Af en toe die wielrenners/Joggers..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:44

stef schreef:
hiphopje schreef:
Het is nou eenmaal zo dat een paard een vluchtdier is, en het ene paard schrikt wat sneller dan het andere, punt!

Dat weet jij, maar hoe kan je van iemand die 0 verstand van paarden heeft verwachten dat die dat weet?

Skygirl, hoe krom ook, de keuze fietspad of weg, dan hoor jij nog steeds op de weg :j

Ja dat weet ik, maar dat is vaak niet zo verstandig, dus het wordt gewoon gedoogd. Moet wel zeggen dat op het fietspad eigenlijk nooit iemand last van mij heeft. Rijd eigenlijk altijd in de berm.

Op de gewone weg hinder ik veel meer mensen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:50

Ik lees hier trouwens al een paar keer dat mensen maar expres midden op de weg gaan rijden om auto's vaart te laten minderen..

Alleen denk dat die automobilisten die geen rekening houden met ruiters (of niet weten hoe) dat dus echt niet begrijpen en zich er alleen maar aan ergeren. De volgende keer dat ze weer van die schijtknollen midden op de weg tegenkomen zullen ze misschien gaan toeteteren e.d. omdat die asociale ruiters denken dat de weg van hen is.

Je kunt toch ook gewoon aan de kant gaan en gebaren of ze snelheid willen minderen? :? En dan daarna even je hand op steken als bedankje. :)

Breghje

Re: Af en toe die wielrenners/Joggers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:55

Ik heb trouwens nog eens zitten denken, maar met joggers kan ik me dus echt helemaal niks negatiefs bedenken... en die ben ik er toch ook al een hoop tegengekomen onderweg naar het bos op de oude stal. Wél maar genoeg anekdotes met wielrenners, maar de leukste heb ik al gepost. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:00

stef schreef:
ok, er komt een groep wielrenners aan met gem 50 km/u, jij gaat midden op de weg staan, gevolg: Groep moet vol in de remmen en knalt onderuit, gevolg, glijden door, tegen jou paard aan, gevolg: paard verstrikt in de rondvliegende wielen..... nee.... handig... echt....

Ik heb exáct deze situatie meegemaakt, maar dan anders: ik kom van rechts met de auto, heb vollédig voorrang, maar moet vol in mijn ankers omdat er een kudde wielrenners aan komt met 50k/m die dus echt niet gaan remmen maar gewoon ijskoud doorrijden. Waardoor er dus bijna een kettingbotsing wordt veroorzaakt. Nee.... handig... echt...

Dat valt voor mij toch ook echt onder asociaal weggedrag. Zij moeten net als wij de weg in de gaten houden, en als ze op tijd op kijken kunnen ze een paard echt niet over het hoofd zien. Net als de ruiter die alert om zich heen blijft kijken. Zolang de weg openbaar is, is ie voor iedereen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:03

Napie schreef:
Wandelaars mogen wel op ruiterpaden komen maar ruiters niet op wandelpaden. Daar heb je gewoon rekening mee te houden.
Hebben jullie wel eens op een racefiets gezeten? En dan even flink vaart maken met een groepje en dan met ze alle tegelijk gaan remmen.... kijk dat lukt niet. Vandaar dat ze je altijd even toeroepen. Je hoort ze namelijk niet aankomen. Aardig he, van ze.

Toeroepen? vind het meer schreeuwen! GA WEG MET DIE KNOL. Ik rijd altijd netjes in de berm, kunnen ze makkelijk langs, dus hoeven ze ook niet zo te krijsen!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:37

Breghje schreef:
Ik heb trouwens nog eens zitten denken, maar met joggers kan ik me dus echt helemaal niks negatiefs bedenken... en die ben ik er toch ook al een hoop tegengekomen onderweg naar het bos op de oude stal. Wél maar genoeg anekdotes met wielrenners, maar de leukste heb ik al gepost. :D

Joggers zijn wel handig mijn merrie loopt dan altijd lekker mee vooral over het strand en gaat dan niet lopen miempen dat zeal moe is :+ maar loopt lekker met hun mee en dan houd ze het opeens wel lang vol. :')

MyNynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:27

Gelukkig heb je ook aardige fietsers: ik rij met een paard in het bos, wil een fietser me passeren. ik had haar al gezien en ze vraagt heel aardig: Kan ik er langs?

en ook (surprise surprise!) natuurlijk die andere 'aardige' mensen.

