ik een keer of drie geprobeerd maar de misantrope ´dames´ die over hen aangedaan onrecht wilden zeuren hebben alle drie overspoeld, ook als was dat tegen de Boktregels in off-topic.

Wie weet heb ik ongelijk en is de modale Bokt(st)er wel een keurige positieve, verantwoordelijkheid bewuste ruiter (m/v).
Ik hoop dat van harte, dus.... :)*

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:53

Huertecilla schreef:
Zoals je terecht constateert ligt de oorzaak van gevoelens van onlust over feiten die de ruiterij niet uitkomen niet bij degene die ze aanvoert.

Je bedoelt nu jezelf neem ik aan?

Huertecilla schreef:
Het is míj al erg lang duidelijk dat hoe meer een opmerking de kern van een probleem raakt hoe agressiever de reactie op de opmerking.

Ik denk eerder hoe onredelijker de opmerkingen worden hoe agressiever de opmerkingen

Huertecilla schreef:
Paardrijden is verder een hobby waarbij veel emoties een prominente rol spelen. Dat jaagt de ratio het raam uit.

Als dat bij jou het geval is dan hoop ik inderdaad niet dat ik je ooit tegenkom te paard.....als dat daadwerkelijk zo is, begin ik nu wel je ongefundeerde opmerkingen te begrijpen.

Huertecilla schreef:
n zijn feiten aangedragen door een Martiaan hoogst vervelend.

_O- het moet niet gekker worden!

En voor Benfan:
Hij heeft geen gelijk, afgezien dat regels regels zijn spreekt hij voortdurend voor de Nederlandse samenleving, alsof hij de spreekbuis is van de gemiddelde Nederlander. Ik vind dat een buitengewoon onbescheiden opstelling en daarnaast schildert hij mensen af als zijnde asociaal waarbij de motivatie van de handelswijze van die personen volledig gebagatelliseerd worden. Maar goed....kennelijk is dat toegestaan hier op het forum. Gezien bovenstaande quotes denk ik niet dat deze persoon ook nog maar enigzins serieus genomen moet worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:06

Spiritdancer schreef:
Huertecilla schreef:

Als dat bij jou het geval is dan hoop ik inderdaad niet dat ik je ooit tegenkom te paard.....als dat daadwerkelijk zo is, begin ik nu wel je ongefundeerde opmerkingen te begrijpen.

Waarom rij jij paard dan?
Als vervoersmiddel?
Ik ga wel af en toe te paard boodschappen halen of een bestelling wegbrengen maar zelfs dat doe ik omdat ik dat léuk vind = emotie :)*

Ik maak altijd leuke dingen mee onderweg en mijn paarden geven vaker wel dan niet de beste ervaring (te paard) ooit.
Ik vind het ook gewoon ontroerend als mijn paarden aan komen rénnen terwijl ze met zijn allen aan de andere kant van hun land staan.
Idem de bevrediging die zij mij geven als ze me door de prachtige natuur sjouwen.
Ik heb echt geen andere ambitie dan de fijne emotie van het beleren en rijden.
Wellicht fundamenteel niet goed in de ogen van modaal Bokt, maar ík geniet; mijn glas is niet half vol, maar helemáál vol *\o/*

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:32

Benfan schreef:
Ik persoonlijk heb nog nooit problemen gehad met mensen, eerder complimenten over hoe beleefd ik was. Als mensen even willen aaien tuurlijk, mag de hond kijken, sure! Hiermee kweek je wederzijds respect en begrip.

:j Alleen al even een vriendelijk knikje voor die automobilist die wel gas terug neemt of een vriendelijk hallo/goedendag tegen de fietser of wandelaar die je tegen komt. Afstijgen om de mest van je paard even aan de kant te schuiven (binnen de bebouwde kom). Ik doe over het algemeen niet anders tijdens het buitenrijden.

