rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelll

Re: rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:33

mijn hemel wat een zinloze discussie...
maar andere verkeersgebruikers kunnen er last van hebben, dus gewoon onverantwoord...dus zeker op aanspreken of politie inlichten...
ik ken die omgeving en is nou niet zo dat er geen wandelaars, auto's ed zijn...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:33

Huertecilla schreef:
Ook mbt het wegenverkeersreglement is er geen probleem.

In België wel, hier mag je niet in galop binnen de bebouwde kom. Gewoon een verkeersregel, zoals je daar met de auto ook geen 80 mag, of met fietsen wel met twee naast mekaar op de rijbaan enz..
Na het wit bord mag je kletteren ;)
ps: met hoefijzers zou ik het daar benauwd van krijgen, maar zonder.. laat maar gaan.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:49

Tis wel weer echt Nederland dit. Je druk maken over een ander. Alsof je zelf allemaal een engeltje bent. Je bent allemaal jong geweest en hebt je fouten gemaakt. Erg kinderachtig allemaal. Er is niets gebeurt, wij (de lezers van het topic) waren er niet bij en kunnen geen oordeel geven. Als je je paard niet baas kunt heb je niets op de weg te zoeken, daar ben ik het wel mee eens.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:53

Huh, ongelovelijk de reactie hierboven. Nee, ben nooit in mijn leven in volle rengalop over asfalt gegaan. Eigenlijk niemand die ik ken in de paardenwereld. Had ik ooit wel gedaan had ik nooit meer een voet op de manege hoeven zetten .....Levensgevaarlijk voor de paarden en andere weggebruikers. Als dit bewust door de berijders wordt gedaan kan het me eigenlijk weinig bommen als ze zich te pletter storten. Als het maar niet tkv de paarden gaat. Een rengalop over spekglad ZOAB is wel wat anders dan een klein weggetje van ruw asfalt in de Spaanse bergen waar HC naar verwijst

TS, waren het toevallig een witte en voskleurige arabierachtige ponies? Dan rijden ze ook nog wel eens in de madepolder tussen Monster en Den haag en staan ze naar mijn idee in die omgeving......

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:56

er staat een vos en een donker bruin of zwart paard.
geen witte!! voor de verkeerde aangesproken worden

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:57

Kan me idd ook niet heugen dat ik ooit zulke domme dingen gedaan heb en ik rij toch echt al vanaf mn 4e jaar.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:02

OKHannes schreef:
Huh, ongelovelijk de reactie hierboven. Nee, ben nooit in mijn leven in volle rengalop over asfalt gegaan. Eigenlijk niemand die ik ken in de paardenwereld. Had ik ooit wel gedaan had ik nooit meer een voet op de manege hoeven zetten .....Levensgevaarlijk voor de paarden en andere weggebruikers. Als dit bewust door de berijders wordt gedaan kan het me eigenlijk weinig bommen als ze zich te pletter storten. Als het maar niet tkv de paarden gaat. Een rengalop over spekglad ZOAB is wel wat anders dan een klein weggetje van ruw asfalt in de Spaanse bergen waar HC naar verwijst

TS, waren het toevallig een witte en voskleurige arabierachtige ponies? Dan rijden ze ook nog wel eens in de madepolder tussen Monster en Den haag en staan ze naar mijn idee in die omgeving......

Tja gaan gissen wie het is, altijd leuk :D

Ik doe zowiezo liever geen voet in maneges, de meeste paarden daar vind ik zieligere stakkers dan een keer een lekkere galop buiten. Lekker hoor 22 uur per dag op stal en 2 uur in een binnenbak sjokken met ruiters van allerlei niveau. Ik doe ook wel eens een lekkere galop door de berm en ja, soms springt hij daar een keer uit als er een gat aan komt.