Was van het zomer op het strand aan het rijden, lekker in galop. kijkt er een jongetje met een bal me aan en schopt dan die bal gewoon voor me paard z'n voeten! hij struikelede er bijna over.

Ben ik op een heel onrustige pony aan het rijden(iemand had hem al steeds beet zodat hij noet weg kon) komen er een paar duitse kinderen schreeuwen aan. dus ik gebaren dat ze iets stiller moeten zijn, kijken ze me aan en dan schreeuwen ze nog!

fabkebab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:07

Jessicajoann schreef:
Nederland word steeds asocialer

Feit.

mee eens :P

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:18

Wielrenners denken dat ze de koning van de weg zijn.
Ook al loop ik gewoon diep in de berm gaan ze als nog krijzen dat ik aan de kant moet. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:03

Ik merk altijd dat vriendelijk glimlachen en af en toe een handje opsteken op buitenrit al een heleboel scheelt.

In het verkeer probeer ik mij en mijn paard zo flexibel mogelijk op te stellen. We gaan aan de kant voor het andere verkeer en gedraag mij zoals ik in de auto rij: Veilig en beleefd. Ik ga ook niet naar buiten met een 'daar heb je die wielrenners/motorrijders/whatever weer' want dan ga je al met de geheel verkeerde insteek op pad en roep je het ongeluk over je af. Iedereen is anders en reageert heel anders op paarden in het verkeer. Afgelopen weekend kwamen de motoren weer van stal, van de 200 die mij in grote groepen (binnen 2 uur in de polder) hebben gepasseerd was vrijwel 98% heel vriendelijk en liet ik mijn dank blijken wanneer ze op eigen initiatief afremden.

Wielrenners is een beetje een vice versa verhaal. Ik heb zelf nog nooit iets naars meegemaakt met ze, maar merk wel dat er soms een hatelijke houding t.o.v. ruiters wordt aangenomen door ze nog voordat er uberhaupt iets misgaat. Ik snap het aan de ene kant wel, kennelijk horen zij op hun clubs en fora ook continue slechte ervaringen met ruiters zoals wij die hier op bokt lezen over hun. Dus tja, als we allemaal zo door blijven gaan houden we ook lekker het vicieuze cirkeltje in stand :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:12

In plaats van gewoon je paard fatsoenlijk verkeersmak te maken, kun je je frustratie's ook gewoon in dit topic neerknallen natuurlijk. :roll:

Je moet de weg nu eenmaal delen, soms is dat niet leuk, maar houd gewoon de eer aan jezelf, wees vriendelijk als het kan, en dat kan altijd.
Zelfs mijn nichtje van elf rijd gewoon door als haar poown buiten even schrikt van een wel heel luidrichtige motor. Meteen weer terugnemen, bij de volgende motor reageerde de pony al amper meer. Zo hop pony weer wat geleerd vandaag, en nichtjelief hoor je niet meer mokken. Jullie volwassenen zouden daar wel eens een voorbeeld aan mogen nemen.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:15

Ik heb er op op het paard meestal geen last van, wel met de auto.. Gewoon met zijn 4e naast elkaar blijven rijden en 2x omkijken ofdat we er nog zijn :roll:

Als er in het bos bijv. mountainbikers voorbij komen, en die zouden zo'n opmerking maken (hun op fietspad, ik op ruiterpad) had ik ze zo ingehaald en wel wat anders gezegd hoor :Y)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:19

Als je paard goed verkeersmak is valt de helft van de dingen de hier genoemd worden je niet eens op. Het zal me een zorg zijn of er een groep wielrenners passeert, mijn paard kijkt niet op of om.

Joggers en wandelaars óp het ruiterpad vind ik wel vervelend, zo kan je nooit lekker een galopje maken omdat ik wel altijd in stap passeer. Maar je wil niet weten hoeveel ruiters dan zeggen "ja dag, ze lopen op het ruiterpad ik galoppeer gewoon door". Over asociaal gesproken. Wiens schuld het ook is, je blijft wel normaal doen en dat mis ik bij veel paardenmensen ook nog wel eens.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:26

Er zijn nou eenmaal paarden die niet zo makkelijk in de omgang zijn....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:56

Miracle_ schreef:

En er zijn ruiters die meteen roepen ohh het is wel een sportpaard/paard met veel karakter nu ga ik het niet eens proberen. Maak je paard fatsoenlijk verkeersmak, of blijf binnen een omheining, klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:25