En ik zal nog wat vertellen: vanavond kwam ik terug van een buitenritje met mijn jongste Tinker. Die is alleen buiten nogal kijkerig maar wel goed verkeersmak. Ik steek de doorgaande 100 km/u weg over en rij de 50 km/u straat in naar onze zomerweide toe. Een oudere man fietst op dat moment op het fietspad. Gaat stil staan, kijkt naar mij en mijn paard en vraagt vervolgens: "Is dat niet gevaarlijk? Zo op de weg?" *er rijdt net een auto op nog geen 2 meter van mijn Tinker voorbij en mevrouw kijkt niet eens op* Waarop ik zeg: "Neuh, ze is goed verkeersmak" Hij: "Zou je niet beter hier op het fietspad kunnen rijden?" Waarop ik hem antwoordde dat ik dat op een 50 km/u weg niet nodig vond maar dat ik dat dus wel op de 100 km/u weg deed. Vervolgens heb ik 'm vriendelijk gegroet en hij heeft me nog een hele tijd na zitten kijken terwijl er nog minimaal 3 auto's aan ons voorbijreden en mijn paard alleen 2 passen uitweek vanwege een weg-werkzaamheden-bord die nieuw was.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:46

@Spirit, het gaat in deze topic toch ook over het asociale gedrag soms van ruiters? die na de vraag van de TS. Of heb ik nou wat gemist? Ik zie hem niet constant mensen afschilderen als asociaal, maar als je hier even in de topic kijkt naar de gemiddelde reactie vind ik het ook wel zorgwekkend hoe weinig bokkers eigelijk weten wat kan en wat niet mag. Ik ben het er eigelijk best mee eens dat heel veel nederlandse ruiters soms best asociaal zijn (bv marjo89).

@Fiettie, zo kwam ik vanavond nog mensen met een bange hond tegen. Ben toen even gestopt om te vragen of alles goed ging. De vrouw wist niet zo best wat ze met haar hondje aan moest dus heb haar gewoon verteld dat ze rustig aan kon doen, paard was niet bang. Kreeg een dank-je-wel en haar man wou Pietje nog even aaien :P (en de hond verstopte zich achter die vrouw! de stoere jager) En maak je even gezellig een praatje met iemand die je tegenkomt. Ik vind dat zo belangrijk om juist te paard mensen te groeten. Als ik op de fiets zit met mijn norse kop negeer ik ze wel lekker. Maar wil mensen absoluut niet het gevoel geven dat ik boven hun sta als ik op een paard zit. Het blijft toch best imposant een paard, sommige mensen voelen zich daarbij best wel een beetje onzeker. En och, die klootzakken negeren we gewoon! dan vertel ik het paard daarna wel in geuren en kleuren hoe zulke erge dingen ik die man zou aandoen mocht ik superkrachten ontwikkelen (waarna de discussie volgt 'welke superkrachten wil ik dan, en word jij mijn sidekick")

@Huertdinges, Ik vind dat ook altijd zo lief. Dan smelt je toch! Als ze met z'n alle komen aandenderen :) of even hinniken als ze je zien. Dat kan echt mijn dag maken, of lekker samen door het bos rijden teugeltjes los, paardje en ikzelf lekker rond loeren en soms even stoppen om het wonderschone veen-grond-bos te bestuderen. Ik kan daardoor alleen maar nog harder dromen over inmense natuurvlakken om daar uren/dagen doorheen te rijden zonder ook maar een mens tegen te komen. Dat zal helaas wel een droom blijven... maar he! ik kan in ieder geval het bos in dat kunnen aardig wat ruiters niet meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:03

Van paard op voetpad gaat voetpad stuk, dus paard hoort niet op voetpad, logisch toch?
Ruiterpad is er o.a. voor ruiters/paarden, joepie! Alleen : je moet er wel rekening houden met andere gebruikers van het pad (hier lopen de wandelroutes er soms ook overheen) en het geluk hebben dat je je rit erop kan rijden. Ruiterpaden beginnen en eindigen nogwel eens in het niets.
Blijft over de rijbaan (N wegen dus) of liever de berm ervan. Goed, zat brede goed te rijden bermen aan deze kant van het land. Vraag me alleen af hoeveel aandacht de automobilisten op die weg nog bij het verkeer hebben. Die zijn een paard/ruiter daar nl niet gewend. Zal ik die 18+ pubers die paardje laten stuiteren zo mooi vinden en mogelijk gevaarlijk zwerfvuil maar even buiten beschouwing laten.
Op lokale wegen is het hier geen probleem, maar dat is het voordeel van een agrarisch gebied.

