Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:23

Marlu schreef:
HC: Ik heb je site even gelezen, en dan vooral onder het kopje Zadel. Interessante stof en zeker iets om over na te denken. Maar hoe pak je dit aan als je paard nog weinig conditie heeft? Ik ga van de zomer ook een korte "trektocht" maken, maar mijn paard heeft nog te weinig conditie om 30 km dravend af te leggen. (nu ben ik er uiteraard mee bezig om de conditie op te krikken, maar ik neem aan dat je toch ook langere stukken moet stappen voordat je paard genoeg conditie heeft om dit te draven.)

Nu ben ik echt nog een beginneling op het gebied van trektochten dus ik vind dit een heel interessant topic! :)

je hoeft ook niet perse 30 km op een dag te doen ;)
Een trektocht doe je op een manier die voor jou en je paard goed te doen (en dus leuk) is. :D
Persoonlijk vind ik stukken draf ertussen wel heel prettig, ook voor het paard. Alleen maar stappen is inderdaad best belastend, maar er kunnen redenen zijn om daar toch voor te kiezen.

Marlu

Re: Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:32

30 km op een dag leek mij ook al wat te veel van het goede bij zo'n eerste trektocht, maar ik ging even uit van het voorbeeld op de site. Ik zat meer te denken aan dagafstanden van 15-20 km, maar ook dan vind ik het te veel om dit aan een stuk te draven (plus dat je dan wel erg snel op je bestemming aankomt ;) ). Als ik nu buitenrij is dat veel stap, met stukken draf en soms een galopje. Toch lastig om een juiste verhouding qua belasting, afstand en conditie te vinden.

@TS: Ik vind het wel een superleuk idee! Ben heel benieuwd hoe je het nu uiteindelijk gaat doen, en natuurlijk foto's en een verslag als je weer terug bent!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:41

Met een trektocht kun je dat dus ook wel zo doen, afhankelijk van of je bagage meeneemt en/of hoe die vastzit.
Wij hebben ook een keer een wintertrektochtje gedaan met dagafstanden rond de 10 km, ging dus "nergens" over, maar was wel reuze leuk :j

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:50

Als het maar gezellig is idd !

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:51

Marlu schreef:
30 km op een dag leek mij ook al wat te veel van het goede bij zo'n eerste trektocht, maar ik ging even uit van het voorbeeld op de site. Ik zat meer te denken aan dagafstanden van 15-20 km, maar ook dan vind ik het te veel om dit aan een stuk te draven (plus dat je dan wel erg snel op je bestemming aankomt ;) ). Als ik nu buitenrij is dat veel stap, met stukken draf en soms een galopje. Toch lastig om een juiste verhouding qua belasting, afstand en conditie te vinden.

@TS: Ik vind het wel een superleuk idee! Ben heel benieuwd hoe je het nu uiteindelijk gaat doen, en natuurlijk foto's en een verslag als je weer terug bent!

Zal ik doen. Heb net wat bevestigingen binnen. Ik vertrek de 27ste.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:13

HC: hoe draaf je met veel bepakking?
ik snap dat het een feit is om alles goed vast te maken, maar ik denk dat je er niet vanuit kunt dat er toch wel ergens iets is dat klappert en/of bonkt op je paard, draaf je dan niet/minder, of moet het paard daar maar aan wennen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:25

Huertecilla schreef:
Wafel schreef:
Nope dat doe ik niet.

Ik houd aan wat ik en mijn paard gewend zijn.

Arm paard.

Vraag me trouwens af waarom je dan in vredesnaam dit onderwerp hebt geopend als je toch gaat doen wat je altijd doet omdat je dat altijd doet.

