Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:23

Miss_Malfoy schreef:
Dat is helemaal waar ja.
Nu, die 9 kilo is nog luxe. Dit is wat ik meepak:

Zadel (Barefoot nevada)
Barefoot amber sidepull.
Harde + zachte borstel, lichtgewicht hoevenkrabbertje*
wollen deken
Lichtgewicht regendeken
Goede zadeltassen*
1 kg
Altijd aan:
shirt, broek, vest, ondergoed, buiktasje oid met fototoestel, papieren, ICE!
Tent 250 euro 1,25 kg*
Slaapzak 0 euro 1,80 kg
Slaapmat 150 euro 2,04 kg*
5 kg

Zuidwester*
Shirt
broek
ondergoed (inlegkruisjes)
Pincet + scheermesjes
tandenborstel + tandpasta
wasmiddel
zakdoekjes
EHBO*
Hoed
handschoenen
communicatie, iphone, notebook oid.
2 kg
Mobiel
Kaart
zakmes*
Hand-Unster*
Max 9 kg?

Over de tent, slaapzak en slaapmat en ik nog niet helemaal zeker overigens. Dat is namelijk wel 5 kg aan spullen waarvan ik denk, ga ik ze gebruiken? Wat is jullie mening daarover?

Ga je van accomodatie naar accomodatie dan heb je die niet nodig, maar als je wel gaat kamperen..... mobiele afrastering voor je paard.... hij past niet in je tentje :D
Ook is het soms lastig om goede slaapplekken te vinden en niet overal hebben ze een weiland of stal beschikbaar.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:24

ik had vroeger een dravertje, slank en maar 1,50m hoog (ik 1,75m en toen nog op mijn ideaal gewicht van 65kg).
(foto in profiel)
dat paardje was niet moe te krijgen en had keiharde hoeven.
ik heb ooit samen met een vriendin een trektochtje gemaakt: na 50 kilometer op 1 dag zakte haar volbloed x belgisch warmbloed zowat door zijn benen, maar mijn kleine dravertje liep nog lekker door.

heel veel plezier met je trektocht, ik wou dat ik met je mee kon :z

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:30

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:30

Hihi iedereen die mee wil is van harte welkom hoor.

@psydoxy: Het plan is s'avonds ergens aan te kloppen en lief te kijken. Ik ben daar dan ook nu al op aan het trainen. :j Dus ik twijfel nog of ik die tent nodig heb. Aan de andere kant, het geeft wel meer vrijheid.
Mobiele afrastering? Uh hoogstens een longeertouw tussen twee bomen spannen, daar paard met een knoop met lus aan vastzetten, kannie heen en weer lopen en prima grazen, zonder risico vast te komen zitten. Ook ben ik me aan het inlezen over kluisters, schijnt een zeer goed optie te zijn om je paard te laten grazen.

Dat klinkt goed zeg van die draver!!! 50 km per dag, daar durf ik nu alleen nog over te dromen haha.

*gaat link bekijken*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:37

Miss_Malfoy schreef:
Dat is helemaal waar ja.
Nu, die 9 kilo is nog luxe. Dit is wat ik meepak:

Zadel (Barefoot nevada)
Barefoot amber sidepull.
Harde + zachte borstel, lichtgewicht hoevenkrabbertje*
wollen deken
Lichtgewicht regendeken
Goede zadeltassen*
1 kg
Altijd aan:
shirt, broek, vest, ondergoed, buiktasje oid met fototoestel, papieren, ICE!
Tent 250 euro 1,25 kg*
Slaapzak 0 euro 1,80 kg
Slaapmat 150 euro 2,04 kg*
5 kg

Zuidwester*
Shirt
broek
ondergoed (inlegkruisjes)
Pincet + scheermesjes
tandenborstel + tandpasta
wasmiddel
zakdoekjes
EHBO*
Hoed
handschoenen
communicatie, iphone, notebook oid.
2 kg
Mobiel
Kaart
zakmes*
Hand-Unster*
Max 9 kg?