Ik heb zelf een brave, heel verkeersmakke pony (nadeel : naar zijn mening gaat auto wel voor hem opzij als die scheve grasspriet eng is), maar ik kies soms liever paden waar ik eigelijk niet mag komen ivm (wan)gedrag overig verkeer. Beroep me dan op art.5 en geef alles wat ik tegenkom en dus wel daar hoort voorrang en zoveel ruimte als ik vinden kan.

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:53

tamary schreef:
Ruiterpaden beginnen en eindigen nogwel eens in het niets...........en mogelijk gevaarlijk zwerfvuil maar even buiten beschouwing laten..... Beroep me dan op art.5 en geef alles wat ik tegenkom en dus wel daar hoort voorrang en zoveel ruimte als ik vinden kan.

"Spookruiterpaden" zijn knap irritant en maken het illegaal gebruiken van "andere paden" soms noodzakelijk.
Zwerfvuil...grrr
Wat is artikel 5?

Ik denk dat bedankjes en knikjes een must zijn bij het buitenrijden. Ik bedank de wielrenner die inhoudt, belt of wat zegt en rustig voorbij fietst (en hou wijs mijn mond bij die voorbij scheurende idioten). Ik heb een hekel aan de mensen met hun modelvliegtuigjes maar die hebben net zo veel recht om daar te staan als ik. Kinderen langs de weg die zeggen "oh kijk papa paardje" mogen ook aaien. En dan vertel ik ze gelijk dat op een paard afrennen soms gevaarlijk is omdat paarden daarvan kunnen schrikken.
Maar helaas is mijn paard soms apefris als er bijvoorbeeld net een scooter uit het niets op volle snelheid voorbij brult, of als het modelvliegtuigje stug boven ons hoofd gestuurd wordt. En dan is het niet mogelijk om rustig een praatje te maken met de zenuwachtige bejaarden die je op het naastgelegen fietspad tegemoet komen. En dan vind ik het weer jammer dat niet heel Nederland ervan op de hoogte is dat je bij een paard in die staat niet rakelings met je auto langs kan rijden, of dat draven tot de volgende inham en dan stilstaan en de auto laten passeren ook redelijk lastig is. Maar dat is mijn probleem en niet die van de automobilist.
Als tegenprestatie behang ik mijn paard met reflecterende spullen. In de hoop dat ze me dan op tijd zien en zich evt. kunnen aanpassen als hij weer eens iets te blij is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:21

barkruk schreef:
Wat is artikel 5?

Citaat:
Wegenverkeerswet 1994
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

barkruk

Re: Met paard door het woongebied heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:13

Oh, dat is die kapstokwet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:44

