iemand ervaring met nachtelijke bosrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:50

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:29

Vallende ruiters, steigerende paarden, geen wettelijk voorgeschreven verlichting en of het wel mócht ook geen punt.

Wat ´gaaf´ 8)7

Ga vooral zo door en het paardrijden in de openbare wordt vanzelf ´verboden tenzij´.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:11

Huertecilla schreef:
Vallende ruiters, steigerende paarden, geen wettelijk voorgeschreven verlichting en of het wel mócht ook geen punt.

Wat ´gaaf´ 8)7

Ga vooral zo door en het paardrijden in de openbare wordt vanzelf ´verboden tenzij´.

Als kind van twaalf mag je er vanuit gaan dat daarover door de verantwoordelijke oudere is nagedacht. Dat zoiets niet het geval blijkt te zijn, moet je die oudere aanrekenen, niet het kind.............

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:46

Alhoewel ik eerder aangaf er doorgaans geen klap aan te vinden heb ik zojuist een buitenrit gemaakt door de sneeuw bedekte velden. Overal herten en een spierwit maanverlicht landschap om door heen te galopperen. Was echt lekker ondanks de -6oC. :)
Maar, zonder sneeuw is het me toch echt te donker, dat kan mijn hoofd niet aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:50

Sizzle schreef:
Alhoewel ik eerder aangaf er doorgaans geen klap aan te vinden heb ik zojuist een buitenrit gemaakt door de sneeuw bedekte velden. Overal herten en een spierwit maanverlicht landschap om door heen te galopperen. Was echt lekker ondanks de -6oC. :)
Maar, zonder sneeuw is het me toch echt te donker, dat kan mijn hoofd niet aan.

Ik geloof best dat het in Zwitserland ietsje kouder is dan hier, maar dit lijkt me lichtelijk overdreven }:)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:05

Ik rij in de wintermaanden heel vaak in het donker. Paardlief geeft er geen moer om en struikelt niet vaker dan normaal (bijna nooit dus).
Bij mij kun je tussen de weilanden door naar de zandpaden en een stuk bos, je komt dus geen gemotoriseerd verkeer tegen. Mijn paard draagt vier van die reflectiebandjes om haar benen, en ik leg haar een lichtgekleurd sjabrak op. Ik draag een reflectiejasje met rode knipperlampjes, die ik alleen aan doe op de genoemde zandpaden, voor het geval dat ik een late wandelaar of fietser tegenkom. In het bos kom ik die nooit tegen (tot nu toe), waarschijnlijk omdat het niet 'gewoon' is om in het donker het bos in te gaan?
Ik vind het ongelooflijk fijn om samen met mijn paard in die rust rond te dwalen, we genieten er allebei van. Maar ik krijg het vaak wel erg koud, omdat ik eigenlijk alleen maar stap. Op de zandpaden waag ik wel eens een drafje, omdat die relatief vlak zijn.
Als je normaal kunt buitenrijden, overdag, is er geen beletsel om het in het donker ook te doen. Mits je zorgt voor je eigen zichtbaarheid...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:17

En ja HC, mits het toegestaan is, daar waar je rijden wilt :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:19

ikke schreef:
Ik geloof best dat het in Zwitserland ietsje kouder is dan hier, maar dit lijkt me lichtelijk overdreven }:)

haha, dat was bedoelt als graden celcius tekentje, maar dat is duidelijk anders uitgepakt :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:07

Dorien66 schreef:
En ja HC, mits het toegestaan is, daar waar je rijden wilt :D

...en rode knipperlampjes mogen alvast NIET.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:34

SusanH schreef:
Vind dit eigenlijk wel vreemd? Waar in NL mag je dan na zonsondergang het bos in? Hier iig niet en er wordt ook streng op gecontroleerd, omdat het bos op de Utrechtse Heuvelrug nationaal park is.

hier mag je na zonsondergang gewoon nog het bos in hoor. Ik sta met m'n eigen paard op een manege, heb hier vroeger ook gelest, en zeker in de winter reed je wel eens je hele rit (van 5 tot 6) in het donker.

Paarden waren niett anders dan overdag trouwens :) En ik heb ooit ergens gelezen dat paarden in het donker juist goed zien.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:02

Huertecilla schreef:

Wat ´gaaf´ 8)7

Er was toezicht bij en de paarden hadden wel eens eerder in de nacht gereden. Het mocht ook want het was onder begeleiding met een grote groep. En van onze ouders mocht het ook. Het was eigen bos van die mensen dus daar hadden we ook geen problemen mee en je moest alleen uitkijken voor de takken maar de leiding reed voorop en vertelde waar de takken waren dit werd dan doorgegeven.
En je zag nog behoorlijk veel in het bos met ene beetje goede ogen zag je alle takken hangen en de leiding kende het bos op ze duimpje dus ik zie eigenlijk geen problemen en dan is het idd een gave ervaring om eens te doen!

