paarden in hondenlosloopgebied

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:47

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:
Dat vind ik dan ook weer een beetje raar. Een paard wordt niet bomproof geboren. Mijn paard werd vroeger al hysterisch als er 100 meter verderop een tractor voorbij reed. Dat heb ik opgelost door buiten naast hem te gaan wandelen, vooral in de buurt van tractoren. Maar volgens jou had ik dus nooit buiten mogen komen. Hoe moet je je paard aan 'buiten' laten wennen als hij er nooit komt? Sommige dingen kun je op het erf oefenen, maar een tractor heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

Ik ben het volledig met PussInBoots eens.

Je poneert een rotsmoes; geeft jezelf een brevet van onvermogen.
Gebruik je hersens Arno; wees creatief.
Waar een wil is, is een weg.
Los het gewoon op onder gecontroleerde, inherent veilige omstandigheden :)*
´Kan´ dat niet, dan kan je de weg niet op. Punt uit.
Je mag het probleem NOOIT in de openbare ruimte neerleggen. Dat recht heb je niet.

Het is NIET acceptabel dat je willens en wetens met een potentieel gevaarlijk paard de openbare ruimte gebruikt om te beleren en zo de rest van de wereld het risico van jouw hobby laat lopen.

Bedankt voor dit perfecte voorbeeld van een onderliggend fundamenteel probleem in de huidige ruiterij.
Paardrijden is geen recht, maar een verantwoordelijkheid en in de openbare ruimte is dit uitvergroot want JOUW risicokeuze waar een ander ongewild aan blootgesteld wordt!

Maar als ik nooit iets probeer, krijg ik ook nooit een beeld van waar de grenzen liggen en heb ik dus ook geen idee wat ik mijn paard moet gaan leren.
Waar ligt dan de grens van het acceptabele? Wanneer neem ik teveel risico om een paard iets te leren?
ALLES wat een door mensen gehouden paard kent heeft het geleerd. Je kunt NOOIT aan de "openbare ruimte" een 100% garantie geven dat er niets gebeurt. Geef dan ook even aan waar de grens van het aanvaardbare ligt. Je MOET het probleem soms wel in de openbare ruimte oplossen, simpelweg omdat het bijvoorbeeld niet is toegestaan om wilde zwijnen te houden. Hoe leer ik mijn paard daarmee omgaan als ik WEET dat er wilde zwijnen in "mijn" bos wonen? Juist, door ze tegen te komen...... Als jij een betere, legale oplossing hebt, hoor ik die graag........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:05

ikke schreef:
Je MOET het probleem soms wel in de openbare ruimte oplossen, simpelweg omdat het bijvoorbeeld niet is toegestaan om wilde zwijnen te houden. Hoe leer ik mijn paard daarmee omgaan als ik WEET dat er wilde zwijnen in "mijn" bos wonen? Juist, door ze tegen te komen...... Als jij een betere, legale oplossing hebt, hoor ik die graag........

Been there, done that :D
Ik kom hier ook Wilde Zwijnen tegen en heb dat thuis opgelost:

Afbeelding
Afbeelding

Wees creatief.
Er zijn in NL voldoende stadsboerderijen en particulieren met een hangbuik- of ander zwijn.
Waar een wil is, is een weg. Los het gewoon op.

Onverhoopt van een geschrokken paard afdonderen wat dan mogelijk als een ongeleid projectiel van 500 kilo door de openbare ruimte naar huis boldert kán niet.
Poep gebeurt, maar het mag geen door de ruiter ingecalculeerd risico wat de samenleving loopt zijn.

Paardrijden in de openbare ruimte Ikke, is een intelligentietest.
Onvoorziene voorvallen zijn niet onvoorzien, maar een zekerheid. Alleen het wanneer wát is onzeker.
Goed ruiterschap houdt in dat paard en ruiter erop voorbereid zijn om voor de samenleving veilig met onvoorziene voorvallen om te gaan.
Poep gebeurt en een ruiter die escalatie niet kan voorkomen hoort niet in de openbare ruimte.
Wie een grote meid/vent is, kan de eigen broek ophouden en brengt een ander niet in diens stront.