Weet je wat zo frappant is? Dat meer dan 30 jaar geleden het ruiterbewijs is ingevoerd vanwege de verloedering. Men wilde dat ruiters bewuster reden in de diverse gebieden waar ze toegelaten zijn, en op de hoogte waren van de verkeersregels.
Ze zijn enorm gefaald in hun missie, want de ruiter van tegenwoordig is een andere dan vroeger. Veel zijn helemaal niet geinteresseerd in behoud (voor zover nog aanwezig) van positief beeld van de ruiterij.
En erger, bij de meesten (ook los van ruiters) werken regels en verboden als rode lap en asociaal (verkeers)gedrag is normaal en leert men elkaar aan.
Men roept dat het ruiterbewijs niks voorstelt, en weigert het te gaan halen (ondanks het feit dat er een prettige verzekering aan verbonden is).
Toen ik nog in Nederland woonde ergerde ik me al aan ruiters die dachten dat verkeersregels en tot stoplichten aan toe niet voor hen gelden en dat je rustig over afsluit bomen kon springen of tussen hekjes door kon om in een park te komen dat duidelijk alleen voor voetgangers was.
Ik heb mijn steentje bijgedragen in voorlichting, maar er zijn er te weinig van ons. Er zijn teveel mensen met paarden die geen idee hebben van verkeersregels, of bij voorbaat zich nergens aan willen houden.
Het enige dat er gaat gebeuren is dat paarden steeds meer geweerd gaan worden. Nog even en dan mgen jullie alleen nog maar rondjes in de rijbanen rijden en op de terreinen van maneges en pensionstallen.
Dat kan alleen voorkomen worden als mensen verantwoordelijker worden bij het buitenrijden.

Ik heb al eerder genoemd, als iemand zit met "het is te druk, te gevaarlijk" dan moet je gewoon je paard ergens zetten waar dat niet zo is, of de trailer gebruiken om ergens te komen of alternatieve routes zoeken. Maar niet verwachten dat iedereen je maar overal moet tolereren omdat het elders "te gevaarlijk" voor je is.

Daarbij, terugkomend op verhaal van TS, het is natuurlijk van de gekke dat mensen honden moeten gaan aanlijnen in een losloopgebied zodat er een paard langs kan. En dat doen ze niet voor de veiligheid van het paard, maar voor die van hun hond. Iemand die daar bij stilstaat? Hoe gevaarlijk een eigenlijk paard kan zijn?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:49

Paarden zijn levens gevaarlijk, als men zich daar niet van bewust is moet hij/zij echt per direct stoppen met de sport. Ik heb altijd geleerd dat als je een paard 100% vertrouwd je pas gevaarlijk bezig bent, je word er namelijk laks door door te denken dat het allemaal wel goed komt.

Toevallig dat het bij mij vorige week helemaal fout ging. Paard schrok van een automatische grasmaaier en sprong zo de weg op, scheelde nog geen meter of ik zat onder een auto (reed zelf in de berm) Ik kan mezelf wel voor de kop slaan, ik weet dat ik wat fout deed. Dus weer terug de bak in, en zeker niet meer de weg over voordat ik mezelf goed even onder de loep heb gehad. Paard deed niks fout, IK was verkeerd bezig.

Ruiterrijbewijs ben ik altijd al 'tegen' geweest, maar meer omdat het van de zotte is dat iemand met 1 jaar ervaring met paarden dat bewijs kan halen. In mijn ogen is paardrijden 90% gevoel en maar 10% verstand. Dat gevoel leer je niet in 1 jaar tijd. Daarbij kregen veel ruiters het idee dat ze goden te paard waren met dat briefje in hun zak en deden ze alles wat god verbood. Ik vind dat papiertje wat dat betreft eerder gevaarlijk dan verstandig, mensen krijgen een foutief gevoel van vertrouwen in hunzelf en hun kunnen.

Maar ja, als men nog zo blijft doorgaan zou het best eens slecht kunnen aflopen voor de recreatieve ruiters hier in Nederland. Want van mij hoeft het paardrijden niet meer als ik alleen maar in de bak kan rijden, word ik doodongelukkig van, en met mij menig paard.

Edit, even een aanvulling over het ruiterbewijs. Het probleem voornamelijk is dat er te weinig sociale controle is bij ruiters onderling. Waarbij je met een auto-rijbewijs heel snel betrapt kunt worden als je de fout in gaat, is dat bij ruiters heel lastig. Je kan alle regels aan je laars lappen in het bos. Bedoel, niemand die er wat van zegt of er wat aan kan doen. Hierdoor moeten regels aan gescherpt worden om 'ons' in het gereel te houden. Luisteren we niet, dan is het niet meer dan normaal dat we geweerd worden. Immers.. veiligheid voor alles. Wil je niet luisteren? dan blijf je maar thuis.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:16

Het ruiterbewijs is niet echt in het leven geroepen om aan te tonen dat je kunt rijden, hoewel dit voor verhuurders van paarden wel een verzekering was van enige controle over een paard. Maar ik geloof niet dat er veel bedrijven zijn die er om vroegen of vargen.
Het ging vooral om voorlichting van wat mag een niet mag en over verkeersregels.
Het initiatief deugt, maar idd is de controle waar het aan schort.