Over de tent, slaapzak en slaapmat en ik nog niet helemaal zeker overigens. Dat is namelijk wel 5 kg aan spullen waarvan ik denk, ga ik ze gebruiken? Wat is jullie mening daarover?

Hmm een barefoot zou zeker niet mijn voorkeur hebben.. Barefoot is leuk voor een lichte ruiter die nooit langer dan een uur rijd. Maar voor flinke ritten zou ik toch voor een boomzadel gaan. Of een duurder(steviger) merk boomloos.

In de endurance komt namelijk ook bijna iedereen weer terug op een boomzadel. Omdat de druk verdeling toch verre van optimaal is..

Edit: Regendeken kun je wel schrappen als je je paard zonder dekens houd. De wollen deken kan vervangen worden door een lichte fleece. En met mooi weer hoeft hij helemaal niet mee.
En de kaart zou ik persoonlijk vervangen voor een goed GPS systeem. Maar dat is uit gemak zucht

Gypsy

Re: Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:40

@Nini_Roosje: Dat weet ik, toch heb ik zelf zeer goede ervaringen met dit zadel. Van de zomer leefde ik zo'n beetje in boomloos, met flame (ranke welsh cob) iedere dag lange buitenritten, tot zeker 40 km per dag, ook met fjordenmans, dat was meer dressuur en eens een sprongetje, maar met die deed ik ook gerust ritten van 6 uur. En dit is mij altijd zeer goed bevallen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:46

Miss_Malfoy schreef:
@Nini_Roosje: Dat weet ik, toch heb ik zelf zeer goede ervaringen met dit zadel. Van de zomer leefde ik zo'n beetje in boomloos, met flame (ranke welsh cob) iedere dag lange buitenritten, tot zeker 40 km per dag, ook met fjordenmans, dat was meer dressuur en eens een sprongetje, maar met die deed ik ook gerust ritten van 6 uur. En dit is mij altijd zeer goed bevallen. :)

Tsja mijn voorkeur zou het niet hebben. En wanneer je besluit voor een draver of arabier achtig paard te gaan. Zul je er rekening mee moeten houden dat het zadel niet gaat passen. Barefoot past namelijk meestal niet goed op paarden met een hoge/lange schoft. Dus het zadel zou ik nog niet als "zeker" bestempelen. En dan zou ik gaan kijken naar een massimo trail, Die zit namelijk heerlijk. En heeft veel ringen achter om dingen aan vast te binden :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:53

Alle opties zijn nog open hoor, geen zorgen, maar dit zadel heeft wel de absolute voorkeur. En dat barefoot niet past op paarden met wat meer schoft is onzin, daarvoor zijn de verschillende pommels uitgevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:56

Miss_Malfoy schreef:
Alle opties zijn nog open hoor, geen zorgen, maar dit zadel heeft wel de absolute voorkeur. En dat barefoot niet past op paarden met wat meer schoft is onzin, daarvoor zijn de verschillende pommels uitgevonden.

Geen onzin ;) heb er namelijk naar gezocht. En het ging gewoon niet. Mijn eigen heeft een redelijk lange schoft. en het zou gewoon niet vrij blijven liggen. Ook niet met dubbele inlages.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 12:14

Tja dat is op basis van een ervaring. Het kan idd zijn dat het niet past, maar daar ga ik niet meteen van uit. ;)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:23

Sorry ik heb niet alles gelezen dus ik weet niet of het al genoemd is.
Bij mijn stal in de straat staat een man die is met zijn andalusier naar spanje gereden.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:39

Dravers zijn niet alleen iel met een hoge schoft hoor, er zijn erg veel verschillen binnen het Draverras, ze zijn namelijk niet op uiterlijk gefokt maar op uithoudingsvermogen, als je in mijn profiel kijkt zie je mijn brede dikbil Draver met amper schoft :D 18 jaar en nog steeds aan het werk !
Laatst bijgewerkt door melaniepk op 06-04-11 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 12:40