Prima hoor, die rotsmoezen.
´Ja maar´ = Nee, want.
Illustreert perfect wat ik aanwijs :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:15

ikke schreef:
Maar als ik nooit iets probeer,

De fout begint dáár al :)*

Dat proberen houdt een kans op fout gaan in.
Dat MAG NIET in de openbare ruimte.

Persoonlijk vind ik ´proberen´ helemaal een NoNo, want je creéért daar als beleerder heel makkelijk ongewenste succeservaringen mee. Wanneer die onverhoopt bekrachtigd worden kan je dat niet meer ontleren.

Zie op mijn site wat Rarey daarover schrijft. Dat is fundamenteel.
Kikkuli biedt het ´hoe dan´ aan.

Inderdaad is dat allemaal voor veel ruiters niet mogelijk of teveel gevraagd. Die horen dan dus gewoon niet in de openbare ruimte. Dat is een fundamenteel recht van de rést van de samenleving.
Wanneer de ruiterij aantoont een risico te zijn in de openbare ruimte, dan hoort de overheid de samenleving te beschermen.

De veel gelezen ruitersmoes; ´een paard is een vluchtdier´ is een brevet van onvermogen en de perfecte slogan voor een verbod voor paarden in de openbare ruimte :)*

arno8

Re: paarden in hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:51

@HC

Ik perk het risico al heel ver in door ernaast te lopen. De maakbare maatschappij bestaat niet, een tikkeltje risico zul je altijd houden. Als dat onacceptabel zou zijn, kun je ook zeggen dat niemand boven de 50 nog auto mag rijden (of boven de 40 wat mij part). Dan is er namelijk meer kans op een hartaanval. Je hebt geen 100% zekerheid dat je geen hartaanval achter het stuur krijgt en wie weet wat er dan met de auto gebeurt? Misschien rijdt die wel in op een groepje onschuldige kinderen.

En zo kun je altijd wel wat bedenken. Genoeg rustige wegen hier om te oefenen. Nog nooit een ongeluk gebeurd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:09

arno8 schreef:
Ik perk het risico al heel ver in door ernaast te lopen.

Jij besluit dus dat dit veilig genoeg is voor de rest van de wereld.
Dat is in het door jouw beschreven geval niet hetzelfde als het risico voor paard en derden zo klein mogelijk maken.
Jij geeft wederom exáct aan waar een fundamenteel probleem voor de samenleving ligt in de ruiterij.

Er is geen enkele waarborging voor de samenleving dat jij in staat bent met jouw paard een voor de samenleving zo veilig mogelijke :)* risico-overweging te maken.
Voor autos/motorfietsen is een kenteken en periodieke keuring vereist.
Idem rijbewijs (en periodieke keuring) voor de bestuurder.
Voor een rijopleiding is een instructeur en aangepast voertuig nodig ná een eerste fase onder gecontroleerde omstandigheden.
Niet absoluut veilig, maar wel een maatschappelijk acceptabele waarborging van de veiligheid van het voertuiggebruik.

Een paard is een érg groot en potentieel levensgevaarlijk dier met een eigen overlevingsagenda wat het gebruik in de openbare ruimte heel complex maakt.
Dat is een zware verantwoordelijkheid voor de bestuurder naar paard en derden. Dat vraagt kennis, kunde en vaardigheden.

Wie op een ´vluchtdier´ denkt te rijden of meent nu eenmaal in de openbare ruimte te moeten ´proberen´ is een risico voor de rest van de mensen in dezelfde ruimte.
Toch is er bij paarden NIETS gevraagd; kan een meiske van 10 jaar haar pony in de openbare ruimte beleren, evenals de grootse onbenul, want daar zijn nu eenmaal de risico....