Maar veel heeft te maken met de algehele mentaliteit.
Ik durfde vroeger echt niet in dat kleine stukje gebied waar een duinkaart nodig was, tegenwoordig doet men het gewoon en laat men de paarden her en der grazen in de duinen... Paden? Die worden te zwaar gevonden en men gaat er lekker naast...
Overigens worden duinen wel redelijk bewaakt door boswachters. In "mijn tijd" kwam ik ze in elk geval regelmatig tegen. Maar dan heb ik het over 30 jaar geleden.

Maar ergens is het te gek voor woorden dat er "ruiterpolitie" nodig is. Men zou gewoon elkaar de juiste regels en etiquette aan moeten leren, zoals dat vroeger ook ging.
Maar vroeger ging je dan ook altijd eerst in een groep naar buiten, van een manege uit. Nu zijn er zoveel die een paard hebben die nog nooit les hebben gehad en zeker nooit in een begeleide groep naar buiten zijn geweest om een en ander goed aan te leren.
Ik weet niet hoe een en ander terug te draaien is naar een "ruiterlijke" mentaliteit.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:54

Lusitana schreef:
Het ruiterbewijs is niet echt in het leven geroepen om aan te tonen dat je kunt rijden, hoewel dit voor verhuurders van paarden wel een verzekering was van enige controle over een paard. Maar ik geloof niet dat er veel bedrijven zijn die er om vroegen of vargen.
Het ging vooral om voorlichting van wat mag een niet mag en over verkeersregels.

Ik durfde vroeger echt niet in dat kleine stukje gebied waar een duinkaart nodig was, tegenwoordig doet men het gewoon en laat men de paarden her en der grazen in de duinen... Paden? Die worden te zwaar gevonden en men gaat er lekker naast...
Overigens worden duinen wel redelijk bewaakt door boswachters. In "mijn tijd" kwam ik ze in elk geval regelmatig tegen. Maar dan heb ik het over 30 jaar geleden.

Maar ergens is het te gek voor woorden dat er "ruiterpolitie" nodig is. Men zou gewoon elkaar de juiste regels en etiquette aan moeten leren, zoals dat vroeger ook ging.
Maar vroeger ging je dan ook altijd eerst in een groep naar buiten, van een manege uit. Nu zijn er zoveel die een paard hebben die nog nooit les hebben gehad en zeker nooit in een begeleide groep naar buiten zijn geweest om een en ander goed aan te leren.
Ik weet niet hoe een en ander terug te draaien is naar een "ruiterlijke" mentaliteit.

Och och och.....wat is het toch verschrikkelijk dramatisch gesteld met de mentaliteit van ruiters, nog even en het hele land gaat er van naar de filisteinen. Het kan zo niet langer.....en ga zo nog maar even door.

Als een overheid lijdt aan een chronische vorm van regelzucht zonder daarbij voldoende te motiveren waarom die regels in het leven zijn geroepen dan krijgt je vanzelf langzamerhand een afbreuk aan de geloofwaardigheid van die regels. Als de wetgever kennelijk weigert rekening te houden met een zo veilig mogelijk gebruik van de openbare weg en openbare ruimte door ruiters, dan is het begrijpelijk dat mensen gaan handelen naar eigen inzicht. De jeugd van tegenwoordig wordt geacht zo vroeg mogelijk in hun leven logisch en kritisch na te denken, het liefst al in groep 1 van de basisschool. Dan moet je dus niet raar opkijken wanneer mensen het respect verliezen voor in hun ogen onbegrijpelijke regelgeving.