Ik vind dat er idd erg veel verschillen in dravers zijn, echt leuk ja. :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:47

Tja, ik kan alleen spreken uit eigen ervaringen. Ik zou niet perse echt één ras kijken. Ik heb 2 merens gehad, waarvan 1 echt een groot uithoudingvermogen had en eentje absoluut niet. (ik heb het over natuurlijke aanleg, er werd hetzelfde mee gedaan)

Daarnaast heb ik 1 criollo waarvan ik elke keer weer versteld sta hoe snel hij weer op adem krachten komt. Als hij gegalopeerd heeft totdat de tong op de hoef hangt heeft hij 10 minuten stap nodig en dan loopt hij weer stevig voorwaards tot alle tempo's bereid...

Alleen zitten bovenstaande rassen natuurlijk niet de lagere prijsklasses. Het lastige is dat je of uit moet gaan van het woord van de verkoper dat het paardje een goed uithoudingsvermogen heeft of het uittesten met een proefrit tot zover je het in 1 rit kunt bemerken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 12:49

Tja dan zou ik het paard op de proef nemen. Valt er binnen 2 weken niks aan de conditie te verbeteren gaat íe zo weer terug. Jammer maar helaas. Maar de meeste paarden moeten toch wel 25 km per dag aankunnen imo.

En idd, geen lagere prijsklasses. Ik zag wel een fell pony staan, gaaf dier, alleen daar was nog wel wat opvoedkundig werk aan.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:03

ik heb zelf een NAS appaloosa waarmee ik kilometervreet (leuk nieuw galgje woord ;)). Ritten van 60 km zijn echt geen probleem en ze heeft nooit beenproblemen. Ook m'n verzorgwelshcob gaat vaak mee op lange ritten maar die is wat heter in d'r bol dus voor mij wat vermoeiender met rijden (drinkt weleens huppelwater ;)).
Als je een paard op het oog hebt laat dan ook je hoefsmit een naar de benen kijken. Een goede smit heeft ook oog voor benenwerk.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:43

Ik heb het een en het ander gelezen maar niet alles, dus misschien zeg ik dingen dubbel?!

Wij maken hier ook regelmatig lange (meerdaagse) tochten,. (wij nemen alleen geen bagage mee, zoals tent etc dat brengen we met de auto naar de overnachtingsplekken) Wij hebben verschillende rassen en eigenlijk kunnen ze allemaal behoorlijk wat kilometers afleggen als ze maar goed op conditie zijn natuurlijk. Maar mijn voorkeur gaat zelf uit naar mijn Fjord en Garrano. Beiden ijzersterke hoeven alleen hier op de schuurpapier ondergrond komen we er niet onderuit om op een gegeven moment toch ijzers te moeten zetten. Deze 2 kunnen echt heel lang zonder maar halverwege het seizoen moeten er toch ijzers voor en tegen het einde moeten ze toch echt achter.

Het hangt dus erg af van waar je rijdt. De zandpaden in Nl zullen zacht genoeg zijn om bij deze 2 nooit ijzers te hoeven zetten maar hier is dat dus wel anders.

Succes iig!! En een Garrano is dus ook een tip!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:07

Wat een ontzettend gaaf idee, ik wilde eerst graag een jaar gewoon naar het buitenland, maar dit is ook wel erg gaaf. Mag ik vragen hoeveel je denkt kwijt te zijn? :o Vind je het niet spannend dat je nooit weet of je uberhaupt slaapplek hebt, of dat als je paard buiten staat hij ineens weg is oid? Wat ben je van plan om te doen als je onderweg ziek wordt? (Hier in nederland ben ik toch wel ieder jaar een keertje ziek oid). Hoe ga je de hoefsmid regelen? Je weet natuurlijk nooit waar je op een bepaald moment bent, dus een afspraak maken is erg lastig.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:54

Thx Natascha! en weer een plusje voor de welsh cob dus. Appie's lijken me ook leuk, maar het gaat vooral om die hoeven zie ik hier al weer. Mocht ik een garanno tegen komen in nl, is dat zeker interessant, maar op de gok een poown uit het buitenland laten komen is hier te veel risico...