De mensen die een ruiter op het fietspad of in het bos ´eng´ vinden hebben daar goede argumenten voor.
Ze hebben doorgaans gewoon gelijk.
Dat kun je hier op Bokt uitgebreid onderbouwd lezen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:14

We leven met elkaar in een klein land en moeten rekening met elkaar houden.
Het komt voor dat op een hondenuitlaat gebied ook paarden mogen komen.
Dan hoor je als hondenbezitter toch te zorgen dat je hond onder controle is en op afstand blijft en als paardenbezitter moet je daar niet met een zeikerd gaan rijden die nog niks kent of op rustigere momenten gaan.
Kortom rekening houden met elkaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:25

Helemaal eens met jesito :)

Je hebt gelijk hoor HC maaaaar (daar issie weer :P ) bepaalde dingen zul je inderdaad toch moeten verfijnen in de openbare ruimte , omdat onverwachte situaties nu eenmaal....onverwachts voor komen.

Ik vind jonge kinderen in de openbare ruimte ook levensgevaarlijk , die kunnen zo maar ineens de straat op springen , of oversteken , slingeren , weet-ik-wat. Brommers en scooters met jongelui die ze niet zo goed onder controle hebben als ze denken , zijn ook levensgevaarlijk. En sowieso fietsende jongelui ook al , die kunnen de meest onverwachte capriolen uithalen en zich ineens bij een andere onschuldige burger op de motorkap storten.

Helaas moeten die allemaal ook los in de samenleving de puntjes op de i leren , en bij een paard is dat niet anders i.m.o....

In theorie zou niemand die een gevaar kan zijn , op de openbare weg mogen maar in de praktijk is dit denk ik niet haalbaar.

Ik denk ook dat iedereen wel eens geschrokken is van een actie van zichzelf , ik let altijd erg goed op met rijden maar ben toch een keer verrast met een nieuwe auto en een (blijkbaar) onoverzichtelijke rotonde en raar balkje naast de voorruit waardoor ik een grijze tegenligger die als enige zijn lichten niet aan had , met tegenlicht op een grijze dag......gewoon *echt*niet* had gezien , schrok me de kolere , wel op tijd geremd gelukkig dus de tegenligger zal vast nog wel een schone broek hebben gehad :P maar dan ben ik zelf ook een potentieel gevaar...en iedereen met mij.

Als je met je paard de weg op gaat neem je in zekere zin een gok want je kunt niet 100% garanderen dat het dier niet om 1 of andere ineens gaat flippen , ook al verwacht je het niet. Maar net zo goed als je met je kleuter op het eigen fietsje naar de winkel gaat neem je een risico , maar hij zal het toch moeten leren....

In beide gevallen begin je er met een beetje verstand zelf al niet aan als je net het gevoel hebt dat het verantwoord is , maar helemaal 100% zekerheid heb je toch niet....hersenbloedingen e.d. nog niet eens mee geteld :P

Neemt niet weg dat het op zich natuurlijk een goede zaak zou zijn als je bvb. pas met een paard op de openbare weg mag als je echt hebt laten zien dat je veilig op pad kunt , d.m.v. een examen-situatie met rare situaties ofzo :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:31

Huertecilla schreef:
Er is geen enkele waarborging voor de samenleving dat jij in staat bent met jouw paard een voor de samenleving zo veilig mogelijke :)* risico-overweging te maken.
Voor autos/motorfietsen is een kenteken en periodieke keuring vereist.
Idem rijbewijs (en periodieke keuring) voor de bestuurder.
Voor een rijopleiding is een instructeur en aangepast voertuig nodig ná een eerste fase onder gecontroleerde omstandigheden.
Niet absoluut veilig, maar wel een maatschappelijk acceptabele waarborging van de veiligheid van het voertuiggebruik.

Jij hebt nogal een hoge pet op van die "veiligheidsmaatregelen" in het verkeer, die in de praktijk toch niet datgene inhouden wat je hier suggereerd.
Motorfietsen hebben GEEN APK-verplichting (auto's van voor 1960 trouwens ook niet meer) in NL.
De APK is overigens ook niet bijster meer gericht op de technische veiligheid, veel meer op de "milieuprestaties" van auto's.
De rijbewijskeuring is alleen 5-jaarlijks voor C- en D-rijbewijs, bij het B-rijbewijs komt het pas ergens rond de 70 jaar aan de orde.

Rijden op afgesloten terrein alvorens de weg op te gaan is in NL niet gebruikelijk, zeker niet bij autorijlessen.