Hhmmm, dat ligt eraan. Wij hebben tijdens onze tocht voornamelijk gestapt, maar geen problemen ondervonden.
Wellicht zit de oplossing in: stukken ernaast gaan lopen??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:06

Volgens mij is veel stappen niet zo slecht, mits je maar nu en dan eens afwisselt (eens een stukje draf, wat galop, effe ernaast lopen)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:27

te veel stappen is echt niet fijn, ook niet voor de ruiter.
Heb laatst ook een tocht van 30km gereden met een groepje. Signel knapte van 1 van de paarden, na een ongelukje onderweg. Daardoor hebben we de rit grotendeels in stap gedaan. Dat was echt kiezen bijten voor ons op den duur, in totaal hebben we 6uur te paard gezeten (route was ook moeilijk te vinden, dus aantal keer verkeerd gereden) en omdat we zoveel hebben gestapt waren wij echt niet fit meer en ook de paarden erg moe. De opluchting was dan ook groot toen we eindelijk een vervangende singel hadden en weer verder konden draven. Was voor ons fijn, en ook voor de paarden. Die waren al wel wat moe, maar gingen lekker op de "autopilot" in draf.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:55

Gewoon wat afwisseling stap. Wat stukken draf en af en toe gallop werkt prima voor mij.
Maar vaak is het wel veel stappen. Omdat ik dat ook wel best vind.
En ook afhankelijk van de ondergrond.

brigitte145

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:57

@Wafel; helemaal mee eens ;)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 09:42

Nieuw beslag besteld. Dan kan ik de ''oude'' ijzers (2 weken oud) Als reserf mee nemen.

Een opvouw emmer gekocht. Altijd water uit een emmer waar ik van weet dat er niks raars ingezeten wat schoonmaak middelen enz

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:30

Opvouw emmer is handig, ja, kan ook als voerbakje dienstdoen ;)
Goed beslag is inderdaad in Limburg wel nodig. Weet je ook hoe je nagels eventueel weer beter vast kunt trekken/tikken? Anders even aan je smid vragen om je dat uit te leggen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 14:27

Heb ook de tang daarvoor besteld.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:31

Wafel schreef:
Heb ook de tang daarvoor besteld.

Kan ook met een hamertje, hoor, het is maar net wat je bij de hand hebt ;)
Als je zelf die tang hebt en mee kunt nemen is dat mooi, als je dat niet kunt hebben de meeste mensen (onderdakadressen b.v.) nog wel een hamertje in een gereedschapskist liggen, terwijl weinig mensen zo'n tang hebben liggen. Zelfs bij stallen hebben ze die vaak niet liggen, omdat ze zelf niets durven doen aan de hoeven 8)7

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:41

Denk dat zo'n tang gewoon handig is om te hebben. Voor de rest van je leven. Heb daarom maar meteen een goede besteld.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:12

Citaat:
Adrian schreef:
@ikke
Kan ik ergens een verslag lezen over jullie trektocht rond het IJsselmeer? Ben benieuwd hoe jullie die tocht hebben ervaren.
HG.A3

Citaat:
Ikke schreef:
Nee, er staat geen verslag op I-net van die tocht.

Citaat:
Adrian schreef:
Jokkebrok !!

Raar hoor..er staat wel een verslag hier op Bokt, geplaatst door je vriendin Waratje. Bijna ongelofelijk, dat je bij een goed voorbereidde vier weekse trektocht, al na 5 dagen afhaakt, omdat je paard niet hard genoeg stapt om de paarden van Licorne bij te houden. Je kan toch bijdraven of samen met Waratje een half uurtje later vertrekken? Snap dit echt niet.
Ook wel een tragische afloop van de reis, voor het paard van Licorne. Hopelijk gaat alles goed !!
HG.A3

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:53

Nou zo te zien heb je genoeg info gekregen en kan je een start maken aan je routeplanner.
Weet je al een datum?
Ik heb wel gezien dat je aan mij vroeg wat ik andes zou doen.
Minder bepakking
twee extra overnachtingen boeken.
Verder geen spijt en ik zou het zo weer willen doen.
En ik zou zeggen maak er een mooie route van en wil dan graag van je lezen hoe je bent gegaan, dit mag je tegen die tijd ook via pb doen
groetjes
James

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:57

O ja ter aanvulling als er iemand weet wat te doen bij trektochten A3 is denk ik wel de aangewezen man samen met zijn vrouw ann
nogmaals su6 met de tocht

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:49

Adrian schreef:
Raar hoor..er staat wel een verslag hier op Bokt, geplaatst door je vriendin Waratje. Bijna ongelofelijk, dat je bij een goed voorbereidde vier weekse trektocht, al na 5 dagen afhaakt, omdat je paard niet hard genoeg stapt om de paarden van Licorne bij te houden. Je kan toch bijdraven of samen met Waratje een half uurtje later vertrekken? Snap dit echt niet.
Ook wel een tragische afloop van de reis, voor het paard van Licorne. Hopelijk gaat alles goed !!
HG.A3

