sporter schreef:Ollie23 schreef:Komt wel goed hoor meid, Ik hou wel van een lolletje. Maar ook van normen en waarden
![]()
Ik ben geen meid![]()
Oeh spannend
Wat voor sterrenbeeld ben je eigenlijk?
(erg off topic) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke schreef:Wat ik me afvraag: waarom wordt de beleeftheid van een regio in twijfel getrokken door het toedoen van een enkele randmongool?
Ben je nu net zo kortzichtig als de rest van NL die door een fout voorval de hele bevolking maar onderuit haalt (of op z'n minst probeert te halen)?
Dat enkele Belgen blijk geven van meer dan onkundig rijgedrag in hun auto, maakt dat dat alle Belgen niet auto kunen rijden?
Waarom dan wel de Veluwse (paarden)bevolking?
. Ik heb ook ooit zoiets meegemaakt, toen de plaatselijke manege met een groep (zonder begeleiding) in volle galop op ons af kwam rijden. Ergste vond ik nog dat de laatste 2 ruiters hun paard wel terug naar draf en later stap lieten gaan, maar de rest van de groep liet hen gewoon achter. Viel niet eens op dat er 2 achter bleven. Stonden ze mij aan te kijken zo van "en nou?". Sja, ik hing met mijn paard half in de bosjes en was allang blij dat hij zo rustig bleef. Was ook een groep in de leeftijd 15-16 jaar. Blijkt toch wel dat je zo'n groep, ook al kunnen ze individueel misschien best goed rijden, niet als groep zonder begeleiding op pad kunt sturen. SusanH schreef:. Sja, ik hing met mijn paard half in de bosjes en was allang blij dat hij zo rustig bleef. Was ook een groep in de leeftijd 15-16 jaar. Blijkt toch wel dat je zo'n groep, ook al kunnen ze individueel misschien best goed rijden, niet als groep zonder begeleiding op pad kunt sturen.
Kuggur schreef:SusanH schreef:. Sja, ik hing met mijn paard half in de bosjes en was allang blij dat hij zo rustig bleef. Was ook een groep in de leeftijd 15-16 jaar. Blijkt toch wel dat je zo'n groep, ook al kunnen ze individueel misschien best goed rijden, niet als groep zonder begeleiding op pad kunt sturen.
Wat er uit jouw verhaal blijkt is dat jij je paard niet genoeg onder controle hebt voor een buitenrit.
Je bent het dus zelf die niet "op pad" zou moeten gaan.
Kuggur schreef:Dana82 schreef:In Vlaanderen is men nu al een tijdje bezig met een campagne rond "veilig paardrijden" en 1 van de belangrijkste punten is dat je als je andere paarden tegenkomt die je in stap voorbij gaat en vraagt of je in een andere gang mag verder gaan.
.
Triest dat het algemene nivo van de ruiters zó bedroevend laag is dat een dergelijke (onzinnige) regel nodig is.
Als je het niet aankan dat een ander paard ruiter combinatie in draf/galop voorbijkomt, heb je in mijn opinie niets te zoeken buiten de rijbak, dan ben je nog niet competent genoeg je aan het verkeer deel te nemen met je paard.
Hier in IJsland zou je vierkant uitgelachen worden als je serieus met zo´n voorstel aan zou komen zetten.
. en dat betekent niet dat ik niet kan rijden en mijn paard niet onder controle heb, het is een natuurlijke reactie van zo'n paard en het is aan de ruiter om die reactie te sussen. laetitia schreef:@ariege: helemaal mee eens. Paarden blijven paarden, wat een ontzettend arrogante reacties van sommige bokkers hier! Toen er een keer 2 tuigers met veel lawaai achter ons op ons af kwamen in draf was mijn bijrijdpaard ook helemaal over de zeik! Ze gingen gelukkig over in stap, maar het duurde best even voor ik mijn paard weer onder controle had hoor. en dat betekent niet dat ik niet kan rijden en mijn paard niet onder controle heb, het is een natuurlijke reactie van zo'n paard en het is aan de ruiter om die reactie te sussen.
Kuggur schreef:SusanH schreef:. Sja, ik hing met mijn paard half in de bosjes en was allang blij dat hij zo rustig bleef. Was ook een groep in de leeftijd 15-16 jaar. Blijkt toch wel dat je zo'n groep, ook al kunnen ze individueel misschien best goed rijden, niet als groep zonder begeleiding op pad kunt sturen.
Wat er uit jouw verhaal blijkt is dat jij je paard niet genoeg onder controle hebt voor een buitenrit.
Je bent het dus zelf die niet "op pad" zou moeten gaan.
.
(erg kortzichtig naar mijn mening).
Rider01 schreef:Ik heb destijds op de manege gewoon geleerd in stap te passeren.
Vind het niet meer dan normaal om even gas terug te nemen als je een ander passeert, heeft imo niks te maken met je paard wel of niet onder controle hebben...
Kuggur schreef:Allemaal slappe excuses om een gebrek aan compensatie mee te rechtvaardigen.
Net zoals de automobilist een basisrijvaardigheid moet hebben, moet je als combinatie (dus ruiter én paard) een basisvaardigheid hebben om aan het verkeer deel te nemen. Als je paard in paniek raakt van galopperende soortgenoten, dan héb je die vaardigheid niet, ben je een gevaar voor jezelf en anderen en hoor je veilig thuis in de bak te blijven.
Simpel zat.
ikke schreef:Nu weet ik wel hoe je een dergelijk probleem oplost, alleen is Bokt daar te teer voor........
Kuggur schreef:Dana82 schreef:In Vlaanderen is men nu al een tijdje bezig met een campagne rond "veilig paardrijden" en 1 van de belangrijkste punten is dat je als je andere paarden tegenkomt die je in stap voorbij gaat en vraagt of je in een andere gang mag verder gaan.
Triest dat het algemene nivo van de ruiters zó bedroevend laag is dat een dergelijke (onzinnige) regel nodig is.
Als je het niet aankan dat een ander paard ruiter combinatie in draf/galop voorbijkomt, heb je in mijn opinie niets te zoeken buiten de rijbak, dan ben je nog niet competent genoeg je aan het verkeer deel te nemen met je paard.
Hier in IJsland zou je vierkant uitgelachen worden als je serieus met zo´n voorstel aan zou komen zetten.
_Dune_ schreef:ikke schreef:Nu weet ik wel hoe je een dergelijk probleem oplost, alleen is Bokt daar te teer voor........
Nu maak je me wel benieuwd ikke!
Wat al vaker is gezegd, ik denk niet dat "iets" is van de Veluwe, dus ik vind de titel een beetje ongelukkig gekozen. Zelf passeer ik andere ruiters in stap of een rustig drafje. Maar het gebeurd ook wel eens dat ik in de duinen op aardige afstand wordt ingehaald door galloperende ruiters. Mijn paard reageert daar wel op, maar ik kan hem wel bij me houden. Het is nu eenmaal een heerlijk stukje om lekker te galloperen dus ik heb er weinig problemen mee. Daarnaast zorgen de ruiters die dat doen, dat ze in een normaal tempo galloperen en toch een aardige afstand van me hebben.
Wat ik minder leuk vind is een ruiter tegenkomen in galop met zijn andere paard er los bij.