Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:51

ikke schreef:
Mijn ouwe sok heeft een keer een Rotweiler toegetakeld, niet te zuinig, en daarvan zei de boer/eigenaar: Tja, mijn schuld; je had me gewaarschuwd (was ook zo) en ik had m'n hond niet onder appel.

Heel redelijk en een specifieke situatie tussen bekenden op privé terein.
In de openbare ruimte tussen vreemden is dat niet zo eenvoudig. Dan heb je wel érg veel geluk als dat zo gaat.
Jouw paard en een Rotweiler zijn als een Deense Dog en een Maltezer. Die laatste kan nog zo vervelend doen in het park, maar als de Dog deze 25 hechtingen bijt, is diens eigenaar doorgaans toch echt aansprakelijk.

Verder begrijp ik de ruiteragressie, in ook dit topic weer, niet.
Net zo min als dat je als grote hond eigenaar wil dat jouw hond een ander dier verwondt, wil je als paardeigenaar dat deze geen hond verwondt. Hoé lastig een hond ook is.
Gebeurt dat onverhoopt toch, dan heb je daar je WA-verzekering voor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:59

Huertecilla schreef:
Verder begrijp ik de ruiteragressie, in ook dit topic weer, niet.
Net zo min als dat je als grote hond eigenaar wil dat jouw hond een ander dier verwondt, wil je als paardeigenaar dat deze geen hond verwondt. Hoé lastig een hond ook is.
Gebeurt dat onverhoopt toch, dan heb je daar je WA-verzekering voor.

Ik lees niet zo heel veel agressie maar wel irriatie. Hoewel het een tot het ander kan leiden is het niet hetzelfde.
Ook al ben je voorbereid, echt blij wordt je niet van een happende hond bij de benen van je paard.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:58

Ik reed vorig jaar meerdere keren per week over stukken weg/ruiterpad die ook losloopgebied waren. Maar ik heb echt haast nooit last van honden gehad. Of de mensen lijnden ze uit voorzorg aan of riepen ze bij zich (waar ik ze dan voor bedankte), of ze keken gewoon niet naar mijn paard om. Een enkele keer een hond die blaffend op mijn paard afkwam of er rondjes omheen rende, maar daar bleef het bij en mijn paard geeft daar niks om. Ik passeer honden wel altijd in stap, om het ze niet te moeilijk te maken. Ik had zelf ook een jonge hond die graag achter alles wat hard liep aan wilde rennen, ik weet hoe moeilijk het kan zijn om dat eruit te trainen en om alles op tijd te zien aankomen. Dus daar hield ik dan gewoon rekening mee.
Als ik een paard had gehad dat snel naar honden sloeg, had ik er niet mee door een losloopgebied gereden denk ik. Vind het risico toch te groot. En een puppie of jonge hond weet vaak nog niet beter dan op een paard af te rennen. Omdat ik zelf ook een hond heb, was dus ook 1 van de eisen toen ik een paard ging kopen dat ie goed met honden moest kunnen.
Enige wat ik wel vervelend vond was honden los op stukken ruiterpad waar dat niet mocht, daar wilde ik toch ook wel eens draven of galopperen en dan is het niet grappig als je onverwacht een hond tegenkomt midden op het pad, zeker niet als de baas een heel eind verderop is. Ik nam dan wel terug tot stap of evt rustige drafje als de hond er kalm uitzag.
Het ergste vond ik dat mensen een keer een hond een kuil hadden laten graven op het ruiterpad en deze niet hadden dichtgegooid, echt levensgevaarlijk.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:35

Hier is het dus ook zo, dat de honden in het bos niet los mogen lopen, maar toch vaak loos lopen.
Meestal is dat niet echt een probleem, maar dus wel op de brede paden, waar we vaak galopperen.
Je kunt moeilijk blijven galopperen als die honden midden op het pad lopen.

marjolein_el

Re: Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:41

Dat is een van de weinige dingen waar ik géén last van heb met mijn stresskipje, honden! Kijk blij word ik er niet van als er een hond op me komt afgestormd maar er zijn ergere dingen. In de staart gaan hangen is weer een ander verhaal, maar daar zal pony vast snel een eind aan maken met haar achterbenen.