Elke keer bijdraven vreet voor dat paard energie, plus onrust in de groep. Ik weet dat ik op lange dagritten in het buitenland al gecorrigeerd werd door gids hierop. Moest pony bijdrijven en laten doorstappen, constant bijdraven mocht niet. En logisch aangezien dat bijdraven dan echt minstens 10x per kwartier is, dus constant overgangen rijden en niet in 1 ritme lopen. Leuk en nuttig als dressuuroefening, maar niet als je nog 5/6 uur onderweg bent terwijl je energie genoeg verbruikt voor 15 uur.

Verder water is inderdaad gewoon ergens aanbellen, netjes vragen en je krijgt zoveel water als je paard drinken wil. Andere truc : mocht je op een stuk stomweg van A naar B moeten en is er geen mooie route kijk dan naar de N-wegen, die bermen zijn zeker richting oosten vaak breed genoeg om te rijden. Breder dan de berm van het fietspad er naast.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:11

@james 2000
Ik weet niet wie je bent, maar je tekst lijkt op een Google vertaling :-)
@Tamary
Ik bedoelde te zeggen, dat het wel erg sneu is om na een lange tijd van voorbereiding, route uitzetten, route narijden, overnachtingen regelen etc, tijdens je geplande vierweekse trektocht van Kootwijkerbroek naar Kootwijkerbroek rond het IJsselmeer, na vijf dagen al afhaakt omdat je paard niet vlot genoeg door stapt. Vind ik persoonlijk een raar verhaal. Ieder paard stapt anders, dat is nou eenmaal een gegeven. Je kan toch op elkaar wachten of wat doorstappen of bijdraven. Je hoeft toch niet in een rijtje achter elkaar te lopen? De route gaat gewoon over normale wegen, met kruisingen etc. dus genoeg mogelijkheden om even op elkaar te wachten. Snap het probleem niet helemaal. Je bent samen op pad, dus iedereen moet zich een beetje aanpassen aan de ander. Door samen vroegtijdig af te haken, laat je de derde persoon, Licorne in dit geval, met twee paarden in de steek. Onbegrijpelijk !!

Ikke en Waratje reageren niet op mijn post, terwijl ik zie, dat ze in andere topics wel actief zijn. Kennelijk hebben ze geen zin om hier op in te gaan. Het reisverslag kan je vinden in het 40 plus topic onder Algemeen.
HG.A3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:03

@Adrian : als ik het goed begrepen heb rij jij net als ik voornamelijk alleen. In een groep rijden is iets heel anders. Ik ben het probleem verschillende staptempo's ook wel tegengekomen en het is voor iedereen in de groep vreselijk vermoeiend, onrustig en irritant. En dan praten we over ritjes van max. 1.5 uur met constant stoppen/starten, drammende pony (de mijne in dit geval) dat was ik na 10 minuten al zat en eindelijk thuis was lijf in protest. Wat mij betreft dan pet je af dat ze het zo lang hebben vol gehouden. Want 1e deel loopt te sjokken, andere 2 willen door, mogen niet, gaan opkroppen en belasten lijf verkeerd. Dan toch doorgaan? :n

In de steek laten kan ik dat niet noemen (gehele ondersteuning/bagage/overnachtingen) zijn doorgegaan. Maar wel het kiezen voor wat het beste is voor alle paarden en de vriendschap tussen de ruiters.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:36

Adrian schreef:
Ikke en Waratje reageren niet op mijn post, terwijl ik zie, dat ze in andere topics wel actief zijn. Kennelijk hebben ze geen zin om hier op in te gaan.