Evenmin als dat ik de maatschappij schrifelijke garanties kan geven dat ik precies de juiste afwegingen maak; kan "de maatschappij" mij ook niet voldoende garanties geven dat ik niet van de weg af wordt gereden (met paard, fiets, auto of te voet).

Wees gerust, ik ga geen idiote capriolen uithalen; niet met mijn paard en niet om "de maatschappij" meer garanties te geven, die in de praktijk gebakken lucht blijken te zijn. Uiteindelijk blijf ik de praktische techneut die in oplossingen denkt, niet in moeilijkheden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:26

Het zwijnprobleem interesseert je nu ineens niet meer omdat de veilige oplossing er wél is en jouw voorbeeld juist het problematische van de ´normale´ ruitermentaliteit illustreert?
Maareh... geen dank. Graag gedaan hoor die oplossing aandragen.

ikke schreef:
Jij hebt nogal een hoge pet op van die "veiligheidsmaatregelen" in het verkeer, die in de praktijk toch niet datgene inhouden wat je hier suggereerd.

Ben jij leesblind?
Ik schrijf ´niet absoluut veilig, maar een maatschappelijk acceptabele´.
Als jij dat graag wil interpreteren dan is dat jouw keuze. De ontvanger bepaalt toch, maar JOUW interpretatie van wat je graag wil doen voorkomen over wat ik volgens jou vindt, niet wat ik vind :)*

Jij bent trouwens een toepasselijk voorbeeld van het ´maatschappelijk acceptabele´, want waar ik 80 met een trailer vol paard hard zat, vaak te hard, vind, wil jij mij graag verplichten 90 of 100 te rijden.
Een maximum snelheid van 80 op de snelwegen in NL voor álle voertuigen zou veiliger zijn dan 100, laat staan 130.
Dat zal je als praktische techneut prima begrijpen.
Dat is echter een stap te ver en blijkbaar niet maatschappelijk acceptabel. Liever wat extra doden dan meer reistijd en dus minder economie.

Dat brengt ons weer bij het onderwerp.
Er zijn erg veel ruiters in het dichtbvolkte NL. Een totaal ongereld zooitje ruiters dat ook nog eens vindt dat ze aan geen regel gebonden is. Zoals je op dit onderwerp kan lezen wéét een groot deel helemaal niet eens wat de regels zijn die op hen van toepassing zijn.
Het is de vraag hoezeer dit maatschappelijk acceptabel is. In hoeverre wil de samenleving de ongebreidelde, anarchistische, ruiterij in de openbare ruimte tolereren?
Aan de ruiterverboden en mestgeboden zou je een trent kunnen afleiden.

Onder de streep raakt trouwens dit hele onderwerp mijn belang niet.
Het zal me een wórst zijn of de ruiterij in NL zichzelf in de voeten schiet.
Ik schrijf wat gezond verstand bij terreinmotorfietsen ook zag aankomen.
Bedenk even wat jullie zelf vonden van ´crossers´ op onverharde wegen en in het bos. Dat was slechts een kleine minderheid van de noppenrijders.
Menig wandelaar/fietser ziet de ruiterij precíes zo, nog bedreigender zelfs en helaas is het bij ruiters bepaald geen minderheid.
Doe je voordeel met wat ik schrijf. Of niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:51

Huertecilla schreef:
Het zwijnprobleem interesseert je nu ineens niet meer omdat de veilige oplossing er wél is en jouw voorbeeld juist het problematische van de ´normale´ ruitermentaliteit illustreert?

Je kun in NL niet straffeloos een varken op je erf laten lopen. Niet als boer zijnde en als bewoner van een huisje middenin een dorp al helemaal niet.
Maar wees gerust; ik heb dat probleem heel simpel opgelost door met regelmaat zwijnen tegen te komen. Aangezien mijn paard niet als een dolle idioot aan de hol gaat, zijn de risico's dus betrekkelijk; in ieder geval niet groter dan deelname aan het verkeer......
Huertecilla schreef:
ikke schreef:

Ben jij leesblind?
Als jij dat graag wil interpreteren dan is dat jouw keuze. De ontvanger bepaalt toch, maar JOUW interpretatie van wat je graag wil doen voorkomen over wat ik volgens jou vindt, niet wat ik vind :)*