Mijn paard is in stap een keer gestruikeld op de weg en ja hoor twee gaten in haar voorbenen. Wel weer helemaal goedgekomen overigens. Ongeluk kan altiljd. In galop is je paard veel alerter dan in stap, dat bewijst het wel weer. Ik ga mee met de mening van HC.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:04

easygoing schreef:
Kan me idd ook niet heugen dat ik ooit zulke domme dingen gedaan heb en ik rij toch echt al vanaf mn 4e jaar.

Kan het me niet voorstellen. Wel knap van je. Iedereen doet toch wel eens domme of onverantwoordelijke dingen? Zeker als je jong bent met of zonder paard. De kranten staan er vol mee. Mij lijkt het niet fijn om als ik bejaard ben te bedenken dat ik nooit een avontuur heb beleefd in mijn leven omdat ik me altijd aan alle regels en verwachtingen van anderen heb gehouden.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:05

Nee hoor, ik doe niet aan gissen allen rijden hier twee meiden ook zeer onverantwoord...zouden zomaar dezelfde kunnen zijnen TS vraagt zich af of iemand te kent of ook wel een heeft gezien.....
Verder ga ik maar niet in op bovenstaande suggestieve opmerkingen......daar heeft TS dit topic niet voor gestart.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:06

Das waar. Misschien wat meer notie nemen van je onderschrift?? ;)

Maar eh, was jij erbij dan Okhannes? Want hier op internet kan iedereen alles over elkaar schrijven. De vraag is of het allemaal waar is en niet overdreven misschien? Misschien reden ze in een handgalopje, of gingen de ponies toch op hol zonder dat ze er wat aan konden doen.
Anderen beschuldigen is altijd makkelijk, dat is het enige wat ik erover wou zeggen. Sorry dat daar zoveel woorden voor nodig bleken.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:09

Tja, ik ga lachend door het leven.....dier en mens in gevaar brengen vind ik allen niet zo lachwekkend.
Heb zeker wel eens dingen gedaan die niet mogen maar nooit, maar dan ook nooit ten koste van een dier!

Zoals de TS het omschrijft (op meerdere plekken) twijfel ik er geen moment aan dat het geen opzet was.....voordat het niet goed wordt gelezen: ik geloof er dus in dat de meisjes dit bewust deden.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 18-11-10 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:11

Nou prima toch! Jij blij, ik blij, dier blij, iedereen blij!
Trouwens bij paardrijden breng je altijd een dier in gevaar. Al doe je nog zo voorzichtig, er kan altijd wat mis gaan. Het paard kiest er niet voor. Rij jij zelf ook?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:12

Jade15 schreef:
easygoing schreef:

Kan het me niet voorstellen. Wel knap van je. Iedereen doet toch wel eens domme of onverantwoordelijke dingen? Zeker als je jong bent met of zonder paard. De kranten staan er vol mee. Mij lijkt het niet fijn om als ik bejaard ben te bedenken dat ik nooit een avontuur heb beleefd in mijn leven omdat ik me altijd aan alle regels en verwachtingen van anderen heb gehouden.

Joh je wil niet weten hoeveel avonturen ik met mijn paarden meegemaakt heb, dingen gedaan die inderdaad niet mogen en hoeveel plezier ik met ze gehad heb maar ik heb never nooit mijn paarden op het spel gezet voor mijn eigen plezier.
En ja zelf doe ik wel een onverantwoordelijke dingen maar daar kies ik zelf voor en neem niemand in het "gevaar" mee.

Je bent niet perse zaai als je niet een ander leven in de waagschaal zet hoor.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:13

Tjeetje, wist niet dat er een reltopic van gemaakt moest worden...vast niet de bedoeling van de TS.
Het gaat om een geconsteert feit waarvan de TS vind dat het niet door de beugel kan...helemaal mee eens!