Ik sluit me helemaal aan bij Gypsy. Wanneer je buitenrijd, ben je niet alleen verantwoordelijk voor jezelf maar ook (en dat vind ik zelfs nog vele malen belangrijker) voor je medeweggebruikers! Je kan gewoon niet van mensen verwachten dat zij leesmateriaal gaan kopen over 'hoe te handelen als ik een paard tegenkom' als zij daar gewoon niet in geinteresseerd zijn. Mensen verwachten dat wanneer jij op een paard zit en dus ook bestuurder bent, dat jij het voertuig waar je op zit (want dat is een paard in het verkeer) onder controle hebt. Als je al zelf weet dat je paard niet makkelijk in de omgang is en dús een gevaar kan zijn op de openbare weg, doe je er dan nog wel slim aan om je voortaan nog met dat paard in het verkeer te begeven?

Het is zó makkelijk om te zeggen dat paarden nou eenmaal vluchtdieren zijn en daarom aan de kletter gaan, maar wat bereik je daar nu mee? We moeten eens van dat geloof afstappen en paarden die de achterlijke reactie vertonen van het 'ik-zet-het-op-een-lopen-en-luister-naar-niets-en-niemand-meer' uit het verkeer halen totdat deze dieren wél de beleefdheid kunnen opbrengen om, ook in gigantisch enge situaties, degene op hun rug te blijven vertrouwen. En heel eerlijk ben ik nog altijd van mening dat er beter aan de reactie en houding van de ruiter in 'enge' situaties moet worden gewerkt dan aan het paard.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:41

Miss_Montana schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij Gypsy. Wanneer je buitenrijd, ben je niet alleen verantwoordelijk voor jezelf maar ook (en dat vind ik zelfs nog vele malen belangrijker) voor je medeweggebruikers! Je kan gewoon niet van mensen verwachten dat zij leesmateriaal gaan kopen over 'hoe te handelen als ik een paard tegenkom' als zij daar gewoon niet in geinteresseerd zijn. Mensen verwachten dat wanneer jij op een paard zit en dus ook bestuurder bent, dat jij het voertuig waar je op zit (want dat is een paard in het verkeer) onder controle hebt. Als je al zelf weet dat je paard niet makkelijk in de omgang is en dús een gevaar kan zijn op de openbare weg, doe je er dan nog wel slim aan om je voortaan nog met dat paard in het verkeer te begeven?

Het is zó makkelijk om te zeggen dat paarden nou eenmaal vluchtdieren zijn en daarom aan de kletter gaan, maar wat bereik je daar nu mee? We moeten eens van dat geloof afstappen en paarden die de achterlijke reactie vertonen van het 'ik-zet-het-op-een-lopen-en-luister-naar-niets-en-niemand-meer' uit het verkeer halen totdat deze dieren wél de beleefdheid kunnen opbrengen om, ook in gigantisch enge situaties, degene op hun rug te blijven vertrouwen. En heel eerlijk ben ik nog altijd van mening dat er beter aan de reactie en houding van de ruiter in 'enge' situaties moet worden gewerkt dan aan het paard.

Vervang paard voor eender welk ander voertuig ;) want het geldt uiteraard niet alleen voor paarden, maar voor alle gebruikers van de openbare weg. Mijn paard vertrouwdt mij blind en is zo goed als bomproof, echter stelt zij een kudde wielrenners die door de giga hoge snelheid hun fiets ook niet onder controle hebben (want anders konden ze namelijk wél remmen, niet alleen voor paarden maar ook voor andere weggebruikers zoals auto's voetgangers en andere fietsers) zo'n beetje IN haar achterste zitten niet op prijs. En net zoals ik mag reageren als ik betast wordt op een voor mij niet prettige manier, mag zij dat ook.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:54

Gypsy schreef:
Miracle_ schreef:

En er zijn ruiters die meteen roepen ohh het is wel een sportpaard/paard met veel karakter nu ga ik het niet eens proberen. Maak je paard fatsoenlijk verkeersmak, of blijf binnen een omheining, klaar.