Jij bent trouwens een toepasselijk voorbeeld van het ´maatschappelijk acceptabele´, want waar ik 80 met een trailer vol paard hard zat, vaak te hard, vind, wil jij mij graag verplichten 90 of 100 te rijden.
Een maximum snelheid van 80 op de snelwegen in NL voor álle voertuigen zou veiliger zijn dan 100, laat staan 130.
Dat is echter een stap te ver en blijkbaar niet maatschappelijk acceptabel. Liever wat extra doden dan meer reistijd en dus minder economie.

Er zijn erg veel ruiters in het dichtbvolkte NL. Een totaal ongereld zooitje ruiters dat ook nog eens vindt dat ze aan geen regel gebonden is. Zoals je op dit onderwerp kan lezen wéét een groot deel helemaal niet eens wat de regels zijn die op hen van toepassing zijn.
Het is de vraag hoezeer dit maatschappelijk acceptabel is. In hoeverre wil de samenleving de ongebreidelde, anarchistische, ruiterij in de openbare ruimte tolereren?

Oh? Dus de tiental reactanten in dit topic zijn representatief voor de Nederlandse ruiterij?? _O- _O-
Wat is jouw referentiekader van de Nederlandse ruiterrij?
Die trend van ruiter- en mestverboden kom je inderdaad tegen, al valt daar wel een bepaalde geologische spreiding op...

Dat "maatschappelijk aanvaardbaar" en "absoluut" als het op veiligheid aankomt, gebruik je ook alleen daar waar het je past.
Verkeersongelukken zijn "maatschappelijk aanvaardbaar", zelfs wanneer we voor die door jou zo gepropageerde lagere snelheden zouden kiezen.
Wanneer ik echter iets wil met mijn paard moet het van jou opeens "absoluut" veilig zijn en heb je niks te zoeken met een paard in de openbare ruimte zodra er ook maar een denkbaar risico is dat het paard wellicht twee stappen opzij zet, zonder dat de ruiter dit heeft aangegeven aan het paard.

Er zijn mensen in NL die idiote dingen doen met paarden. Er zijn mensen in NL die de regels aan hun laars lappen, ook mensen die paarden hebben. Er zijn ook mensen met auto's die idiote dingen doen.
Maar ik ken er veeeel meer die hun uiterste best doen om verstandig met paard, omgeving en medemensen (al dan niet gebruikers van die zo geliefde "openbare ruimte") om te gaan en daar ook de waardering voor krijgen die ze verdienen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:50

Huertecilla schreef:

ikke schreef:

Ben jij leesblind?

Er zijn erg veel ruiters in het dichtbvolkte NL. Een totaal ongereld zooitje ruiters dat ook nog eens vindt dat ze aan geen regel gebonden is. Zoals je op dit onderwerp kan lezen wéét een groot deel helemaal niet eens wat de regels zijn die op hen van toepassing zijn.Het is de vraag hoezeer dit maatschappelijk acceptabel is. In hoeverre wil de samenleving de ongebreidelde, anarchistische, ruiterij in de openbare ruimte tolereren?

Onder de streep raakt trouwens dit hele onderwerp mijn belang niet.
Het zal me een wórst zijn of de ruiterij in NL zichzelf in de voeten schiet.
Ik schrijf wat gezond verstand bij terreinmotorfietsen ook zag aankomen.
Bedenk even wat jullie zelf vonden van ´crossers´ op onverharde wegen en in het bos. Dat was slechts een kleine minderheid van de noppenrijders.
Menig wandelaar/fietser ziet de ruiterij precíes zo, nog bedreigender zelfs en helaas is het bij ruiters bepaald geen minderheid.
Doe je voordeel met wat ik schrijf. Of niet.