Ik begin onderhand een beetje misselijk te worden van al die figuren hier die maar klagen dat het zo slecht gesteld is met de mentaliteit van de ruiter..........gezien de algemene verhuftering die op moment plaatsvindt in de maatschappij, denk ik dat deze moraalridders die hun mond vol hebben over al die slechte ruiters, in hun handen mogen knijpen met de mentaliteit in hun sport.

Het kan nog veel erger: Voetbal bijvoorbeeld, mishandeling onderling en van scheidsrechters is in het amateurvoetbal schering en inslag en over het gedrag van supporters hoef ik al helemaal niets te zeggen. En toch is er nog steeds plaats voor deze sport, de overheid promoot het zelfs op actieve wijze. Toch wel vreemd he....als al die doemscenario's waar hier op het forum over gesproken wordt, waarheid zouden zijn.

Zelf heb ik 26 jaar geleden het ruiterbewijs gehaald. Waarom? Omdat de eigenaar van de manege van destijds dat wilde omdat ik groepen moest begeleiden buiten. Mensen die hun twijfels hebben bij dat bewijs hebben het volstrekt bij het goede eind. Het is een wassen neus van de bovenste plank....het stelde toen niet veel voor en als ik nu kijk naar CBR 1,2,3 geeft dat geen enkele garantie dat iemand in staat is om op een veilige manier buiten te rijden en het zegt al helemaal niets over de mentaliteit van een ruiter. Het komt mij meer over als een omzet-generator voor de paardenbranche en die verzekering slaat helemaal nergens op.

Er wordt hier ook voortdurend gesteld hoe door de samenleving over de paardensport/recreatie wordt gedacht. Dit zijn uitermate subjectieve uitlatingen en ik zou de de mensen die dat hier doen dan ook willen verzoeken hun stelling te onderbouwen en eventueel een link plaatsen van de onderzoeken waaruit dit blijkt. Tot die tijd zijn die uitlatingen niet meer waard dan de gekleurde perceptie van de persoon zelf

Tip voor de ouderen onder ons: Tijden veranderen inherent aan de samenleving....verander mee met behoud van eigenwaarde, pas dan blijf je jong. Maar blijf niet hangen in het plaatje dat vroeger alles beter was, want dat is niet zo. Nu zijn er weer andere dingen beter dan toen...als je dat wel blijft hangen is je leven voorbij voor je het weet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:50

Het gaat niet uitsluitend om de mentaliteit van de ruiters. Er staat twee keer "algehele mentaliteit" in mijn post. Er staat ook nergens dat het niet gewoon een gevolg is van een en ander, maar het heeft weinig zin om een hele geschiedenis van verloedering erbij te halen als de constatering genoeg is voor relevantie van het topic. En die constatering gaat niet alleen over "de jeugd van tegenwoordig", want ik heb het duidelijk over een verloedering die al plaats vond 30 jaar geleden toen ik mijn ruiterbewijs haalde.
Het gaat om verlies van verantwoording nemen. Dergelijke dingen moet je aanleren.
Daar kunnen we dus allemaal wat aan doen en bokt is een medium dat veel ruiters bereikt, dus het is goed dat dit soort topics bestaan.
Discussiëren is een manier om meningen te peilen, ideeën op te doen en tot conclusies te komen.
Ieder kan er uit halen wat hij/zij wil.

Dat er negatief over ruiters wordt gedacht kun je niet zomaar terugvinden op internetpagina's, omdat daar geen gerichte studies naar zijn, maar als je rondvraagt bij je familie en vrienden die niks met paarden te maken hebben, krijg je een redelijk beeld.
Op bokt, waar iedereen wel wat men paarden heeft kan de schijn bestaan dat heel nederland paardenminnend is, maar bokt is een specifieke groep.