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:53

Ik heb het zondag nog meegemaakt, eerste buitenrit met mijn jonge paard! eindelijk op een leuk veldje met een strandje, komt er een dolle hond op ons af rennen, mijn paard schrok niet van de hond (ze i het wel gewend van onze vorige stal) maar derest van de paarden sloegen op hol! waardoor 1 iemand zelfs nog is gevallen! het kan echt nare gevolgen hebben! Ik vind dat mensen er rekening mee moeten houden, honden zijn van nature jacht/roofdieren en paarden vluchtdieren!

oh p.s. daarbij vind ik ook dat als je je hond nog niet onder controle hebt, zelf dat als je hem bij je roept en niet luisterd, je hond niet los moet laten lopen!
Laatst bijgewerkt door Tassie89 op 06-07-11 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:54

Wij hebben hier in het bos een aantal ruiterpaden en een wandelroute. Je mag volgens het ene bord niet buiten de ruiterroute, volgens een ander overal behalve de wandelroute. Sowieso niet de wandelroute dus. Wij hebben altijd de hond los, luistert goed. Als wij op de ruitterroute wandelen, of een ander pad buiten de ruiterroute, roepen we de hond altijd naast ons, totdat de ruiters een stukje voorbij zijn. Rijden dee ruiters op de wandelroute, blijft de hond gewoon vrij rondlopen. Overiens vriendelijk dier, die niet achter een paard aan zou vangen, maar meer het vrij rondrennen.

Andersom rijdt ik op de ruiterpaden door als er een hond achter mij aankomt en het dier niet luistert. En. Opmerking 'mijn paard trapt' werkt ook erg motiverend voor baasjes om een niet-luisterende hond te vangen :=

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:32

Natuurlijk is het vervelend als een hond achter je paard aan komt, maar ik ga altijd stilstaan. Ik zou ook nooit mn zweep willen gebruiken tegen zo'n hond, én als een paard trapt, ja dan trapt ie, dan weet hond dat het niet mag, en weet de baas gelijk dat ze voortaan maar moeten opletten. ( nou is mijn oudje echt een goedzak die ook maar nooit een ander pijn zou doen. )
Als het je echt zo verschrikkelijk stoort dan moet je maar op een ander moment gaan rijden, wanneer het minder druk is.

Niet iedere hond is, als ze een paard zien goed bij je te houden als hij losloopt ( omdat hij bijv. niet aan paarden gewend is en ze het interessant vinden. ) Dan los je er niets mee op om te schelden op die eigenaren, inplaats van dat je netjes wacht tot de honden 'gevangen' zijn, of je rijd netjes richting de eigenaar, dan bespaar je een hoop ellende !

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:18

In het bos waar ik eerst stond liep er altijd een meneer met twee vrij agressieve honden. De honden had hij vast en onder appel.
Helaas reed ik een tijd terug in dat bos en kwam de honden los tegen. Er liep een mevrouw bij die tegen de loslopende honden schreeuwde en naar mij riep dat ik snel weg moest rijden :S

Nja, een hond ging voor mijn paard staan en eentje erachter en maar blaffen en grommen. Pol vond het helemaal niet leuk en ik durfde ook niet af te stappen omdat ik zelf deze honden ook niet zo leuk vond... Ik wilde er ook niet vandoor gaan, want dan zou Pol dat misschien wel vaker doen met honden en dat zou misschien wel meer agressie opwekken.
Gelukkig had de mevrouw er eentje snel te pakken. Ik probeerde Pol met zijn hoofd naar de andere bijtende hond te keren, maar de hond was echt snel.
De mevrouw zei dat ze hoopte dat de hond een trap kreeg (?) in de hoop dat hij het af zou leren. Nja, Pol zou eigenlijk nooit trappen, beest is echt te braaf...
Uiteindelijk die hond gevangen en ik trillend afgestapt... De mevrouw bood haar excuses wel aan en zei dat die honden dat altijd deden met paarden. En dat ze ze niet meer los zou laten. Gelukkig ben ik haar ook niet meer tegengekomen met loslopende honden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:19

Henkje schreef:
In het bos waar ik eerst stond liep er altijd een meneer met twee vrij agressieve honden. De honden had hij vast en onder appel.
Helaas reed ik een tijd terug in dat bos en kwam de honden los tegen. Er liep een mevrouw bij die tegen de loslopende honden schreeuwde en naar mij riep dat ik snel weg moest rijden :S

Wat fijn dat je nu zo dicht bij het Reichswald zit, ik moet zeggen dat hier in het bos hete merendeel van de wandelaars met honden altijd erg veel rekening houden met paarden. Mensen gaan netjes aan de kant en doen hond meestal meteen aan de riem zodra ze ons zien, of ze roepen hem bij zich en zorgen dat ie netjes naast het baasje blijft wachte. Er zijn heir ook geen speciale ruiterpaden dus je komt (gelukkig weinig) honden en hun eigenaren tegen ophetzelfde pad, met een beetje wederzijds rekening houden met elkaar is dat gelukkig geen enkel probleem. Dit is wel een enorm verschil met de randstad waar ik voorheen woonde, daar hebben we heel wat honden in de staart gehad of honden die kilometers lang meerenden over het strand. Ik heb toen al heel wat honden terug moeten brengen naar hun baasje.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:48