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:06

Lijkt me erg vet! :D
Zou ik ook wel een keer willen doen, maar wel met een grote groep.

_debke_

Re: iemand ervaring met nachtelijke bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:09

Dat lijkt me erg gaaf, maar als ik alle verhalen lees. Niet zo verstandig

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:44

Dat vraag ik me af HC. Sinds kort is het in NL ook voor fietsers toegestaan om bijvoorbeeld klip-lampjes te gebruiken op de fiets. Vind ik ook logisch, liever verlicht met zo'n ding dan helemaal niet. En niet-werkende fietslampen komen nogal eens voor. Ze mogen trouwens niet knipperen, dus daar heb je wel een punt.

Maar ach, mijn donker-ritjes vinden niet plaats op de openbare (verharde) weg, maar op zandpaden en bospaden. Het zou me zeer verbazen als ik een bekeuring kreeg voor het verlichten d.m.v. die knipperlampjes.

Het zou me sowieso erg verbazen als ik er een politie-agent tegen zou komen, gezien het feit dat we in deze streek in de avonduren beschikken over wel twee politie-auto's voor meer dan 200 vierkante km. Maar dit terzijde.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 02-12-10 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:46

rebble schreef:
Heb een paar weken geleden meegedaan aan de Volle Maansrit in Uffelte. Was geweldig!! En de paarden waren zo relaxed. Het waren allemaal (jonge) sportpaarden.
Door de maan was het eigenlijk heel licht en de zandpaden leken bijna wit!

Aan deze rit heb ik ook meegedaan :)
We startten om half 10 en we waren er tegen 12 uur/kwart over 12 weer.
Was echt heel erg gaaf :D

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:32

Ik heb het ooit een keer gedaan op ponykamp.
Ondanks dat het niet mag zou ik het hier ook niet durven, met mijn zwijnenfobie.

In Duitsland heb je een endurancewedstrijd die om 12 uur 's nachts start. Ik heb hem voor komend seizoen op mijn lijstje staan. Lijkt me een geweldige ervaring.
www.distanzritt.de

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:13

Dorien66 schreef:
Dat vraag ik me af HC.

Staat gewoon in het wegenverkeersregelement dus waarom vraag jij je dat af?
Hoor je gewoon te weten vóór je de weg op gaat :)*

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:38

Ik vraag me af of ik een bekeuring zou krijgen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:40

ik ga volgende week zaterdag een nachtrit maken met een manege!!

heb dr zin in en zal je op de hoogte houden als het is geweeest

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:54

ik deed het weleens, maar dan alleen bij volle maan en onbewolkte hemel ;-)

Als ik over de weg ga, rij ik wel als kerstboom uiteraard :D met voor én achterverlichting _O-

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 01:00

Arabesk schreef:
ik deed het weleens, maar dan alleen bij volle maan en onbewolkte hemel ;-)

Als ik over de weg ga, rij ik wel als kerstboom uiteraard :D met voor én achterverlichting _O-

Jep, dito!

De laatste keer na het uitgaan, spiegeleieren eten bij een vriend....Tja, we waren lopend naar de disco (niet ver van stal vandaan), hadden niks gedronken....Hupsakee, op 't paard! En op naar de spiegeleieren :D

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:03

sabine1985 schreef:
rebble schreef:
Heb een paar weken geleden meegedaan aan de Volle Maansrit in Uffelte. Was geweldig!! En de paarden waren zo relaxed. Het waren allemaal (jonge) sportpaarden.
Door de maan was het eigenlijk heel licht en de zandpaden leken bijna wit!

Aan deze rit heb ik ook meegedaan :)
We startten om half 10 en we waren er tegen 12 uur/kwart over 12 weer.
Was echt heel erg gaaf :D

Reed jij dan met die karren mee? Dan waren jullie net achter ons aan!!
Vond het ook zo gaaf!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:59

Dorien66 schreef:

Is dat een criterium?

_Groover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:56

ik heb het nog nooit gedaan en zou t wel eens willen doen, maar dan alleen met een grote groep.. En als je de weg weet haha :Y)
wij zijn een x verdwaald en toen het ging schemeren zaten we toch niet meer zo lekker te paard...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:52

Huertecilla schreef:
Dorien66 schreef:

Is dat een criterium?

Nee, maar het is wel een makkelijke gedachte :Z