Mijn paard is 99,9% bomproof. Sinterklaas intocht mee gelopen, door drukke steden (ohz en ingespannen), schriktrainingen, door de McDrive geweest :+ en noem het maar op, ik heb het allemaal met haar gedaan. Nergens bang voor. Maar ook zij schrikt wel eens van een wielrenner die opeens hoek om komt duiken. Dat kan je gewoon niet voorkomen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:09

Nee, dat kan je niet voorkomen dat je bomproof paard toch ooit een keer schrikt. Maar dat is het risico dat WIJ nemen door op een levend wezen aan het verkeer deel te nemen. ONS risico, dat kan je die wielrenner niet kwalijk nemen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:18

Maar IEDEREEN die deelneemt aan het verkeer dient zijn voertuig toch onder controle te hebben? Er wordt hier maar gehamerd op bomproof paarden, maar is de rest van de weggebruikers dan ineens heiligverklaard ofzo? Ik ken maar zát wielrenners die totaal geen controle hebben als ze zo hard gaan, brommers die opgevoerd zijn en waar mee gestunt wordt, fietsers die zwabberend over de weg gaan om over de vele automobilisten die tegen elkaar opbotsen maar niet te spreken. Die zijn toch OOK allemaal verantwoordelijk voor de controle over hun voertuig? Eender welk voertuig. IEDEREEN die deelneemt aan het verkeer neemt een risico, en dat is NIET alleen ONS risico omdat wij op een paard zitten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:23

Gelukkig is paardjelief totaal niet bang voor wielrenners.. (volgens mij heeft ze er stiekem ook een schijthekel aan) Dus als ze weer eens in grote groepen op me af komen zwermen, ga ik lekker beginnen te duwen.. Maar uiteraard niet als ze zelf ook afremmen en netjes achter elkaar gaan rijden.. Maar die groepen kun je verdeeld over een hele dag op 1 hand tellen..

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:50

Grappig topic, ik ben namelijk zowel ruiter als wielrenner/mountainbiker ;) Ik moet zeggen dat het waarschijnlijk wel helpt dat ik op paardrijden zit, zodat ik op de fiets meer rekening houdt met paarden als ik ze tegenkom. Meestal neem ik wat snelheid terug en ga zoveel mogelijk aan de kant, want ik weet dat paarden toch onvoorspelbaar kunnen reageren. Als ik de andere reacties zo lees, doet helaas niet iedereen dat, maar je kan het ook niet iedereen kwalijk nemen, het is denk ik vooral onwetendheid en onbekendheid met paarden.

Maar ik heb ook een keer meegemaakt dat we in een groep van 10 fietsers op het fietspad reden en er opeens een paard op het fietspad sprong en dwars erop stil bleef staan. De ruiter kreeg het paard (dat er ook wat geschrokken uit zag) niet op tijd aan de kant. Wij allemaal flink in de rem en vielen allemaal over elkaar heen. Ruiter en fietsers hebben elkaar gevraagd of alles wel goed ging in plaats van elkaar de schuld geven, zo kan het dus ook.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:54

Pfff ja ik ken ze... Ik rij bijna alleen maar met m'n paard over het fietspad, als ze er dan langs willen wil ik best voor ze aan de kant gaan maar als ze er met de hele horde vlak langs willen steek ik gerust m'n zweep even uit hoor, je gaat maar netjes om me heen denk ik dan, want wie krijgt er de schuld als mijn paard van schrik een schop geeft en iemand raakt ? Fietspad is net zo goed voor ruiters want volgens de wet ben je als ruiter een bestuurder dus dan mag je daar ook maar niet op de stoep volgens mij.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:29

Bij mij in de buurt zijn de wielrenners wel beschaafd gelukkig!
Heb nog nooit last van ze gehad iig :)

Wel van die irritante gillende kinderen, die van hun ouders persé mee moeten naar het bos op zondagmiddag

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:26

@Maxielover: Helemaal fout dus, haal jij eerst je ruiterbewijs maar. Dit soort dingen bewijst dat dat ding (iig de theorie) wel degelijk ergens goed voor is!
Je bent als ruiter bestuurder, en daarom hoor je in de berm en anders op de weg. En nergens anders!
Op het fietspad ben je dus te gast, en dien je je niet zo asociaal te gedragen als jij doet.

En natuurlijk zijn niet alle paarden helemaal bomproof. Maar meestal als ze schrikken heb je een goed opgevoed paard in een paar passen terug. Dat vluchtdier blindelings gaan rennen excuus is zo slap en achterhaald.

Dat andere weggebruikers zich niet altijd even netjes gedragen, betekend niet dat wij ons niveau ook maar naar beneden moeten halen. :n