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:15

Nee dat ben ik met easygoing eens hoor maar was zij er wel bij dan? Anders blijf ik erbij dat ik eerst enig bewijs wil zien van onverantwoord gedrag. (minstens een digitale foto / film) Pas dan ga ik fijn meebabbelen hoe vreselijk zielig het allemaal is en plannetjes bedenken om die meiden hun verzorgpaarden af te laten pakken. Mij maakt dat niet uit, zelf heb ik er toch een :o :+

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:16

Sorry, heb ik wat gemist? Hoezo reltopic? Ik heb niemand aangevallen geloof ik. Anders sorry dan, heb ik helemaal niet zo bedoeld.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:18

Jade15 schreef:
Nee dat ben ik met easygoing eens hoor maar was zij er wel bij dan? Anders blijf ik erbij dat ik eerst enig bewijs wil zien van onverantwoord gedrag. (minstens een digitale foto / film) Pas dan ga ik fijn meebabbelen hoe vreselijk zielig het allemaal is en plannetjes bedenken om die meiden hun verzorgpaarden af te laten pakken. Mij maakt dat niet uit, zelf heb ik er toch een :o :+

Nou prima als het je niet uit maakt dan is dat mooi. Hoef je ook andere niet meer aan te vallen.

En nee maar aan de hand van de posts dat het meerdere keren voorgekomen is ga ik er inderdaad vanuit dat dit waar is. Ik ga met hannes mee dat we nu weer ontopic gaan.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:20

Stuur ff een PB als jullie ze hebben gevonden :+

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:33

TS als ik jou was zou ik proberen te achterhalen waar de pony's staan.
En dan zou ik op een rustige manier uitleggen wat er fout aan is om te galloperen over het asvalt.
En waarom ze andere paarden in stap moeten benaderen.

Wat zit ik me mateloos te irriteren aan de reacties hier in dit topic.
Je verziekt het zo voor een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:56

Dorienn schreef:
HC, je bent toch niet van mening dat die paarden gaan denken: goh zoo jammer dat ik niet kan galopperen op asfalt... :Y)

Met het paard heb ik het nog niet geprobeerd, draven gaat goed dus galop zal geen probleem zijn. Ook nog geen slipper gehad, ze hebben geen ijzers. De pony vroegere jaren, daar heb ik wat mee afgecrosst, asfalt, bermen, open velden. En nu is ze 16 en nog nooit een blessure gehad.

er zijn ook bejaarden die hun hele leven gepaft hebben en geen kanker of longziekten hebben gekregen.... En toch is roken slecht :?

En hc: het gaat mij er niet om of je paard oncontroleerbaar word, ookal had ik de braafste en dooiste bok van de wereld, zou ik nog niet in rengalop over asfalt gaan. En al helemaal niet over nat asfalt.... voor de pezen niet en voor het uitglijden niet.
Maar misschien ben ik iets zuinig op mijn paarden, ben alleen maar blij met die eigenschap. Domme dingen die je als je klein bent of als je niet beter weet :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 01:18

VivaLaVida schreef:
Maar misschien ben ik iets zuinig op mijn paarden, ben alleen maar blij met die eigenschap. Domme dingen die je als je klein bent of als je niet beter weet :)*

Zoals ik al schreef is het erge dat zoveel kasplantjes in NL er blijkbaar niet tegen kunnen door suboptimale leefomstandigheden, onvoldoende beleerd zijn en zoveel ruiters blijkbaar niet vaardig genoeg zijn voor rengalop op nat asfalt.
Dat dan ánderen die wel etc, als onverantwoordelijk verwijten is het NL poldermodel; alles boven het maaiveld moet afgehakt.

Zoals Bandida schrijft; goed ontwikkeld en -beleerd, onbeslagen, buiten de bebouwde kom; gewoon niet inhouden, lekker laten gaan. Moet/wil je stoppen? Hele ophouding met begrenzing aan de voorzijde en klaar.