@xjosee: Staat ergens in mijn lijst wel. Maar natuurlijk kosten voor het paard, ik wil daar rond de 2000 euro zonder keuring aan besteden, maximaal.
Verder heb ik al heel veel, zadel en hoofdstel.
Vergis je niet in slaapgerief, zo'n lichtgewicht slaapmatje is al snel 150 euro, een lichtgewicht tent 200 of meer. Maar het is zo duur als je het zelf maakt denk ik.

edit: En toen viel mijn oog op.... [EA-TK-PP] Fell pony - niet voor beginners
:oo

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:06

Miss_Malfoy schreef:
Thx Natascha! en weer een plusje voor de welsh cob dus. Appie's lijken me ook leuk, maar het gaat vooral om die hoeven zie ik hier al weer. Mocht ik een garanno tegen komen in nl, is dat zeker interessant, maar op de gok een poown uit het buitenland laten komen is hier te veel risico...

@xjosee: Staat ergens in mijn lijst wel. Maar natuurlijk kosten voor het paard, ik wil daar rond de 2000 euro zonder keuring aan besteden, maximaal.
Verder heb ik al heel veel, zadel en hoofdstel.
Vergis je niet in slaapgerief, zo'n lichtgewicht slaapmatje is al snel 150 euro, een lichtgewicht tent 200 of meer. Maar het is zo duur als je het zelf maakt denk ik.

edit: En toen viel mijn oog op.... [EA-TK-PP] Fell pony - niet voor beginners
:oo

Maar ik bedoel meer, niet de kosten die je vooraf maakt maar welke je denkt te maken als je daar bent. Je moet toch eten etc, of ga je ervan uit dat je alles gratis bij mensen aan huis kan doen? Ben je niet bang dat je bij de "verkeerde" mensen terecht komt?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:10

xjosee: Aaah als ik daar ben. Zowiezo wat geld appart houden, maar geloof me zelfs met 10 euro kan een mens lang doen hoor. Ik heb nu al een jaar dat ik regelmatig gebruik/misbruik van andermans gastvrijheid maak, ben altijd overal van harte welkom.
Ook een blog gelezen van mensen die ook op de bonnefooi gingen, zij waren overal van harte welkom, als er geen wei was zo 123 werd dat door mensen even geregeld, een vriendelijke reizer met een goed verhaal kan ver komen hoor.

edit: verkeerde mensen ben ik ook niet bang voor. Zowiezo de meeste misdrijven gebeuren tussen bekenden. Het thuisfront gaat weten waar ik ben, en ach je kunt thuis in je eigen dorp ook overhoop gereden worden. Ben je ook dood.

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:28

idd een draver maar die is al heeeel vaak genoemd ;)
of een rocky mountain horse? die zijn wel duur...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:05

Dat geeft niet, ik ga er wel een beetje vanuit dat hoe vaker het ras genoemt word, hoe meer mensen er kennelijk plezier van hebben. :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:19

Mijn Merens en Haffie hebben al vele trektocht km's gemaakt.

Mijn vraag is wel wat je NA je tocht wil gaan doen? Wat is je ambitie, wat wil je dan gaan doen met je paard?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:24

@Antheman: Had het al gezegd, maar dat hangt volledig van het paard af. Zowiezo buitenritten, dus dat zit wel goed. En dan is er nog vrijheidsdressuur, western, dressuur, mennen, allemaal dingen die ik graag doe. En als 'ie alleen maar van buitenritten houd is dat ook goed.
Wedstrijdambities heb ik niet. (Sterker nog, als ik ergens een hartgrondige hekel aan heb...)
Mijn ambitie is om uit elk paard het beste te halen. :) Da's al.