So de toon is gezet door meneer uit verwegistan.
Om het bij varkens te houden: deze opmerking slaat als een tang op een varken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:53

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:32

Hmmm, vandaag in het nieuws een opmerking van Veilig Verkeer Nederland (of hoe ze tegenwoordig heten) dat kinderen eerder zelfstandig door het verkeer moeten gaan om ervaring op te doen. Ouders lijken het niet zo eens te zijn met die mening en brengen ze tot hogere leeftijd naar school met als gevolg dat de lieve kinders niet voldoende ervaring opdoen in het verkeer.
Wij arme volwassen verkeersdeelnemers (met auto, fiets of lopend) moeten dus maar zien dat we die lieve jeugd dan maar ontwijken als ze wat stoms doen. Want dat ze wat stoms doen is zeker, de vraag is alleen wat en wanneer.......

Nu is het maatschappelijk algemeen geaccepteerd dat wij volwassenen inderdaad rekening houden met de fouten die de lieve jeugd gegarandeerd gaat maken. Daarnaast houden we er ook rekening mee dat volwassenen wel eens een foutje maken in het verkeer, kan gebeuren en bepaalde automerken moet je nog wat extra bij oppassen.
Waarom is het dan zo'n idiote gedachte dat je met een op eigen terrein goed opgevoed paard maar eens een wandeling langs de weg gaat maken om het daar wegwijs te maken? Niemand kan daarbij een schriftelijke garantie geven dat het goed gaat, maar je kunt wel weten dat je een basis hebt waarop je in principe verantwoord met het paard op stap gaat. Ook jij bent een keer voor het eerst met je paard(en) over de weg gegaan en ook jij kon daarbij geen 100% garantie geven dat er niets mis zou gaan, want die garantie kun je NOOIT geven. Wellicht kom je tot 99%, maar als er leven is, is er altijd dat beetje onvoorspelbaarheid. Dat hoeft niet in het paard te zitten, kan ook in de begeleidende mens zitten en zeker ook in mensen/omstandigheden waar je zomaar mee te maken kunt krijgen.
Daarom dus graag een beetje begrip voor de andere levende wezens die je tegenkomt als je de veilige beslotenheid van je eigen huis verlaat. Ze kunnen allemaal wel eens een foutje maken en ze moeten allemaal een keer hun eerste praktijkervaring opdoen.

Oja, met die zwijnen: voordeel is dat je die meestal in het bos tegenkomt en niet langs de weg, dus als het paard al even verschiet is er meestal geen auto of fiets om bovenop te springen. Wandelaars hoef je niet bang voor te zijn, want als er wandelaars zijn, zijn er gegarandeerd geen zwijnen..... :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:53

ikke schreef:
jesito schreef:
So de toon is gezet door meneer uit verwegistan.
Om het bij varkens te houden: deze opmerking slaat als een tang op een varken.

Neeneenee, Verweggistan ligt ergens anders, namelijk hier: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=46. ... 17&vpsrc=6

Oja klopt dat had me al eens iemand verteld :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:33

ikke schreef:
Huertecilla schreef:

Je kun in NL niet straffeloos een varken op je erf laten lopen. Niet als boer zijnde en als bewoner van een huisje middenin een dorp al helemaal niet.
Maar wees gerust; ik heb dat probleem heel simpel opgelost door met regelmaat zwijnen tegen te komen. Aangezien mijn paard niet als een dolle idioot aan de hol gaat, zijn de risico's dus betrekkelijk; in ieder geval niet groter dan deelname aan het verkeer......

Wat jij niet weet bestaat niet? Je kan wel degelijk een hobbyvarken houden en er zijn ook zat liefhebbers in NL te vinden. Waar een wil is, is een weg en waar niet, niet.
JIJ begon erover als argument voor de noodzaak dingen wel te moeten proberen in het eggie en ik geef jou antwoord :)*
Graag gedaan en TIOLI.
Jij weet/wil niet en vindt wat jij doet veilig genoeg. Prima, maar neuzel dan niet over ´noodzaak´.
Sorry hoor Ikke, maar je onderbouwd telkenmale het anarchistische van de ruiterij.