@Adrian, het is compleet off topic om hier op in te gaan. Als je echt iets wil weten kun je dat gewoon via PB doen, maar niet in andermans topic.
@Tamary, je slaat de spijker op zijn kop :j

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:03

Licorne meldt zich ook maar ff, Wafel, ik heb het topic ff doorgelezen en kan niet anders dan concluderen dat je het volgens mij in de basis behoorlijk verstandig aanpakt. Ik kan er niets anders meer aan toevoegen dan HEEL veel succes en HEEL veel plezier, go for it!
Door Nederland reizen is ECHT niet bijster ingewikkeld, ik heb het ook genoeg gedaan, vorig jaar van Delfzijl naar Vaals, was geweldig, het meest irritante zijn zoals Ikke al zegt de verkeersomleidingen :P Door Belgie is al 'n stukje lastiger vond ik, daar hadden wij ons 4 jaar terug op onze reis van Zuid Nederland naar Zuid Frankrijk op verkeken. Dan moet je echt wel voor goede kaarten etc. zorgen, daar krijg je wel 'ns dit soort onzin :D

Afbeelding

Ik reis ook graag alleen, is niks mis mee als je een beetje gezond verstand hebt, je kunt overal wel moeilijk over gaan blijven doen over wat al dan niet veiliger is maar met de huidige technologie, waarom niet.

Adrian, dankje voor het informeren, mijn 20 jarige ouwe taaie schimmelmerrie Silver maakt het gelukkig goed. Het was echt ontzettend klote om 2 dagen voor de finish met een uit het niets zo ziek paard te zitten, heb me ook echt schuldig gevoeld, verdorie, wat heb ik dan over het hoofd gezien aan signalen van haar onderweg? Ze liep echt tot de dag voor ze ziek werd een waanzinnig goede tocht, we hadden er al 400 bijna moeiteloze km opzitten!!! Maar ze leeft nog, ze is er nog niet helemaal bovenop maar ze gaat gestaag vooruit en we hebben voor het fout ging 2,5week prachtige trektocht gehad. You can't win them all....

Oh, en dat afhaken, tamary, inderdaad, precies DIE problemen, enne, Adrian, voor ik me door die twee in de steek gelaten voel moeten er gekkere dingen gebeuren. Waratje en Ikke wisten beiden ZEER goed dat ik HEEL goed op mezelf kan passen en net zo makkelijk in m'n eentje reis, en dat heeft zeker met de beslissing meegespeeld. Dit was meer dan 'een beetje aanpassen' , en dan gaat "vakantiegevoel" uiteindelijk voor het koste wat kost een einddoel willen halen. We hebben een supergave eerste week gehad met elkaar, en ik heb het daarna in m'n eentje met de nodige hulp ook nog prima gehad. Keuzes zijn keuzes.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:48

@Waratje, Licorne, Tamary en Ikke

Sorry hoor, was gewoon benieuwd hoe jullie trektocht was verlopen, die al ruim van te voren was aangekondigd hier op BRT. Als ik dan als antwoord krijg, dat daar geen verslag van is op I-net en een bokker mij laat weten, dat er WEL een verslag is in het 40 + topic, mag ik toch enigszins verbaasd zijn...of niet? Zand erover!! Ik heb het verslag opgezocht en gelezen en daarop mijn mening gebaseerd, die ik hier ventileerde.

Uiteraard maken we allemaal keuzes tijdens onze tochten. Niks mis mee. Achteraf pas, kan je vaak beoordelen of je toen, de juiste keuzes hebt gemaakt. Daar moeten we van leren, om daar later weer profijt van te hebben. Zulke zaken zouden we moeten delen, want we zitten hier op dit forum, omdat we allemaal dezelfde hobby hebben. Sneren uitdelen, aan veelal jeugdige, aankomende trektochtliefhebbers moeten we niet doen. Adviezen moeten gebaseerd zijn op eigen ervaringen, zonder die van een ander belachelijk te maken. Dat mis ik een beetje hier op BRT. I-net wijsheid kunnen we allemaal opzoeken. De ervaringen van mensen die het allemaal al hebben meegemaakt in de praktijk, wordt hier meer op prijs gesteld, denk ik.

Zelf heb ik dit jaar een, voor mij en mijn paard, loodzware tocht achter de rug door Limousin. Ik raad iedereen deze route over de GR 654, af !! Heb mij meerdere keren met het hoofd tussen de handen, zittend op een rotsblok, zitten afvragen of dit allemaal wel verantwoord was. Toch zijn we na 4 weken, weer redelijk heelhuids thuisgekomen, maar het volgen van deze bergroute, gaat deze jongen echt niet meer doen volgend jaar.

@Wafel

Veel succes met je tocht en sorry, dat ik inbrak op je topic. Kom weer veilig en gezond terug met mooie verhalen !!

HG.A3.