Wat ik nog wel even toe wil voegen, dat een rot hond of een agressieve hond niet geboren wordt.
Maar dat ze wel zo worden door hun baas.
ond wordt uiteindelijk zo, hoe die door zijn baas opgevoed wordt.
Helaas is het nog niet verplicht om met je hond op cursus te gaan en vinden veel mensen het daarom niet nodig.
Zo ook mijn buurvrouw. Haar JR is best een lieve hond, maar je ziet gewoon gelijk, dat die hond eigenlijk nooit goed geleerd heeft om te luisteren.
Mijn buurvrouw vind een cursus namelijk zonde van haar geld.
Nu heeft ze er nog een Franse Bulldog bij, die al iets van een jaar oud is en ook die hond is nooit op cursus geweest.
Voorbeeld bij de JR: Hond pakt een oude boterham van de straat, buurvrouw zegt 2 keer halfslachtig los, hond reageert niet en eet de boterham op. Al de hond dan 5 minuten later binnen is, krijgt ze op haar kop, maar hond snapt dan niet meer waarom ze op haar kop krijgt en wordt schuw |(
Ander voorbeeld hier uit de buurt: honden die door hun baas aangemoedigd worden om naar vreemden te gaan lopen grommen.
Als zulke honden los in het bos lopen, dan is de kans groot, dat ze niet luisteren als hun baas ze terugroept, dus ook niet als er een paard aankomt.
Ik ben dan ook een groot voorstander, dat als je een hond neemt, dat je dan verplicht met de hond op cursus moet.
Ok, dan zijn nog steeds niet alle problemen de wereld uit, dat weet ik, maar je moet ergens beginnen.
En wat betreft ruiters die op een verkeerde manier reageren? Die zijn er ook, ook ruiters zijn maar mensen, met allemaal een verschillende achtergrond en een verschillende manier van reageren. Maar dat staat weer los van hoe een hond opgevoed is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:55

Ik draai mijn paard altijd om en komen ze dan alsnog op me af... dan weten ze hoe een lange dresuurzweep voelt ~~}>

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:41

Elin_ schreef:
Ik draai mijn paard altijd om en komen ze dan alsnog op me af... dan weten ze hoe een lange dresuurzweep voelt ~~}>

de dierenvriend aan het woord..... :r

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:43

Elin_ schreef:

En daar krijg je dus valse honden van.
Als je niet reageerd en paard ook niet is het niet meer interessant voor ze. En gaan ze weg.
Als je gaat slaan en schreeuwen en veel bewegen trek je juist hun interesse.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:54

Delphi2 schreef:
Henkje schreef:

Wat fijn dat je nu zo dicht bij het Reichswald zit, ik moet zeggen dat hier in het bos hete merendeel van de wandelaars met honden altijd erg veel rekening houden met paarden. Mensen gaan netjes aan de kant en doen hond meestal meteen aan de riem zodra ze ons zien, of ze roepen hem bij zich en zorgen dat ie netjes naast het baasje blijft wachte. Er zijn heir ook geen speciale ruiterpaden dus je komt (gelukkig weinig) honden en hun eigenaren tegen ophetzelfde pad, met een beetje wederzijds rekening houden met elkaar is dat gelukkig geen enkel probleem. Dit is wel een enorm verschil met de randstad waar ik voorheen woonde, daar hebben we heel wat honden in de staart gehad of honden die kilometers lang meerenden over het strand. Ik heb toen al heel wat honden terug moeten brengen naar hun baasje.

Hier is het inderdaad super. Eigenlijk kom je onderweg niemand tegen :)
Nja, misschien over een tijdje wolven, als die nog komen...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:58

Verschrikkelijk. Gisteren sprinles in onze bak in de polder komt er een hond aan dwartelen. En hij ging maar niet weg. Elke keer als im sprong kwam hij achter me aan rennen. Welliswaar speels maar vooral irritant. Heb paar keer de sprong afgekapt voor de hondernis omdat mevrouw hond ervoor stond. :( :( ik vond het echt niet grappig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:02

Henkje schreef:
Hier is het inderdaad super. Eigenlijk kom je onderweg niemand tegen :)
Nja, misschien over een tijdje wolven, als die nog komen...

Dat heb ik, lang geleden :o , meegemaakt.
Ging ´s nachts te paard op pad om gegevens te verzamelen voor een langdurig studiepoject naar wolvengedrag in een bepaalde regio.

Één keer een lynx gezien :wow:

Het enige ´linke´ waren wisenten. Die liepen ook vooral ´s nachts rond en het is gewoon surrealistisch dat je die NIET kan horen tot je zo dichtbij bent dat je de ademhaling hoort.