De onderwerpen zoals dit gaat over een ´conflict´ tussen ruiter(ij) en samenleving.
De ruiterij is zelf het probleem. Dat ziet uiteraard het grote probleemveroorzakende deel van die ruiterij zelf niet zo.
Zoals je al hebt kúnnen lezen is het conflict tussen ruiterij en de rest van de maatschappij in NL verder mijn probleem allemaal niet.
Doe je voordeel met wat ik schrijf, of niet.
Graag gedaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:49

ikke schreef:
Wanneer ik echter iets wil met mijn paard moet het van jou opeens "absoluut" veilig zijn en heb je niks te zoeken met een paard in de openbare ruimte zodra er ook maar een denkbaar risico is dat het paard wellicht twee stappen opzij zet, zonder dat de ruiter dit heeft aangegeven aan het paard.

Dat verzin je zelf Ikke.

Die ene meter ruimte hoort er te zijn. Die had jij ook nodig bij die fietser.

Verder kan die fietser ook een fout maken en ook daar hoor je op bedacht te zijn. Ook mbt een ruiter.

Voor de rest mag iedere gebruiker van de oenbare ruimter er vanuit gaan dat iederen zich aan de regels houdt en dat bestuurders hun voertuig beheersen.
Voetgangers en fietsers worden in deze door de wetgever in bescherming genomen tegen bestuurders van een paard.

De bestuurder van een paard hoort zich aan de verkeersregels te houden en diens voertuig te beheersen.
De overige verkeersdeelnemers mogen daarvan uitgaan.
Een paard is gelukkig geen ´vluchtdier´ en met goede opleiding zeker zo veilig als een fiets, motorfiets of auto; die kun je namelijk niet opleiden :)*

Voorwaardes voor het besturen van een paard in de openbare ruimte zijn:
- dat de bestuurder de regels kent en zich daaraan houdt
- dat het paard betrouwbaar veilig beheersd wordt
NET als elk andere bestuurder van elk ander voertuig.

Als de ruiterij daar niet aan kan voldoen, hoort ze niet in de openbare ruimte.

Ok, ik ga mijn hengst roepen. Stukje over de provinciale weg en dan door het dorp.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:07

VDB schreef:
Op het bord staat ook echt: HONDEN LOSLOOPGEBIED?
Want dan kan je ervan op aan dat dit terrein is voor honden en geen ruiterpad....

Dat is niet waar. Het bos hier heeft ruiterpaden en de honden mogen er gewoon los. Buiten het bos moeten ze wel vast. Regel is dat je je hond onder appel moet hebben als hij los is. Dat is overal zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:48

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

Dat verzin je zelf Ikke.

Och ja, dat verzin ik opeens zelf. Jaja......
Huertecilla schreef:
Het is NIET acceptabel dat je willens en wetens met een potentieel gevaarlijk paard de openbare ruimte gebruikt om te beleren en zo de rest van de wereld het risico van jouw hobby laat lopen.

Huertecilla schreef:
...en betreedt de openbare ruimte niet met een paard wat niet bomzeker is

Huertecilla schreef:

Uit ditzelfde topic, JOUW WOORDEN!!!

Met paarden mag ik niet in de openbare ruimte komen, maar met het overige verkeer is het een maatschappelijk verantwoordt risico?? Leg eens uit hoe anders ik dit weer moet zien!

Dat je daarnaast voor het gemak de hele NL-ruiterij maar even over een kam scheert:
Huertecilla schreef:
De ruiterij is zelf het probleem. Dat ziet uiteraard het grote probleemveroorzakende deel van die ruiterij zelf niet zo.
Zoals je al hebt kúnnen lezen is het conflict tussen ruiterij en de rest van de maatschappij in NL verder mijn probleem allemaal niet.

Is wel erg gemakkelijk.
Als het jouw probleem niet is, waarom maak je je er dan zo druk om?

Nogmaals: wat is jouw referentiekader van de Nederlandse ruiterij? Bokt?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:28

ikke schreef:
Nogmaals: wat is jouw referentiekader van de Nederlandse ruiterij? Bokt?

Hihi, waarschijnlijk wel! De bossen in NL stikken van penny's met zelf getemde wilde zwarte hengsten :+

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:36

Och wat een gezeik laat die paarden daar lekker lopen.

Ik heb laatst ook een paard in paniek gehad van honden op het ruiterpad dus omgekeerd gebeurd het ook.