Maar de maatschappij, en dus ook de rijdende groep daarvan, zijn we samen, en als we allemaal ons eigen steentje bijdragen, moet er IETS merkbaar zijn, zeker als de kinderen en kleinkinderen ook worden grootgebracht met meer verantwoordelijkheids- en sociaal gevoel.
Dan mag je me een moraalridder noemen, maar als iedereen maar zijn eigen gang gaat, waar eindigt het dan voor de ruiters?

Ik ben trouwens niet iemand "die blijft hangen in het plaatje dat vroeger alles beter was", ik heb al genoemd dat er dertig jaar geleden, en dat is voor veel al "vroeger" ;) , al verloedering begon.
Maar ik wil zeker niet doen alsof het nu allemaal beter is en er niks aan de hand is in de ruiterwereld.
Dat heet struisvogelpolitiek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:04

Lusitana schreef:
Dat er negatief over ruiters wordt gedacht kun je niet zomaar terugvinden op internetpagina's, omdat daar geen gerichte studies naar zijn, maar als je rondvraagt bij je familie en vrienden die niks met paarden te maken hebben, krijg je een redelijk beeld.
Op bokt, waar iedereen wel wat men paarden heeft kan de schijn bestaan dat heel nederland paardenminnend is, maar bokt is een specifieke groep.

Bokt is een ruiterforum.
Niet eens een paarden- of dierenliefhebbersforum, maar een forum voor meest jonge vrouwen die een paard gebruiken voor hun lol betaald door ouders of man.
Wat de modale perceptie is, is een hoogst vertekende inderdaad.

Omdat wij hier op een heel eigen manier met paarden om gaan die bij niet-ruiters en dierenvrienden erg fijn over komt, hoef ik helemaal niet te vrágen wat hun mening is over de ruiterij. Dat komt als een gólf over je heen.

Wat mij daarbij eigenlijk wel wat verrast is hoeveel mensen geïntimideerd worden door het paard en de ruiters.
Er zijn verbazend veel mensen gewoon báng voor paarden/ruiters.
De anarchistische opvatting over verkeersregels en de ´assertieve´ houding van menig ruiter bevestigt dit.

Nogmaals; ruiterij let op uw zaak: een verbod is heel makkelijk.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:16

Dit blijft altijd en eeuwig de discussie. Kies je voor regels of veiligheid met je paard. En ik kijk dan weleens naar de politie te pard buiten functie die ergens naar toe moeten onder het zadel. En die kiezen ook voor veiligheid en rijden ook weleens ergens waar het niet mag. Als je je dan maar niet asociaal gaat gedragen.

Ik heb het in een onbekend bos een keer gehad. Ken de weg niet volg braaf de routebordjes voor het paard. Die zijn soms ook onduidelijk en kies soms het juiste pad dan maar eens. Maar ook heb ik het gehad..dat ik dan op een pad kom wat niet goed onderhouden is en mijn paard en ik ons leven moeten wagen. Tja dan kies ik ook voor veiligheid...en vraag dan altijd of ze dat pad een keer vanuit bosbeheer willen onderhouden;)

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:41

Huertecilla schreef:
Niet eens een paarden- of dierenliefhebbersforum, maar een forum voor meest jonge vrouwen die een paard gebruiken voor hun lol betaald door ouders of man.

Volgens mij zegt dit al genoeg over in welke tijd Huertecilla nog leeft. Klein beetje denigrerend is het wel!

Maar dan toch: Wat doe je hier dan? Jonge vrouwen die financieel afhankelijk zijn de les lezen....of appelleren die vrouwen soms op je gemoedsrust?
Huertecilla schreef:
Wat mij daarbij eigenlijk wel wat verrast is hoeveel mensen geïntimideerd worden door het paard en de ruiters.
Er zijn verbazend veel mensen gewoon báng voor paarden/ruiters.

Als dat je eigen ervaringen zijn kan ik dat wel begrijpen....ik heb al eerder geschreven dat ik ook niet graag een Martiaan te paard tegenkom waarbij de ratio het raam uit is gejaagd door de emotie die paardrijden met zich meebrengt zoals kennelijk bij jou het geval is zoals je eerder schreef.