Hier in de directe omgeving kan ik ´s nachts zowel op groepen Wilde Zwijnen als op roedels verwilderde honden stoten.
Om te voorkomen dat ik de varkens verras en ze met angstagressie reageren rijd ik met enige geluid.
Bij de honden heeft dat helaas het ongewenste resultaat want itt wolven zijn die ´s nachts níet bang voor mensen en zijn ze wel heel territoriaal. Niks baasje erbij ook :D

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:06

@ HC wat prachtig! Zo een met de natuur... en lynxen prachtig!

We gaan wel vaak met de schemer het bos in om edelherten te spotten. Dat vond ik al bijzonder :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:13

Henkje schreef:
@ HC wat prachtig! Zo een met de natuur... en lynxen prachtig!

We gaan wel vaak met de schemer het bos in om edelherten te spotten. Dat vond ik al bijzonder :D

Hier de meeste kans op een mooi treffen hoog zomer in de avondschemer en vroeg in de morgen. De iberische steenbokken komen dan omlaag naar water en zien als je rustig rijdt ruiters niet als een directe bedreiging.
Tijdens een rit met Bandida (hier op Bokt) zijn we een groep geiten met jongen tegengekomen. Ze heeft fotos met de gsm gemaakt.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:19

Ik ken het, zeer irritant!

Laatst gingen we met een groep lekker buiten rijden op het strand, natuurlijk lopen daar veel honden!!
Maar deze honden waren dit keer erg braaf, er was maar een enkeling die vrolijk een stukje meeliep. (de paarden hadden hier gelukkig niks van)
Veel eigenaren van de honden daar hielden hun hond ook netjes vast aan hun halsband, zodat wij konden passeren.

Maar op de terugweg was er zo een gek met een super gemeen lachje (jaa,, dat was een mens en geen hond) die richting strand ging,, en met z'n T-shirt ging lopen zwaaien!! Toen dacht ik echt van 'WTF? wil je de paarden op hol laten slaan ofzo?' 8)7
Gelukkig hadden de paarden daar ook niks van..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:39

Bij lastige honden zorg ik er altijd voor dat de neus van mijn paard naar de hond gericht blijft. Zo kan de hond ook niet getrapt worden.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:41

_Dune_ schreef:
Bij lastige honden zorg ik er altijd voor dat de neus van mijn paard naar de hond gericht blijft. Zo kan de hond ook niet getrapt worden.

Nou.... paarden kunnen ook flink uitslaan met hun voorbeen hoor :P

Die hond die ik toen tegenkwam, wilde ook echt in Pols neus bijten. Maar inderdaad zo'n groot hoofd schrikt een hond wel vaak af

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:57

Waar ik rijd met mijn bijrijdpaard zijn veruit de meeste hondeneigenaren zo vriendelijk om de hond even aan te lijnen als ze paarden aan zien komen. Die passeren we ook altijd netjes in stap. Eén keer meegemaakt dat een hond de paarden achterna kwam toen we al in galop op het strand reden, paardjes gingen een tandje harder en uiteindelijk was de hond ook vertrokken.

Ik was ooit eens met Kev alleen op pad toen ik een man tegen kwam met een husky pupje van 8 weken <3 Het beestje kroop bijna onder de tegels, zo bang was ie van Kev, die toch ook behoorlijk aan de maat is. De eigenaar vroeg of ik even wilde blijven staan, het pupje had nog nooit in zijn leven een paard gezien en de man wilde graag dat hij eraan wende en niet meteen weglopen. Zo heb ik Kev een beetje aan de kant gezet en een praatje gemaakt met de man.
Kev had heel veel interesse voor de kleine pluizenbol en leek zich te verbazen dat er iemand bang voor hem was :D Moest op het laatst mijn teugels er een beetje bij pakken, omdat Kev met oortjes omhoog en vol interesse met zijn grote hoofd op de pup af ging om eens lekker te snuffelen en kennis te maken :P

Uiteindelijk leek pup te besluiten dat Kev niet eng was en zat relaxed op de grond terwijl eigenaar en ik nog steeds in gesprek waren. Dat was een mooi moment voor ons beiden om weer rustig op weg te gaan, zo had pup toch een positieve eerste kennismaking met het fenomeen paard :D

JWSIDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:02

OO ja, dat is zo irritant! :(
Ik zou denk ik zelf niks tegen die hond doen, maar als hij mijn paard bijt dan
zal ik hem wel even een knal verkopen! Vooral als je ergens rijd waar honden
aan een riem moeten.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:04

ik heb zo`n LEUKE pony die niet nadenkt en meteen uithaald zowel van voor als van achter. is bij vorige eigenaar door hond in de neus gebeten. en dat vergeten ze niet. waar ik me aan erger is dat honden vaak niet luisteen als baas hen roept. en dat mensen niet brgrijpen dat paard schopt naar honden als je vraagd om ze aan te lijnen. krijg je als antwoord: mijn hond doet niks hoor, nee maar mijn paard wel. dat snappen ze dan niet.