Huertecilla schreef:arno8 schreef:Dat vind ik dan ook weer een beetje raar. Een paard wordt niet bomproof geboren. Mijn paard werd vroeger al hysterisch als er 100 meter verderop een tractor voorbij reed. Dat heb ik opgelost door buiten naast hem te gaan wandelen, vooral in de buurt van tractoren. Maar volgens jou had ik dus nooit buiten mogen komen. Hoe moet je je paard aan 'buiten' laten wennen als hij er nooit komt? Sommige dingen kun je op het erf oefenen, maar een tractor heb ik helaas niet tot mijn beschikking.
Ik ben het volledig met PussInBoots eens.
Je poneert een rotsmoes; geeft jezelf een brevet van onvermogen.
Gebruik je hersens Arno; wees creatief.
Waar een wil is, is een weg.
Los het gewoon op onder gecontroleerde, inherent veilige omstandigheden![]()
´Kan´ dat niet, dan kan je de weg niet op. Punt uit.
Je mag het probleem NOOIT in de openbare ruimte neerleggen. Dat recht heb je niet.
Het is NIET acceptabel dat je willens en wetens met een potentieel gevaarlijk paard de openbare ruimte gebruikt om te beleren en zo de rest van de wereld het risico van jouw hobby laat lopen.
Bedankt voor dit perfecte voorbeeld van een onderliggend fundamenteel probleem in de huidige ruiterij.
Paardrijden is geen recht, maar een verantwoordelijkheid en in de openbare ruimte is dit uitvergroot want JOUW risicokeuze waar een ander ongewild aan blootgesteld wordt!
Maar als ik nooit iets probeer, krijg ik ook nooit een beeld van waar de grenzen liggen en heb ik dus ook geen idee wat ik mijn paard moet gaan leren.
Waar ligt dan de grens van het acceptabele? Wanneer neem ik teveel risico om een paard iets te leren?
ALLES wat een door mensen gehouden paard kent heeft het geleerd. Je kunt NOOIT aan de "openbare ruimte" een 100% garantie geven dat er niets gebeurt. Geef dan ook even aan waar de grens van het aanvaardbare ligt. Je MOET het probleem soms wel in de openbare ruimte oplossen, simpelweg omdat het bijvoorbeeld niet is toegestaan om wilde zwijnen te houden. Hoe leer ik mijn paard daarmee omgaan als ik WEET dat er wilde zwijnen in "mijn" bos wonen? Juist, door ze tegen te komen...... Als jij een betere, legale oplossing hebt, hoor ik die graag........