Kan/durf/wil je dat niet? Prima. Jouw keuze. Verwijt het een ander en diens paard(en) niet als die dat wel kunnen/willen/durven. Dát is namelijk normaal en gewoon toegestaan. Wellicht niet meer normaal in NL en dat is triest.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 01:21

Huertecilla schreef:
VivaLaVida schreef:

Zoals ik al schreef is het erge dat zoveel kasplantjes in NL er blijkbaar niet tegen kunnen door suboptimale leefomstandigheden, onvoldoende beleerd zijn en zoveel ruiters blijkbaar niet vaardig genoeg zijn voor rengalop op nat asfalt.
Dat dan ánderen die wel etc, als onverantwoordelijk verwijten is het NL poldermodel; alles boven het maaiveld moet afgehakt.

Zoals Bandida schrijft; goed ontwikkeld en -beleerd, onbeslagen, buiten de bebouwde kom; gewoon niet inhouden, lekker laten gaan. Moet/wil je stoppen? Hele ophouding met begrenzing aan de voorzijde en klaar.

Kan/durf/wil je dat niet? Prima. Jouw keuze. Verwijt het een ander en diens paard(en) niet als die dat wel kunnen/willen/durven. Dát is namelijk normaal en gewoon toegestaan. Wellicht niet meer normaal in NL en dat is triest.

Wat zal het een zegen zijn dat jij dan niet meer in ons koude kikkerlandje woont zeg tussen al die nitwits.
Maar zullen we nu weer gewoon ontopic gaan?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 01:23

Dat ze dat durven uberhaupt. Op asfalt galoperen durf ik al niet eens omdat ik alleen al bang ben dat ze uitglijden oid en vallen. Heb al eens meegemaakt dat mijn zus op Farouche in het gras galoppeerde. Far schrok, deed 1 (ja, maar 1) sprong het afvalt op, en daar lagen ze. :\

Hoe onverantwoord kun je bezig zijn :n

Heerlijk hoor, je paard voluit laten gaan, maar op asfalt? En nee, mijn paarden zijn absoluut geen kasplantjes, het tegenover gestelde volgens mij eerder.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 07:55

Misschien vind jij dat het kan HC maar hier in de randstad, binnen de bebouwde kom is het een situatie die jezelf, je paard en misschien nog belangrijker, anders weggebruikers in gevaar brengt. We zitten hier niet op een verlaten berg in Spanje waar je weinig andere mogelijkheden voor een goede, lange galop hebt....Bovendien vinden de meeste DA´s zo niet alle DA´s hier in NL het zeer onverstandig zo niet dom om over een langere afstand een zwaardere inspanning (en dan heb ik het niet over voor de kar, onbelast een stuk draven, maar belast in volle galop) op asfalt te plegen...kan zeer slecht uitpakken voor pezen en gewrichten. Heeft niets met ontwikkeling van het paard etcetc te maken. Minjn paard kan het prima aan maar ik vind het zeer dom om de gezondheid van je paard op die manier op het spel te zetten....

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:36

OKHannes schreef:
Misschien vind jij dat het kan HC maar hier in de randstad, binnen de bebouwde kom is het een situatie die jezelf, je paard en misschien nog belangrijker, anders weggebruikers in gevaar brengt. We zitten hier niet op een verlaten berg in Spanje waar je weinig andere mogelijkheden voor een goede, lange galop hebt....Bovendien vinden de meeste DA´s zo niet alle DA´s hier in NL het zeer onverstandig zo niet dom om over een langere afstand een zwaardere inspanning (en dan heb ik het niet over voor de kar, onbelast een stuk draven, maar belast in volle galop) op asfalt te plegen...kan zeer slecht uitpakken voor pezen en gewrichten. Heeft niets met ontwikkeling van het paard etcetc te maken. Minjn paard kan het prima aan maar ik vind het zeer dom om de gezondheid van je paard op die manier op het spel te zetten....

Jaaa :D Dat probeer ik al 4 blz te vertellen, het is zo slecht voor pezen en gewrichten. Het is zelfs aan mij bevestigd door meerdere dierenartsen!! Stappen en draven is geen probleem, werkt zelfs stimulerend voor sterkere pezen. Maar galopperen is not done.